Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW: groot onderhoud

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    80% van dit forum weet niet hoe zoiets er uitziet, laat staan hoe ze moeten herkennen of ze aan vervanging toe zijn.

Ik vind dat er hier veel gezeikt wordt. Je weet perfect als je je een wagen koopt uit een premiumklasse dat je premiumprijzen gaat betalen voor onderhoud. Achteraf komen zeiken dat 't echt wel duur is zijn vijgen na pasen.
    Olie van een bepaald merk/waarde trekt zich totaal niks aan of ze in een premiummerk wagen gekapt wordt of in 'n Ligier of Aixam om maar iets te noemen. Waarom de garages vinden dat diezelfde olie bij hen evenwel zoveel duurder moet betaald worden vraag ik me toch wel af. Ze komt normaal gezien uit 200l vaten zoals bij andere merken. Idem voor filters en voor al de rest. Heb het reeds verteld in het verleden, ten tijde van de 190E ging ik mijn stukken halen bij een autoparts winkel, remblokjes vanvoor kostten me merkelijk minder dan bij MB zelf. Toen ik vroeg of de kwaliteit evengoed was nam de verkoper gewoon een platte schroevendraaier en schraapte de zwarte verf van de plaquettes en wat tevoorschijn kwam was het logo van MB (Witte 3-ster met witte cirkel rond), dus .....

Comment

Onderhoudsprijzen vallen mee, vind ik.

Mijn kar heeft weliswaar zeer regelmatig nieuwe spullen nodig. Ik heb aan 31.000 km nieuwe remschijven v+a gestoken en op dit moment, ca. 53.000 km, zijn ze weer al bijna rijp voor vervanging. Remblokken dien ik elke 5.000-6.000 km te vervangen, gemiddeld gezien. Een setje banden doe ik ook maar zo'n dikke 25.000 km mee. En elke 9 maand laat ik de remvloeistof vervangen.

Onlangs (bij 51.000 km) heb ik 'm binnen gedaan voor z'n eerste grote onderhoud. 't Heeft me een dikke 300 EUR gekost. Aan de remmen werd (op mijn expliciete vraag) niks gedaan, aangezien ik nog aan 't overwegen ben om BMW Performance remmen te steken.

Ik ben doorgaans zeer tevreden van de geleverde service.

Comment

Schijven

Euhmz, kwil nie zagen, maar als je na 30.000Km nieuwe schijven moet zetten, klopt dr
        iets niet.

Ofwel je rijdt gelijk een debiel (sorry voor de uitdrukking)

Ofwel de kwaliteit van de schijven is belabbert.

En ja, schijven zijn (meestal) pokkeduur in vergelijking met enkel de remblokken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
          Euhmz, kwil nie zagen, maar als je na 30.000Km nieuwe schijven moet zetten, klopt dr
          iets niet.

Ofwel je rijdt gelijk een debiel (sorry voor de uitdrukking)

Ofwel de kwaliteit van de schijven is belabbert.

En ja, schijven zijn (meestal) pokkeduur in vergelijking met enkel de remblokken.
          Ik doe er geen 25.000 km mee, zelfs. Remblokken gemiddeld 5.000 à 6.000 km.

Misschien rijd ik wel als een debiel ja (maar dan wel een debiel die correct kan schrijven), maar 'k denk dat vooral het intense circuitgebruik de hoofdreden is. Ik ga vaak met m'n auto op circuit rijden, en ik rijd daar niet als een zondagsrijder, neen.

Zelfs de beste standaardremmen leggen snel het loodje als je ze zo roodgloeiend rijdt... En de standaardremmen van de '1 (120d/120i en krachtiger) zijn verbazend goed (voor standaardremmen te zijn) bij zeer intens gebruik.
          Last edited by ; 05/05/2009, 14:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
            DAT noem ik nu een gezeik sé!

OK, de prijs van een premiumwagen kost misschien 50% meer dan een non-premium. Wel als het onderhoud 50% meer kost zal niemand daarover "zeiken".

Als je daarentegen 500% meer betaalt dan wordt je

En de kritische consument heeft dan alle redenen om te klagen. De onderhoudkosten bij BMW heb ik als ervaren. Bij Volvo betaal ik véél minder, meer dan vroeger bij Mazda, maar kom, daar ga ik niet over zeiken, dat vind ik nog correct.
            Wat mij betreft is dat bullshit. Vandaag is het een fluitje van een cent je op voorhand te informeren naar de onderhoudskosten van een bepaald merk.

Het staat de garagist immers nog steeds vrij te vragen wat hij of zij wil.

Ik vind als je als consument beslist om een wagen te kopen uit een duurdere klasse, waar je perfect van op voorhand kan weten dat zo'n onderhoud -buitensporig- duur is, je achteraf niet moet komen klagen.

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
            Olie van een bepaald merk/waarde trekt zich totaal niks aan of ze in een premiummerk wagen gekapt wordt of in 'n Ligier of Aixam om maar iets te noemen. Waarom de garages vinden dat diezelfde olie bij hen evenwel zoveel duurder moet betaald worden vraag ik me toch wel af. Ze komt normaal gezien uit 200l vaten zoals bij andere merken. Idem voor filters en voor al de rest. Heb het reeds verteld in het verleden, ten tijde van de 190E ging ik mijn stukken halen bij een autoparts winkel, remblokjes vanvoor kostten me merkelijk minder dan bij MB zelf. Toen ik vroeg of de kwaliteit evengoed was nam de verkoper gewoon een platte schroevendraaier en schraapte de zwarte verf van de plaquettes en wat tevoorschijn kwam was het logo van MB (Witte 3-ster met witte cirkel rond), dus .....
            Dat is waar, je hebt gelijk dat bepaalde zaken niet duurder kunnen zijn bij BMW dan bij Kia. Maar het staat de garagist nu eenmaal vrij te vragen wat hij wil.

