Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden (algemeen & tests) - seizoen 2012/2013

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Winterbanden (algemeen & tests) - seizoen 2012/2013

winterreifen-conti-ts810.jpeg

Het grootste Duitse autoforum heeft een round-up gemaakt van de voornaamste (Duitse) tests van de nieuwe winterbanden seizoen 2012/2013 in (voornamelijk) maat 205/55R16.

Bijkomend vatten ze ook nog enkele feiten & weetjes samen.

Men liet enkele van de meest voorkomende vragen ook beantwoorden door een Continental-mannetje.

Zeer interessant allemaal. Post in dit topic gerust ook links naar winterbandentests van de laatste maanden (of vorig jaar indien de toen geteste banden nu nog courant verkocht worden), zeker ook van andere maten.

En ik kan het niet laten... enkele misvattingen inzake winterbanden even van de baan helpen en kort de algemeen geldende principes opsommen (onderbouwd door feiten, i.e. wetenschap, technische kenmerken van banden, tests door professionals e.a.).

• Op sneeuw en ijs zijn smallere banden beter dan bredere: bij uiterst slechte gripomstandigheden heb je meer tractie als de druk per cm² contactoppervlak groter is.
      Op droge en natte weg (maakt niet uit welke de temperatuur is) is dit NIET het geval. Zomerbanden én winterbanden presteren beter op droog en nat indien het contactoppervlak groter is (en bredere banden hebben een groter contactoppervlak) net zoals een stijvere band betere prestaties biedt dan een slappere.
      De keuze om "fietswieltjes" te monteren 's winters, heeft bij ons dus geen zin: op 99% van de dagen in de winter ben je zo onderweg op 4 wielen die minder grip bieden, en dus minder veilig zijn. Voor ons Vlamingen met een paar winterse dagen per jaar hoeven moderne winterbanden dus helemaal niét smaller te zijn dan onze zomerbanden. Dezelfde maat kiezen als dezomerbanden is hier de veiligste keuze.
    • Winterbanden bieden door de lamellenstructuur grip op sneeuw en ijs in een mate die zomerbanden nooit kunnen bieden. Deze lamellen zijn echter minder diep dan de profielgroeven (max 3 à 4 mm diep). Van zodra je winterbandenprofiel is afgesleten tot je maar 4 à 5 mm profiel meer over hebt, is je winterband in feite "versleten" (het voordeel tegenover zomerbanden is dan weg). Je behoudt wel nog een band met een rubbermengsel dat iets beter afgestemd is op koudere temperaturen, alsook redelijk wat afwateringscapaciteit (door de vele groeven), maar datgene dat een winterband van een zomerband onderscheidt is weg en per definitie ben je dan even goed af met een zomerband met even diep profiel.
    • Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden. Het bandoppervlak beweegt veel minder, biedt meer stabiliteit, even goeie afwatering, directere respons en betere prestaties. Zomerbanden hebben een rubbermengsel dat doorgaans is afgestemd op temperaturen tussen 30°C en -10°C, winterbanden zijn afgestemd op temperaturen tussen grosso modo 10°C en alles daaronder.
      Winterbanden bieden enkel een significant voordeel tegenover zomerbanden op ijs en sneeuw, en dit door de lamellen in het profiel. Het rubbermengsel bij gematigde wintertemperaturen (rond het vriespunt of iets daaronder) is bij winterbanden op droog/nat niet bij machte om het weggedrag van het veel sterker doorsneden bandprofiel te compenseren.
      Vermits wij Vlamingen statistisch gezien geen 10 dagen sneeuw/ijs per jaar hebben (West- en grotendeels Oost-Vlaanderen zelfs minder dan 5), is het dus logisch dat winterbanden bij ons niet verplicht zijn.

Discussies, vragen e.a. -> dit lijkt me er het topic wel voor.

Postje van een paar dagen geleden hier ook nog even droppen. Feel free to discuss!!

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    'k Heb er al tientallen posts over geschreven. 'k Baseer met op 15 jaar ervaring met winterbanden (langer dan dat het fenomeen bij de doorsnee automobilist in Vlaanderen bekend is, dus) en op tests in magazines e.d. van de laatste jaren.

