Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sneeuw/Glad + achterwielaandrijving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Sneeuw/Glad + achterwielaandrijving

    Deze morgen hebben velen onder ons het wel gemerkt, verrast door de sneeuw + de bijhorende gladheid.

    Wat is het verschil tussen 'oude' en 'recente' wagens met achterwielaandrijving?

    Volgende situatie:

    Mercedes C - modeljaar 1993: geen elektronische snufjes, oude zomerbanden
    Bij zo'n weer was het opletten geblazen, maar het was perfect te doen om hiermee rond te bollen.

    Mercedes C - modeljaar 2007: ESP, tractiecontrole en gans de nest; ook (nog) met zomerbanden.
    Dit ding is totaal onbestuurbaar (met en zonder ESP ingeschakeld), gat zwiept van links naar rechts (geen eigen ervaring trouwens)


    - Vanwaar dit grote verschil?
    - Gaan in dit geval winterbanden zoveel verschil uitmaken?
    - Hebben alle nieuwe RWD-auto's hier last van?
    - tips?

    Motoren zijn gelijkaardig qua pk's overigens

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door i386DX Bekijk Berichten
    - Gaan in dit geval winterbanden zoveel verschil uitmaken?
    Ja daar mag je zeker van zijn. Met winterbanden ga je weinig tot geen last hebben van sneeuw op het wegdek. Je zal goed kunnen vertrekken, remmen en bochten nemen. Je moet wel nog altijd goed opletten, maar met winterbanden is het verschil echt dag en nacht in vergelijking met zomerbanden

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Bekijk Berichten
      Ja daar mag je zeker van zijn. Met winterbanden ga je weinig tot geen last hebben van sneeuw op het wegdek. Je zal goed kunnen vertrekken, remmen en bochten nemen. Je moet wel nog altijd goed opletten, maar met winterbanden is het verschil echt dag en nacht in vergelijking met zomerbanden
      ²²²

      Had zelf ook nooit gedacht dat het verschil zo GROOT kon zijn! Goede investering dus!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door i386DX Bekijk Berichten
        Deze morgen hebben velen onder ons het wel gemerkt, verrast door de sneeuw + de bijhorende gladheid.

        Wat is het verschil tussen 'oude' en 'recente' wagens met achterwielaandrijving?

        Volgende situatie:

        Mercedes C - modeljaar 1993: geen elektronische snufjes, oude zomerbanden
        Bij zo'n weer was het opletten geblazen, maar het was perfect te doen om hiermee rond te bollen.

        Mercedes C - modeljaar 2007: ESP, tractiecontrole en gans de nest; ook (nog) met zomerbanden.
        Dit ding is totaal onbestuurbaar (met en zonder ESP ingeschakeld), gat zwiept van links naar rechts (geen eigen ervaring trouwens)


        - Vanwaar dit grote verschil?
        - Gaan in dit geval winterbanden zoveel verschil uitmaken?
        - Hebben alle nieuwe RWD-auto's hier last van?
        - tips?

        Motoren zijn gelijkaardig qua pk's overigens
        Om 2 auto's te vergelijken zou je dat eigenlijk in dezelfde omstandigheden moeten doen. Je hebt sneeuw en sneeuw... vandaag ligt het gewoon spekglad, terwijl je situaties hebt waarbij het wegdek ondergesneeuwd ligt maar je wel nog relatief veel grip hebt.

        Maar ik moet ook wel zeggen dat mijn 190E (nog een modelletje voor je oudste C) heel aangenaam beheersbaar is in de sneeuw, die wagens zijn goed uitgebalanceerd, neutraal en zodus ook vrij voorspelbaar. M'n huidige 3-serie is evenzeer voorspelbaar (neutraal tot oversturend) maar tegelijk ook bruter.

        Ohja, winterbanden maken massa's verschil, en imo een must bij RWD's met dit weer. Maar leg je verwachtingen niet te hoog op ijs.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door i386DX Bekijk Berichten
          Deze morgen hebben velen onder ons het wel gemerkt, verrast door de sneeuw + de bijhorende gladheid.

          Wat is het verschil tussen 'oude' en 'recente' wagens met achterwielaandrijving?

