Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Winterbanden (algemeen & tests) - seizoen 2012/2013
Dus absoluut niet vergelijkbaar met winterbanden zeker op natte en droge wegdek.
Die zijn gemaakt voor sneeuw en ijs, niet voor de wintercondities die wij aantreffen.
Dat was voor mij al duidelijk.
Hij zegt toch "(de geteste winterbanden in deze test zijn bij ons niet beschikbaar, en eigenlijk de zgn. "nordic winter tyres" -> in Europa vinden we in die categorie grosso modo enkel maar modelletjes van Nokian)"
In het eerste filmpje tonen ze het verschil tussen winter tyres (voor in de koude temperatuur en de "zout brij" te rijden in West Europa) en nordic winter tyres (sneeuwbanden).
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Dus absoluut niet vergelijkbaar met winterbanden zeker op natte en droge wegdek.
Die zijn gemaakt voor sneeuw en ijs, niet voor de wintercondities die wij aantreffen.
Titel is ook : Ice & Snow Tires
Zegt genoeg.
Ik dénk dat ik begrijp waar je heen wil, namelijk dat wat ik postte zinloos is, maar dat is het allerminst. Nordic winterbanden zijn inderdaad anders dan onze continentale winterbanden, maar ze hebben wel een zeer vergelijkbaar profiel met lamellen, en dat is waar ik op doelde (de goede verstaander had dat door, denk ik zo): dat een winterband, ook al biedt 'ie goede grip en veel veiligheid, per definitie meer "zwalpt" en minder direct aanvoelt omdat het loopoppervlak veel beweging toelaat.
gTa, waarom post je hier dat filmpje? Had jij dan ongelijk?
Zoals gewoonlijk op dit forum zal hier wel weer een uitleg voor zijn.
Oorspronkelijk geplaatst door gTa [*]Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden.
Dat er verschillende opinies zijn. (stiekem wou ik gewoon de discussie wat aanwakkeren )
Vooreerst: dit is maar op basis van één zomerband en één winterband. Je kan er dus geenszins een algemene conclusie uit trekken.
Er zijn tests die het andersom concluderen: dat winterbanden rond 5°C géén extra veiligheid bieden tegenover een goeie zomerband, omdat die niet sneller stopt e.d. Maar daar kan men ook de test wat "getweakt" hebben door een goede zomerband tegenover een (op droog/nat wat minder presterende) matige winterband te zetten. Wie zal het zeggen?
- Als je uit gaat van (enkel) veiligheid, dan kan je niet twijfelen en moet je winterbanden leggen.
- Als je echter waarde hecht aan respons en rijgedrag, dan kan je wel terecht twijfelen.
Ik heb zelf de proef op de som genomen met m'n vorige auto en 225R18 winterbanden rondom vergeleken met 225/245R18 zomerset bij "grondvorst" (ongeveer 3 graden luchttemperatuur, putje winter), op droge ondergrond, op de N60. M'n auto haalde met zomerbanden ongeveer 1 seconde sneller de 100 km/u, liet toe om iets sneller maar véél 'directer' en veiliger aanvoelend ronde punten te nemen, en ging duidelijk minder snel over de voorwielen schuiven (onderstuur). Remtest heb ik niet gedaan maar als je betere acceleratiegrip hebt bij positieve acceleratie, dan heb je dat (vermoed ik) ook bij negatieve acceleratie aka remmen.
Omdat veel mensen wel winterbanden kopen "omdat het zoveel beter is" maar dan toch wat op de centen kijken (dus stalen velgjes + smallere banden + vaak ook minder goede winterband), vind ik het maar wát terecht om een beetje tegengewicht te brengen voor de soms oogkleppen-stellingen à la "oeioeioei, 't is kouder dan 7 graden, miljaar, dringend m'n winterbanden opleggen!".
Er is geen één waarheid, maar ik denk dat, als we vooruitziend en voldoende verstandig rijden, er als algemene regel mag worden gezegd: van zodra het richting vorst aan de grond gaat (3°C luchttemperatuur), doet ge voordeel inzake veiligheid door goeie winterbanden te leggen ... en gezien ons type winters doe je dat best in dezelfde maat als je zomerbanden (want smaller = beter geldt enkel op ijs en in sneeuw, niet op nat/droog).