Op sneeuw en ijs zijn smalle banden duidelijk in 't voordeel. Mooi voorbeeld: ijsrallyes e.d., waar alles in teken staat van maximale snelheid en grip: zo smal mogelijke banden met spijkers, om zoveel mogelijk druk per vierkante centimeter te hebben. De spijkers dringen dieper het ijs in = meer grip = meer acceleratie + meer bochtensnelheid.
    Op droge en natte ondergrond (= 99,9% van onze winterse omstandigheden) geldt die stelling echter niet. Bij zomerbanden zijn we dat ondertussen al gewoon: het gegeven "druk / cm²" is daar verre van het meest bepalende element, en het feit dat een auto met bredere banden met (vooral) lager profiel duidelijk beter te rijden valt (directere respons, meer grip, duidelijk betere beheersbaarheid) vinden we dan ook de normaalste zaak van de wereld. Maar als 't op winterbanden aan komt, denken we collectief metéén aan hopen sneeuw en kilometers beijsde wegen. Dat heb je in Scandinavië, ja. Bij ons kennen de 5 maanden 'winterperiode' statistisch maar 5 dagen sneeuw/ijs, alle andere dagen van dat (bijna) half jaar zijn gewoon droog of nat, zonder sneeuw, ijs, ijzel e.d. En dan zijn het loopprofiel van een band dat contact heeft met de weg en de strictuur van de band (breedte/profielhoogte) net zoals bij zomerbanden véél meer bepalend voor de prestaties van de band (en dus de veiligheid) dan die druk/cm². Tests de laatste jaren geven duidelijk aan dat een auto op smallere 16" minder goed presteert qua grip en beheersbaarheid dan op bredere 18". Zowel op droog als op nat wegdek. Zowel met zomerbanden als met winterbanden.
    Bijkomend: het verschil in weggedrag tussen b.v. 18" zomerbanden en 16" winterbanden is dermate groot dat dat op zich al een veiligheidsrisico kan zijn: je bent gewoon dat een auto op een bepaalde manier reageert, en daar vertrouw je ook op. Het rijgedrag "radicaal" aanpassen door van zomer- naar winterbanden over te stappen (de doorsnijding van de profielblokken op het loopvlak door die griplamellen die nodig zijn om grip te hebben op sneeuw & ijs, maakt dat dergelijk rubber al veel meer beweegt en dus 'glijdt' dan zomerrubber) plus van een brede band met laag profeil naar een smallere band met hoog profiel ... op momenten waar je zuiver op je reflexen moet vertrouwen (als het nijpt, onverwacht) kan dat hard bijdragen aan de kans op brokken.
    Nog meer, zelfs: de laatste jaren blijkt uit tests op moderne auto's met een modern ESP en elektronisch tractiesysteem (maakt niet uit FWD of 4WD of RWD) dat de grip op sneeuw en ijs (!) van bv een 225/45R17 even groot is als die van een 205/55R16 (zelfde merk en type band). Het verschil in meters remafstand, kilo's trekvermogen of snelheid waaraan de auto grip verliest is doorgaans enkele percenten of zelfs minder; soms zelfs valt het verdict in het voordeel uit van de bredere band met lager profiel (ook met minimaal verschil). De profielen van de moderne winterbanden zijn dermate goed geworden dat ze bij 2 cm extra loopvlakbreedte niet minder presteren op sneeuw/ijs, maar wel duidelijk beter presteren op droog en nat.

Conclusie: "ne winterband moet smal zijn" = een stelling uit het verleden (toen winterbanden enkel maar in smalle formaten bestonden omdat ze ook enkel maar goed waren op sneeuw/ijs en op droog/nat wegdek dermate slecht dat geen kat ze legde als er geen extreme winterse omstandigheden waren) als je 't over onze zeer gematigde winters hebt. In globo heb je bij ons in België duidelijk voordeel bij het kiezen van een band die dezelfde maat heeft als je zomerset. Want daar geniet je al die kilometers op droge en natte winterwegen van gestegen grip, directheid, reactiesnelheid en beheersbaarheid van een (let's face it) betere band, en je hebt een winterband die qua bouw identiek is als je zomerband en daar dus ook slechts een minimale verandering betekent. Enkel maar voordelen. ;-)