          Volgende situatie:

          Mercedes C - modeljaar 1993: geen elektronische snufjes, oude zomerbanden
          Bij zo'n weer was het opletten geblazen, maar het was perfect te doen om hiermee rond te bollen.

          Mercedes C - modeljaar 2007: ESP, tractiecontrole en gans de nest; ook (nog) met zomerbanden.
          Dit ding is totaal onbestuurbaar (met en zonder ESP ingeschakeld), gat zwiept van links naar rechts (geen eigen ervaring trouwens)


          - Vanwaar dit grote verschil?
          - Gaan in dit geval winterbanden zoveel verschil uitmaken?
          - Hebben alle nieuwe RWD-auto's hier last van?
          - tips?

          Motoren zijn gelijkaardig qua pk's overigens
          Waar heb je die andere C gezien en wat voor één was het?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door i386DX Bekijk Berichten
            Deze morgen hebben velen onder ons het wel gemerkt, verrast door de sneeuw + de bijhorende gladheid.

            Wat is het verschil tussen 'oude' en 'recente' wagens met achterwielaandrijving?

            Volgende situatie:

            Mercedes C - modeljaar 1993: geen elektronische snufjes, oude zomerbanden
            Bij zo'n weer was het opletten geblazen, maar het was perfect te doen om hiermee rond te bollen.

            Mercedes C - modeljaar 2007: ESP, tractiecontrole en gans de nest; ook (nog) met zomerbanden.
            Dit ding is totaal onbestuurbaar (met en zonder ESP ingeschakeld), gat zwiept van links naar rechts (geen eigen ervaring trouwens)


            - Vanwaar dit grote verschil?
            - Gaan in dit geval winterbanden zoveel verschil uitmaken?
            - Hebben alle nieuwe RWD-auto's hier last van?
            - tips?

            Motoren zijn gelijkaardig qua pk's overigens
            Vandaag op de baan geweest met heel de reeks C-klasses. (201, 202, 203, 204)

            Jouw ervaringen zijn totaal anders dan de mijne.
            Een nieuwe C 320 CDI met achteraan 245/40 R17 Zomerbanden wou niet dwars gaan zonder dat je ESP half of helemaal afzette.
            Mijn eigen 190 (winterbanden) gaat bij het minste gas dwars.

            Maar vandaag was het idd echt spekglad, zelfs winterbanden hadden niets te betekenen

            Comment


            • #7
              Idd als er echt ijs/ijzel ligt dan halen winterbanden ook niks uit

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door i386DX Bekijk Berichten
                Mercedes C - modeljaar 2007: ESP, tractiecontrole en gans de nest; ook (nog) met zomerbanden.
                Dit ding is totaal onbestuurbaar (met en zonder ESP ingeschakeld), gat zwiept van links naar rechts (geen eigen ervaring trouwens)
                Ik begrijp dit stukje van het verhaal niet helemaal. Je schrijft dat het geen eigen ervaring is. Is het dan een auto die je hebt zien rijden ? Misschien had hij zijn elektronische snufjes even uitgeschakeld en was hij zich aan het amuseren. Anderzijds weet je wel welke banden erop liggen en dat met of zonder ESP geen verschil maakt.

                Een paar dingen zijn volgens mij toch een feit, zowel voor RWD als FWD trouwens. Met een goed werkend ESP systeem worden heel veel fouten voor u opgelost en is "totaal onbestuurbaar en met zijn gat zwiepen" uitgesloten. Je mag brutaal remmen, brutaal gas geven en zelfs redelijk brutaal sturen. Dat wordt allemaal opgevangen. Als je wil een fout maken dan moet je al (veel) te snel een bocht in gaan of met opzet de gracht in sturen.

                2de feit is dat winterbanden echt veel verschil maken. In sneeuw in ieder geval maar zelfs op zeer gladde aangereden sneeuw of bijna ijs zijn ze gewoon beter.

                Comment


                • #9
                  Ok, even verduidelijken:

                  @Fiddy: Daarin heb je wel gelijk, beide auto's zijn niet in 100% dezelfde omstandigheden getest, maar dit probleen heeft zich gedurende de volledige levensduur van de oude nooit voorgedaan.

                  @Martini
                  Beide zijn eigen wagens

                  @Carlito
                  hmz, eigenaardig...

                  @b_ken
                  ervaring komt van ouders (is niet mijn wagen).

