Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
zoals jcvd reeds aanhaalde, er is geen premie van +-3k euro. Dat is een aftrek.
Er is ook een groot verschil in kwaliteiten van panelen. Allemaal beweren ze nog 80% te halen na 20 jaar, maar ik vrees dat de budgetpaneeltjes die nu her en der door menig dakwerker en loodgieter gelegd worden van 600 euro voor 160kWp dat niet zullen halen.
Nee, nee Mattboy20 zit al van zijn 16de in een beleggersclub en buiten de fiskale aftrek kan hij nog 2x een premie krijgen van 3.000 euro. Ik zou graag weten waar (want ik heb maar 1 diploma en ben blijkbaar niet zo op de hoogte).
NO Mattboy20 maar ik heb al enkel toelichtingen gevolgd over zonnepanelen en ben redelijk op de hoogte van enerzijds de opbrengst en anderzijds ook over de keerzijde van de medaille.
En om ontoppic te blijven zou ik die zonnepanelen graag op het dak van mijn bus installeren maar ik twijfel nog over het rendement ervan.
Toch is me nog altijd iets niet geheel duidelijk over het verschil qua 'niveau' auto's in Nederland en België...
Als ik hier in Nederland om me heen kijk, en zie wat de jeugd welke net hun rijbewijs in de zak heeft voor een auto rijdt, is dat globaal gezien een 10e hands auto in het segment van een oudere Golf / Astra / Polo.....iets in die richting. Iemand die veel werkt rijdt een E46 / Bora / Passat. Even heel simpel een grens getrokken, er zijn altijd uitzonderingen
Kijk ik in België.......wordt er op jonge leeftijd gewoon nieuwe auto's besteld bij BMW / Audi, en er wordt dan niet beknibbelt op een paar opties meer of minder. Een groot verschil ! Tuurlijk, in Nederland zit er nog een smak BPM op de auto's (45,2% op de netto catalogusprijs voor onze schatkist!!), maar dat neemt nog altijd niet weg dat een 20k - 30k in België op jonge leeftijd gespendeerd wordt aan de aanschaf van een wagen. Veel geld om bij elkaar te sprokkelen als je net klaar bent met school.
Wat iemand verdient en hoe iemand zijn rekening is opgemaakt..........not my business en dat vind ik totaal niet interessant, ik hoef dat niet te weten. Maar dit valt me wel steeds op en ik kan dat niet thuis brengen.........explain
als je als zelfstandige een nieuwe auto koopt kun je die bv afschrijven op 4 of 5 jaar he
maar kun je bv een okkasie wagen van 2jaar oud kopen en die ook nog afschrijven op 4 of 5 jaar , of is dat beperkt als de auto niet meer nieuw is ?
als je als zelfstandige een nieuwe auto koopt kun je die bv afschrijven op 4 of 5 jaar he
maar kun je bv een okkasie wagen van 2jaar oud kopen en die ook nog afschrijven op 4 of 5 jaar , of is dat beperkt als de auto niet meer nieuw is ?
Een auto moet volgens de fiscus tussen 3 en 5 jaar afgeschreven worden dacht ik, maar vind dit momenteel nergens terug. Echter lees ik dit in de commentaar "Het percentage van de afschrijving voor occasiewagens wordt bepaald in verhouding tot de waarschijnlijke gebruiksduur." Dus kan u vrij bepalen over welke termijn u de wagen afschrijft (mits rekening te houden met de kilometerstand en het aantal kilometers er per jaar gaat afgelegd worden).
Enige nadeel kan zijn als u als zelfstandige een wagen koopt onder de margeregeling dat u geen aftrek van BTW geniet op de aankoop. Bij de "btw-wagens" levert dit echter geen probleem op.
Oorspronkelijk geplaatst door Custom Car CleaningBekijk Berichten
Toch is me nog altijd iets niet geheel duidelijk over het verschil qua 'niveau' auto's in Nederland en België...
Als ik hier in Nederland om me heen kijk, en zie wat de jeugd welke net hun rijbewijs in de zak heeft voor een auto rijdt, is dat globaal gezien een 10e hands auto in het segment van een oudere Golf / Astra / Polo.....iets in die richting. Iemand die veel werkt rijdt een E46 / Bora / Passat. Even heel simpel een grens getrokken, er zijn altijd uitzonderingen
Kijk ik in België.......wordt er op jonge leeftijd gewoon nieuwe auto's besteld bij BMW / Audi, en er wordt dan niet beknibbelt op een paar opties meer of minder. Een groot verschil ! Tuurlijk, in Nederland zit er nog een smak BPM op de auto's (45,2% op de netto catalogusprijs voor onze schatkist!!), maar dat neemt nog altijd niet weg dat een 20k - 30k in België op jonge leeftijd gespendeerd wordt aan de aanschaf van een wagen. Veel geld om bij elkaar te sprokkelen als je net klaar bent met school.
