Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • MaXX99
    replied
    Keejn propleehm ... kik khan min broers fragen nok oewat kelt te maaken
    http://www.mensenrecht.be/node/1214
    Last edited by MaXX99; 04/06/2013, 13:41.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
    Strikske ontdekt de Laffer curve http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1645352/2013/06/04/Belastinginkomsten-stuiken-in-elkaar-700-miljoen-minder-inkomsten.dhtml
    Probleem is .... hoe gaat hij dat opvangen ? Waar kan hij nog wat meer gaan graaien ? Bij totaalgebrek aan langetermijnvisie gaan we zeker niet in het ambtenarenvlees snijden, en het sociaal kiesvee moet zoveel mogelijk onderhouden worden en bij voorkeur verder uitgebouwd ... fraude en zwartwerk worden nog steeds niet fundamenteel aangepakt, ... Er komen nog heel donkere tijden aan, zeker voor de bedrijven in belgië (met kleine b). De bedrijfswagens komen ook weer eens in het vizier, loonkost blijft torenhoog, diesel krijgt een extra taxatie ... ik heb er geen goed oog in, maar dat heb ik al niet sinds strikske aan de macht kwam .....
    Niet panikeren want Minister van Financiën Geens zei juist op het nieuws dat het gewoon een paar tegenslagen zijn maar dat ze nog steeds op schema zitten Ik vraag me af of die hun eigen woorden nog steeds ook zelf geloven? Iedereen ziet dat het kalf al verdronken is en gewoon nog enkele maanden/jaren kunstmatig in leven wordt gehouden. En toch gaat alles goed volgens onze politici. Dus voor wie het zich nog zou aantrekken : zorg dat ze u niet meer kunnen verder pluimen, als je geen euro meer bezit kunnen ze u die ook niet afpakken

    Leave a comment:


  • thor
    replied

    ZUCHT

    Die sossen gaan het echt nooit leren hé

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied


    De socialistische partijen zijn van mening dat het begrotingsprobleem bij de inkomsten ligt en dat er nood is aan extra belastingen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Nog 1 jaar en dan loopt de leasing op mijn E-klasse break teneinde. De nieuwe VAA regeling kost me € 2.400/jaar extra, dus ik overweeg heel ernstig om af te stappen van een bedrijfswagen en privé een goedkope 2dehands aan te kopen. Ik gun ze geen cent extra belastinggeld meer.

    Leave a comment:


  • MaXX99
    replied
    Strikske ontdekt de Laffer curve http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1645352/2013/06/04/Belastinginkomsten-stuiken-in-elkaar-700-miljoen-minder-inkomsten.dhtml
    Probleem is .... hoe gaat hij dat opvangen ? Waar kan hij nog wat meer gaan graaien ? Bij totaalgebrek aan langetermijnvisie gaan we zeker niet in het ambtenarenvlees snijden, en het sociaal kiesvee moet zoveel mogelijk onderhouden worden en bij voorkeur verder uitgebouwd ... fraude en zwartwerk worden nog steeds niet fundamenteel aangepakt, ... Er komen nog heel donkere tijden aan, zeker voor de bedrijven in belgië (met kleine b). De bedrijfswagens komen ook weer eens in het vizier, loonkost blijft torenhoog, diesel krijgt een extra taxatie ... ik heb er geen goed oog in, maar dat heb ik al niet sinds strikske aan de macht kwam .....

    Leave a comment:


  • noctilucus
    replied
    Tja, in de jaren '80 en '90 was België overwegend een benzine land. Het zijn voor een deel overheidsmaatregelen op basis van o.a. CO2 (en daaropvolgende acties van constructeurs) die ertoe geleid hebben dat de Belg zo massaal op diesel is overgestapt, naast de grote evolutie die dieselmotoren doorgemaakt hebben.
    Nu is de benzinemotor bezig aan een inhaalslag en wil de overheid ook meer inkomsten halen uit dieselwagens.

