Tijdens onze meest recente test focusten we op de maat 165/70 R14 T, waarmee stadswagens zoals de VW Fox en Polo zijn uitgerust, en op de maat 205/55 R 16 H, die courant wordt gebruikt door middenklassers en gezinswagens, zoals de VW Golf, Passat en Touran.
Weg ermee!
Zodra het kwik regelmatig onder 7°C duikt, is het tijd om een afspraak te maken bij uw garagist om uw auto van winterschoeisel te voorzien. Wacht dus niet tot de wegen bedekt zijn met een sneeuwtapijt of ijzel om (goede) banden te monteren waarvan de eigenschappen aangepast zijn aan het koude seizoen. Zorg er wel voor dat u banden kiest die in alle omstandigheden veilig zijn. Een aantal modellen uit onze selectie bleek namelijk ronduit slecht in bepaalde omstandigheden, vooral op een natte ondergrond. Op de weg kan dat tot (levens)gevaarlijke situaties leiden. De banden in kwestie hebben wij uitgesloten op basis van onze tests. Meer nog, we vinden dat ze simpelweg van de markt moeten worden gehaald.
Goed op sneeuw en ijs
Op een droog wegdek brengen de meeste banden in de kleinste maat het er goed vanaf, behalve een Britse budgetband, die net als een goedkoop Chinees model volledig tekortschiet op een nat wegdek. In de maat 205/55 stelt een niet eens zo goedkope Duitse band dan weer teleur, omdat die te weinig grip biedt en op een natte ondergrond een lange remweg nodig heeft. Op sneeuw is het resultaat in het algemeen erg bevredigend. In de kleinste maat krijgt slechts één exemplaar een negatieve beoordeling vanwege een gebrek aan grip, bijvoorbeeld als de bestuurder op een helling moet vertrekken. Alle geteste banden in de grotere afmetingen doen het op zijn minst redelijk. En op ijs trekken alle geteste modellen zich ten minste behoorlijk uit de slag.
Tot twee keer duurzamer
Onze tests tonen aan dat een lange levensduur perfect gepaard kan gaan met een (erg) goed rijgedrag. In de kleinste maat mag de band die het langst meegaat ook in alle omstandigheden prat gaan op een prima wegligging. De minst duurzame band haalt daarentegen amper de helft van de afstand die de voorgaande kan afleggen. In de grotere bandenmaat geldt net hetzelfde. Niettemin zou het model dat er het snelst de brui aan geeft, toch vier à vijf winters moeten meegaan.
Geen Europese eensgezindheid
Hoe zit het tot slot met de verplichting om winterbanden te monteren? Daarover bestaat er in Europa nog geen eensgezindheid. In België is het bijvoorbeeld volledig de eigen keuze van de bestuurder of hij al dan niet overgaat op winterbanden. In Luxemburg, daarentegen, zijn die sinds oktober verplicht bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltsneeuw, ijs of rijp. Dat geldt niet alleen voor de eigen burgers, maar voor iedereen die het Groothertogdom doorkruist. Daarmee volgt Luxemburg het voorbeeld van Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland, waar aangepaste banden verplicht zijn bij winterse toestanden.
In andere landen, zoals Tsjechië en Zweden, moeten automobilisten ze dan weer tijdens een bepaalde periode monteren, ongeacht de weersomstandigheden. In nog andere landen, zoals België en Nederland, worden ze hooguit aanbevolen tijdens de koude maanden.
Weg ermee!
Zodra het kwik regelmatig onder 7°C duikt, is het tijd om een afspraak te maken bij uw garagist om uw auto van winterschoeisel te voorzien. Wacht dus niet tot de wegen bedekt zijn met een sneeuwtapijt of ijzel om (goede) banden te monteren waarvan de eigenschappen aangepast zijn aan het koude seizoen. Zorg er wel voor dat u banden kiest die in alle omstandigheden veilig zijn. Een aantal modellen uit onze selectie bleek namelijk ronduit slecht in bepaalde omstandigheden, vooral op een natte ondergrond. Op de weg kan dat tot (levens)gevaarlijke situaties leiden. De banden in kwestie hebben wij uitgesloten op basis van onze tests. Meer nog, we vinden dat ze simpelweg van de markt moeten worden gehaald.
Goed op sneeuw en ijs
Op een droog wegdek brengen de meeste banden in de kleinste maat het er goed vanaf, behalve een Britse budgetband, die net als een goedkoop Chinees model volledig tekortschiet op een nat wegdek. In de maat 205/55 stelt een niet eens zo goedkope Duitse band dan weer teleur, omdat die te weinig grip biedt en op een natte ondergrond een lange remweg nodig heeft. Op sneeuw is het resultaat in het algemeen erg bevredigend. In de kleinste maat krijgt slechts één exemplaar een negatieve beoordeling vanwege een gebrek aan grip, bijvoorbeeld als de bestuurder op een helling moet vertrekken. Alle geteste banden in de grotere afmetingen doen het op zijn minst redelijk. En op ijs trekken alle geteste modellen zich ten minste behoorlijk uit de slag.
Tot twee keer duurzamer
Onze tests tonen aan dat een lange levensduur perfect gepaard kan gaan met een (erg) goed rijgedrag. In de kleinste maat mag de band die het langst meegaat ook in alle omstandigheden prat gaan op een prima wegligging. De minst duurzame band haalt daarentegen amper de helft van de afstand die de voorgaande kan afleggen. In de grotere bandenmaat geldt net hetzelfde. Niettemin zou het model dat er het snelst de brui aan geeft, toch vier à vijf winters moeten meegaan.
Geen Europese eensgezindheid
Hoe zit het tot slot met de verplichting om winterbanden te monteren? Daarover bestaat er in Europa nog geen eensgezindheid. In België is het bijvoorbeeld volledig de eigen keuze van de bestuurder of hij al dan niet overgaat op winterbanden. In Luxemburg, daarentegen, zijn die sinds oktober verplicht bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltsneeuw, ijs of rijp. Dat geldt niet alleen voor de eigen burgers, maar voor iedereen die het Groothertogdom doorkruist. Daarmee volgt Luxemburg het voorbeeld van Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland, waar aangepaste banden verplicht zijn bij winterse toestanden.
In andere landen, zoals Tsjechië en Zweden, moeten automobilisten ze dan weer tijdens een bepaalde periode monteren, ongeacht de weersomstandigheden. In nog andere landen, zoals België en Nederland, worden ze hooguit aanbevolen tijdens de koude maanden.
Comment