Het is aan de consument om zich op voorhand te informeren. Iets wat duidelijk té weinig gedaan wordt! Achteraf komen klagen zijn dus vijgen na pasen.

Comment

GTA

Ok, Ok, hold y're horses M8

Wist nie da je circuit reed, maakt veel duidelijk

Cheers

Buck

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Ik doe er geen 25.000 km mee, zelfs. Remblokken gemiddeld 5.000 à 6.000 km.

Misschien rijd ik wel als een debiel ja (maar dan wel een debiel die correct kan schrijven), maar 'k denk dat vooral het intense circuitgebruik de hoofdreden is. Ik ga vaak met m'n auto op circuit rijden, en ik rijd daar niet als een zondagsrijder, neen.

Zelfs de beste standaardremmen leggen snel het loodje als je ze zo roodgloeiend rijdt... En de standaardremmen van de '1 (120d/120i en krachtiger) zijn verbazend goed (voor standaardremmen te zijn) bij zeer intens gebruik.
                Ik denk dat je veel sneller remolie moet vervangen of rij je met speciale remolie?
                Nissan QQ driver.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jurbe Bekijk Berichten
                  Ik denk dat je veel sneller remolie moet vervangen of rij je met speciale remolie?
                  Ja, niet de stock remvloeistof, maar eentje die beter bestand is tegen hoger temperaturen. 'k Heb ze laten vervangen na één seizoen tracken (= driekwart jaar). Plan ik zo te blijven doen. Heb ook staalomvlochten remleidingen zitten en remblokken die niet in rook opgaan van zodra 't wat warm wordt downunder. Allez, ik verwissel de blokken, rij met stock rond tijdens dagelijks ritten en ik steek de andere als ik ga tracken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door titanliner Bekijk Berichten
                    ik vind BMW absoluut niet duur in onderhoud

mijn '08 E91 318d op onderhoud bij 30.000 KM's (oil service), kostprijs 188 euro all in. Inspection I of Inspection II kan iets duurder uitvallen, maar normaal niet veel meer.

bij mijn '01 E46 316ti op 180.000 KM's en 6 jaar ook nooit meer betaald dan 200 euro.

en voor alle duidelijkheid, altijd bij een officiële concessiehouder.
                    Welke?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Ja, niet de stock remvloeistof, maar eentje die beter bestand is tegen hoger temperaturen. 'k Heb ze laten vervangen na één seizoen tracken (= driekwart jaar). Plan ik zo te blijven doen. Heb ook staalomvlochten remleidingen zitten en remblokken die niet in rook opgaan van zodra 't wat warm wordt downunder. Allez, ik verwissel de blokken, rij met stock rond tijdens dagelijks ritten en ik steek de andere als ik ga tracken.
                      Dat verschil voelt je wel zeker? die remblokken hoe lang doe je daar mee een track dag?
                      Nissan QQ driver.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jurbe Bekijk Berichten
                        Dat verschil voelt je wel zeker? die remblokken hoe lang doe je daar mee een track dag?
                        Depends. Sommige circuits zijn niet zo sletig voor remblokken, andere wel. Met m'n huidige setup kan ik ongeveer 2 keer 3 uur rijden op Zolder voor ze op zijn. Eén dag Croix-en-Ternois van ca. 5 uur rijden is ook goed om ze bijna op te vreten. Anderzijds heeft 3,5 uur aan één stuk (bijna) op een namiddag op Spa nog niet 1/2e van de blokken gevergd...

Comment

Damn...dat vliegt er sneller door dan ik dacht

Comment

gta

? je schreef :

intense circuitgebruik

maar ik dacht da je in een oliestoker reed.

sorry, volg ff nie meer

Buck

Comment

gTa is er nog altijd van overtuigd dat je met een diesel ook deftig op het circuit kan rijden. Hij komt er nog wel achter...
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                Misschien zelf eens kijken naar de staat van de remblokken en remschijven?

Edit: en de vervangen stukken moeten ze je na het onderhoud altijd kunnen tonen. Als je het echt smerig wilt spelen kan je bvb je luchtfilter eens merken met een stift ofzo. Als ze dan een andere laten zien...

Al bij al blijven de oude onderdelen jouw eigendom. Je zou dus mee naar huis moeten kunnen vragen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                  Ik veronderstel dat je toch een krik meegekregen hebt in je wagen ?
                                  Alle BMW's met RFT worden zonder Krik geleverd

Comment

gta

gTa is er nog altijd van overtuigd dat je met een diesel ook deftig op het circuit kan rijden. Hij komt er nog wel achter

hoe werkt dat dan ?

Krijgt ie voorsprong bij de start ?

Of moeten anderen bij de start ff wachten tot ie gedaan heeft met voorgloeien ?

Buck

Comment

gTa is er nog altijd van overtuigd dat je met een diesel ook deftig op het circuit kan rijden. Hij komt er nog wel achter

hoe werkt dat dan ?

Buck

He gets along fine
                                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

hoe werkt dat dan ?

Buck
                                        Gij leeft nog in het stenentijdperk?

Comment

? je schreef :

intense circuitgebruik

maar ik dacht da je in een oliestoker reed.

sorry, volg ff nie meer

Buck
                                          Vergeleken met een sportievere wagen met benzinemotor : relatief emotieloos (zeker voor passagiers). Héél erg efficiënt (wat rondentijden betreft), én altijd binnen de geluidslimieten.

Comment

Working...
                                          X