Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Superbenzine woensdag duurder
05/04/2005 10:40 (Belga) Woensdag wordt superbenzine duurder. Superbenzine zonder lood 95 ron euro/l kost dan maximum 1.2740 euro/l (+0.0510), superbenzine zonder lood 98 ron zwavelarm kost 1.3030 euro/l (+0.0510). De prijsstijging is volgens de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie het gevolg van de stijgende noteringen van de olieproducten op de internationale markten.
Als de staat nu eens even niet werkt met percentages, maar gewoon de taksen en accijnzen bevriesd op het niveau waar het nu ligt, dan zal de stijging een heel stuk verkleind worden.
Dat de producenten en alle tussenpartijen op zich winst willen en kunnen maken, daar is op zich niets op tegen. Zij maken ook maar een product waar de wetten van vraag en aanbod op gelden. Maar het is de staat die gaat lopen met het grootste deel van die 75 eurocent per liter.
Sinds de stijgingen van het afgelopen jaar verdient de staat zowiezo al massa's meer, en daar wordt in alle talen over gezwegen. Hoe je het ook draait of keert, nodig heb je het toch. En wij belgen durven geen acties te ondernemen hiertegen. Wij zijn daarvoor veel te braaf. Een aantal jaren geleden werd Frankrijk al wel eens plat gelegd door de transport sector. Zal hier niet rap gebeuren denk k...
De enige reden dat diesel goedkoper is als benzine is om de transport sector een beetje te ontzien. maar als de prijzen richting +€1,50 gaan, kost een hun een volle tank al bijna €1000. Van alles waar vervoer aan te pas komt, daar stijgen dan stilaan dan weer de prijzen van.
Hetzelfde verhaal over "rooie" mazout. Binnekort moeten we 2 maanden gaan werken om de tank nog eens vol te doen. Wie kan dat binnekort nog allemaal opbrengen?
Hoe dan ook wordt het een heel groot probleem waar wij arm van worden, en de staat heel rijk.
Regering Verhofstadt wil benzineprijzen afremmenwo 06/04/05 - De regering wil de accijnzen op benzine en diesel tijdelijk verlagen, als de brandstofprijzen blijven stijgen. Er ligt een Koninklijk Besluit klaar dat kort na de paasvakantie zou worden goedgekeurd.
De prijzen voor brandstof zijn al maandenlang aan het stijgen op de internationale markten. Een vat ruwe olie kostte eergisteren nog een recordbedrag in Londen.
De regering heeft het in elk geval geen windeieren gelegd. Vorig jaar bracht dat 90 miljoen euro op aan extra accijnzen. Volgens de Belgische petroleumfederatie zal dat in 2005 zelfs 100 miljoen euro zijn.
Premier Verhofstadt wil nu die accijnzen verlagen zodra de prijzen een bepaalde grens overschrijden. Voor diesel zou dat waarschijnlijk 1,1 euro per liter zijn, voor benzine is nog geen grens vastgelegd.
Enkele gevolgen van de hoge olieprijs (HLN):
Een gezin betaalde in 2004 gemiddeld 124 euro meer dan het jaar ervoor aan benzine.
Luchtvaartmaatschappij SN Brussels Airlines voerde een benzinetaks in van 10 euro voor vluchten binnen Europa.
In de bouwsector kost isolatiemateriaal 10% meer.
De taxibedrijven mogen wettelijk gezien geen hogere prijzen aanrekenen. Hun winstmarge daalt wel.
Langs de ene kant vind ik het goed dat de prijzen stijgen, zodat de mensen minder hun auto gaan gebruiken en is gaan nadenken. Zeker ook de industrie en het wegtransport.
Langs de andere kant staat er op alles een limiet. Maar de limiet van 1,1 voor diesel vind ik nu niet echt zo hoog dat het je aanzet om bvb een hybride wagen te kopen of toekomstige milieuvriendelijke wagens.
@ Debomma, Ik en waarschijnlijk ook vele anderen zijn het eens met jouw stelling van hierboven.
citaat:
Langs de andere kant staat er op alles een limiet. Maar de limiet van 1,1 voor diesel vind ik nu niet echt zo hoog dat het je aanzet om bvb een hybride wagen te kopen of toekomstige milieuvriendelijke wagens.
einde citaat
Is het jou ook al opgevallen dat er door Verhofstadt en z'n vrienden bijzonder weinig wordt gezegd over biodiesel...Terwijl dit toch een mooi alternatief kan bieden [om hun kyoto-norm te halen in de eerste plaats].Duitsland heeft het anders aangepakt!! Rijden op PPO gaat weer iets verder (weer iets Kyoto-beter), ook ombouwkost, ook weer laat de regering niets van zich horen...
Kortom, wanneer ze merken dat ze inkomsten gaan ontzien zwijgen ze! Die accijns-stop van Verhofstadt is een slimme zet. Door z'n Cliquet-systeem haalt hij hierdoor genoeg Euro's binnen...Laat u niet vangen!!! Een prijs van 1.1 euro/liter betekent nog steeds nog zo'n 61 Cent naar de staatskas (lees Minister-portefeulles)
@ Debomma, Ik en waarschijnlijk ook vele anderen zijn het eens met jouw stelling van hierboven.
citaat:
einde citaat
Is het jou ook al opgevallen dat er door Verhofstadt en z'n vrienden bijzonder weinig wordt gezegd over biodiesel...Terwijl dit toch een mooi alternatief kan bieden [om hun kyoto-norm te halen in de eerste plaats].Duitsland heeft het anders aangepakt!! Rijden op PPO gaat weer iets verder (weer iets Kyoto-beter), ook ombouwkost, ook weer laat de regering niets van zich horen...
