Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leren rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Br3cht Bekijk Berichten
    Nee zu als ik da pa aandoe..dan leef'k niet meer...
    It wassen't me
    Spijtig
    Moet wel een serieus accident geweest zijn, was toch wel redelijk schade aan dien auto dat op de foto in de krant te zien was.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Spijtig
      Knight-rider doet "e Speedmanneke"
      Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
      Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

If women can drive, so can you :o
        Captain Turbo
        General Von Driftenstein

Oorspronkelijk geplaatst door C_X
        Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Br3cht Bekijk Berichten
          Nu...lach me nu maar gerust uit ofzo, maar ik had dus ook problemen met het H patroon...
          Ik zat dus in 5de te rijden & ik rem af...sta stil & wil hem trg in 1ste zetten...& jahoor, ik zat in 3de...baf stil...
          Na een avondje in de auto te zitten & het H patroon wat afegegaan lukt et al veel beter
          Mjah..next time better
          Er is 1 manier waardoor je dergelijke fouten nooit meer maakt.

In 1ste schakel je door je hand NIET boven op de pook te houden en naar links te bewegen en dan naar voor. MAAR door je pook aan de zijkant vast te houden. Je duwt met je vlakke hand je pook eerst naar links en dan naar voor. Gelijkaardig scenario voor het verplaatsen in 2de versnelling.

3de en 4de versnelling doe je dan weer door je hand bovenop je pook te zetten. Gewoon pook naar voor of naar achter duwen.

Voor de 5de versnelling terug hetzelfde principe als schakelen in eerste. Je houdt de pook niet langs boven vast maar langs de zijkant. Met je vlakke hand de pook naar rechts duwen en dan naar voor...

Zo heb ik het geleerd in de rijschool en je maakt nooit fouten.

Veel succes!
          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik vind dat er hier wel meer technische uitleg mag komen over het autorijden. Zelf heb ik soms last van niet vloeiend schakelen terwijl ik er toch op let om rond mijn 2000/3000 toeren te zitten. geeft soms wel wat ongemak als er iemand voor de eerste maal meerijdt eigenlijk

En eigenlijk (denk ik) dat ik op de motor remmen ook niet 100% onder de knie heb.
            (mijn autoconstructeur is na me dan ook ontslaan wegens te veel klachten dat ze niet alles uitlegde, dus was het meer zelfstudie )

Voor de rest gaat alles prima hoor

(btw. mijn excuses dat ik me nog niet heb voorgesteld maar ben aan het wachten op m'n nieuwe auto om een topic te starten )
            Audi A4 2.0 TDi S-Line

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anguish Bekijk Berichten
              Ik vind dat er hier wel meer technische uitleg mag komen over het autorijden. Zelf heb ik soms last van niet vloeiend schakelen terwijl ik er toch op let om rond mijn 2000/3000 toeren te zitten. geeft soms wel wat ongemak als er iemand voor de eerste maal meerijdt eigenlijk

En eigenlijk (denk ik) dat ik op de motor remmen ook niet 100% onder de knie heb.
              (mijn autoconstructeur is na me dan ook ontslaan wegens te veel klachten dat ze niet alles uitlegde, dus was het meer zelfstudie )

Voor de rest gaat alles prima hoor

(btw. mijn excuses dat ik me nog niet heb voorgesteld maar ben aan het wachten op m'n nieuwe auto om een topic te starten )
              Welke auto is het geworden?

Op de motor remmen = terugschakelen (bv van 3e naar 2e) en dan koppeling laten komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                Welke auto is het geworden?

Op de motor remmen = terugschakelen (bv van 3e naar 2e) en dan koppeling laten komen.
                jaja, da weet ik maar da geeft of nen klop als ik de koppeling snel loslaat óf ik voel bijna geen snelheidsvermindering als ik ze gelijkelijk los laat. Maarja, zoveel gebruik ik da nu ook weer niet.

