winterreifen-conti-ts810.jpeg
Het grootste Duitse autoforum heeft een round-up gemaakt van de voornaamste (Duitse) tests van de nieuwe winterbanden seizoen 2012/2013 in (voornamelijk) maat 205/55R16.
Bijkomend vatten ze ook nog enkele feiten & weetjes samen.
Men liet enkele van de meest voorkomende vragen ook beantwoorden door een Continental-mannetje.
Zeer interessant allemaal. Post in dit topic gerust ook links naar winterbandentests van de laatste maanden (of vorig jaar indien de toen geteste banden nu nog courant verkocht worden), zeker ook van andere maten.
En ik kan het niet laten... enkele misvattingen inzake winterbanden even van de baan helpen en kort de algemeen geldende principes opsommen (onderbouwd door feiten, i.e. wetenschap, technische kenmerken van banden, tests door professionals e.a.).
Discussies, vragen e.a. -> dit lijkt me er het topic wel voor.
Het grootste Duitse autoforum heeft een round-up gemaakt van de voornaamste (Duitse) tests van de nieuwe winterbanden seizoen 2012/2013 in (voornamelijk) maat 205/55R16.
Bijkomend vatten ze ook nog enkele feiten & weetjes samen.
Men liet enkele van de meest voorkomende vragen ook beantwoorden door een Continental-mannetje.
Zeer interessant allemaal. Post in dit topic gerust ook links naar winterbandentests van de laatste maanden (of vorig jaar indien de toen geteste banden nu nog courant verkocht worden), zeker ook van andere maten.
En ik kan het niet laten... enkele misvattingen inzake winterbanden even van de baan helpen en kort de algemeen geldende principes opsommen (onderbouwd door feiten, i.e. wetenschap, technische kenmerken van banden, tests door professionals e.a.).
- Op sneeuw en ijs zijn smallere banden beter dan bredere: bij uiterst slechte gripomstandigheden heb je meer tractie als de druk per cm² contactoppervlak groter is.
Op droge en natte weg (maakt niet uit welke de temperatuur is) is dit NIET het geval. Zomerbanden én winterbanden presteren beter op droog en nat indien het contactoppervlak groter is (en bredere banden hebben een groter contactoppervlak) net zoals een stijvere band betere prestaties biedt dan een slappere.
De keuze om "fietswieltjes" te monteren 's winters, heeft bij ons dus geen zin: op 99% van de dagen in de winter ben je zo onderweg op 4 wielen die minder grip bieden, en dus minder veilig zijn. Voor ons Vlamingen met een paar winterse dagen per jaar hoeven moderne winterbanden dus helemaal niét smaller te zijn dan onze zomerbanden. Dezelfde maat kiezen als dezomerbanden is hier de veiligste keuze. - Winterbanden bieden door de lamellenstructuur grip op sneeuw en ijs in een mate die zomerbanden nooit kunnen bieden. Deze lamellen zijn echter minder diep dan de profielgroeven (max 3 à 4 mm diep). Van zodra je winterbandenprofiel is afgesleten tot je maar 4 à 5 mm profiel meer over hebt, is je winterband in feite "versleten" (het voordeel tegenover zomerbanden is dan weg). Je behoudt wel nog een band met een rubbermengsel dat iets beter afgestemd is op koudere temperaturen, alsook redelijk wat afwateringscapaciteit (door de vele groeven), maar datgene dat een winterband van een zomerband onderscheidt is weg en per definitie ben je dan even goed af met een zomerband met even diep profiel.
- Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden. Het bandoppervlak beweegt veel minder, biedt meer stabiliteit, even goeie afwatering, directere respons en betere prestaties. Zomerbanden hebben een rubbermengsel dat doorgaans is afgestemd op temperaturen tussen 30°C en -10°C, winterbanden zijn afgestemd op temperaturen tussen grosso modo 10°C en alles daaronder.
Winterbanden bieden enkel een significant voordeel tegenover zomerbanden op ijs en sneeuw, en dit door de lamellen in het profiel. Het rubbermengsel bij gematigde wintertemperaturen (rond het vriespunt of iets daaronder) is bij winterbanden op droog/nat niet bij machte om het weggedrag van het veel sterker doorsneden bandprofiel te compenseren.
Vermits wij Vlamingen statistisch gezien geen 10 dagen sneeuw/ijs per jaar hebben (West- en grotendeels Oost-Vlaanderen zelfs minder dan 5), is het dus logisch dat winterbanden bij ons niet verplicht zijn.
Discussies, vragen e.a. -> dit lijkt me er het topic wel voor.
Comment