Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leren rijden.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
    Eigenlijk moet je de koppeling niet laten 'loskomen'. Vanaf je voelt dat de auto in beweging komt moet je de koppeling quasi stil houden en kan je rustig gas beginnen geven. Probeer eerst eens te vertrekken/stoppen zonder uw gaspedaal te gebruiken, ook met een benzine moet dat lukken.
    Serieuze benzine heb jij.

Comment

Da gaat toch met benzine, al is het niet aangeraden wegens veel te moeilijk als je nog leert rijden
      Geef gewoon een dot gas tot 1500 a 1700 toeren en laat dan rustig de koppeling opkomen

Comment

Je kan dat echt niet veralgemenen.
        Ik kan het niet met "mijn" wagen en ik denk niet iemand het ermee zou kunnen.

Comment

Eerlijk gezegd ik kan het ook niet met mijn wagen.

Met een diesel geen probleem.
          Golf V GTI Edition 30 ---> Verkocht
          2012 Audi A4 Avant ---> Verkocht
          2014 Golf 7 R ---> Verkocht
          2008 BMW E91 335i --> Verkocht
          2015 Golf 7 GTD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
            Je kan dat echt niet veralgemenen.
            Ik kan het niet met "mijn" wagen en ik denk niet iemand het ermee zou kunnen.
            met mijn clio 1.2 in den tijd was da anders geen enkel probleem, ook met de oude twingo lukte dat. Met de safrane (3.0 nafte) en de beemer (2.5 nafte) lukt da natuurlijk ook zonder probleem
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
              Serieuze benzine heb jij.
              Dat was met een Toyota Corolla 1.4i

Je moet dat natuurlijk wel veel voorzichtiger doen dan met een diesel, maar het kan.

Comment

klopt, ging perfect met onze oude Twingo 1.2. Je moest wel héél voorzichtig zijn.

@Topicstarter, niet teveel stressen, gewoon wat oefenen en je zal het wel onder de knie krijgen.

Comment

Intressant topic, een tijd geleden heb ik eens met m'n pa zijn auto op een privéterrein mogen oefenen (toyota corolla 1600 benzine) en dat lukte echt niet, gaf veel te veel gas en wist niet echt hoe het moest, ik dacht dat je gas moest geven en de koppeling direct laten opkomen tot boven, blijkbaar niet... Nu mijn pa is niet echt een autoliefhebber dus veel uitleg kan ik niet verwachten van hem.
                  Ondertussen wel al enkele keren moeten de auto van mijn baas enkele meters voorruit rijden (diesel) en dat ging als niets...
                  Nog eens vragen aan mijn pa of ik nog eens mag oefenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nightrider_8501 Bekijk Berichten
                    Intressant topic, een tijd geleden heb ik eens met m'n pa zijn auto op een privéterrein mogen oefenen (toyota corolla 1600 benzine) en dat lukte echt niet, gaf veel te veel gas en wist niet echt hoe het moest, ik dacht dat je gas moest geven en de koppeling direct laten opkomen tot boven, blijkbaar niet... Nu mijn pa is niet echt een autoliefhebber dus veel uitleg kan ik niet verwachten van hem.
                    Ondertussen wel al enkele keren moeten de auto van mijn baas enkele meters voorruit rijden (diesel) en dat ging als niets...
                    Nog eens vragen aan mijn pa of ik nog eens mag oefenen.
                    Dat is ook durven , je weet dat het niet lukte met de auto van uwe pa en toch ga je die van je baas verplaatsen .
                    Ik had het niet gedaan als het mij nog nooit was gelukt .
                    2012 E92 Bmw 335i DKG
                    1991 E30 320i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                      Dat is ook durven , je weet dat het niet lukte met de auto van uwe pa en toch ga je die van je baas verplaatsen .
                      Ik had het niet gedaan als het mij nog nooit was gelukt .
                      Niet echt verplaatsen, gewoon paar meters voorruit rijden opt containterpark om de remorque dicht te kunnen doen.

Comment

Misschien beter als je het principe kent: Je moet 2 schijven (versnellingsbak en aandrijving) zo goed mogelijk laten samenkomen zonder schokken.

Zacht de koppeling laten opkomen en rustig gas bijgeven.