Heb nog geen gekocht maar ben samen met mijn garagist op zoek in duitsland. Wordt wel zowiezo Audi A4 (B7) 2.0 TDi S-line ( in- en exterieur ). Hoop toch binnen een 2-tal weken één te hebben
                rij btw nu met VW Bora 1.9 SDi (dat ik ni verkocht krijg!)
                Audi A4 2.0 TDi S-Line

Comment

En in de rijschool wordt je aangeleerd om altijd zo terug te schakelen zonder een versnelling te missen, want terugschakelen van 5e naar 1e mag eigenlijk niet voorkomen (dan heb je niet op de motor afgeremd).[/quote]

Ik ben bijna achttien jaar en heb in het begin dat ik leerde rijden 4 uur rijlessen gevolgd, waaruit ik leerde:
                  Als je naar een rood licht toe rijdt in 5de, dan mag je enkel remmen, niet aan je koppelingspedaal komen, tot je motor bijna begint tegen te sputteren, daarna duw je het koppelingspedaal in, rem je verder tot stilstand, en steek je hem in 1ste, daarbij verbruik je minder dan dat je van 5 naar 4 naar 3 enz. schakelt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrAiL Bekijk Berichten
                    If women can drive, so can you :o
                    Dat is toen altijd mijn motivatie geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                      En in de rijschool wordt je aangeleerd om altijd zo terug te schakelen zonder een versnelling te missen, want terugschakelen van 5e naar 1e mag eigenlijk niet voorkomen (dan heb je niet op de motor afgeremd).
                      Ik ben bijna achttien jaar en heb in het begin dat ik leerde rijden 4 uur rijlessen gevolgd, waaruit ik leerde:
                      Als je naar een rood licht toe rijdt in 5de, dan mag je enkel remmen, niet aan je koppelingspedaal komen, tot je motor bijna begint tegen te sputteren, daarna duw je het koppelingspedaal in, rem je verder tot stilstand, en steek je hem in 1ste, daarbij verbruik je minder dan dat je van 5 naar 4 naar 3 enz. schakelt...[/quote]

Wachten tot dat de motor bijna begint te sputteren lijkt me ook niet ideaal. Bij een moderne wagen wordt de brandstoftoevoer afgesneden als je je wagen laat uitbollen in versnelling. Als ik me niet vergis is dat echter maar geldig boven een bepaald toerental (let's say 2000, ik gok maar wat) om te vermijden dat je wanneer je zou ontkoppelen op bijna stationair toerental je motor zou stilvallen. Vandaar die marge dat men vroegtijdig al terug brandstof zal inspuiten.

In dit opzicht is het dus wel degelijk beter je motor boven de 2000 toeren te houden en dus terug te schakelen van 5 naar 4 naar 3. Vanaf derde versnelling pas ik hetzelfde toe wat jij doet. Uitbollen tegen 50 km per uur en minder is redelijk irritant voor de achterliggers vind ik.

Comment

'm in 5e laten staan zorgt ervoor dat als je trager dan 50 bolt, je motor terug brandstof gaat verbruiken omdat ie "ralenti" gaat draaien en vervolgens sputteren. Terugschakelen van 5e naar 4e, dan 3e en dan 2e zorgt ervoor dat je continu enkel afremt op de motor en je motor dus niet ralenti moet draaien, waardoor je dus nog minder brandstof verbruikt.

Het afremmen op de motor in 5e is ook minder effectief dan het telkens terugschakelen als je effectief wil afremmen.

En een laatste reden om effectief altijd terug te schakelen is dat als je altijd terugschakelt, je toch altijd in een versnelling zit waarbij je kan accelereren indien nodig (als bv het licht terug op groen schiet). Als jij in 5e versnelling nadert, moet je nog gaan uitdokteren wat je snelheid is, en in welke versnelling je moet zitten om de gewenste acceleratie op te wekken.

Comment

Ik val nog soms nog eens stil zu, maar dat is omdat mijn dagelijkse wagen een automatik is. Ik heb twee jaar manueel gereden en nu een jaar automaat. De feeling heb ik nog, maar toch is het altijd es wennen. Vooral als ik stop voor een rood licht Oeps koppeling vergeten en dan nog vlug instampen.