    Leave a comment:


  • MaXX99
    replied

    Leave a comment:


  • josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Dat is volledig naast de kwestie. Er was vroeger ook al VAA. Alleen zijn de spelregels ineens midden in het spel veranderd. Dit maakt dat men geen andere keuze had dan afdokken, privé zetten (en een tweede keer BIV betalen) of onder de marktprijs verkopen.



    Misbruik is een groot woord. De staat int BTW, BIV, jaarlijkse verkeerstaks en nog eens BTW en accijnzen op de brandstof. Wie dit betaalt (privé of firma) is voor de staat irrelevant. Ze hebben de inkomsten hoedanook.
    De fiskale aftrekken waren voordien al drastisch beperkt. Met de VAA hervorming erbij werden bezitters dus een 2de keer gestraft.
    Het is gewoon allemaal buiten proportie.
    Vanuit het oogpunt waaruit heel ons fiscaal systeem voor bedrijven is uitgebouwd is dat misbruik Waarom is een wagen in de vennootschap goedkoper dan privé? Dat is niet om particulieren te straffen maar om ondernemen te stimuleren en te ondersteunen.

    Autoliefhebberij is een privé bezigheid (tenzij in heel specifieke gevallen) en daarvan zou je heel simpel kunnen zeggen dat die niet onder de fiscaliteit van een onderneming kan vallen. Uiteraard is die grens vaag en moeilijk te bepalen maar het rechtvaardigt voor mij wel een of andere vorm van privé vergoeding in de kosten van een onderneming dat duidelijk ook voor een deel zijn privé nut heeft. Woningen en wagens zijn daar natuurlijk heel duidelijke voorbeelden van.

    Waarmee ik niet zeg dat ik mij akkoord verklaar met het huidige fiscale stelsel en de manier waarop de aanpassing van de VAA is ingevoerd geweest. Ik weet dat er natuurlijk voor een zelfstandig ondernemer veel meer is dan enkel het VAA.

    En die 'jaloerse reacties' waar zelfstandigen zo graag over klagen, daar kan ik alleen maar over zeggen dat sommigen onder de zelfstandigen heel hard hun best doen om dat uit te lokken

    Leave a comment:


  • erik219
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Nu is er een cultuur ontstaan dat iedereen die wat geld heeft en dit ook op 1 of andere wijze laat zien per definitie een sjoemelaar is. Sorry maar ik vind dit niet normaal en een heel kwalijke evolutie. Het is maar een kleine stap meer naar een Securitate of Stasi maatschappij.
    Vilkom toe socialismoes, kameraad

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    De fiscus heeft vorig jaar een derde meer bedrijfsleiders gecontroleerd dan in 2011. Ook de zelfstandigen liepen extra in het vizier, terwijl de loontrekkenden een vijfde minder controles moesten ondergaan.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Er is wel degelijk een verschil. Als het bedrijf betaalt loopt de overheid toch flink wat vennootschapsbelasting mis, zelfs al is de aftrek beperkt.

    en dat de spelregels tijdens het spel veranderd worden zonder overgangsmaatregels ia niet koosjer, maar dat betekent niet dat de oude regels dat wel waren en zomaar behouden moeten blijven.
    Dat is alleen op korte termijn zo. Diegene die 'gevangen' zitten met hun dure wagen kunnen ze nog even uitpersen. Maar die wagens gaan nu en in de toekomst gewoon niet meer worden gekocht (of toch veel minder) ofwel in buitenlandse structuren e.d. ondergebracht. Op termijn gaan ze daar veel meer belastinginkomsten door mislopen. Wat we hier al xxx pagina's argumenteren, het gaat veel verder dan die bedrijfswagens. Dit was voor velen echter wel de druppel.