't Is toch makkelijk zelf uitgetest. Ge rijdt een '1 met 225/245-set in de zomer, dus ik mag aannemen dat ge af en toe 'es een op- of afrit aan hoge snelheid neemt (tegen de gripgrens aan) just because the fun of G's. 8-) Wel, als je dat op een droge winterdag doet met je 16" winterbandjes, dan doe je dat aan 30 of 40 per uur minder dan met je zomerbanden in de zomer, right? Dat ligt aan een combinatie van factoren: contactoppervlak (m²), profiel, bandstructuur, loopvlakstabiliteit, enz.
    Ga in de winter 'es met een 225/245 winterset hetzelfde doen. Je zal nog altijd trager rijden dan in de zomer met je zomerbanden; logisch want die 'winter-sportbanden' hebben ook de lamellen die beweging in 't loopvlak toestaan en dus minder zijdelingse grip toelaten. Maar je band op zich zal wel (ongeveer) dezelfde structuurstijfheid hebben, je profielhoogte is hetzelfde als dat van je zomerbanden, het contactoppevlak ook. Het enige dat écht verschilt, is je beweging binnenin je bandprofiel (het loopvlak). Vandaar dat winterbanden, zelfs 'sportversies' altijd wat meer het gevoel geven van te "zweven", of minder directe respons geven.
    Als je in de winter in dezelfde omstandigheden je zomerbanden zou testen op die afrit, dan ga je trager rijden dan in de zomer omdat je banden niet optimaal op die temperaturen zijn afgestemd. De kans is groot dat je niet sneller zal zijn dan met je brede winterbanden, zelfs, ondanks het feit dat die laatste een minder direct gevoel geven door de specifieke eigenschappen van hun winterloopvlak.
    Eens je een sportieve winterset hebt geproefd, wil je niet meer terug. Op momenten dat het sneeuwt heb je duidelijk meer grip dan al die automobilisten die niet met winterbanden aan het rijden zijn (ik reed de voorbije winters geregeld met m'n RWD BMW '1 bruggen of hellingen op waar anderen met FWD en zomerbanden beneden aan de brug stonden te "schaatsen") maar niet merkbaar minder dan wanneer je met smalle winterbandjes aan 't rijden zou zijn. En als 't niet sneeuwt of ijzelf dan heb je tenminste een auto onder je met schoeisel dat enig sportief weggedrag nog mogelijk maakt. Op 16" winterrubber een bochtje pakken is vreselijk als je 18" zomerrubber gewoon bent... Ik heb zelf de fout gemaakt om nog 'es terug 16" te proberen na 2 sets 18" winterbanden, en ben nu wel tegoei geleerd die fout niét meer te maken.

De enige argumenten pro 'smallere/hogere aparte winterset' zijn:
    - je moet je banden niet continu van & weer op velgen laten leggen (vooral runflats zijn daar minder happig op, gewone banden kunnen gerust een 10-tal wissels verdragen zonder daar structureel onder te lijden)
    - je kan zelf thuis in je garage van zomer- naar winterset omwisselen en weer terug (= vrijheid om winterbanden te leggen wanneer je wil)
    - als je sowieso een aparte set wil kopen, dan is zo'n kleinere set duidelijk goedkoper (maar op veiligheid zou niemand mogen besparen...)
    - als het écht 'es een ijspiste is voor je deur, of als we 'es een winterprik krijgen waar het hele land lam van ligt ... dan ga je enkele percentjes meer grip hebben (maar de brug die je met de smallere op kan rijden ga je ook met de bredere op rijden, en als je op die ene ijsplek gaat schuiven en op iets knalt met de bredere set, ga je dat ook met de smallere set doen)

