Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden (algemeen & tests) - seizoen 2012/2013

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Tijdens onze meest recente test focusten we op de maat 165/70 R14 T, waarmee stadswagens zoals de VW Fox en Polo zijn uitgerust, en op de maat 205/55 R 16 H, die courant wordt gebruikt door middenklassers en gezinswagens, zoals de VW Golf, Passat en Touran.
    Weg ermee!

Zodra het kwik regelmatig onder 7°C duikt, is het tijd om een afspraak te maken bij uw garagist om uw auto van winterschoeisel te voorzien. Wacht dus niet tot de wegen bedekt zijn met een sneeuwtapijt of ijzel om (goede) banden te monteren waarvan de eigenschappen aangepast zijn aan het koude seizoen. Zorg er wel voor dat u banden kiest die in alle omstandigheden veilig zijn. Een aantal modellen uit onze selectie bleek namelijk ronduit slecht in bepaalde omstandigheden, vooral op een natte ondergrond. Op de weg kan dat tot (levens)gevaarlijke situaties leiden. De banden in kwestie hebben wij uitgesloten op basis van onze tests. Meer nog, we vinden dat ze simpelweg van de markt moeten worden gehaald.
    Goed op sneeuw en ijs

Op een droog wegdek brengen de meeste banden in de kleinste maat het er goed vanaf, behalve een Britse budgetband, die net als een goedkoop Chinees model volledig tekortschiet op een nat wegdek. In de maat 205/55 stelt een niet eens zo goedkope Duitse band dan weer teleur, omdat die te weinig grip biedt en op een natte ondergrond een lange remweg nodig heeft. Op sneeuw is het resultaat in het algemeen erg bevredigend. In de kleinste maat krijgt slechts één exemplaar een negatieve beoordeling vanwege een gebrek aan grip, bijvoorbeeld als de bestuurder op een helling moet vertrekken. Alle geteste banden in de grotere afmetingen doen het op zijn minst redelijk. En op ijs trekken alle geteste modellen zich ten minste behoorlijk uit de slag.
    Tot twee keer duurzamer

Onze tests tonen aan dat een lange levensduur perfect gepaard kan gaan met een (erg) goed rijgedrag. In de kleinste maat mag de band die het langst meegaat ook in alle omstandigheden prat gaan op een prima wegligging. De minst duurzame band haalt daarentegen amper de helft van de afstand die de voorgaande kan afleggen. In de grotere bandenmaat geldt net hetzelfde. Niettemin zou het model dat er het snelst de brui aan geeft, toch vier à vijf winters moeten meegaan.
    Geen Europese eensgezindheid

Hoe zit het tot slot met de verplichting om winterbanden te monteren? Daarover bestaat er in Europa nog geen eensgezindheid. In België is het bijvoorbeeld volledig de eigen keuze van de bestuurder of hij al dan niet overgaat op winterbanden. In Luxemburg, daarentegen, zijn die sinds oktober verplicht bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltsneeuw, ijs of rijp. Dat geldt niet alleen voor de eigen burgers, maar voor iedereen die het Groothertogdom doorkruist. Daarmee volgt Luxemburg het voorbeeld van Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland, waar aangepaste banden verplicht zijn bij winterse toestanden.

In andere landen, zoals Tsjechië en Zweden, moeten automobilisten ze dan weer tijdens een bepaalde periode monteren, ongeacht de weersomstandigheden. In nog andere landen, zoals België en Nederland, worden ze hooguit aanbevolen tijdens de koude maanden.
    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

@4sRider: is het intressante niet het verschil tussen zomer en winterband? All season ligt tussenin, maar wordt in ieder geval sterk afgeraden in Scandinavie als je wil blijven rijden in ijzige omstandigheden en de beste all season kan niet tippen aan een "slechte" echte winterband op ijs.

