Blame Nemo !
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichtenexamenvraag vandaag: hoe komt het dat de olie zo weinig kost terwijl men 200 dollar voorspelde
Economie is nu eenmaal erg complex, en er zijn zoveel onvoorzienbare factoren dat het quasi onmogelijk is om voorspellingen te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk BerichtenOmdat mensen in feite simpele zielen zijn die altijd verwachten dat een trend zich voortzet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk BerichtenOmdat mensen in feite simpele zielen zijn die altijd verwachten dat een trend zich voortzet.
Economie is nu eenmaal erg complex, en er zijn zoveel onvoorzienbare factoren dat het quasi onmogelijk is om voorspellingen te doen.Oorspronkelijk geplaatst door AlexisWas grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichtenmet zo'n antwoord ging de lector niet content zijn vrezek
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk BerichtenJa het is inderdaad heel prachtig, iedereen heeft massaal meer koopkracht want de olie staat nu wel heel goedkoop, er zijn koopjes te doen in autoland en de lonen blijven stijgen.
Wat moet een mens meer hebben nietwaar.
Jammer genoeg is 95% er zich niet van bewust dat hetgeen nu gebeurd zware gevolgen zal hebben voor de toekomst , olie staat goedkoop inderdaad, maar de investeringen om olie op te pompen liggen kwasi stil nu met als gevolg dat binnen dit en een paar jaren, als het zolang duurt, de olie terug gaat stijgen met of zonder crisis. Nu gaan we te maken krijgen met deflatie en dat is wat iedereen graag heeft natuurlijk, maar die gaat onvermijdelijk overslaan naar inflatie en zelfs hyperinflatie want er zijn ergens snuggere mensen massaal waardeloos papier aan het drukken dag en nacht, en dan gaan er velen bedrukt op hun neus kijken.
De golf met massa ontslagen moet nog steeds komen in Europa, daarvan gaan er een deel hun huizen moeten verkopen, tegelijk krijgen we dan, hopelijk heb ik ongelijk, te maken met hyperinflatie. Reken op een werkloosheid van 15% in Belgie en meer dan 20% bij de oliedomme Amerikanen tegen 2010. Die idioten mogen papier drukken zoveel ze willen, ze verergeren er enkel de boel maar, al dat geld verdwijnt hoe dan ook in een zwart gat.
Niemand hoeft mij te geloven en iedereen mag mij bestempelen als een pessimist, ik bekijk het eerder als realistisch, binnen een dik jaar gaan we al veel meer weten hoe de stand van zaken er voorstaan, en dan zien we nog wel of ik al dan niet gelijk zal hebben. Het hoofd in het zand steken zoals de massa is niks voor mij, ik weet hoe de meerderheid denkt en de realiteit is meestal te zwaar om onder ogen te zien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenDat ge zever verkoopt is al langer bekend ...
http://www.autoforum.be/showpost.php...postcount=4308
Toch ga ik met Magnum akkoord voor wat betreft de deflatie gevolgd door inflatie.
De grootste onzekere factor die onze economie dit jaar zal beïnvloeden is het aantal ontslagen dat zal vallen. Even opmerken dat er ook fabrieken en bedrijven genoeg zijn die het nu de uitgelezen kans vinden om mensen makkelijk te ontslaan met als reden de crisis.
Ik heb echter evenmin als Magnum een glazen bol. Zijn visie hoeft daarom momenteel niet 100% fout te zijn. Niemand weet op dit ogenblik hoe erg de situatie is, gezien het stilzwijgen in alle talen van veel overheden. Het is dus koffiedik kijken.
Ikzelf heb wel zo mijn voorbehoud om het grootste doemscenario te voorspellen. De europese unie moet nu is laten zien wat ze waard zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenAlles hangt af van hoe je inflatie en deflatie definieert.
De meesten stellen dit gelijk aan prijsstijgingen en prijsdalingen maar dit is in feite niet waar. Feit dat bijv. de prijzen van pc's jaar na jaar dalen is geen deflatie maar een gevolg van technologische vooruitgang en efficiëntieverbeteringen (en zo zijn er vele voorbeelden).
Beide zijn monetaire begrippen en geven de evolutie van de geldhoeveelheid (M1, M2 en M3) weer.