Edit: bijkomend nog dit: ik ben ervan overtuigd dat de grens van 7°C allerminst een absolute grens is, het kenterpunt vanaf waar een winterband plotsklaps een zomerband overklast inzake grip e.d. Wel integendeel... Ik ben ervan overtuigd dat de meeste winterbanden een inzetbereik hebben vanaf ongeveer 7°C; daarboven zijn ze doorgaans complete rubbish omdat het rubber- en silicamengsel helemaal niet op dergelijke hogere temperaturen is afgestemd én omdat het doorsneden loopvlak van winterbanden bij hogere temperaturen zichzelf declasseert: die groefjes die toestaan dat de profielblokken bewegen, hebben als doel grip te leveren op ijs (idealiter met verminderde bandendruk zodat het kamprofiel van het loopvlak nog serieus toeneemt) en de zelfreinigende eigenschappen van een band in sneeuw te verhogen, maar laten ook een enorme beweging "in" het loopvlak toe wat de temperatuur enkel maar doet toenemen en de precisie exponentieel doet afnemen. Bijkomend: 7°C is de bovengrens (luchttemperatuur) waarbij aan de grond nog vorst kan bestaan (ijs, ijzel, enz.). Dus boven de 7°C kan je niet meer verrast worden door een ijsplek oid.
    Vanaf 7°C (en lager) zijn winterbanden dus inzetbaar, maar dan zit je m.i. nog in de zone waar een goeie zomerband zeker even goed kan presteren. Zeker op droog wegdek (zomerbanden hebben een rubbermengsel dat ontwikkeld is om goed inzetbaar te zijn tot enkele graden onder het vriespunt, winterbanden hebben een rubbermengsel dat ontwikkeld is om goed inzetbaar te zijn tot een tiental graden boven het vriespunt... maar die laatste creëren veel meer 'interne warmte' door de beweging in het loopvlak, dan zomerbanden dat doen), ook op nat wegdek.
    Met onze milde winters is het dus geenszins "de waarheid" om vanaf november winterbanden te "moeten" leggen, wil je veiliger op weg zijn. Veel mensen hebben immers oudere winterbanden (een band veroudert een dikke 10% per jaar door verduring alleen al) of rijden die ook op tot 3mm profiel of minder (zoals zomerbanden) terwijl een winterband met minder dan 5mm profiel eigenlijk "versleten" is. En de kans dat je in november of maart nog een ijstijdje voorgeschoteld krijgt of door een sneeuwbui wordt verrast, is vrij klein. Dus: switchen enkel wanneer het écht nodig is, is zeker niet verkeerd. Anders is het in regio's die verder van de zee af liggen, of hoger liggen, of tegen bergketens aan liggen ... en die dus koudere winters met meer sneeuw en ijs te verwerken krijgen. 't Is dan ook logisch dat er in Duitsland en de Alpenlanden een winterbandenplicht bestaat, en bij ons dat verbod er net niét is.
    "Switchen wanneer het nodig is" betekent natuurlijk wel dat het erg aangenaam is om dat zelf te kunnen kiezen, dus dat je niet naar de bandencentrale moet maar zelf de wielen kan wisselen. Dan moet je dus al echt een aparte winterset hebben, en die is in 16" met 205/55 bij de bandenboer maar de helft van de prijs van een setje 18" met 225/40, yep.

Comment

Is er iemand die dit artikel kan bemachtigen & inscannen?

Wie schneetauglich sind Winterreifen mit Geschwindigkeitsindex V wirklich? AUTO BILD testet neun Winterreifen der Dimension 225/45 R 17 V.

Comment

Enkele links naar div. Duitse winterbandentests:

Comment

SportAuto testte de 225/40R18 winterbanden al.

Bissige Fronttriebler wie der Honda Civic Type R sind im Winter ganz besonders auf beste Traktion und Kurvengrip angewiesen. Welche Winterreifen die Kraft auf die Straße bringen und ob nicht ein Allwetterreifen die sportlichere Winteralternative sein kann, klärt dieser Test.

Comment

Een weekendje Ardennen heeft me doen inzien dat het onontbeerlijk is om met "winterbanden" de winter door te komen .

Of ze dan al dan niet hun nut hebben in ons Vlaamse landschap : bij mij staan ze er net onder en ze gaan er pas terug af in 2013 .

Voor mijn part laten ze dus alle sneeuwruimers en strooidiensten aan de kant staan , wat brengt het meeste op voor de staat : iedereen (bijna) verplichten om voor winterrubber te gaan of elk jaar tonnen zout aankopen dat niet al te best is voor het milieu ?