Wat iemand verdient en hoe iemand zijn rekening is opgemaakt..........not my business en dat vind ik totaal niet interessant, ik hoef dat niet te weten. Maar dit valt me wel steeds op en ik kan dat niet thuis brengen.........explain
Ik dacht dan Nederlanders niet zo lang bij hun ouders bleven, en bovendien is wonen in Nederland véél duurder dan in België.
Maar eerlijk gezegd snap ik het ook niet zo goed, ik heb eerst enkele niet te dure (tweedehands)wagens gekocht, mijn eerste nieuwe wagen kocht ik toen ik 29 was (prijs : 10500 EUR)...
Een auto moet volgens de fiscus tussen 3 en 5 jaar afgeschreven worden dacht ik, maar vind dit momenteel nergens terug. Echter lees ik dit in de commentaar "Het percentage van de afschrijving voor occasiewagens wordt bepaald in verhouding tot de waarschijnlijke gebruiksduur." Dus kan u vrij bepalen over welke termijn u de wagen afschrijft (mits rekening te houden met de kilometerstand en het aantal kilometers er per jaar gaat afgelegd worden).
Enige nadeel kan zijn als u als zelfstandige een wagen koopt onder de margeregeling dat u geen aftrek van BTW geniet op de aankoop. Bij de "btw-wagens" levert dit echter geen probleem op.
oke thx , en nog en vraagje ...
moet je eigenlijk op voorhand beslissen( voor de fiscus) of je een auto op 3 of 4 of 5 jaar afschrijft ?
oke thx , en nog en vraagje ...
moet je eigenlijk op voorhand beslissen( voor de fiscus) of je een auto op 3 of 4 of 5 jaar afschrijft ?
Goeie vraag.
Ik denk bij een vennootschap dat dit moet vastliggen bij het afsluiten van het boekjaar (afschrijvingen zijn voor zover ik weet nog altijd eindejaarsverrichtingen).
Bij een gewone zelfstandige onderworpen aan de personenbelasting wordt dit ten laatste beslist bij het opstellen van de aangifte (en dus het bepalen van de beroepskosten) denk ik.
Bij aankoop moet dit dus nog niet vastliggen volgens mij.
Een auto moet volgens de fiscus tussen 3 en 5 jaar afgeschreven worden dacht ik, maar vind dit momenteel nergens terug. Echter lees ik dit in de commentaar "Het percentage van de afschrijving voor occasiewagens wordt bepaald in verhouding tot de waarschijnlijke gebruiksduur." Dus kan u vrij bepalen over welke termijn u de wagen afschrijft (mits rekening te houden met de kilometerstand en het aantal kilometers er per jaar gaat afgelegd worden).
Enige nadeel kan zijn als u als zelfstandige een wagen koopt onder de margeregeling dat u geen aftrek van BTW geniet op de aankoop. Bij de "btw-wagens" levert dit echter geen probleem op.
Minder dan 3 jaar kan ook maar je krijgt dan de eeuwige discussie met de fiscus over de waarschijnlijke gebruiksduur. Maar er is rechtspraak van waardoor het kan.
Een goed moet worden afgeschreven op de termijn dat dat goed "opgebruikt" geraakt. Een afschrijving stelt eigenlijk het waardeverlies van iets voor.
Voor ne computer is da bv 3 jaar (omdat die hopeloos verouderd is dan tov de recente modellen), voor een auto hangt het er vanaf.
Als jij kan bewijzen dat je voor je beroepsverplaatsingen 80.000km / jaar doet kan je een nieuwe auto zelfs in 2-3 jaar afschrijven. Het zijn allemaal feitenkwesties.
Over het algemeen aanvaardt de fiscus 4 jaar voor een nieuwe auto, tenzij het om een duurdere kar gaat, dan kan je best 5 jaar hanteren.
Een tweedehands kan je gerust op 2-3 jaar afschrijven.
Ik heb mijn vorige auto gewoon laten betalen door mijn ex (die bitch moest tenslotte ergens goed voor zijn) en voor de Evo heb ik een tijd een erg rijke, middle aged advocate in London gepakt. Ze kwam niet aan haar trekken bij haar (nog rijkere) echtgenoot...
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Een goed moet worden afgeschreven op de termijn dat dat goed "opgebruikt" geraakt. Een afschrijving stelt eigenlijk het waardeverlies van iets voor.
Voor ne computer is da bv 3 jaar (omdat die hopeloos verouderd is dan tov de recente modellen), voor een auto hangt het er vanaf.
Als jij kan bewijzen dat je voor je beroepsverplaatsingen 80.000km / jaar doet kan je een nieuwe auto zelfs in 2-3 jaar afschrijven. Het zijn allemaal feitenkwesties.
Over het algemeen aanvaardt de fiscus 4 jaar voor een nieuwe auto, tenzij het om een duurdere kar gaat, dan kan je best 5 jaar hanteren.