Het is wel zo dat (monetaire) inflatie op termijn aanleiding geeft tot prijsstijgingen (idem deflatie => prijsdalingen) maar die relatie is niet noodzakelijk lineair in de tijd.
Sinds het najaar van 2008 voeren vrijwel alle centrale banken een expansieve monetaire politiek door zich extra in de schulden te steken en de rente te verlagen. Dat dit (nog) niet tot inflatie leidt, heeft te maken met het feit dat de interbankenmarkt door een gebrek aan onderling vertrouwen nog grotendeels vast zit. De interbankenmarkt en de politiek van kredietverlening speelt een belangrijke rol in de geldgroei door het multiplicatoreffect (zelfde geld wordt meerdere keren uitgeleend => principe van fractioneel reservebankieren). Het financieel systeem werkt niet naar behoren waardoor velen op het verkeerde spoor worden gezet. Time will tell, maar imho is deflatie echt geen issue momenteel.
Vergelijk de huidige situatie met een kraan die wordt opengezet (monetaire expansie) maar er komt geen water (geld) uit omdat de leidingen (financieel systeem) bevroren zijn. Velen denken dat er geen water meer zal komen maar dit is een illusie. Er bestaat ook nog altijd een kans dat de leidingen springen en dan zijn we met zijn allen ver van huis. Het is niet omdat de mainstream media enkele stappen hebben teruggezet m.b.t. financiële berichtgeving dat alles terug koek en ei is. Wel integendeel zou ik durven zeggen.
Ik zou hier nog veel dieper kunnen op ingaan maar dit is een autoforum, nietwaar
Eerst stabiliseren of verder dalen en daarna weer stijgen.
Op welke termijn zie je dat?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenToch ga ik met Magnum akkoord voor wat betreft de deflatie gevolgd door inflatie.
De grootste onzekere factor die onze economie dit jaar zal beïnvloeden is het aantal ontslagen dat zal vallen. Even opmerken dat er ook fabrieken en bedrijven genoeg zijn die het nu de uitgelezen kans vinden om mensen makkelijk te ontslaan met als reden de crisis.
Ik heb echter evenmin als Magnum een glazen bol. Zijn visie hoeft daarom momenteel niet 100% fout te zijn. Niemand weet op dit ogenblik hoe erg de situatie is, gezien het stilzwijgen in alle talen van veel overheden. Het is dus koffiedik kijken.
Ikzelf heb wel zo mijn voorbehoud om het grootste doemscenario te voorspellen. De europese unie moet nu is laten zien wat ze waard zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Konrad1 Bekijk BerichtenHeel interessant en duidelijk veel kennis ter zake, maar hoe pas je dit toe op de olieprijzen dan?
Eerst stabiliseren of verder dalen en daarna weer stijgen.
Op welke termijn zie je dat?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenIemand die in het verleden al zoveel zever verkocht heeft zal inderdaad ooit wel eens gelijk hebben.
Allee weer enen die zich geroepen voelt om anderen persoonlijk aan te vallen, moest ge nu nog argumenteren WAAROM ik enkel maar zever verkoop kan ik er nog inkomen. Maar uw nietszeggend zinnetje verteld meer over uzelf dan mijn 'zever' .
Comment
-
Op woensdag 21 januari wordt Diesel goedkoper!
