Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leren rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Dat kan je zo niet zeggen, dat verschilt tussen verschillende auto's onderling, en tussen benzine en diesels, ...
    Als je tegen die snelheden maar schakelt heb je met een normale auto, let's say een 2 liter diesel, toch een gigantische verbruik? De noot "bij het oprijden van een autosnelweg" rechtvaardigt die snelheden wel wat, maar daar gaat het in dit topic niet over.

Wooter z'n lijstje lijkt me veel realistischer, en al zeker voor een beginnend chauffeur.

Comment

die uitleg over remmen op de motor klopt toch niet helemaal. ik kan mij perfect laten uitbollen in 5de tot een 1200 toeren en dan ontkoppel ik. de BC geeft dan steeds 0l/100km aan. afremmen op de motor doe ik dus nooit. ik vind dat oncomfortabel, kost teveel moeite en kan niet goed zijn voor de koppeling. als je dan toch groen krijgt terwijl je in 5de uitbolt, gewoon een keert het pedaal vloeren met een dot gas en in 3de leggen. overgang gaat dan best vlot en niks problemen.

tijdens het examen geen opmerkingen hierover gekregen. ik heb alles zelf en met mijn ouders geleerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Op de rijschool werd het zelfs nog makkelijker uitgelegd (om er ook voor te zorgen dat je gewoon 90 in 5e gaat rijden):
        • 0-20 km/u, het eigenlijke vertrekken: 1e
        • 20-40 km/u: 2e
        • 40-60 km/u: 3e
        • 60-80 km/u: 4e
        • 80-.... km/u: 5e
        Dat past dan nog eens redelijk in het nieuwe rijden, waar je niet te lang wacht met opschakelen enzo...

De ik-leer-autorijden manier van terugschakelen is door langzaam het koppelingspedaal op te laten komen. De geavanceerde manier is door tussengas te geven om de motor zelf in toeren te jagen zodat je bij een lagere versnelling sneller de koppeling kan laten grijpen, en minder slijtage creëren aan koppelingsplaat (hoewel ik mijn eerste plaat nog altijd moet vervangen, en zeker niet altijd tussengas geef... )

Nu, dat tussengas is natuurlijk niet zuiniger, maar als je gaat tussengassen op je examen rij je te snel .
        Ik ben een tegenstander van het aanleren van het remmen op de motor dmv terugschakelen zonder tussengas en wel om de volgende reden.

Al meerdere malen heb ik gemerkt dat mensen met jaren rij-ervaring als volgt op de motor remmen:
        Aankomende aan pakweg 60 km/u in vierde wilt men rechts afslaan en dat doet men dan als volgt; men ontkoppelt, schakelt naar tweede en laat dan zeer zachtjes de koppeling opkomen (je hoort de plaat dan al vrolijk fluiten bij sommige koppelingen zonder een vertraging waar te nemen), ondertussen wordt er nog bijgeremd omdat het toerental in de tweede versnelling aanvankelijk waarschijnlijk nogal hoog zou liggen en daar houdt men niet van, (de koppelingsplaat verbrandt ondertussen lekker weg en zal misschien zelf ook de motor enigzins afremmen), als men dan voldoende bijgeremd heeft ontkoppelt men en dan pas gaat de wagen nog eventjes op de motor remmen.
        In tussentijd is er wel én brandstof verbruikt én is de koppelingsplaat extra versleten gewoonweg omdat men de bedoeling had om op de motor te remmen.

Omdat er helemaal niets mis is met het gebruik van de remmen (cfr. automatische versnellingsbak) en je voor de prijs van een nieuwe koppeling wel 10 remblokkensets hebt raad ik het af om te remmen op de motor door terugschakelen zonder tussengas. Als je een beetje voeling hebt met techniek merk je dat een koppeling bij hogere toerentallen eigenlijk niet hoort te werken, vind ik toch althans.

Sommigen doen 400.000 km met een koppeling, anderen 60.000...

Terugschakelen met tussengas is iets helemaal anders, wat ik ook vaak doe. Sinds ik echter ook met een automaat rij (andere wagen) zie ik er echter steeds minder het nut van in op onze vlakke wegen, tenzij bij sportief rijden natuurlijk.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
          vraag me af: mag je je examen gaan doen met een auto met hill holder
          dat mag, parkeersensoren ook, achteruitrijcamera ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            In tussentijd is er wel én brandstof verbruikt

das ni waar he, tenzij bij een prehistoridche gasser of carburateur
            bij gas lossen stopt de inspuiting, pa bij het relantie-toerental wordt er terug geinjecteerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              das ni waar he, tenzij bij een prehistoridche gasser of carburateur
              bij gas lossen stopt de inspuiting, pa bij het relantie-toerental wordt er terug geinjecteerd
              Omwille van het onkoppelen bedoelde ik het daar he
              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

ah okee

Comment

Gere, je voorbeeld spreekt zelf al van het terugschakelen van 4e naar 2e. Ik spreek niet over zo een gevallen, temeer omdat je als beginnend chauffeur net wordt aangeleerd om geen versnellingen over te slaan, behalve als je vrij snel moet stoppen (zoals bij een plots verschijnend oranje licht).