Kortom, wanneer ze merken dat ze inkomsten gaan ontzien zwijgen ze! Die accijns-stop van Verhofstadt is een slimme zet. Door z'n Cliquet-systeem haalt hij hierdoor genoeg Euro's binnen...Laat u niet vangen!!! Een prijs van 1.1 euro/liter betekent nog steeds nog zo'n 61 Cent naar de staatskas (lees Minister-portefeulles)
Ik ben niet van plan hier dieper op in te gaan, om een politieke discussie op het autoforum te vermijden, maar wil toch ff zeggen dat er velen zijn die zich bedenkingen maken bij de manier waarop de staat aan z'n inkomsten geraakt, MAAR ben het met je eens (Stefaan) dat de staat ze MOET hebben.
Het spijtige van de zaak is dat de belgsiche burger hiervoor moet opdraaien. Een der oplossingen zou kunnen bestaan uit een tax voor buitenlands vrachttransport die onze wegen gebruiken. Frankrijk en Duitsland doen het ook...
Ook nog iets leuk is het belastingsfeit op terreinwagens (voor het zg 'dubbel gebruik). Dit laat de regering allemaal (opzettelijk) links liggen terwijl het ons wel vooruit zou helpen...
Ik ben ervan overtuigd dat er enkel in eigen vlees wordt gesneden door de hoge brandstof-diesel-prijs...Het wordt voor de transportsector haast onbetaalbaar hierdoor...
Vandaag artikel in krant over dieselmotor die gedoemd is te verdwijnen... (HLN)
Ik heb al gezocht op de site van Het Laatste Nieuws..
Niets te vinden.
Van Het Laatste Nieuws weet ik het niet, maar in Het Belang van Limburg stond er wel iets over het verdwijnen van de dieselmotoren.
Dit omdat de productiekosten te hoog zouden worden door de steeds strenger wordende milieunormen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Van Het Laatste Nieuws weet ik het niet, maar in Het Belang van Limburg stond er wel iets over het verdwijnen van de dieselmotoren.
Dit omdat de productiekosten te hoog zouden worden door de steeds strenger wordende milieunormen.
Werd het niet eens tijd. Al die stinkende en vervuilende diesels. Ik vraag mij soms af welke mensen er nog op benzine rijden.
Werd het niet eens tijd. Al die stinkende en vervuilende diesels. Ik vraag mij soms af welke mensen er nog op benzine rijden.
Euhm... Stinkende diesels? Al ooit eens een benzine van dichtbij geroken? Dat stinkt anders ook wel serieus hoor No offence maar heb je er al eens bij stilgestaan dat er mensen zijn die als de brandstofprijzen nog duurder worden straks 1/4 van hun maandloon aan brandstof kunnen betalen? *Wenkt eens*
Euhm... Stinkende diesels? Al ooit eens een benzine van dichtbij geroken? Dat stinkt anders ook wel serieus hoor No offence maar heb je er al eens bij stilgestaan dat er mensen zijn die als de brandstofprijzen nog duurder worden straks 1/4 van hun maandloon aan brandstof kunnen betalen? *Wenkt eens*
Maar een benzine stinkt wel niet zo hard als een diesel.
Wie 1/4 van zijn maandloon moet geven om brandstof te kopen moet maar eens wat minder rijden.
Maar een benzine stinkt wel niet zo hard als een diesel.
Wie 1/4 van zijn maandloon moet geven om brandstof te kopen moet maar eens wat minder rijden.
Euhm... Wat is dat nu voor een domme opmerking, heb je er al ooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die niet echt dicht bij huis werken maar geen km-vergoeding krijgen? Juist ja, zulke mensen bestaan... En kom nu niet af dat die mensen dan maar ander werk moeten zoeken...
Euhm... Wat is dat nu voor een domme opmerking, heb je er al ooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die niet echt dicht bij huis werken maar geen km-vergoeding krijgen? Juist ja, zulke mensen bestaan... En kom nu niet af dat die mensen dan maar ander werk moeten zoeken...
Om 1/4 van je maandloon te rijden moet je nogal veel rijden denk ik.
Als de gemiddelde Belg €1000 verdient ( het zal wel hoger liggen) dan €250 diesel. 25 werkdagen ongeveer in een maand dus €10 per dag. diesel kost €1 en verbruik ongeveer 7l/100km. Dus naar mijn berekeningen ongeveer 143 km per dag. Lijkt me toch wat veel.
Op een maand is het ongeveer €120 per dag.
"Maar een benzine stinkt wel niet zo hard als een diesel."
Wat is dat nu voor klinkklare flauwekul...Stinken is relatief, het is niet omdat jij een pizza niet kan ruiken, dat vanaf morgen alle Italiaanse restauranten dichtmoeten.
Indien je wil discussiëren, haal dan rationele argumenten aan aub...
Comment