Als zomerbanden dan toch niet slecht zijn : waarom wordt er dan toch zoveel gestrooid ??
            Bij mijn weten was er al enkele dagen/weken geleden gestrooid op bruggen ed .

Comment

@gta: ge hebt gelijk met uw artikel en bij mij hadden ze er nog niet onder gestoken... als...
              1. vorige week in duitsland gezeten en daar heeft het ondertussen al gesneeuwd en stevig onder nul gegaan (nu ook al gedaan)
              2. mijn achterbanden aan vervanging toe zijn

ik ga dus niet meer wisselen ook al duurt het maar 20 minuten om de wissel te doen
              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                Een weekendje Ardennen heeft me doen inzien dat het onontbeerlijk is om met "winterbanden" de winter door te komen .

Of ze dan al dan niet hun nut hebben in ons Vlaamse landschap : bij mij staan ze er net onder en ze gaan er pas terug af in 2013 .

Voor mijn part laten ze dus alle sneeuwruimers en strooidiensten aan de kant staan , wat brengt het meeste op voor de staat : iedereen (bijna) verplichten om voor winterrubber te gaan of elk jaar tonnen zout aankopen dat niet al te best is voor het milieu ?

Als zomerbanden dan toch niet slecht zijn : waarom wordt er dan toch zoveel gestrooid ??
                Bij mijn weten was er al enkele dagen/weken geleden gestrooid op bruggen ed .
                ook als iedereen met wb's rijdt moet er gestrooid worden hoor want spikes mogen niet in België
                mochten ze niet strooien, de sneeuw zou door 't aanrijden snel een ijslaag vormen en dan ben je met je winterbanden niks,nada
                mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Met dank voor de intelligente vraag. Omdat géén ijs op de weg beter is dan ijs op de weg, misschien? Maakt niet uit zomer- of winterbanden: op ijs lijdt iedereen onder sterk verminderde grip, veel langere remwegen e.d.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    @gta: ge hebt gelijk met uw artikel en bij mij hadden ze er nog niet onder gestoken... als...
                    1. vorige week in duitsland gezeten en daar heeft het ondertussen al gesneeuwd en stevig onder nul gegaan (nu ook al gedaan)
                    2. mijn achterbanden aan vervanging toe zijn

ik ga dus niet meer wisselen ook al duurt het maar 20 minuten om de wissel te doen
                    Niet onterecht. Geen enkele test stelde dat winterbanden slécht zijn als er géén sneeuw of ijs ligt. Mocht ik in de komende weken in DE moeten zijn (zelfs Aachen of Köln hebben al een duidelijk ander winterseizoen dan wij hier), ik zou ze ook steken.

Comment

Al eens aan gedacht dat ze in de Ardennen niet elk straatje van zout of pekel kunnen voorzien , mij lijkt het dat die mensen ook overal komen ( met hun winterbanden natuurlijk) én ik vermoed dat er daar ook wel ijs te bespeuren valt op de al dan niet mooie rechte banen die zo mooi op en neer gaan ...