Wat lees ik hier allemaal van koppeling zachtjes laten komen en zo wegbollen. Geen wonder dat het aan de lichten altijd zo lang duurt eer een hele rij vertrokken is Geef toch wat gas bij, eens zo makkelijk.

Comment

Revel, er is een verschil tussen leren vertrekken, en als volleerd chauffeur vertrekken.

In het begin kan je niet anders dan het koppelpunt gaan aanvoelen. De uitleg van de twee schijven heb ik gebruikt bij mijn vrouw, maar die keek scheel terug. De uitleg van 'hef je koppelingspedaal heel langzaam op totdat je voelt dat de wagen wilt bewegen en hou dan je voet stil' is veel nuttiger. En niet veel later gaan mensen zelf wel met het gas diep in vertrekken. 't zijn jongeren voor iets eh.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Revel, er is een verschil tussen leren vertrekken, en als volleerd chauffeur vertrekken.

In het begin kan je niet anders dan het koppelpunt gaan aanvoelen. De uitleg van de twee schijven heb ik gebruikt bij mijn vrouw, maar die keek scheel terug. De uitleg van 'hef je koppelingspedaal heel langzaam op totdat je voelt dat de wagen wilt bewegen en hou dan je voet stil' is veel nuttiger. En niet veel later gaan mensen zelf wel met het gas diep in vertrekken. 't zijn jongeren voor iets eh.
                            Dat is in mijn ogen de enige juiste manier. Iedere "volleerde" chauffeur vertrekt zo, al gebeurd dat wel een stuk sneller dan bij een leerling. De uitleg die de meeste hier geven, "gewoon koppeling langzaam lossen en blijven oefenen", is volgens mij verkeerd. Op een deftige manier vertrekken door de koppeling op een gelijkmatige manier te lossen is denk ik bijna niet mogelijk.

Comment

Bedankt voor een heel aantal nuttige tips alvast!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bram_de_man Bekijk Berichten
                                Bedankt voor een heel aantal nuttige tips alvast!
                                En nu het belangrijkste: begint het al wat te lukken?!

Comment

Starten werkt inderdaad veel beter wanneer ik even de ontkoppelingspedaal stilhou, al moet ik wel een beetje gas voor dit moment al geven, ik krijg de auto nog niet met enkel de koppelingspediaal lossen in gang, maar dat maakt niet echt uit, maar dat ik niet de hele tijd stilval vind ik al super!

Comment

Je moet gewoon blijven oefenen en oefenen! Na een tijdje zal het gaan alsof het niets is
                                    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                    Current:
                                    1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                    1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                    Ex:
                                    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                    1976 Mercedes-Benz W123 250
                                    1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                    1980 Mercedes-Benz W123 280
                                    1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Mijn Ford fiesta 1.1 van 1981 kon ik zelfs in eerste laten vertrekken zonder gas bij te geven.
                                      Dit gaat met elke wagen, wel veel wagens zullen de neiging hebben stil te vallen als je voor bij dit aangrijpingspunt bent.

Raar dat veel mensen in het begin zo worstelen met auto rijden, en dat het erna iets word dat je al slapend doet... ( al slapen precies nog velen als ik ze soms zie rijden...)

Veel succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DyNaRaX Bekijk Berichten
                                        klopt, ging perfect met onze oude Twingo 1.2. Je moest wel héél voorzichtig zijn.

@Topicstarter, niet teveel stressen, gewoon wat oefenen en je zal het wel onder de knie krijgen.
                                        Juist, het lukt wel maar het is zeker niet gemakkelijk

Comment

Hallo, Ik heb mijn eerste rijsles gehad en starten ging goed. Stoppen iets minder, drukte nogal te hard op de rem. Schakelen lukt ook niet echt. Kan iemand me helpen, ik wil een soort schema maken dat ik dan vanbuiten kan leren om het schakelen zo te leren. Bv neutraal is 0 in het midden dan weet ik. Maar ik wil bv weten welke beweging je doet. Van: 0 naar 1, 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 en omgekeerd ook. Wie schrijft het even voor me neer? Dringend aub want heb morgen weer les en wil er dan mee weg zijn. Heel erg bedankt alvast!!!!

Comment

Working...
                                          X