Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy
Bekijk Berichten
Een commentaar die ik respecteer, en ik hoop dat je gelijk hebt.
Maar… Je spreekt over respect voor de machine, het verkeer, goed. Maar is er ook genoeg respect voor het rijden, en het leerproces dat onvermijdelijk gebeurt ook nadat je je rijbewijs hebt? Hoe goed je ook bent als chauffeur en hoe verantwoordelijk je ook bent aan pakweg 21 jaar, met de jaren zal dat of nog beter worden, of je zal tot inzicht komen dat het niet zo goed was als je dacht.
Ik ben niet zo vaak op het forum maar vaak genoeg om te weten dat er hier stoten uitgehaald worden die echt op het randje zijn. En dat ligt ook in de natuur van een beginnende chauffeur en dan zeker nog deze met een bovengemiddeld interesse voor het voertuig: men gaat de grenzen wat uittesten. Misschien niet de echte uitersten, maar er is steeds een balans tussen “rijplezier” en veiligheid en mijn ervaring is dat er een sterke tendens is het eerste te laten premieren. Zelfs al rijd je 99% van de tijd goed, als je die 1% van de tijd niet de integriteit hebt om bv. niet een of andere R8 een “lesje” te leren op de openbare weg en het gaat mis… nog veel te veel mensen hier denken dat, omdat ze op circuit kunnen rijden, ook op de openbare weg genoeg kunnen om te kunnen spelen… om nog niet te spreken over de “speelkameraad” waar men meestal geen idee heeft hoe idioot die is.
Ook het inschatten van risico’s verandert met de jaren. In het begin is het verleidelijk te denken dat je een goede chauffeur bent als je geen ongeval hebt en/of minder ongevallen hebt dat mensen in de nabijheid. En de meesten denken dat ze goed bezig zijn als je 5 jaar zonder incidenten rondrijdt. Dan kan ook goed zijn, maar het kan ook aan puur geluk liggen, want gemiddeld moet je auto honderd miljoen km rijden zonder een dodelijk ongeval (niet per se jezelf - en wat niet per se vooraf moet gegaan worden door kleinere ongevallen) voordat je statisch zou kunnen beweren dat je beter bent dan de gemiddelde chauffeur in België. Ja het is een gekend feit dat de meeste mannelijke chauffeurs in de waan verkeren dat ze beter kunnen rijden dan de meeste andere. Dat kan niet ;-) Dus er rijden veel grote ego’s rond en ik geef direct toe dat ik daar ook toe hoorde. Ik zou toch durven beweren dat dit het meest uitgesproken is voor jonge chauffeurs, al kun je altijd een beetje terugvinden bij de meeste chauffeurs ongeacht leeftijd of genus.
De regeling die ik voorstel voor auto’s is ook niet meer dan een formalisatie van gezond verstand. Meer bepaald, het begrenzen van het vermogen(/gewicht), eventueel in meerdere stappen zoals beslist voor motorfietsen, voor alle beginnende jonge chauffeurs, en wat mij betreft mag dat ook gelden voor alle leeftijden als je laat begint.
De meeste mensen hier met ervaring weten dat bv. een R8 voor een jonge of onervaren chauffeur niet per se een zegening is zelfs als je, of juist omdat, de kunst van autorijden ten volle wil aanleren. Ja een leeftijdsgrens (en ook ervaringsgrens?) en een vermogensgrens (en/of vermogen per gewicht) is altijd een beetje arbitrair, maar zolang de niveaus enigszins onderbouwd zijn zal dat een positief effect hebben. Ja je kunt ze altijd omzeilen en dat zal ook gebeuren, maar rijke ouders zullen in ieder geval geen GT-R kunnen kopen voor hun 18-jarige zoon en in de waan kunnen verkeren dat dit zonder gevaar is – want dat gebeurt ook al… ja niet iedereen kan vatten wat dat is voor een auto, tis maar een dure Nissan hé ;-) Soms moet de staat het handje wat vast houden - voorkomen is beter, daarmee is het nog geen communistische staalgreep.
Comment