Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leren rijden.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Leren rijden.

Ik heb net mijn theorie gehaald, en probeerde een paar dagen geleden voor het eerst te rijden. Ik keek er erg naar uit, maar het ging absoluut niet zoals ik had gehoopt.

Het starten lukt maar niet. "Koppeling rustig loslaten en tegelijk uw gas rustig induwen", maar het lijkt me maar niet te lukken want ik val altijd stil.

Nu zoek ik al een hele tijd wat rond op het internet, en het enige wat ik kan vinden voor tips zijn: koppeling laten opkomen tot uw auto begint te bewegen, en dan pas gas geven... maar dat was voor een diesel.

Ik leer dus rijden op benzine.

Na ontelbaar keer proberen heb ik welgeteld één keer kunnen starten, naar derde kunnen gaan en gewoon kunnen stoppen ed, eens je gestart bent wijst het zichzelf precies wat uit. Maar dat starten............

Elke tip is echt welkom.

Gewoon kalm en rustig blijven, en niet opgeven...zodra je je begint op te jagen is het verloren

Plots ga je die klik krijgen en dan gaat het als niets
    Honda Civic Type R EP3 - 200pk
    Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
    Honda Civic Type R EP3 - 250pk
    Honda Del Sol - 120pk

Comment

Op zich ben ik nog we rustig, en als het niet lukt, dan wacht ik gewoon even, denk ik mezelf: probeer het rustig nog een keer... maar het blijft niet lukken.

Maar detgene wat ze zeggen van koppeling laten opkomen en dan pas gas, dat kan alleen bij een diesel, toch?

Comment

het is de horror voor de koppeling maar anders eens proberen de koppeling laten opkomen, heel rustig, en van als je voelt dat hij aangrijpt weer ontkoppelen en zo proberen niet stil te vallen.
        Je moet uw koppeling proberen aan te voelen. Ik heb daar nooit probleem mee gehad, maar wél dikwijls over wakker gelegen dat het niet zou lukken toen ik <17j was

2015 Volvo V60 D2 aut.
        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Rustig gas geven en de koppeling zacht laten opkomen, vanaf dat je voelt dat de auto begint te bewegen uw voet even stil houden ( koppeling niet verder laten komen) Als de auto voldoende in beweging is laat je de koppeling rustig los. En voila, ge bent vetrokken.

Comment

Gewoon blijven oefenen. De eerste keer dat ik mocht rijden zat zowel mijn vader als bert (aka wax-it) in de auto. Ik was héél erg op mijn gemak.
            Heb het overleefd, wel met veel commentaar achteraf van beide.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bram_de_man Bekijk Berichten
              Op zich ben ik nog we rustig, en als het niet lukt, dan wacht ik gewoon even, denk ik mezelf: probeer het rustig nog een keer... maar het blijft niet lukken.

Als je teveel gas geeft, kan je niet stilvallen, bij te weinig gas wel.
              Oefening baart kunst en het is zoals met een fiets rijden, eens je't kan...

Oorspronkelijk geplaatst door bram_de_man Bekijk Berichten

Maar detgene wat ze zeggen van koppeling laten opkomen en dan pas gas, dat kan alleen bij een diesel, toch?
              Niet noodzakelijk, denk dat het voornamelijk afhangt van het vermogen/koppel van je motor.
              De mazda 121 van m'n opa waarmee ik me voorbereid heb voor m'n practisch was gewoonweg onaangenaam om mee te rijden. Die koppeling moest je elke keer belachelijk zacht laten komen om te vertrekken en heel voorzichtig mee zijn, terwijl mijn oldtimer daar kan ik gewoon mijn koppeling plots loslaten en de auto schiet vooruit zonder stil te vallen.

Comment

je leert best rijden zonder gas bij te geven, dan leer je feeling met de koppeling te krijgen. gewoon rustig blijven en oefenen, het komt wel.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ik zou eerder zeggen dat je net moet durven ietwat gas te geven bij een benzinewagen. De eerste keren 'traag laten opkomen', daarna (aangezien het voorgaande heel slecht voor je koppeling is) steeds 'rapper' je koppeling leren loslaten.

Comment

Tip: http://www.gratisrijbewijsonline.be en http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be

Truuk met de koppeling is inderdaad dat je die laat opkomen tot er grip ontstaat tussen de koppelingsplaten, en je dan je voet niet mag bewegen terwijl je rustig wacht dat de auto gaat bewegen - en desnoods gas bijgeven waarna je eens je aan het bollen bent vrij eenvoudig de koppeling achteloos kan loslaten. Het is dat wrijvingspunt waar je de snelheid van je auto moet laten versnellen naar de snelheid van je motor waar je even je koppelingspedaal moet laten zweven.

Eens je meer en meer ervaring hebt ga je natuurlijk minder lang je koppelingsplaten zo laten wrijven, maar in het begin ga je dus wat slijtage maken. Maar lig daar niet wakker van zolang je begint te leren.

Comment

Mij leerden ze om de koppeling te laten opkomen en op hetzelfde moment de gas in te duwen tot ong. 900-1000 toeren. In het begin viel ik ook vaak stil. Dat is wel al enkele jaren terug(op priveterrein) want ik heb nog steeds mijn voorlopig rijbewijs niet.

Comment

Het probleem met het vernoemen van toerentallen is dat leerling-chauffeurs maar één ding tegelijk doen. Ofwel zijn ze zo goed bezig om net die toerentallen te halen zodat hun koppelingspedaalgevoel de mist in gaat, ofwel zijn ze goed met hun koppelingspedaal maar letten ze niet op het toerental. En dat laatste scenario is succesvoller dan dat eerste.