* Voor Super 95 betaalt men maximum 1,178 €/l (onveranderd)
* Voor Super 98+ betaalt men maximum 1,192 €/l (onveranderd)
* Voor Diesel betaalt men vanaf woensdag maximum 0,9780 €/l (een DALING van 0,010 €/l)
* Voor LPG betaalt men maximum 0,446 €/l (onveranderd)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenWel, ik heb geen glazen bol, dus concrete voorspellingen en een timing kan ik u niet geven. Ik kan u wel zeggen dat een prijs van 33 dollar voor een vat ruwe olie nu fundamenteel minstens even ‘onzinnig’ is als 147 dollar in juli. Op de markt voor ruwe olie (en grondstoffen in het algemeen trouwens) kun je een evenwichtsprijs berekenen. Dit is het niveau waarop de vraag constant blijft en gelijk is aan de gemiddelde marginale productiekost. Momenteel is dit rond de 70 tot 75 dollar (niet toevallig de evenwichtsprijs van latere futurescontracten, zie verder). Elk olieveld heeft een andere samenstelling en je hebt zowel heavy als light crude (onder meer afhankelijk van zwavelgehalte). Om tot een standaard kwaliteit te komen (Brent of WTI) moet er verder geraffineerd worden en dat kost geld. Aan de huidige prijzen zijn er heel veel velden niet rendabel. Alleen kun je die niet in 1-2-3 stilleggen. Alternatieve bronnen zoals olie uit de Canadese teerzanden bijv. hebben minstens 80 dollar nodig om break-even te zijn. Alleen is die evenwichtsprijs zelden of nooit gelijk aan de marktprijs en dat kan verschillende redenen hebben. Altijd lachen geblazen als je op nieuwssites leest dat de olieprijs daalt omdat de Amerikaanse voorraden op weekbasis zijn toegenomen. Dit is maar 1 van de vele elementen die de prijs beïnvloeden en dan nog 1 van de minst belangrijke. De markten zitten helaas wel ietsje ingewikkelder in elkaar dan dat. De prijs voor een vat WTI voor levering binnen een jaar ligt meer dan 20 dollar boven de spot price. Dit is veel meer dan de theoretische kost voor opslag en verzekering. Dit impliceert dus dat de markt op niet zo heel lange termijn significant duurdere olie inprijst. Bij latere futures (2010,2011,…) is dit verschil (ook wel contango genaamd) zelfs nog groter. Er zijn verschillende redenen waarom de olieprijs nu zo laag staat. Eén ervan is uiteraard de lagere vraag, maar vooral ook de omgekeerde financiële stromen (forced liquidation bij de funds). Vorige zomer zat iedereen aan de consumer zijde op de kap van de speculanten maar nu heb ik nog niemand ‘dank u speculanten’ horen zeggen. Het is nochtans exact hetzelfde fenomeen. Ruwe olie ook is nog iets helemaal anders dan distillaten zoals benzine. Die prijzen zijn (naast de olieprijs zelf uiteraard) ook afhankelijk van o.m. de raffinagecapaciteit en de raffinagemarges. Momenteel zijn deze laatste negatief, m.a.w. er is weinig incentive om te investeren in extra raffinagecapaciteit. Er wordt momenteel ook weinig tot geen rekening gehouden met de aanpassingen aan de aanbodzijde (OPEC maar ook Rusland,Mexico,…). Dit wordt momenteel door de markt als irrelevant beschouwd omdat de voorraden hoog genoeg zijn. Als de vraag opnieuw toeneemt, kan het door beide fenomenen (lagere output en raffinage capacity) opnieuw heel snel omhoog gaan met de prijs. Bon er valt hier nog oneindig veel meer over te vertellen maar het zal voor een andere keer zijn. Als je een specifieke vraag hebt, pm anders maar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenDat ge zever verkoopt is al langer bekend ...
http://www.autoforum.be/showpost.php...postcount=4308Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk BerichtenAllee weer enen die zich geroepen voelt om anderen persoonlijk aan te vallen, moest ge nu nog argumenteren WAAROM ik enkel maar zever verkoop kan ik er nog inkomen. Maar uw nietszeggend zinnetje vertelT meer over uzelf dan mijn 'zever' .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenEr gaat woensdag officieel 1 cent af van de diesel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk BerichtenLezen blijft moeilijk?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk BerichtenBenzine & LPG worden duurder
De nieuwe maximumprijzen vanaf 22 januari:
- Superbenzine 95 ron 10ppm: 1,2040 euro per liter (+0,0260)
- Superbenzine 98 ron 10ppm: 1,2200 euro per liter (+0,0280)
- Lpg: 0,4750 euro per liter (+0,0290)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk BerichtenEen muggezifter die het leuk vind om anderen te pakken op een spellingsfout, waarschijnlijk een wat omhooggevallen ventje. Zorg vooral dat ge uw werk niet verliest of ge gaat uw Golfke mogen verkopen , dan gaan we nog eens zien wie er de zeveraar hier is.Het is het niet waard. Ieder mag zijn mening verkondigen en zijn analyse of bedenkingen over de toekomst.
Comment
Comment