Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil goedkope tov dure olie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Wat is eigenlijk het verschil als je uit vrees voor bendenkelijke kwaliteit een olie die de helft kost na de helft van de voorgeschreven afstand laat verversen ?
    Sorry hoor, maar dat zijn in mijn ogen valse besparingen
    Een wagen is te duur om te experimenteren...
    Het is maar wat ik erover denk, iedereen is uiteraard vrij het tegenovergestelde toe te passen ... Op eigen risiko !
    Last edited by guyugy; 30/08/2012, 20:34.

    Comment


    • #22
      Ik neem gewoon de olie die BMW voorschrijft en die de garage er in giet...
      WEL giet ik daar nog een blikje additief bij. Kan volgens sommigen tussen de oren zitten, maar ik hoor/voel toch een verschil, vooral bij koude start 's ochtends. Ik neem de zenox van Marly, deze bevat keramische smering waardoor er steeds een film achterblijft op het metaal en er dus altijd meteen een zekere smering is. Overigens verzekert dat keramisch materiaal dat er in principe geen metaal-metaal contact mogelijk is. Ze hebben ook een nog betere technologie (Nanotec) maar hiermee nog geen ervaring.

      Ik ben hiermee begonnen na ervaring met keramische smeermiddelen op de moto en in de luchtvaart... beduidend beter dan klassieke smeeroliën of grafiet. Die nanotec zou een nog lagere frictie-coefficient hebben, maar die was nog eens de helft duurder... moet ergens stoppen zeker hé

      Maar het is zeker zo dat de olie op zich één ding is, maar dat een hoop additieven het verschil kunnen maken. Dat is bij elke olie zo, motorolie, hydraulische olie, smeervet,... Dus niet alle 10W40 zal gelijk zijn aan elkaar.
      Ik kies dan de voorgeschreven BMW olie van castrol (normaal goeie kwaliteit), en giet er zelf in wat ik denk dat goed is. Zo ben je ook min of meer zeker van wat er in je olie zit. Die zenox kost ook €60 voor een dosis, maar als ik daardoor zorg dat alle onderdelen (zeker turbo etc) een stuk beter en zekerder gesmeerd lopen, hoop ik dat dit de levensduur zal verlengen en haal ik dat er dan weer uit.

      De ketting en tandwielen op mijn moto's vertoonde toch een gigantisch verschil wanneer ze keramisch gesmeerd waren...
      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
      www.meevliegen.be

      Comment


      • #23
        Wie vervangt er trouwens zelf zijn olie? En op welke manier laat je je olie af? Of hebben jullie allemaal een brug staan thuis?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
          Mijn Pa (da's natuurlijk lang geleden ;-) ) ververste met zijn 4cv Renault zijn olie om de 2.500 km
          Nu mag ik meer dan tien keer langer bollen voor te gaan, én met de zegen van de constructeur
          Hoe zou dat kunnen zijn, denk je ?
          Daar zat toen ook veel minder olie op. Hoeveel was het? 1.5 liter? Terwijl we ondertussen aan 4 tot 6 liter olie zitten. Tis dan ook wel normaal dat ze er langer op mogen blijven zitten.

          Bovendien verbruikt een hedendaagse auto ook wel wat minder olie dan een oude knar, wat er ook voor zorgt dat de olie er langer op kan blijven.

          Het had vroeger ook geen zin om er meer olie op te doen. Zoiezo moest er alle 2500-5000 km vanalles na gekeken en bijgesteld worden. Aangezien de wagen dan toch binnen was, konden ze er evengoed verse olie op doen.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #25
            BMW = Castrol


            Die keramische smering klinkt wel interssant!
            U hoeft dit niet te lezen.

            Comment


            • #26
              Als de olie de juiste specificaties heeft (viscositeit, API norm), dan kan je eender welk merk erin kappen. Ik heb vroeger nog de olie van de E46 318d vervangen, Marly van de Makro erin, nooit geen problemen. Nu ververs ik niet meer zelf, olie moet om de 25.000 ververst worden en dan gaat 'ie binnen voor een onderhoud en wordt de olie ineens mee vervangen. Bij de Buell (moto) net hetzelfde. Ik moest daar van die dure Harley olie inkappen, want dat was de enige juiste. Bolt al 25.000 km op Total volsyntheet van de Makro. Verbruikt nog geen druppeltje olie en gaat nog steeds als een speer (een trage speer wel).