Comment

Terug naar 3de lijkt me inderdaad ook een goede oplossing, maar bij het telkens terugschakelen zorg je dus wel voor een inspuiting telkens je het koppelingspedaal indrukt.
                            Dat er onder de 2000 toeren opnieuw een inspuiting is dat zou ik niet weten, maar kan wel reëel zijn.

Ps: op de duur weet je wel snel in welke versnelling je hem moet steken, nog vooraleer je naar je snelheidsmeter hebt gekeken hoor.

Comment

Terug naar 3de lijkt me inderdaad ook een goede oplossing, maar bij het telkens terugschakelen zorg je dus wel voor een inspuiting telkens je het koppelingspedaal indrukt.
                              De schakelweg van 5 naar 4 is korter dan van 5 naar 1, dus lijkt het me nogal sterk dat de motor aan meer inspuiting komt dan dat je hem laat bokken - wat aangeeft dat ie net brandstof verbruikt om de motor aan te drijven, maar te weinig kracht levert om de wagen aan die snelheid vooruit te drijven.

Ps: op de duur weet je wel snel in welke versnelling je hem moet steken, nog vooraleer je naar je snelheidsmeter hebt gekeken hoor.
                              De draad heet "leren rijden", en getuige het roeren in de olie dat velen toch nog altijd moeten doen, hebben velen geen idee naar welke versnelling ze moeten schakelen in een gegeven situatie.

Nu, je mag me altijd proberen te overtuigen dat de technieken van RoadCraft fout zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anguish Bekijk Berichten
                                Bij het afremmen op de motor gebruik je best de techniek zoals Wooter die heeft uitgelegd. Er is maar 1 reden waarom een motor hevig zou schokken bij het afremmen op de motor.

Je laat de koppeling te bruusk los.

Je moet de koppeling héél zachtjes los laten en dan eventjes uw voet constant houden als je voelt dat de auto aan het afremmen is en dan tot slot uw koppeling meer en meer loslaten als je merkt dat de auto niet meer afremt. Je doet dit beter te traag dan te snel.

En er zijn auto's die beter dan andere afremmen op de motor.

Wat men in de rijschool je bijkomend wil leren is om niet te pas en onpas uw koppeling te gebruiken. Daarom vragen ze je om zolang mogelijk in 1 dezelfde versnelling te blijven rijden ook al moet je eventjes afremmen. Je auto gaat er niet van schokken of stilvallen tenzij je in een te grote versnelling rijdt. Handige tip is om het toerental steeds boven 2000 toeren te houden. Als de toerenteller onder 1000 toeren zakt gaat je auto hevig schokken met het logische gevolg van stilvallen. Zelfde scenario om te vertrekken. Probeer uw toerental boven 1000 toeren te houden en je zal niet stilvallen. Uiteraard ook niet te hoog hé. Niet boven 1500 toeren...

Als je in 5de versnelling rijdt en je ziet in de verte een punt waar je moet afremmen. Dan schakel je op je gemakje terug naar 4de dan 3de en dan 2de.... Het kan zijn dat je al vrij traag reed in 5de waardoor je niet het gewenste afrem effect krijgt als je naar 4de gaat. Dan kan je in 1 keer naar 3de versnelling gaan en tot slot naar 2de. Pas een paar meter voordat je stopt aan de rode lichten mag je uw koppeling induwen.

Stel dat je 120km/u op een snelweg rijdt in 5de. Dan blijf je in 5de rijden ook al moet je afremmen naar 90km/u. Helemaal geen gebruik maken van de koppeling dus. Ga je trager rijden dan schakel je naar 4de.

Voor elke auto liggen die verhoudingen wel ietsje anders maar mss kan je deze richtlijn gebruiken voor het schakelen.
                                vertrekken in 1 schakelen op 2000 à 2500 toeren (ENKEL 1ste gebruiken om te vertrekken)
                                2de versnelling: op de koppeling laten bollen in de file (zeker voor een diesel, een benzine heeft het soms wat moeilijk dan). 2de versnelling gebruiken tot ongeveer 45km/u
                                3de versnelling gebruiken van 50km/u tem 75km/u
                                4de versnelling gebruiken van 75 tot max 90km/u
                                5de versnelling gebruiken voor snelheden boven 90km/u
                                The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Op de rijschool werd het zelfs nog makkelijker uitgelegd (om er ook voor te zorgen dat je gewoon 90 in 5e gaat rijden):
                                  • 0-20 km/u, het eigenlijke vertrekken: 1e
                                  • 20-40 km/u: 2e
                                  • 40-60 km/u: 3e
                                  • 60-80 km/u: 4e
                                  • 80-.... km/u: 5e
                                  Dat past dan nog eens redelijk in het nieuwe rijden, waar je niet te lang wacht met opschakelen enzo...