Maar da's mijn mening.
Edit: de winterbanden worden ook alsmaar beter. Tien jaar geleden reed ik daar al mee rond, en toen had geen 1 auto op 1.000 die hier in Vlaanderen. De winterbanden toen waren echt om te huilen: beter dan zomerbanden op sneeuw en ijs, maar bitter weinig grip op natte ondergrond en op 't droge keelden ze luid protesterend om winterse omstandigheden. Je moest daar dus echt verstandig mee om gaan.
Veel mensen schakelen nu pas voor het eerst over, niet in het minst onder impuls van de media die de roep van de sector versterkt. Gelukkig worden die winterbanden dus echt beter en beter, dus "foolproof", want zoals zoveel mensen compleet 'unaware' rondrijden zou dat in vroegere tijden wel 'es pijnlijk kunnen geweest zijn.
Dan kan ik praktisch vertellen hoe ik het doe. Ik blijf op mijn zomerbanden rijden zolang het droog is, als is het -5°C. Vanaf dat de temperatuur onder nul gaat en er vocht in de atmosfeer zit switch ik. En daarmee ben ik later dan de meeste maar nooit te laat (tot nu )
Daar al ingeburgerd, hier nog quasi niet gekend: winterbanden voor fietsen, bromfietsen en moto's. (i kid you not) Benieuwd hoe lang het gaat duren en of er dan op het wieleterroristenforum ook een topic zal geopend worden waar er lekker gebakkeleid kan worden over het nut van die dingen.
Daar al ingeburgerd, hier nog quasi niet gekend: winterbanden voor fietsen, bromfietsen en moto's. (i kid you not) Benieuwd hoe lang het gaat duren en of er dan op het wieleterroristenforum ook een topic zal geopend worden waar er lekker gebakkeleid kan worden over het nut van die dingen.
En of, dat ze nuttig zijn, vraag maar eens aan onze veldrijders.
Mijn spijkerbanden op de MTB, 360 alu/carbide spijkers en slechts 850g/band, zijn ongeloofelijk goed en véél beter dan gelijk welke winterautobanden te koop. Fiets heel de winter overal door en dat full speed (allez, bijna toch want rolt ietsie zwaarder).
Heb je al Hakka's gereden (spikes)? Ik wil dat zo graag doen, volgend jaar. Van hier tot de Nordkapp en terug, via Kopenhagen, Malmö, Göteborg, Oslo, Bergen, 2 skigebiedjes doen erdoorheen ook. En dat op Hakka's. Jammer dat de dagen dan zo kort zijn. Maar bon, part of the game natuurlijk.
Heb ze zelf niet wegens niet toegelaten in Duitsland, maar al vaak auto's gereden met spikes hier, ja. Ze zijn net iets stabieler dan die zonder, ze maken doorgaans meer lawaai (logisch) en op puur gepoleerd ijs (zwart ijs) hebben ze duidelijk meer grip. Maar regelgeving beperkt het aantal toegelaten spikes en de grip is vérre van wat mogelijk is met spikes, bv. WRC spikes (maar die lusten geen droog asfalt, allez, toch niet langdurig). Op sneeuw is er geen merkbaar verschil vind ik.
Een probleem met spikes is ook, ja ze zijn veel beter dan nordic winterbanden zonder spikes op ijs, maar dat is als ze nieuw zijn. Heel veel mensen rijden hier rond op spikes in het geloof dat die beter zijn, maar de spikes zijn zo bot als wat van al het rijden op asfalt dat ze eigenlijk niet veel nut doen - geldig voor een groot deel van de "nordic" bevolking behalve die 10% in het hoge noorden waar het constant ijs is op de baan. Terwijl een band zonder spikes hun eigenschappen doorgaans heel goed behouden met slijtage (van ~10mm tot ~4mm) en met het slijten bovendien (veel) stabieler worden. Persoonlijk ben ik meer gefascineerd van een setje van de komende Hakka R2 (edit: dat wordt een echte baanbreker gok ik die heel dichtbij een setje spikes komt op ijs - zonder de nadelen). En een setje WRC spijkerbandjes voor die paar weken dat het pure chaos is
Comment