Comment

• Op sneeuw en ijs zijn smallere banden beter dan bredere: bij uiterst slechte gripomstandigheden heb je meer tractie als de druk per cm² contactoppervlak groter is.
                          Op droge en natte weg (maakt niet uit welke de temperatuur is) is dit NIET het geval. Zomerbanden én winterbanden presteren beter op droog en nat indien het contactoppervlak groter is (en bredere banden hebben een groter contactoppervlak) net zoals een stijvere band betere prestaties biedt dan een slappere.
                          De keuze om "fietswieltjes" te monteren 's winters, heeft bij ons dus geen zin: op 99% van de dagen in de winter ben je zo onderweg op 4 wielen die minder grip bieden, en dus minder veilig zijn. Voor ons Vlamingen met een paar winterse dagen per jaar hoeven moderne winterbanden dus helemaal niét smaller te zijn dan onze zomerbanden. Dezelfde maat kiezen als dezomerbanden is hier de veiligste keuze.
                        • Winterbanden bieden door de lamellenstructuur grip op sneeuw en ijs in een mate die zomerbanden nooit kunnen bieden. Deze lamellen zijn echter minder diep dan de profielgroeven (max 3 à 4 mm diep). Van zodra je winterbandenprofiel is afgesleten tot je maar 4 à 5 mm profiel meer over hebt, is je winterband in feite "versleten" (het voordeel tegenover zomerbanden is dan weg). Je behoudt wel nog een band met een rubbermengsel dat iets beter afgestemd is op koudere temperaturen, alsook redelijk wat afwateringscapaciteit (door de vele groeven), maar datgene dat een winterband van een zomerband onderscheidt is weg en per definitie ben je dan even goed af met een zomerband met even diep profiel.
                        • Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden. Het bandoppervlak beweegt veel minder, biedt meer stabiliteit, even goeie afwatering, directere respons en betere prestaties. Zomerbanden hebben een rubbermengsel dat doorgaans is afgestemd op temperaturen tussen 30°C en -10°C, winterbanden zijn afgestemd op temperaturen tussen grosso modo 10°C en alles daaronder.
                          Winterbanden bieden enkel een significant voordeel tegenover zomerbanden op ijs en sneeuw, en dit door de lamellen in het profiel. Het rubbermengsel bij gematigde wintertemperaturen (rond het vriespunt of iets daaronder) is bij winterbanden op droog/nat niet bij machte om het weggedrag van het veel sterker doorsneden bandprofiel te compenseren.
                          Vermits wij Vlamingen statistisch gezien geen 10 dagen sneeuw/ijs per jaar hebben (West- en grotendeels Oost-Vlaanderen zelfs minder dan 5), is het dus logisch dat winterbanden bij ons niet verplicht zijn.

Discussies, vragen e.a. -> dit lijkt me er het topic wel voor.
                        Dit is net wat ik al ondervonden heb en hier al tot vervelens toe heb verkondigd. Misschien geloven ze... nu het van u komt...hopelijk wel.

Comment

Met dank voor de intelligente vraag.

Comment

Al eens aan gedacht dat ze in de Ardennen niet elk straatje van zout of pekel kunnen voorzien , mij lijkt het dat die mensen ook overal komen ( met hun winterbanden natuurlijk) én ik vermoed dat er daar ook wel ijs te bespeuren valt op de al dan niet mooie rechte banen die zo mooi op en neer gaan ...
                            Uiteraard. Er zijn zelfs mensen die in Vlaanderen (Oudenaarde en omstreken) niet weg kunnen zonder goeie winterbanden of snowsocks, als 't gesneeuwd heeft. Daarvoor hoef je niet eens naar de Ardennen. Er zijn er zelfs zoveel die niet eens een simpele ongestrooide brug over geraken! Ik snap dus je punt over het nut van strooien niet... In echte winterse omstandigheden heb je aangepast materiaal nodig: winterbanden, 4WD met winterbanden, snowsocks, kettingen, e.d. En liefst ook wegen die zoveel mogelijk sneeuw- en ijsvrij gehouden worden, ja.
                            Ik ga jaarlijks 3 à 4 weken wintersporten, en kom het ook wel eens tegen dat ik met goeie winterbanden onvoldoende heb om te geraken waar ik moet zijn. Dan moet ik snowsocks leggen of kettingen.

Dat extreme omstandigheden vragen om aangepast materiaal: akkoord. Maar dat is het punt van dit topic - denk ik - niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Dit is net wat ik al ondervonden heb en hier al tot vervelens toe heb verkondigd. Misschien geloven ze... nu het van u komt...hopelijk wel.
                              Ik zeg het ook al jaren. Je leest het geregeld in tests en artikels. Maar "het gebruik" of "de gewoonte" en vooral ook de vele marketingpraat is zéér sterk.

Anderzijds: iemand die hier vanaf november goeie winterbanden legt, maakt niet uit welke maat, en zijn rijstijl aanpast aan die banden, is ook goed bezig. Per slot van rekening is het zelfs zo dat iemand die bewust géén winterbanden legt hier, en op dagen dat 't koud is of gesneeuwd heeft, zijn rijstijl goed aanpast, ook niet verkeerd bezig. Ze zijn hier niet verplicht. En veel erger dan zij die zonder winterbanden aangepast rijden, zijn zij die mét winterbanden hun rijstijl niét aanpassen. Of met versleten winterbanden rijden.