    En als het vroeger dan al niet 'koosjer' was zoals je zegt dan hebben ze dat enkel aan zichzelf te wijten. Als je het oude systeem gebruikte met een wagen die boven het maaiveld uitstak, dan was het ineens 'misbruik'. Omgekeerd mogen zij opleggen wat ze maar willen. De fiskale administratie stelt de regels op en de 'klant' moet gewoon maar alles slikken, geen andere keuze. Nu is er een cultuur ontstaan dat iedereen die wat geld heeft en dit ook op 1 of andere wijze laat zien per definitie een sjoemelaar is. Sorry maar ik vind dit niet normaal en een heel kwalijke evolutie. Het is maar een kleine stap meer naar een Securitate of Stasi maatschappij.

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Misbruik is een groot woord. De staat int BTW, BIV, jaarlijkse verkeerstaks en nog eens BTW en accijnzen op de brandstof. Wie dit betaalt (privé of firma) is voor de staat irrelevant. Ze hebben de inkomsten hoedanook.
    De fiskale aftrekken waren voordien al drastisch beperkt. Met de VAA hervorming erbij werden bezitters dus een 2de keer gestraft.
    Het is gewoon allemaal buiten proportie.
    Er is wel degelijk een verschil. Als het bedrijf betaalt loopt de overheid toch flink wat vennootschapsbelasting mis, zelfs al is de aftrek beperkt.

    en dat de spelregels tijdens het spel veranderd worden zonder overgangsmaatregels ia niet koosjer, maar dat betekent niet dat de oude regels dat wel waren en zomaar behouden moeten blijven.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Doet me er aan denken, gisteren het interview met Tomas van den Spiegel (basketter en 'Slimste mens') in de Knack gelezen. Passage die me in het bijzonder bij bleef:

    Ik noem mezelf graag wereldburger; ik heb niet het gevoel een Vlaamse of een Belgische identiteit te hebben. Ik heb in een zevental landen gewoond en de Vlaamse kneuterigheid heb ik alleen in Polen ervaren. Alleen daar voelde ik wat je hier ook vaak ziet: het benijden van mensen omwille van hun succes. Misschien is dat omdat Polen en Vlaanderen eeuwenlang door verschillende andere landen bezet zijn. Misschien worden mensen daardoor defensief en houden ze daarom zo krampachtig vast aan wat ze hebben.

    Leave a comment:


  • erik219
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Ik kan er gewoon niet bij dat sommigen dat nieuwe systeem 'normaal' vinden en nog verdedigen ook. Integendeel, ik merk vaak (los van dit forum dan) zelfs leedvermaak op. Da's weer iets typisch Belgisch.
    Ofwel allemaal (relatief) weinig laten afdokken zoals vroeger, ofwel iedereen een kloot afdraaien met een lineair bijtellingsysteem zoals NL, DE, UK,..., maar niet zoals hier de massa (= kiesvee) 'sparen' en een kleine groep buiten proportie laten opdraaien (wat trouwens maar heel beperkt gelukt is zoals ik al schreef).
    SPa heeft zelf al toegegeven dat het een flater was.
    Inderdaad, typisch belgisch... liggen kakken op de zelfstandige met de mooie wagen maar te lui om er zelf even hard voor te werken...

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Ik kan er gewoon niet bij dat sommigen dat nieuwe systeem 'normaal' vinden en nog verdedigen ook. Integendeel, ik merk vaak (los van dit forum dan) zelfs leedvermaak op. Da's weer iets typisch Belgisch.
    Ofwel allemaal (relatief) weinig laten afdokken zoals vroeger, ofwel iedereen een kloot afdraaien met een lineair bijtellingsysteem zoals NL, DE, UK,..., maar niet zoals hier de massa (= kiesvee) 'sparen' en een kleine groep buiten proportie laten opdraaien (wat trouwens maar heel beperkt gelukt is zoals ik al schreef).
    SPa heeft zelf al toegegeven dat het een flater was.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
    De scheeftrekking is uw redenering.
    Waarom moet die Aston op de zaak staan als hij toch maar 1 keer per week buitenkomt om een dikke te gaan draaien in knokke?
    Als je een dikke wilt draaien en geen VAA wilt betalen moet je hem maar prive kopen.
    Dat is volledig naast de kwestie. Er was vroeger ook al VAA. Alleen zijn de spelregels ineens midden in het spel veranderd. Dit maakt dat men geen andere keuze had dan afdokken, privé zetten (en een tweede keer BIV betalen) of onder de marktprijs verkopen.