Een tweedehands kan je gerust op 2-3 jaar afschrijven.
En niet vergeten: als je afschrijft op 5 jaar, kan je nog altijd na 2 jaar de auto verkopen aan, erboven of onder de boekwaarde. Liefst schrijf je dan degressief af, want de reële herverkoopwaarde van je auto volgt ook een degressief patroon.
Ik heb mijn vorige auto gewoon laten betalen door mijn ex (die bitch moest tenslotte ergens goed voor zijn) en voor de Evo heb ik een tijd een erg rijke, middle aged advocate in London gepakt. Ze kwam niet aan haar trekken bij haar (nog rijkere) echtgenoot...
En niet vergeten: als je afschrijft op 5 jaar, kan je nog altijd na 2 jaar de auto verkopen aan, erboven of onder de boekwaarde. Liefst schrijf je dan degressief af, want de reële herverkoopwaarde van je auto volgt ook een degressief patroon.
en nog een vraagje
als ik mijn wagen op 5 jaar afschrijf dan is die na die 5 jaar boekhoudkundig niks meer waard klopt dit ?
maar als ik die wagen dan verkoop aan de garage of aan een particulier hoe zit dat dan naar de belastingen toe ?
ik moet dat toch niet aangeven dan , of hoe zit dat met dat geld dat ik ervoor krijg ?
Carrierevrouwen tegen de 40 en/of dergelijke vrouwen getrouwd met partners binnen de consultingbusiness (vroeger waren daar City-brokers ook bij ) zijn meestal goede bronnen
Op een serieuse noot.
Vroeger betaalde ik mijn wagen steeds contant want het goedkoopst op lange termijn. Alleen heb ik met de Benz drie dingen geleerd:
1. Als je een beetje lollige auto hebt, dan kan het moeilijk zijn daar vanaf te geraken en de herverkoopwaarde kan soms plots een stuk lager liggen dan verwacht op het eind van de rit.
2. Gerelateerd daarmee: ik ben nooit lang genoeg op dezelfde plek om mijn auto rustig te verkopen.
3. Als je getrouwd bent en je gaat scheiden, ben je de lul want een auto kan je niet in op off-shore bankrekening verstoppen.
Daarom lease ik vanaf nu alleen nog mijn auto.
Dat geeft me een vaste uitgave (algemeen inderdaad hoger dan contant) en het gemak dat ik hem op het eind van de rit gewoon afgeef.
Er zijn bovenien gevallen waar het goedkoper is. Toen ik mijn Impreza STi binnenhaalde, werd de herverkoopwaarde hoog geschat want het model was toen nog vrij exclusief. 3 jaar later waren alle normale WRX-klanten overgeschakeld op de STi en de herverkoopwaarde was naar beneden gedonderd... Was het de mijne geweest, had ik er mijn broek zelf aan gescheurd.
Dit is vaker het geval als je het laatste nieuwe 'heet' model van een merk gaat leasen, iets met een lange levertermijn. Ze overschatten de herverkoopwaarde op basis van de huidige vraag/aanbod sitiuatie en als die plost uitklaart, zoals ook met de Audi RS4 gebeurde in UK, dan zit de leasemaatschappij met de gebakken peren.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
als ik mijn wagen op 5 jaar afschrijf dan is die na die 5 jaar boekhoudkundig niks meer waard klopt dit ?
maar als ik die wagen dan verkoop aan de garage of aan een particulier hoe zit dat dan naar de belastingen toe ?
ik moet dat toch niet aangeven dan , of hoe zit dat met dat geld dat ik ervoor krijg ?
dat geld dat je er officieel voor vangt (op factuur) is een meerwaarde die belast wordt in je vennootschap
er zijn er natuurlijk veel die een kar voor 20K verkopen maar officieel een factuur hebben voor 14K en 6K in het zwart vangen, zo sparen ze 30% vennootschapsbelasting op die 6K en kunnen ze 6K belastingsvrij naar hun privé overhevelen
dat geld dat je er officieel voor vangt (op factuur) is een meerwaarde die belast wordt in je vennootschap
er zijn er natuurlijk veel die een kar voor 20K verkopen maar officieel een factuur hebben voor 14K en 6K in het zwart vangen, zo sparen ze 30% vennootschapsbelasting op die 6K en kunnen ze 6K belastingsvrij naar hun privé overhevelen
Dat klopt inderdaad. Alles wat je teveel afschrijft is nadien meerwaarde en dus belastbaar.
Alles hangt ervan af aan wie je je wagen verkoopt. D'r zijn er tegenwoordig nog veel die de volle prijs op hun factuur willen want ze gaan het ding ofwel zelf laten financieren of afschrijven, of ze willen er zeker van zijn dat, als er iets gebeurd, ze de nodige papieren hebben voor de verzekering etc.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment