Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
80% van dit forum weet niet hoe zoiets er uitziet, laat staan hoe ze moeten herkennen of ze aan vervanging toe zijn.
Ik vind dat er hier veel gezeikt wordt. Je weet perfect als je je een wagen koopt uit een premiumklasse dat je premiumprijzen gaat betalen voor onderhoud. Achteraf komen zeiken dat 't echt wel duur is zijn vijgen na pasen.
Olie van een bepaald merk/waarde trekt zich totaal niks aan of ze in een premiummerk wagen gekapt wordt of in 'n Ligier of Aixam om maar iets te noemen. Waarom de garages vinden dat diezelfde olie bij hen evenwel zoveel duurder moet betaald worden vraag ik me toch wel af. Ze komt normaal gezien uit 200l vaten zoals bij andere merken. Idem voor filters en voor al de rest. Heb het reeds verteld in het verleden, ten tijde van de 190E ging ik mijn stukken halen bij een autoparts winkel, remblokjes vanvoor kostten me merkelijk minder dan bij MB zelf. Toen ik vroeg of de kwaliteit evengoed was nam de verkoper gewoon een platte schroevendraaier en schraapte de zwarte verf van de plaquettes en wat tevoorschijn kwam was het logo van MB (Witte 3-ster met witte cirkel rond), dus .....
Mijn kar heeft weliswaar zeer regelmatig nieuwe spullen nodig. Ik heb aan 31.000 km nieuwe remschijven v+a gestoken en op dit moment, ca. 53.000 km, zijn ze weer al bijna rijp voor vervanging. Remblokken dien ik elke 5.000-6.000 km te vervangen, gemiddeld gezien. Een setje banden doe ik ook maar zo'n dikke 25.000 km mee. En elke 9 maand laat ik de remvloeistof vervangen.
Onlangs (bij 51.000 km) heb ik 'm binnen gedaan voor z'n eerste grote onderhoud. 't Heeft me een dikke 300 EUR gekost. Aan de remmen werd (op mijn expliciete vraag) niks gedaan, aangezien ik nog aan 't overwegen ben om BMW Performance remmen te steken.
Ik ben doorgaans zeer tevreden van de geleverde service.
Euhmz, kwil nie zagen, maar als je na 30.000Km nieuwe schijven moet zetten, klopt dr
iets niet.
Ofwel je rijdt gelijk een debiel (sorry voor de uitdrukking)
Ofwel de kwaliteit van de schijven is belabbert.
En ja, schijven zijn (meestal) pokkeduur in vergelijking met enkel de remblokken.
Ik doe er geen 25.000 km mee, zelfs. Remblokken gemiddeld 5.000 à 6.000 km.
Misschien rijd ik wel als een debiel ja (maar dan wel een debiel die correct kan schrijven), maar 'k denk dat vooral het intense circuitgebruik de hoofdreden is. Ik ga vaak met m'n auto op circuit rijden, en ik rijd daar niet als een zondagsrijder, neen.
Zelfs de beste standaardremmen leggen snel het loodje als je ze zo roodgloeiend rijdt... En de standaardremmen van de '1 (120d/120i en krachtiger) zijn verbazend goed (voor standaardremmen te zijn) bij zeer intens gebruik.
OK, de prijs van een premiumwagen kost misschien 50% meer dan een non-premium. Wel als het onderhoud 50% meer kost zal niemand daarover "zeiken".
Als je daarentegen 500% meer betaalt dan wordt je
En de kritische consument heeft dan alle redenen om te klagen. De onderhoudkosten bij BMW heb ik als ervaren. Bij Volvo betaal ik véél minder, meer dan vroeger bij Mazda, maar kom, daar ga ik niet over zeiken, dat vind ik nog correct.
Wat mij betreft is dat bullshit. Vandaag is het een fluitje van een cent je op voorhand te informeren naar de onderhoudskosten van een bepaald merk.
Het staat de garagist immers nog steeds vrij te vragen wat hij of zij wil.
Ik vind als je als consument beslist om een wagen te kopen uit een duurdere klasse, waar je perfect van op voorhand kan weten dat zo'n onderhoud -buitensporig- duur is, je achteraf niet moet komen klagen.
Olie van een bepaald merk/waarde trekt zich totaal niks aan of ze in een premiummerk wagen gekapt wordt of in 'n Ligier of Aixam om maar iets te noemen. Waarom de garages vinden dat diezelfde olie bij hen evenwel zoveel duurder moet betaald worden vraag ik me toch wel af. Ze komt normaal gezien uit 200l vaten zoals bij andere merken. Idem voor filters en voor al de rest. Heb het reeds verteld in het verleden, ten tijde van de 190E ging ik mijn stukken halen bij een autoparts winkel, remblokjes vanvoor kostten me merkelijk minder dan bij MB zelf. Toen ik vroeg of de kwaliteit evengoed was nam de verkoper gewoon een platte schroevendraaier en schraapte de zwarte verf van de plaquettes en wat tevoorschijn kwam was het logo van MB (Witte 3-ster met witte cirkel rond), dus .....
Dat is waar, je hebt gelijk dat bepaalde zaken niet duurder kunnen zijn bij BMW dan bij Kia. Maar het staat de garagist nu eenmaal vrij te vragen wat hij wil.
Het is aan de consument om zich op voorhand te informeren. Iets wat duidelijk té weinig gedaan wordt! Achteraf komen klagen zijn dus vijgen na pasen.
Ik doe er geen 25.000 km mee, zelfs. Remblokken gemiddeld 5.000 à 6.000 km.
Misschien rijd ik wel als een debiel ja (maar dan wel een debiel die correct kan schrijven), maar 'k denk dat vooral het intense circuitgebruik de hoofdreden is. Ik ga vaak met m'n auto op circuit rijden, en ik rijd daar niet als een zondagsrijder, neen.
Zelfs de beste standaardremmen leggen snel het loodje als je ze zo roodgloeiend rijdt... En de standaardremmen van de '1 (120d/120i en krachtiger) zijn verbazend goed (voor standaardremmen te zijn) bij zeer intens gebruik.
Ik denk dat je veel sneller remolie moet vervangen of rij je met speciale remolie?
Ik denk dat je veel sneller remolie moet vervangen of rij je met speciale remolie?
Ja, niet de stock remvloeistof, maar eentje die beter bestand is tegen hoger temperaturen. 'k Heb ze laten vervangen na één seizoen tracken (= driekwart jaar). Plan ik zo te blijven doen. Heb ook staalomvlochten remleidingen zitten en remblokken die niet in rook opgaan van zodra 't wat warm wordt downunder. Allez, ik verwissel de blokken, rij met stock rond tijdens dagelijks ritten en ik steek de andere als ik ga tracken.
mijn '08 E91 318d op onderhoud bij 30.000 KM's (oil service), kostprijs 188 euro all in. Inspection I of Inspection II kan iets duurder uitvallen, maar normaal niet veel meer.
bij mijn '01 E46 316ti op 180.000 KM's en 6 jaar ook nooit meer betaald dan 200 euro.
en voor alle duidelijkheid, altijd bij een officiële concessiehouder.
Ja, niet de stock remvloeistof, maar eentje die beter bestand is tegen hoger temperaturen. 'k Heb ze laten vervangen na één seizoen tracken (= driekwart jaar). Plan ik zo te blijven doen. Heb ook staalomvlochten remleidingen zitten en remblokken die niet in rook opgaan van zodra 't wat warm wordt downunder. Allez, ik verwissel de blokken, rij met stock rond tijdens dagelijks ritten en ik steek de andere als ik ga tracken.
Dat verschil voelt je wel zeker? die remblokken hoe lang doe je daar mee een track dag?
Dat verschil voelt je wel zeker? die remblokken hoe lang doe je daar mee een track dag?
Depends. Sommige circuits zijn niet zo sletig voor remblokken, andere wel. Met m'n huidige setup kan ik ongeveer 2 keer 3 uur rijden op Zolder voor ze op zijn. Eén dag Croix-en-Ternois van ca. 5 uur rijden is ook goed om ze bijna op te vreten. Anderzijds heeft 3,5 uur aan één stuk (bijna) op een namiddag op Spa nog niet 1/2e van de blokken gevergd...
Misschien zelf eens kijken naar de staat van de remblokken en remschijven?
Edit: en de vervangen stukken moeten ze je na het onderhoud altijd kunnen tonen. Als je het echt smerig wilt spelen kan je bvb je luchtfilter eens merken met een stift ofzo. Als ze dan een andere laten zien...
Al bij al blijven de oude onderdelen jouw eigendom. Je zou dus mee naar huis moeten kunnen vragen
Vergeleken met een sportievere wagen met benzinemotor : relatief emotieloos (zeker voor passagiers). Héél erg efficiënt (wat rondentijden betreft), én altijd binnen de geluidslimieten.
Comment