    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Daar ben ik het 100% mee eens. In het verleden werd er echt wel misbruik gemaakt van het fiscale voordeel dat zo'n wagens op de firma hadden.
    Wel vind ik het spijtig voor de autoliefhebbende zelfstandigen, die dagelijks met een wat dikkere bak naar hun zakelijke relaties willen rijden. Die mensen worden toch wel gestraft nu. Zoals ik al eerder zei is het nu een kwestie van wat je kan, en vooral wat je wil uitgeven aan VAA voor een firmawagen.
    Misbruik is een groot woord. De staat int BTW, BIV, jaarlijkse verkeerstaks en nog eens BTW en accijnzen op de brandstof. Wie dit betaalt (privé of firma) is voor de staat irrelevant. Ze hebben de inkomsten hoedanook.
    De fiskale aftrekken waren voordien al drastisch beperkt. Met de VAA hervorming erbij werden bezitters dus een 2de keer gestraft.
    Het is gewoon allemaal buiten proportie.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
    ik weet nie waar je dat haalt, ik(vertegenwoordiger) heb een BMW316D touring, vroeger was de VAA een kleine 120€ per maand, nu 206€, aangezien ze bij ons op't werk met facturatie werken en niet bijtellen bij het loon, kost da spel mij 1000€ per jaar extra...
    Een 316d wordt afgestraft door zijn relatief hoge catalogusprijs. Maar jij rekent met bruto vaa = netto vaa en dit klopt (voor de meesten toch) niet.

    Leave a comment:


  • BMWMB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
    De scheeftrekking is uw redenering.
    Waarom moet die Aston op de zaak staan als hij toch maar 1 keer per week buitenkomt om een dikke te gaan draaien in knokke?
    Als je een dikke wilt draaien en geen VAA wilt betalen moet je hem maar prive kopen.
    Daar ben ik het 100% mee eens. In het verleden werd er echt wel misbruik gemaakt van het fiscale voordeel dat zo'n wagens op de firma hadden.
    Wel vind ik het spijtig voor de autoliefhebbende zelfstandigen, die dagelijks met een wat dikkere bak naar hun zakelijke relaties willen rijden. Die mensen worden toch wel gestraft nu. Zoals ik al eerder zei is het nu een kwestie van wat je kan, en vooral wat je wil uitgeven aan VAA voor een firmawagen.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
    Allemaal goed en wel, maar als je met de meeste andere buurlanden vergelijkt (Frankrijk, Duitsland, UK) is de totale kost voor werkgever + werknemer voor eenzelfde auto lager dan in België. Alleen Nederland schiet daar bovenuit. En als ze persé met Nederland willen vergelijken, mogen ze eerst eens de kloof tussen totale loonkost en nettoloon dichtrijden, dat scheelt 5 à 10% in kosten voor de werkgever. Met zo'n bedrag kan je al snel een paar 100 euro extra per maand betalen voor een bedrijfswagen
    Ter uwer info, Duitsland kent een gelijkaardige regeling met bijtelling als Nederland, alleen is de jaarlijkse rijtaks daar een pak lager. Ook in de UK is het ene pak duurder geworden (BIK of Benefit in Kind systeem). Hoe het in Frankrijk zit dat weet ik niet. Dat de loonkost hier hoger is dat weten we allemaal. Het oude bedrijfswagensysteem was een 'zoethoudertje', wat het eigenlijk alleen maar erger maakt dat ze dit hebben veranderd maar de rest ongemoeid hebben gelaten.

    Leave a comment:

Working...
X