Comment

Eigenlijk moet je de koppeling niet laten 'loskomen'. Vanaf je voelt dat de auto in beweging komt moet je de koppeling quasi stil houden en kan je rustig gas beginnen geven. Probeer eerst eens te vertrekken/stoppen zonder uw gaspedaal te gebruiken, ook met een benzine moet dat lukken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                            Eigenlijk moet je de koppeling niet laten 'loskomen'. Vanaf je voelt dat de auto in beweging komt moet je de koppeling quasi stil houden en kan je rustig gas beginnen geven. Probeer eerst eens te vertrekken/stoppen zonder uw gaspedaal te gebruiken, ook met een benzine moet dat lukken.
                            klopt! probeer eens te starten en heel langzaam je koppeling te laten stijgen (niet schieten!). wanneer je voelt dat je auto begint te bewegen langzaam gas geven en langzaam de koppeling lossen.

je hebt hetzelfde probleem als ik had, en ik denk dat dat wel bij iedereen zo is... gewoon een kwestie van blijven oefenen, het gaat enkel maar beter en beter lukken. laat je vooral niet ontmoedigen! autorijden is als fietsen, het is moeilijk te leren maar eens je het kan leer je't nooit meer af

succes!

Comment

Ik heb leren rijden met een defender, voordeel is dat je zoveel koppel hebt dat je amper kan stilvallen. Zelfs stilstaand kan je vanuit tweede enkel op de koppeling vertrekken, als je hem heel zacht laat opkomen. Nadeel is dat het koppelingspedaal zo hard is om in te duwen dat als je in de file staat je hoopt dat je been het volhoudt. Geloof het of niet, maar heb er een keer twee uur en half mee in de file gestaan en kon bijna niet meer schakelen

De tips zijn vrij eenvoudig, gewoon ergens op een lege parking gaan staan, koppeling induwen, heel zacht laten opkomen tot het punt dat je voelt dat de auto een beetje vooruitgaat, koppeling op dat punt vasthouden, een beetje gas (laten we zeggen 500 à 1000 toeren boven je stationair toerental?!) geven en op dat moment de koppeling verder laten opkomen tot je vertrokken bent. Vergeet niet dat als je sterk afremt, je terug moet schakelen en daarvoor ook de koppeling moet induwen, was ik mijn allereerste keer dat het gelukt was om te vertrekken vergeten :p

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AlexV Bekijk Berichten
                                Ik heb leren rijden met een defender, voordeel is dat je zoveel koppel hebt dat je amper kan stilvallen. Zelfs stilstaand kan je vanuit tweede enkel op de koppeling vertrekken, als je hem heel zacht laat opkomen. Nadeel is dat het koppelingspedaal zo hard is om in te duwen dat als je in de file staat je hoopt dat je been het volhoudt. Geloof het of niet, maar heb er een keer twee uur en half mee in de file gestaan en kon bijna niet meer schakelen
                                Hier van hetzelfde maar dan met een Ford Transit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                                  Zo gebeurde het bij mij ook, ik had ook altijd schrik dat het mij nooit zou lukken met die koppeling.
                                  Tot op een dag mijne pa vroeg of ik ens wou rijden (industrieterrein).Heel blij de L van mijn broer gepikt en volle goeie moed achter dat stuur gekropen.
                                  Het lukte van de eerste keer, gewoon die koppeling laten komen tot je voelt dat de auto beweegt, en dan rustig gas geven.(was wel met een diesel).
                                  Last edited by Ambi; 02/08/2010, 18:25.
                                  2012 E92 Bmw 335i DKG
                                  1991 E30 320i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                                    Zo gebeurde het bij mij ook, ik had ook altijd schrik dat het mij nooit zou lukken met die koppeling.
                                    Tot op een dag mijne pa vroeg of ik ens wou rijden (industrieterrein).Heel blij de L van mijn broer gepikt en volle goeie moed achter dat stuur gekropen.
                                    Het lukte van de eerste keer, gewoon die koppeling laten komen tot je voelt dat de auto beweegt, en dan rustig gas geven.(was wel met een diesel).
                                    Hier hetzelfde, en dat was met een naft. Lukte gewoon perfect van den eerste keer.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

meer gas geven is nooit slecht

Comment

Hallo,

Ik ben bijna 19 en leerde rijden met een clio 1.2 benzine.
                                        Wat ik je zou aanraden is: je brengt uw toerental naar pakweg 1500 toeren, probeert het zo te houden, en laat dan heel traag uw koppeling opkomen. Zo zal je niet stilvallen. Naarmate je meer en meer rijdt zal je wel aanvoelen hoeveel gas uw auto nodig heeft om niet stil te vallen. Feit is, als je met een benzine wil aanzetten zonder gas te geven voor je uw koppeling laat opkomen, dat heeeel erg traag zal gaan. In het begin is dat misschien niet erg, maar ik heb voor mezelf bij de clio de gewoonte dat ik ietwat gas geef (hoeft echt niet veel te zijn eens je de wagen begint te kennen) en dan de koppeling laat opkomen, om dan gas bij te geven als ik vertrokken ben. (Dit alles gaat op de duur heel erg vlot, wees gerust)

Hopelijk ben je er iets mee. Moest je nog vragen hebben, je mag me altijd PM'en.

Veel succes!
                                        Last edited by ; 03/08/2010, 11:09.

Comment

Working...
                                        X