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Captain_Slow Bekijk Berichten
                Wie vervangt er trouwens zelf zijn olie? En op welke manier laat je je olie af? Of hebben jullie allemaal een brug staan thuis?
                Ik laat mijn olie altijd zelf af. Heb geen brug. Ik kruip er gewoon onder en gebruik een lege bus olie op zijn zij met een stuk uitgesneden om de oude olie op te vangen.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Captain_Slow Bekijk Berichten
                  Wie vervangt er trouwens zelf zijn olie? En op welke manier laat je je olie af? Of hebben jullie allemaal een brug staan thuis?
                  Ik doe onderhoud zelf, maar ik heb de mogelijkheid om de wagen onder een brug te zetten op 't werk van een vriend.
                  Alle dingen die ik nodig heb zijn daar.

                  Alsook stomer, kan ik eens alle vuil losstomen

                  Comment


                  • #29
                    Ik heb met mijn eerste wagen altijd onderhoud zelf gedaan (opel vectra a2 1600 8v)
                    En deze werdt de olie telkens op 15 k er af gedaan bij goede olie inc nieuw oliefilter.
                    Liep al op valvoline en shell,scooters hebben omwille van 2 takt altijd op castrol gelopen en hielden het wonderbaarlijk altijd wat langer uit (cilinder)
                    Verschil zit hem vooral in zijn aditieven die ook hierin verwerkt zitten,levensduur olie.
                    Voor qualiteit betaal je nu eenmaal meer
                    Bij de citroen,heb ik enkel de luchtfilter en bougies vervangen,gezien ook deze binnen garantie stond.
                    Ook voor de garantie,heeft hij zijn eerste oliewissel daar gehad.
                    Reden dat ik zelf toch nog LF en bougies achteraf vervangde,is omdat die handelaar gewoon loog.
                    LF en bougies waren nog goed (tot ik zelf controle deed, vb luchtfilter-> zwart)
                    Erna is er niet teveel meer van onderhoud moetten gebeuren gezien ik de wagen maar 15.000 km heb gehad

                    Betaal liever net wat meer voor castrol of valvoline oid dan goedkopere carrefour olie oid er in te kappen,auto rijden kost nu eenmaal geld.
                    Ivm garantie procedure van mijn nieuwe auto,besteed ik nu dit werk uit aan de merkdealer
                    Last edited by ; 30/08/2012, 19:18.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                      BMW = Castrol


                      Die keramische smering klinkt wel interssant!
                      Pure marketing,

                      En wat met de DTM BMW's die op Wintershall lopen,
                      Last edited by ; 30/08/2012, 21:11.

                      Comment


                      • #31
                        toen de aldi nog olie verkocht, wisselde ikzelf na 5000, met de vacuumzuiger

                        nu doe ik geen onderhoud meer, olies en motoren zijn zo goed dat het niet meer nodig is

                        Comment


                        • #32
                          Toen ik nog werkte kocht ik zo'n bus van 30 liter Marly Black Gold in de Makro en ik liet tweemaal per jaar mijn olie af, mijn 190E van 13+ jaar en 200.000+ km draaide als een horloge, nu met de FL is het nog éénmaal per jaar, verleden jaar heb ik er Champion olie opgedaan, dit jaar nog niks, het feit dat ik langs weerskanten twee ribben bijgekweekt heb maakt het niet gemakkelijker om nog onder de wagen te kruipen en terug recht te komen daarna. Vroeger kon ik me zelfs onder de wagen rollen en rechtstaan zonder met m'n handen aan de grond te komen maar dat is nu totaal niet meer het geval. Die ribben eh... en het zijn er van een zware soort, waar ik vroeger 72 kilo woog flirt ik nu met de 97.
                          Ik denk dat ik het principe van bobo eens ga uitproberen, de motoren en de oliën zijn zo goed dat onderhoud niet meer nodig is ....

                          Comment


                          • #33
                            will das alleen in het geval je geen boetes rijdt en ong op het gem zit van spritmonitor

                            Comment


                            • #34
                              Precies mijn situ., dus dat moet marcheren....

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                Pure marketing,

                                En wat met de DTM BMW's die op Wintershall lopen,
                                Koop dan wintershall hè...

                                Iedere dealer en zichzelf respecterende BMW specialist gebruikt Castrol.

                                Sponsoring van een raceteam is nog iets anders. BTW 't is niet omdat er Wintershall reclame op staat dat het er ook effectief in steekt.
                                Last edited by Alfa-Beemer; 31/08/2012, 03:21.
                                U hoeft dit niet te lezen.

                                Comment


                                • #36
                                  Jah,net zoals de PSA groep TOTAL aanbeveelt,Honda Motul,pss of ie zal vastlopen als je er Castrol ingooit en omgekeerd ,Wolf-Oil Hemiksem vult af voor oa Elf en tal van andere al dan niet "goedkope"merken ,als de samenstelling hetzelfde is ,waar zit het verschil dan?juist ,marketing,voor 1L Castrol betaal je x maal meer dan voor bvb 1L van Wolf zelf,wrm,omdat Castrol nu eenmaal moet betalen voor hun produkt af te vullen en omdat reclame en sponsoring nu eenmaal (veel)geld kost.

