Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Schakelen lukt ook niet echt. Kan iemand me helpen, ik wil een soort schema maken dat ik dan vanbuiten kan leren om het schakelen zo te leren. Bv neutraal is 0 in het midden dan weet ik. Maar ik wil bv weten welke beweging je doet. Van: 0 naar 1, 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 en omgekeerd ook. Wie schrijft het even voor me neer?
Als ge leert rijden hebt ge in principe maar 3 vitessen nodig , enkel op banen van 70 / uur hebt ge een 4e vitesse nodig.....
Alle vitessen staan toch bij elke auto hetzelfde (vooruitrijden) , een schema is al moeilijker te bedenken dan dat ge gewoon weet dat 1e vooraan links is en van daaruit vertrekt ge voor alle andere .
Om het toch ff te proberen :
breng je rechterhand naar jou toe en duw de pook vooruit : 1e
idem voor 2e maar dan duw je niet , ge trekt diene pook naar achter
van 2 naar 3 : ontkoppel en duw de pook tot in z'n "neutraal en duw gelijk door naar voor-rechts . Niet te veel rechts of ge zit in 5e versnelling (maar dat merk je wel dan , de auto trekt een pak minder snel op en ge hebt amper toeren )
3 naar 4 is idem als van 1 naar 2.....alleen moet ge diene pook ni naar u trekken tegelijkertijd of ge zit terug in..2e (en dat gaat ge ook vanzelf merken : veel toeren en uwe neus plakt bijna tegen uw stuur )
Om achteruit te schakelen zal je sowiso de pook moeten induwen of zal je aan een schuifknopje moeten "trekken"
, zolang je dat niet doet zal je niet ongewild in R schakelen tijdens het (vooruit) rijden .
Veel succes !
(en laat weten hoe de volgende les was)
versnellingen liggen zo, juist achteruit (links of rechts ernaast, of bij een 5-bak in plaats van de 6e) kan verschillen en het kan een 5 of 6 bak zijn:
1 3 5
|_|_|
| | |
2 4 6
Deze tekening vind je meestal bovenop de pook, maar dat zullen ze u wel tonen denk ik Verder is grandscenicman zijn uitleg wel voldoende denk ik. Veel succes!
Rustig gas geven en de koppeling zacht laten opkomen, vanaf dat je voelt dat de auto begint te bewegen uw voet even stil houden (koppeling niet verder laten komen) Als de auto voldoende in beweging is laat je de koppeling rustig los. En voila, ge bent vetrokken.
zonder slippende koppeling vertrekken? Een koppeling moet slippen bij het vertrekken! Het is alleen de truuk om ze niet zoveel te laten slippen dat ge er schade aan toe brengt. Bij maneuvers kunt ge ook niet anders dan de koppeling te laten slippen. Ik heb nog nooit iemand zien parkeren zonder slippende koppeling.
Ik heb dit destijds stiekem met mijn mama's auto uitgevogeld, k was amper twaalf of dertien toen in rondjes reed in de straat, nadat in de Visa gewassen had... Toen ik achttien was lukte dat vertrekken en schakelen al verbazend goed .
Het is gemakkelijker met een auto waarvan de koppeling al een beetje gaar is, die slipt wat gemakkelijker door dan van een nieuwe, die wat abrupter aanpakt.
zonder slippende koppeling vertrekken? Een koppeling moet slippen bij het vertrekken! Het is alleen de truuk om ze niet zoveel te laten slippen dat ge er schade aan toe brengt. Bij maneuvers kunt ge ook niet anders dan de koppeling te laten slippen. Ik heb nog nooit iemand zien parkeren zonder slippende koppeling.
bij manoeuvers geef ik nooit gas, ik raak zelfs niet aan de gaspedaal, dit zowel met benzine of diesel
bij het verlaten van mijn ondergrondse parking kruipt mijn 2.0tdi vlekkeloos over de helling op zijn ralenti, dit bewijst dat de motor niet stil zal vallen bij manoeuvers, als je dat zachtjes genoeg doet
Doet me denken aan de tijd dat ik ook nog geen 18 jaar was en dat mijn zus haar eerste lief met zijnen "Lada" naar ons buitenverblijf kwam.
Ik mocht toen ook wat rondjes rijden daar (doodlopende grasweg) , alleen was het probleem met dienen Lada dat ik niet in 1e kon vertrekken vanwege die zware 1e vitesse en die koppeling.......diene gast moest altijd zijn auto andersom parkeren zodat ik toerkes kon maken in achteruit
Eigenlijk kon ik dus al achteruit rijden (en snel en juist) voor ik dit vooruit kon...(en nu nog ,want heb nog nooit een botsing/ongeval gehad als ik achteruitrij )
Hallo, Ik heb mijn eerste rijsles gehad en starten ging goed. Stoppen iets minder, drukte nogal te hard op de rem. Schakelen lukt ook niet echt. Kan iemand me helpen, ik wil een soort schema maken dat ik dan vanbuiten kan leren om het schakelen zo te leren. Bv neutraal is 0 in het midden dan weet ik. Maar ik wil bv weten welke beweging je doet. Van: 0 naar 1, 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 en omgekeerd ook. Wie schrijft het even voor me neer? Dringend aub want heb morgen weer les en wil er dan mee weg zijn. Heel erg bedankt alvast!!!!
Heel eenvoudig: als je de pook los kan bewegen, dan zal ie eens je los laat in het midden tussen de 3e en 4e versnelling rusten. Vandaar kan je eenvoudig alle versnellingen blind vinden:
1ste doe je door de pook naar je toe te trekken tot je niet verder kan, dan voor je uit duwen terwijl je naar je toe trekt
2e doe je dan door de pook naar je toe en naar achter te trekken
3e versnelling vind je door de pook uit 2e te duwen, hij centreert terug in het midden en je duwt vooruit
4e versnelling kan je dan halen door vanuit 3e naar achteren te trekken
5e versnelling haal je door de pook vooruit uit 4e te halen, hij centreert weer, duw de pook rechts van je weg en vooruit
6e versnelling: trek de pook achteruit terwijl je hem nog altijd naar rechts duwt
En terugschakelen doe je met omgekeerde technieken. Van 6 naar 5 is de pook rechts van je wegduwen maar naar voren duwen. Naar 4 is 'm achteruit uit 5e trekken tot ie centreert, dan naar achteren trekken. Dan naar 3 is naar voren duwen. Naar 2 is 'm uit 3e trekken, naar je toe trekken en naar achteren trekken, en naar 1 is 'm uit 2e naar voor duwen terwijl je aan de pook blijft trekken zodat ie links blijft zitten.
En de truuk voor BMW's met links naast de 1 de achteruit is ook eenvoudig: centreren in neutraal, en dan snel links en rechts bewegen zodat je vanuit uiterst rechts een aanloop kan nemen om door de tegendruk van achteruit te gaan, en dan naar voren duwen.
bij manoeuvers geef ik nooit gas, ik raak zelfs niet aan de gaspedaal, dit zowel met benzine of diesel
bij het verlaten van mijn ondergrondse parking kruipt mijn 2.0tdi vlekkeloos over de helling op zijn ralenti, dit bewijst dat de motor niet stil zal vallen bij manoeuvers, als je dat zachtjes genoeg doet
hoeft inderdaad niet bij een diesel, maar bij een benzine doet ge dat wel. In beide gevallen rijdt ge toch op slippende koppeling in de eerste fase.
Comment