                  Mijn eerste opmerking naar mijn ouders toe was ook zeker om winterbanden aan te schaffen, maar ik verschoot van het verschil tussen de oude en nieuwe + dat ik met mijn eigen FWD-wagen (met 4-seizoens banden) geen problemen had.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Maar vandaag was het idd echt spekglad, zelfs winterbanden hadden niets te betekenen
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Bekijk Berichten
                    Idd als er echt ijs/ijzel ligt dan halen winterbanden ook niks uit
                    tja, reduceert het nut nog meer van winterbanden

                    Comment


                    • #11
                      NB, je kan dat zijwaarts gaan met een 2007 C op zomersloffen makkelijk voorkomen door zachtjes te rijden en heel vroeg op te schakelen (esp aan of uit maakt niet zoveel uit dan imo)

                      Langs de andere kant, als je aan een deftige snelheid vooruit wilt, ben je beter dat je'm gewoon wat laat uitstappen, het is trouwens heel gemakkelijk onder controle te houden.

                      Comment


                      • #12
                        zou het niet kunnen dat de recente wagen gewoon veel meer vermogen heeft?
                        Al dat koppel moet ergens blijven plakken. Denk ik.

                        Bij mij heeft de garage in ieder geval laten weten als je teveel doorslipt (bmw 318tds) dat ik de stabiliteitscontrole moet afzetten (bv. voor bergop te rijden).

                        Comment


                        • #13
                          wat alvast een verschil is tussen een C van 15joud en de recente C:

                          - gewicht (al snijdt dat mes aan 2 kanten...meer grip langs de ene kant, meer gewicht om in beweging te moeten duwen)
                          - koppelverloop motor: recente motoren bouwen enorm veel koppel op over enkele 100den rpm's. Oudere motoren leveren minder koppel, vooral op lage toeren hetgeen ze makkelijker doseerbaar maakt en minder wielspin genereert
                          Porsche 996 GT3 RS
                          Porsche 964 RS
                          BMW ///M3 e30
                          Mercedes c250 CDI AMG
                          www.flamebox.be

                          Comment


                          • #14
                            Vorige winter geen winterbanden : bij sneeuw gewoon laten staan, was niet mee te rijden.
                            Nu winterbanden en 100 kg gewicht in de koffer : weinig problemen ondervonden tot nu toe

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                              wat alvast een verschil is tussen een C van 15joud en de recente C:

                              - gewicht (al snijdt dat mes aan 2 kanten...meer grip langs de ene kant, meer gewicht om in beweging te moeten duwen)
                              - koppelverloop motor: recente motoren bouwen enorm veel koppel op over enkele 100den rpm's. Oudere motoren leveren minder koppel, vooral op lage toeren hetgeen ze makkelijker doseerbaar maakt en minder wielspin genereert

                              C200 is alles behalve een koppelwonder.

                              Comment


                              • #16
                                Ik rij met winterbanden en 100kg in de koffer. Auto heeft geen tractiecontrole noch ESP en is zeer goed beheersbaar in de sneeuw. Toen er nog zomersloffen onder lagen was dat een pak minder goed te doen.
                                Ik ben blij dat ik winterbanden heb, maar op ijs is het altijd opletten geblazen.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten

                                  C200 is alles behalve een koppelwonder.
                                  Wel ivm een 190 zoals mij.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten

                                    C200 is alles behalve een koppelwonder.
                                    gij zijt toch ni te doen ze ....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                      wat alvast een verschil is tussen een C van 15joud en de recente C:

                                      - gewicht (al snijdt dat mes aan 2 kanten...meer grip langs de ene kant, meer gewicht om in beweging te moeten duwen)
                                      - koppelverloop motor: recente motoren bouwen enorm veel koppel op over enkele 100den rpm's. Oudere motoren leveren minder koppel, vooral op lage toeren hetgeen ze makkelijker doseerbaar maakt en minder wielspin genereert
                                      Is het eerste waar ik aan dacht. Auto zal toch een pak meer vermogen/koppel hebben.

                                      Is het bij Mercedes ook zo dat die oude een sper hebben en de nieuwe niet, zoals bij bmw?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        gij zijt toch ni te doen ze ....
                                        Negeerlijst, it works.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X