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
      In andere landen, zoals Tsjechië en Zweden, moeten automobilisten ze dan weer tijdens een bepaalde periode monteren, ongeacht de weersomstandigheden.
      Een detail misschien, maar als het asfalt sneeuw en ijsvrij is in putje winter mag je wel degelijk een toerke gaan rijden met zomerbanden in Zweden... tis alleen dat dat niet vaak voorkomt
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Dat weet ik niet, het is een artikel uit test-aankoop.
        den borre

Int3x0r

Comment

Bij deze weet je het van een Zweedse voertuigingenieur
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Dat weet ik niet, het is een artikel uit test-aankoop.
            Ik vind de reviews / tests van test aankoop nogal zwak, om het licht uit te drukken. Weinig technische en specifieke informatie ( zoals remafstanden e.d. ), op die manier kan je moeilijk een eigen mening vormen vind ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              @4sRider: is het intressante niet het verschil tussen zomer en winterband? All season ligt tussenin, maar wordt in ieder geval sterk afgeraden in Scandinavie als je wil blijven rijden in ijzige omstandigheden en de beste all season kan niet tippen aan een "slechte" echte winterband op ijs.
              Ja het is inderdaad interessant om het verschil te zien tussen zomer en winterbanden in het filmpje van Tirerack. Het is inderdaad dergelijke filmpjes die me wel hebben doen stilstaan bij mijn bandenkeuze.

Maar wat je zegt over all season banden, dat klopt niet. De beste all season band, voorlopig de Goodyear Vector 4 Season, zou 20e van de 42 geeindigd zijn in de Auto Bild winter rem test, dus er zijn nog 22 winterbanden die slechter scoren dan de Goodyear 4S. Meer nog, puur op de sneeuw eindigt hij op de 24e plaats, dus er zijn nog 18 winterbanden die een langere remweg hebben op sneeuw dan de Goodyear 4S . Andere reviews geven een vergelijkbaar resultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 4sRider Bekijk Berichten

Maar wat je zegt over all season banden, dat klopt niet. De beste all season band, voorlopig de Goodyear Vector 4 Season, zou 20e van de 42 geeindigd zijn in de Auto Bild winter rem test, dus er zijn nog 22 winterbanden die slechter scoren dan de Goodyear 4S. ......
                "Winter remtest" = op ijs? Dacht van niet, meestal wordt ijs niet eens getest?!?

Maar ik graag ongelijk hoor, goede all season banden zijn zeker welkom :-)
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Ik vind de reviews / tests van test aankoop nogal zwak, om het licht uit te drukken. Weinig technische en specifieke informatie ( zoals remafstanden e.d. ), op die manier kan je moeilijk een eigen mening vormen vind ik.
                  Die grafieken stonden er ook bij met punten per type band maar ik vond het een beetje veel om dit allemaal te posten.
                  den borre

Int3x0r

Comment

Een detail misschien, maar als het asfalt sneeuw en ijsvrij is in putje winter mag je wel degelijk een toerke gaan rijden met zomerbanden in Zweden... tis alleen dat dat niet vaak voorkomt
                    in duitsland telt deze regelgeving ook

Comment

Die grafieken stonden er ook bij met punten per type band maar ik vond het een beetje veel om dit allemaal te posten.
                      Ik heb de bandentests van Test Aankoop volledig doorgenomen, ze geven wel een score, maar geen specifieke info waar je zelf een mening mee kan vormen, dus je moet volledig vertrouwen op Test Aankoop. Nu moet ik toegeven dat ADAC en ANWB ( de Duitse en Nederlandse tegenhangers van Test Aankoop ) ook zo werken. Het is in elk geval beter dan niets en een extra gegeven waar je rekening mee kan houden.
                      Last edited by 4sRider; 28/11/2012, 14:24.

Comment

"Winter remtest" = op ijs? Dacht van niet, meestal wordt ijs niet eens getest?!?

Maar ik graag ongelijk hoor, goede all season banden zijn zeker welkom :-)
                        Ik had niet gezien dat je enkel over ijs sprak, ijs is inderdaad het minst sterke punt van all season banden. Toch scoort de Goodyear Vector 4 Season behoorlijk op de tests van Test Aankoop, ADAC en ANWB van 2011, vergelijkbaar met de minder goede winterbanden.
                        En ik vermoed dat de Gooyear V4S van 2012 verbeterd is. Hij scoort alleszinds nog beter in de Auto Bild all season test van 2012. Daar geven ze geen testresultaten mee van ijs, enkel wat rand informatie, dat ze het wel goed doen op ijs.
                        Daar wordt er voornamelijk op sneeuw getest, en op sneeuw, zoals ik al zei, doet de Goodyear V4S het beter dan menig winterband.