NineEleven, ik kan je een hele bloemlezing geven waarom jij het verkeerd doet, maar daar kom je zelf wel achter. Op je 19e ben je niet in positie om dergelijke onzin als goede raad te verkopen. In geen enkele rijcursus wordt het laten bollen in 5e aangeraden, noch aangeleerd. Overigens, wat ga je schakelen naar 3e als je 50 km/u rijdt en wil optrekken? Of schakelen naar 3e terwijl je nog 100 reed?

Comment

Gere, je voorbeeld spreekt zelf al van het terugschakelen van 4e naar 2e. Ik spreek niet over zo een gevallen, temeer omdat je als beginnend chauffeur net wordt aangeleerd om geen versnellingen over te slaan, behalve als je vrij snel moet stoppen (zoals bij een plots verschijnend oranje licht).

NineEleven, ik kan je een hele bloemlezing geven waarom jij het verkeerd doet, maar daar kom je zelf wel achter. Op je 19e ben je niet in positie om dergelijke onzin als goede raad te verkopen. In geen enkele rijcursus wordt het laten bollen in 5e aangeraden, noch aangeleerd. Overigens, wat ga je schakelen naar 3e als je 50 km/u rijdt en wil optrekken? Of schakelen naar 3e terwijl je nog 100 reed?
                    Ah nee? Iemand in dit topic beweert anders van wel!
                    >>>
                    Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                    Ik ben bijna achttien jaar en heb in het begin dat ik leerde rijden 4 uur rijlessen gevolgd, waaruit ik leerde:
                    Als je naar een rood licht toe rijdt in 5de, dan mag je enkel remmen, niet aan je koppelingspedaal komen, tot je motor bijna begint tegen te sputteren, daarna duw je het koppelingspedaal in, rem je verder tot stilstand, en steek je hem in 1ste, daarbij verbruik je minder dan dat je van 5 naar 4 naar 3 enz. schakelt...
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                      Als je tegen die snelheden maar schakelt heb je met een normale auto, let's say een 2 liter diesel, toch een gigantische verbruik? De noot "bij het oprijden van een autosnelweg" rechtvaardigt die snelheden wel wat, maar daar gaat het in dit topic niet over.

Wooter z'n lijstje lijkt me veel realistischer, en al zeker voor een beginnend chauffeur.
                      dat was als luchtige noot bedoelt, en waarom moet dat persé een gigantisch verbruik opleveren trouwens. Jij bent toch niet zo iemand die de autostrade oprijdt tegen 80 per uur en er dan trouwens nog eens vanuit gaat dat hij voorrang heeft op het autostradeverkeer! (zit trouwens voor het ogenblik rond 7 liter met een 1.9 JTD 150 pk Croma, dus zeker geen gunstige stroomlijn). Zou verder niet weten waar je dat anders zou kunnen doen behalve op autostrade, zeker niet op de secundaire wegen.

Ik zit verder al vaak tegen 80 in 5de of 6de versnelling hoor (20-40-60-80) zoals wooter schrijft. Echter veel hangt ook af van auto tot auto.

Wat mij echter meer opvalt (stoort), is het feit dat ik hier wederom lees dat een beginnend chauffeur zich even meteen een 2.0 TDI gaat aanschaffen, terwijl je leest dat ze eigenlijk amper hun linker- en rechtervoet uit elkaar kunnen houden. Leren ze nu niet meer rijden misschien met minder krachtige motoren om ervaring op te doen. Mijn eerste autootje was er één van 113pk benzine (was toen wel al enkele jaren ouder dan 17) en had de jaren ervoor dan ook leren rijden met bv. een R4 (je weet wel, met die trekhendel in dashboard), Renault Express, Mercedes 250D (zelfs met caravan van 8 meter erachter ) en nog wel aantal bestelwagens en auto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        dat mag, parkeersensoren ook, achteruitrijcamera ook
                        en een parkeerautomaat ?

Comment

Ah nee? Iemand in dit topic beweert anders van wel!
                          >>>
                          Die zal delirious zijn. De laatste jonge studenten kregen net dezelfde opleiding als toen ik 11 jaar geleden voor mijn rijbewijs ging... Maar een goede schakeltechniek krijg je dan ook weer niet uitgelegd en ingeoefend op 4 uurtjes...