De ik-leer-autorijden manier van terugschakelen is door langzaam het koppelingspedaal op te laten komen. De geavanceerde manier is door tussengas te geven om de motor zelf in toeren te jagen zodat je bij een lagere versnelling sneller de koppeling kan laten grijpen, en minder slijtage creëren aan koppelingsplaat (hoewel ik mijn eerste plaat nog altijd moet vervangen, en zeker niet altijd tussengas geef... )

Nu, dat tussengas is natuurlijk niet zuiniger, maar als je gaat tussengassen op je examen rij je te snel .

Comment

Oke..vandaag voor de 3de keer gegaan...
                                    Ik kan zeggen..wat een verbetering
                                    Vertrekken is geen probleem..zonder stotteringen..me happy
                                    Vandaag 2 dingen geleerd.. afremmen op motor van 3 naar 2de..& dat gaat nog niet zo perfect..al hoewel ik het op de laatste keer perfect had gedaan..
                                    Volgens mijn vader moet 'k gwn rustig de koppeling omhoog laten komen..maar waarom kan dat niet sneller?
                                    Of is dat zo?
                                    Ook leren vertrekken op een bergop met onverharde ondergrond..
                                    & dat was euh..geen stotteringen..want 'k zeg in mezelf..ik ga direct vertrekken..want anders bol ik achteruit..& dat mag ook niet..dus direct beetje gas gegoven waardoor de banden al begonnen te patineren.. & waarop pa zei...goed gedaan..alleen de volgende keer iets minder rap..
                                    Ook mocht ik is eens optrekken...stukje vliegveld op... Ik durfde dus niet echt voluit te gaan in eerste... dus al opgeschakeld aan 2500 toeren..daarna in 2de tot 3500..maar toen wou ik dus te snel zijn en ging de teller even tot 4500 toeren.. blijkbaar iets fouts gedaan.. Heb het dan ook maar bij 100km/h gehouden..
                                    Volgende keer dus wat meer aandacht steken aan het afremmen op de motor...& aan mijn houding achter het stuur...want soms zit ik zo in de knoop met mijn armen..echt raar
                                    & ook volgende keer met muziek op rijden..want tot nu toe deed ik het in volle stilte
                                    Last edited by Br3cht; 29/07/2009, 17:32.

Comment

vraag me af: mag je je examen gaan doen met een auto met hill holder

ivm die snelheden:

realistischer:

1ste: idd enkel om te vertrekken
                                      2de: 20 tot pakweg 40 à 50
                                      3de: vanaf 40 tot 80 à 90
                                      4de: 90 tot 130
                                      5de sla je maar over
                                      meteen door naar 6de en lekker cruisen

bovenstaande enkel van toepassing bij het oprijden autosnelweg en voor diesel
                                      mocht je beschikken over bv. 6 cilinder BMW benzine:
                                      1ste tot 40
                                      2de tot 80 à 90
                                      3de tot 140
                                      gooi hem dan maar in zijn hoogste

daarvoor mis in mijn BMW coupé wel

ivm stilvallen: neem DSG bak, zeggen toch dat dat geweldige bakken zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten

ivm die snelheden:

realistischer:

5de sla je maar over

1ste tot 40
                                        2de tot 80 à 90
                                        3de tot 140

Wat een zever, die snelheden, zowel voor de diesel als de benzine...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten

ivm die snelheden:

realistischer:

5de sla je maar over

1ste tot 40
                                          2de tot 80 à 90
                                          3de tot 140

Dat kan je zo niet zeggen, dat verschilt tussen verschillende auto's onderling, en tussen benzine en diesels, ...
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                          X