Comment

Zeer interessante uitleg, die een pak info samenbrengt die ik elders wel al eens in stukken en delen had opgevangen. In theorie denk ik idd dat je in Vlaanderen best het ganse jaar met zomerbanden rijdt, behalve wanneer weerman Frank voorspelt dat het echt gaat vriezen en/of sneeuwen. En dan moet je natuurlijk zelf kunnen wisselen, want good luck om dan een bandencentrale te vinden die nog tijd/plaats voor je heeft.

Het enorme nadeel van die aanpak is echter dat je soms door sneeuw kan verrast worden, zeker als je iets meer 'landinwaarts' gaat. Zo ben ik ooit op een mooie novemberdag richtig Limburg vertrokken, om 's avonds terug te keren met hevige sneeuwval vanaf Genk. Met een FWD zou ik dat risico nog aanvaardbaar vinden, maar ik rijd al jaren RWD (en zal dat ook blijven doen) en dan is dit levensgevaarlijk. Snelweg ging nog enigzins, maar op de (lichtjes hellende) oprit heb ik een half uur staan klooien en bijna mijn koppeling om zeep geholpen (er was niet echt een alternatief, hulp roepen zou nog uren duren). Dat nooit meer.

Op mijn huidige wagen ligt dus een mooie setje 'sportief' winterrubber in dezelfde maat als mijn zomerbanden, wat ongeveer de droge/natte grip van een gewone zomerband heeft (weliswaar minder dus dan een echte een sportieve zomerband), met iets minder precisie (dat zweverige, idd), maar met de garantie dat ik zo'n avontuur nooit meer tegenkom. Die gaan er op begin november, en er terug af begin maart (tenzij het een lange/late winter is, maar dat zie je wel aan de weersvoorspellingen). Vier maanden dus.

Die Continental Wintercontact TS 830 (denk 830 - was 3 jaar terug en waren toen ook beste in tests) heb ik nog gehad en die zijn idd super. Nu Dunlop SP Wintersport en die bevallen ook zeer goed. Mijn vrouw rijdt in de winter met runflat Pilot Alpin en ook die zijn super. De verschillen aan de top zijn m.a.w. erg klein, ik durf beweren dat 'mindere goden' zoals wij (of ik dan toch ) het verschil niet zullen merken. Heb echter ook eens winterbanden van Uniroyal gehad, en dat was toch heel wat minder (gebrekkige grip in de sneeuw, en zeer vaag stuurgevoel). In dat opzicht verschillen winterbanden niet van zomerbanden.
                                Last edited by ; 04/11/2012, 23:41.

Comment

Niet onterecht. Geen enkele test stelde dat winterbanden slécht zijn als er géén sneeuw of ijs ligt. Mocht ik in de komende weken in DE moeten zijn (zelfs Aachen of Köln hebben al een duidelijk ander winterseizoen dan wij hier), ik zou ze ook steken.

Dat is nu net het verschil, als inwoner van Oost-Limburg kan het zijn dat je maar 10 km. vogelvlucht van Duitsland woont. Van Dilsen-Stokkem tot in Tuddern. Ook in Vlaanderen zijn er soms grote temperatuur verschillen tussen Limburg en de Vlaanders.

Dus je zou ze steken als je in Aken moest zijn, maar wat is het verschil met Luik, Hasselt, Maasmechelen of Maastricht?

gTa, je hebt hier een heel mooi verhaal geschreven waar ik al jaren achter sta. Ook de reden waarom ik mijn winterbanden sinds een paar jaar nog alleen maar op stalen velgen laat monteren. Ik leg ze er meestal pas op bij echte winterse omstandigheden. 30 min. werk met een hydraulische autokrik en momentsleutel. Na 2-3 wissels laat ik ze wel eens balanceren.

Ps, op dit moment is het in Vlaanderen (zelfs Limburg) nog steeds zinloos om winterbanden te monteren. De pluimverwachting ziet nog geen vorst de komende 14 dagen.
                                  Last edited by ; 05/11/2012, 01:59.