Comment

dat was als luchtige noot bedoelt, en waarom moet dat persé een gigantisch verbruik opleveren trouwens. Jij bent toch niet zo iemand die de autostrade oprijdt tegen 80 per uur en er dan trouwens nog eens vanuit gaat dat hij voorrang heeft op het autostradeverkeer!
                            Als ik de autostrade oprijd liggen mijn schakelsnelheden ongeveer gelijk met diegene die jij opgeeft. Maar als ik een autostrade oprijd, vertrek ik nooit in eerste hoor , meestal in 3e, tot 90, dan 4e tot 120 en dan 5e en CC op.

Ik ben geen "ik heb voorrang als ik de autostrade oprijd-mens", nee, ik probeer zo goed mogelijk te anticiperen om de voertuigen die op het rechtervak rijden en op basis daarvan versnel ik of hou ik eerder in.

Ik rijd met de Zafira van mijn ouders (2.0 DTI, 100 pk () ook een gemiddeld verbruik van 7,0 liter op de kop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                              Als ik de autostrade oprijd liggen mijn schakelsnelheden ongeveer gelijk met diegene die jij opgeeft. Maar als ik een autostrade oprijd, vertrek ik nooit in eerste hoor , meestal in 3e, tot 90, dan 4e tot 120 en dan 5e en CC op.

Ik ben geen "ik heb voorrang als ik de autostrade oprijd-mens", nee, ik probeer zo goed mogelijk te anticiperen om de voertuigen die op het rechtervak rijden en op basis daarvan versnel ik of hou ik eerder in.

Ik rijd met de Zafira van mijn ouders (2.0 DTI, 100 pk () ook een gemiddeld verbruik van 7,0 liter op de kop.

ja, idd, met 2.0 liter motoren van Opel kun je nog leren rijden, met eender welk blok van vroegere Opel origine . In deze thread ging het dacht ik om een A4

Mijn ouders 250D (de volle 92 pk, stel U voor, van 0 tot 100, ... geef het op, duurt te lang :8

Comment

ja, idd, met 2.0 liter motoren van Opel kun je nog leren rijden, met eender welk blok van vroegere Opel origine . In deze thread ging het dacht ik om een A4

Mijn ouders 250D (de volle 92 pk, stel U voor, van 0 tot 100, ... geef het op, duurt te lang :8
                                Ik heb leren rijden met een 1.4 naftblok van Opel, Astra F. 82 pk, maar ik vond die auto wel nog redelijk vlot. Goede herinneringen . Bijkomend voordeel is dat, als je met een klein blokje met weinig vermogen begint, je je altijd kan verbeteren qua auto in de toekomst.

Comment

Dat kan je zo niet zeggen, dat verschilt tussen verschillende auto's onderling, en tussen benzine en diesels, ...
                                  Ik zat dat ook al te denken ja. Aangezien ik maar 5 versnellingen heb met mijn Bora SDi zit ik blijkbaar iets sneller aan mijn schakelmomenten of anderen .heb gisteren es van 5de naar 4de gelegd en dat ging nog deftig (alloewel ik niet veel snelheidsverschil voelde..) van 4de naar 3de trok hij ineens naar 4500 toeren (nét geen rood) en dat vond ik nu ni bepaald gezond voelen. zal wel nog te snel gereden hebben zeker

Maar ondertussen vernomen dat mijn volgende wagen 90% kans een automaat zal zijn ga ik er niet echt veel last meer van hebben binnenkort.
                                  Wel zeer interessant topic waar ik zeker rekening mee zal houden tijdens het manueel rijden!
                                  Audi A4 2.0 TDi S-Line

Comment

Oh, zelfs een automaat kan je beinvloeden naar schakelpunten, met je gaspedaal. Als je flat out gaat, gaat ie bv niet optrekken in 5e vanaf 80 km/u

Comment

Nog een tip: Probeer zoveel mogelijk met je vingers te schakelen, niet met de volle hand (dus niet aan de pook zitten trekken) Normaal gezien heeft de pook geen kracht nodig om in versnelling gezet te worden en kan je dat zelfs met één vinger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scaglietti Bekijk Berichten
                                        Nog een tip: Probeer zoveel mogelijk met je vingers te schakelen, niet met de volle hand (dus niet aan de pook zitten trekken) Normaal gezien heeft de pook geen kracht nodig om in versnelling gezet te worden en kan je dat zelfs met één vinger.
                                        alleen naar 1ste of 5de kan dat problemen geven met 1 vinger

Comment

Oh, zelfs een automaat kan je beinvloeden naar schakelpunten, met je gaspedaal. Als je flat out gaat, gaat ie bv niet optrekken in 5e vanaf 80 km/u
                                          ahja? da wist ik ni. dacht da automaat gewoon schakelt op een bepaalde toersnelheid en alleen verandert door die sportknop.. Moet/kan je dan ook rekening houden met een koude dieselmotor? Ik ken daar eigelijk niks van (wat verstaat men onder "flat out" ? sorry ze, jullie hebben te maken met een autoleek )
                                          Audi A4 2.0 TDi S-Line

Comment

Working...
                                          X