Wat ook nog wordt aangehaald op de test van Auto Bild is dat de all season banden even goed tot beter presteren dan zomer- en winterbanden in de koude periodes van de tussenseizoenen, dus rond de 10 graden op nat wegdek.
                        Ook qua Aquaplaning scoren ze zeer goed, beter dan zomerbanden, dus dat is een extra argument voor all season banden in de zomer.

All season banden blijven natuurlijk een compromis, ze moeten ook behoorlijk presteren in de zomer, waardoor ze inderdaad op onderdelen zoals ijs minder presteren. Toch vind ik het voor mij persoonlijk veruit de beste keuze.
                        En het is zeker een goed alternatief voor alle mensen die momenteel gewoon met zomerbanden blijven rijden.

Comment

En het is zeker een goed alternatief voor alle mensen die momenteel gewoon met zomerbanden blijven rijden.
                          +1
                          En die tijdens de zomer geen behoefte hebben aan 1G+ in iedere bocht zoals sommige van ons hier
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Interessant.

+ YouTube Video
                            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

De laatste zin is eigenlijk de belangrijkste: when choosing tyres for your car, make sure they're suited for the intended purpose.

Comment

Voer voor discussie, op dit forum zeker niet vreemd. Kijken vanaf 3:30 ongeveer.

+ YouTube Video
                              ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

Ook een element dat meespeelt: hoe voelt een band aan.

Ergens vanaf 2:10-2:15 wordt een element toegelicht dat mij (persoonlijk) hard stoort aan winterbanden op droge ondergrond.

+ YouTube Video

nl. de onprecieze, wollige rechtuitstabiliteit en vertraagde stuurrespons
                                (logisch, het contactoppervlak beweegt erg sterk door de lamellen)

(de geteste winterbanden in deze test zijn bij ons niet beschikbaar, en eigenlijk de zgn. "nordic winter tyres" -> in Europa vinden we in die categorie grosso modo enkel maar modelletjes van Nokian)

Comment

Hakka R, mijn winterbandjes op mijn laatste twee karren. Goed spul, maar in de tweede test in de regen zouden ze het waarschijnlijk slechter doen dan zelfs de zomerbanden. Ijsgrip en natte grip zijn namelijk erg moeilijk te combineren. Dus de D3 is beter voor België...

Nu is er ook de Hakka R2, met een soort nanokristal die voor nog betere ijsgrip zorgt. Als nerd zou ik ze graag hebben maar niet al te slim quasi nieuwe bandjes te vervangen, je vangt er wel nog iets voor de "oude" maar blijft een duur testje
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

interessante filmpjes gTa... thx for sharing!
                                    2015 BMW F11 520dA
                                    1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Ook een element dat meespeelt: hoe voelt een band aan.

Ergens vanaf 2:10-2:15 wordt een element toegelicht dat mij (persoonlijk) hard stoort aan winterbanden op droge ondergrond.

+ YouTube Video

nl. de onprecieze, wollige rechtuitstabiliteit en vertraagde stuurrespons
                                      (logisch, het contactoppervlak beweegt erg sterk door de lamellen)

(de geteste winterbanden in deze test zijn bij ons niet beschikbaar, en eigenlijk de zgn. "nordic winter tyres" -> in Europa vinden we in die categorie grosso modo enkel maar modelletjes van Nokian)

Het zijn wel geen winterbanden maar SNEEUWBANDEN

Dus absoluut niet vergelijkbaar met winterbanden zeker op natte en droge wegdek.
                                      Die zijn gemaakt voor sneeuw en ijs, niet voor de wintercondities die wij aantreffen.

Titel is ook : Ice & Snow Tires
                                      Zegt genoeg.
                                      2014 Porsche Boxster 981
                                      2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

Nu klinkt het alsof ze verschrikkelijk zijn op het droge, maar zolang het niet te warm is kan je er nog steeds een behoorlijk wat fun mee hebben - laatst deze morgen
                                        Om maar te zeggen dat een "sneeuwband" op (koud) droog wegdek verhoudingsgewijs niet zo slecht is als een zomerband op ijs!
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Interessant.

+ YouTube Video

gTa, waarom post je hier dat filmpje? Had jij dan ongelijk?
                                          Zoals gewoonlijk op dit forum zal hier wel weer een uitleg voor zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                          [*]Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden.

Comment

Working...
                                          X