Comment

Ik zeg het ook al jaren. Je leest het geregeld in tests en artikels. Maar "het gebruik" of "de gewoonte" en vooral ook de vele marketingpraat is zéér sterk.

Anderzijds: iemand die hier vanaf november goeie winterbanden legt, maakt niet uit welke maat, en zijn rijstijl aanpast aan die banden, is ook goed bezig. Per slot van rekening is het zelfs zo dat iemand die bewust géén winterbanden legt hier, en op dagen dat 't koud is of gesneeuwd heeft, zijn rijstijl goed aanpast, ook niet verkeerd bezig. Ze zijn hier niet verplicht. En veel erger dan zij die zonder winterbanden aangepast rijden, zijn zij die mét winterbanden hun rijstijl niét aanpassen. Of met versleten winterbanden rijden.
                                    Inderdaad, volledig mee eens.

Comment

Bij mij gaan ze deze week op, tot midden april
                                      Geen wachtijd bij de wissel, bijna niemand denkt er al aan
                                      Twee sets banden helpen langer het hele jaar door op banden de rijden die nog in prima staat zijn, dit is een niet te onderschatten veiligheidsvoordeel, ook als het niet vriest of sneeuwt
                                      Natuurlijk valt dit duurder, maar één keer net niet op tijd kunnen stoppen kan nog veel duurder uitkomen...

Comment

Intressant topic en natuurlijk zorgt een autoliefhebber voor het juiste materiaal en past zijn/haar rijstijl aan.

Wel een kleine verduidelijking wat betreft brede/smalle banden. Het contactoppervlak met een bredere band is niet *groter*! Houden we de wieldruk constant (~gewicht) dan is het contactoppervlak omgekeerd everedig met uw bandendruk! De "druk/cm^2" is niets anders uw bandenluchtdruk en quasi onafhankelijk van de breedte van uw band (verwaarloosbaar verschil 195 vs 225). Het contactoppervlak is dan ruwweg gelijk aan de breedte x de lengte van het contactoppervlak. Die lengte van het contactoppervlak staat in relatie met de mate van vervorming van de bandenwand aangezien de band lokaal dan "afgevlakt" wordt.
                                        Wel in de oppervlakte aan de weg in contact met de band (=uw spoor) evenredig aan de bandenbreedte, dit heeft niet te zien met de bandendruk, en is relevant bij aquaplaning en diepe sneeuw ("snowplaning").

Zonder te ver uit te zweven over hoe alles elkaar beinvloedt heeft dit concreet de volgende gevolgen:
                                        - Een smallere band bij dezelfde luchtdruk heeft een smaller en langer contactoppervlak, de bandenwang is dus meer vervormd ("afgeplat"") over een grotere lengte. Dit betekent, bij dezelfde luchtdruk en bandenconstructie dat er meer sipes/lamelkanten in contact zijn met de weg in lengterichting en minder in de breedte. Dus iets meer tractie maar iets minder zijdelingste stabiliteit voor een smalle band.
                                        - Lagere druk, binnen specificatie (dus met vervorming van de wand binnen de (elastische) normen) betekent een groter contactoppervlak en meer sipes/lamellen in contact met de weg = meer sneeuw/ijs grip...
                                        - Een smallere band heeft minder last van aquaplaning en om gelijkaardige redenen minder last van "snowplaning". Een rally spijkerband is voor die reden ook smal zodat de band meer door de sneeuwlaag snijdt zodat de spijkers makkelijker kunnen doordringen tot aan de ondergrond.
                                        - Een winterband op hoge luchtdruk heeft iets minder last van sneeuwplaning.... omdat de druk (N/cm^2) hoger is Bij een koersfiets of een camion met ~10bar bandendruk is het verschil erg duidelijk.

Al bij al is de conclusie dat breed idd niet per se slecht is. Eigenschappen zijn een compromis, betere banden hebben een betere compromis en zijn de belangrijkste keuze. Slechtere banden kunnen niet gecompenseerd worden door "slimme" maat van banden of bandendruk => gebruik gewoon de aanbevolen maten en waarden...
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Working...
                                        X