                                  En btw,zou het niet kunnen dat de dealers verplicht zijn van Munchen om met Castrol samen te werken??Daar weet ik eerlijk gezegd niet,maar het zou me niet verwonderen.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Zo licht zou ik er toch niet overgaan...

                                    Waarom BMW Castrol aanbeveelt? Omdat zij die bepaalde olie getest hebben en goed bevonden. Zij garanderen dat die olie alle nodige eigenschappen heeft om hun motoren goed te laten lopen. Niet dat het met andere olie ook niet zou werken, maar van castrol zijn ze zeker en kunnen ze garanties geven. Uiteraard zal er ook een commerciële verbintenis aan vasthangen: als castrol de garantie krijgt dat alle merkgarages enkel die olie zullen afnemen en gebruiken/verkopen, dan zal er over de prijs per vat wel gesproken kunnen worden. Maar dat zal niet de bovenhand nemen: ze gaan morgen niet de olie van één of ander onbekend merk gaan gebruiken die minder kwalitatief is, enkel voor de prijs/liter. Iemand die een BMW koopt, verwacht onderhoud op 30K km en een levensduur van +300.000Km. Goeie olie is dan zeker belangrijk. Als die motoren of turbo's kapot lopen na 150.000Km door slechte smering en sludgevorming etc, zal het snel gedaan zijn met de goeie naam...

                                    Voor mij is de olie zelf slechts een basis, het zullen bepaalde additieven zijn die de specifieke eigenschappen bepalen. Deze zullen absoluut afhangen van merk/type olie of wat je er zelf bijvoegt. Maar even goed geld dat de basis (olie zelf) goed moet zijn om de additieven hun werk te laten doen. Je mag de beste additieven gieten in olie die verbrand en slecht wordt: dan heb je nog geen bal smering natuurlijk...

                                    Ik ga zeker niet zeggen dat wolf of andere merken geen goeie olie hebben! Moest mijn dealer er morgen wolf in gieten en mij garanderen dat die goed is, dan is dat voor mij OK. Zeker als ook het merk die olie aanbeveelt. Moest er dan toch iets foutlopen door gebrek aan smering, dan kan ik stellen dat dit hun probleem is.
                                    Last edited by Timmeke-Tim; 31/08/2012, 10:15.
                                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                    www.meevliegen.be

                                    Comment


                                    • #38
                                      Volgens mij ook pure marketing.
                                      Uiteraard zal Castrol goed zijn voor BMW, maar 9/10 dat Total even goed is voor in een BMW.

                                      Castrol en BMW zullen het op een akkoordje gegooid hebben.
                                      BMW krijgt geld van Castrol om dit aan te bevelen, Castrol verkoopt zo meer olie.

                                      As simple as that

                                      Comment


                                      • #39
                                        Wat ik bedoel is:iedereen moet dat voor z'n eigen uitmaken welke olie hij/zij gebruikt,denk dat de leaserijder het worst zal wezen of er Castrol of slaolie ingaat ,het is zijn portefeuille niet,maar de brave werknemer die het uit eigen zak moet betalen scheelt het wel een slok op de borrel,maar stellen dat BMW alleen maar op Castrol mag rijden is een beetje kort door de bocht IMO,de E90 320d van m'n zoon rijdt sedert een 100k op wolf-oil en heeft geen olieverbruik tot op heden en er wordt wel serieus mee gepeert zal ik maar zeggen,(7,5à8L verbruik);wat wel is ,deze wordt om de 10000km vervangen+oliefilter .

                                        Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik met mijn ///M tot nu toe altijd de Castrol 10W60 erin kap,wrm ,omdat de garage waar ik ga met Castrol werkt ,maar hij zuipt nu ook 1L/750à1000km,Castrol of niet,maar volgend onderhoud giet ik er Wolf in met dezelfde kenmerken als de Castrol,wordt vervolgt........

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                          Koop dan wintershall hè...

                                          Iedere dealer en zichzelf respecterende BMW specialist gebruikt Castrol.

                                          Sponsoring van een raceteam is nog iets anders. BTW 't is niet omdat er Wintershall reclame op staat dat het er ook effectief in steekt.
                                          dat weet ik nog niet zo hoor

                                          Ik doe ook de castrol in mijn ketel die BMW aanbeveelt,
                                          gewoon omdat ik zeker ben dat die olie goed is bevonden door BMW zelf.
                                          Wat niet automatisch wil zeggen dat een andere olie slechter is, die kan gerust even goed of beter zijn dan de olie die aangeraden is... (alleen mag je dat zelf gaan uitvissen)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X