Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Ja, jaarlijks 150 euro accijnscompenserende taks. Das officieel zo geregeld.

Je zit er compleet naast Je moet er wél accijns voor betalen, maar niet via het systeem van benzine of diesel. Niets of niemand zegt dat dat niet mag.
    € 150 is peanuts, dat weet je net zo goed als ik.
    Als je zoveel euro's aan accijnzen op benzine wilt betalen, dan heb je ocharme maar een 250 liter of een 4-5 tanks volgegooid. En LPG laat je niet installeren om maar een paar duizend kilometer per jaar rond te karren... m.a.w. de accijns per liter LPG (via die compenserende taks dan) is maar een fractie van die per liter benzine. Kan je toch niet omheen ?

Maar hey, moest ik nu een okkazie zoeken, ik zou ook een LPG zoeken hoor. Zolang dat goedkoop is en lijkt te blijven, kan je der maar van profiteren hé.
    Ik vrees alleen dat dat spelletje niet voor eeuwig gaat blijven duren. Ik zie immers niet echt een valabele reden om de benzineprijs zo zwaar te verhogen en die van LPG niet. Da's al.
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
      Mijn nonkel heeft zo'n compressor
      bij welk debiet?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
        bij welk debiet?
        Redelijk wat denk ik eigenlijk.

Hij heeft een duikshop en heeft een tijdje terug z'n vulstation uitgebreid.

Grote compressor en een stuk of 4 grote 300 bar flessen als buffer.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
          Ik maar opscheppen met mijn verbruik Ik heb er al veel groen zien lachen hoor! En velen die nu ook geïnteresseerd zijn om zoiets te kopen. Toen ik hem kocht dacht ik dat er velen op straat me gingen nakijken wegens speciaal model, zoals met de Z3 in zijn beginjaren. Niks van, niemand kent deze wagen blijkbaar.

Heb op lupo forum gevonden dat die ook 185km/u top haalt op de meter. Dus geen verschil
          http://www.vw3literlupoclub.com/foru...opic.php?t=326
          Ik tracht zelf zo zuinig mogelijk te rijden met mijn normale wagen, maak er een 'sport' van. Ben er al in geslaagd om met mijn 307 SW 2.0 HDi > 1400 km rijden met één tank, was 4,7 l / 100 km. Als ik dat aan anderen vertel, bekijken ze mij als een nerd

En electrische auto's? Dan denk ik niet aan Loremo maar aan Tesla. http://www.teslamotors.com/

Test http://www.jaylenosgarage.com/video/...tml?vid=229378

Tegen 2010 brengen zij een betaalbare middenklasse electrische wagen op de markt.
          Last edited by BertVS; 14/05/2008, 23:23.
          BMW 420dA : >>>

Comment

• Tesla betaalbaar? 100.000 euro voor de sportwagen

De opgevraagde pagina kon niet gevonden worden

De fisker karma daarentegen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
              Tesla betaalbaar? 100.000 euro voor de sportwagen
              En 60.000 USD voor een luxeberline (2009)
              en 30.000 USD voor een middenklasser (2010)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                En 60.000 USD voor een luxeberline (2009)
                en 30.000 USD voor een middenklasser (2010)
                Me like!

Er staat ons dus toch wat te wachten de komende jaren! Ben toch nog benieuwd hoe lang het gaat duren eer de gemiddelde Belg zoiets zal kopen. De gemiddelde Belg, dat ben ik niet voor alle duidelijkheid

Mijn volgende wagen die de A2 vervangt zal beter moeten presteren

Comment

• Ben ik blij dat ik een nieuwe job heb en dat op 2,5 km van mijn deur, elke dag met de fiets. Daarvoor deed ik dagelijks 70 km en dat met een mcs tankte ik 2maal per week met de huidige brandstofprijzen kon ik beter gaan doppen dan.

Comment

Ik tracht zelf zo zuinig mogelijk te rijden met mijn normale wagen, maak er een 'sport' van. Ben er al in geslaagd om met mijn 307 SW 2.0 HDi > 1400 km rijden met één tank, was 4,7 l / 100 km. Als ik dat aan anderen vertel, bekijken ze mij als een nerd
                    Wow dat is echt extreem zuinig! Ik doe dat ook wel maar ik krijg mijn Astra niet onder de 5.7 voor een tank. Enkel als ik constant autostrade zou doen zonder file kan het nog zuiniger denk ik. Ik heb al zin gehad om naar KBC Lease te bellen om te vragen of ze is wat statistiekjes opsturen van het verbruik van identieke Astra's als de mijne in hun vloot, lijkt me interessant om te vergelijken hoe ik het doe tegenover de rest.

Als mijn volgende geen automaat wordt, dan wil ik er zeker eentje met 6 versnellingen want dat mis ik echt op onze wagens om zuinig te kunnen rijden.

Mocht ik nu prive een wagen kopen zou ik zeker naar iets zoeken dat zuinig is en liefst ook milieuvriendelijk. PPO of LPG zou ik sterk overwegen of zoals debomma hier voor een A2 of Smart cdi of zo gaan.
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                      300 dollar voor vat ruwe olie binnen 10 jaar

http://www.tijd.be/telex/algemeen/ec...202162-272.art
                      Repost

Comment

• Ik heb voor mezelf de rekening gemaakt. Mijn tank is ongeveer 32 liter.

Als de diesel 2 euro staat, is dat 64 euro voor een volle tank.
                        Bij 3 euro is dat 96 euro.

Vanaf 3 euro is mijn keerpunt. Heb nog wel even te gaan dus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                          Niet gezien.
                          Sorry.
                          Ik geef u de absolutie!

Welcome back

Comment

• Dit is wel interessante lectuur : Slingerweg voor de olieprijs

Onstuitbaar lijkt de opmars van de olieprijs. Een jaar geleden vonden we olie al duur, maar nu is de prijs bijna twee keer zo hoog. De verzwakking van de dollar heeft hierbij een rol gespeeld, maar ook in euro's is de olieprijs behoorlijk opgelopen.

Voorspellingen van 200 dollar voor een vat verschijnen in kranten en een collega rekende mij onlangs overtuigend voor dat we op weg zijn naar wel 300 dollar. Dat zou allemaal best kunnen. Zeer waarschijnlijk halen we die prijs, maar de vraag is wanneer en hoe loopt het pad van de prijs naar dat niveau? Ik denk dat de huidige prijs van rond 125 dollar boven het evenwicht ligt.

De economische theorie geeft verschillende definities van een evenwichtsprijs. Op korte termijn is er evenwicht op een markt als productie en verbruik aan elkaar gelijk zijn. Op langere termijn wordt evenwicht bereikt, ervan uitgaande dat er voldoende concurrentie is, als de prijs gelijk is aan de productiekosten plus een redelijke winstmarge.

Het lijkt me dat aan deze evenwichtsvoorwaarden momenteel niet is voldaan. De voorraden opgeslagen olie zijn in de afgelopen maanden toegenomen, terwijl de prijs is gestegen. De productie ligt dus boven het feitelijke verbruik. Het zijn speculanten, of zo u wilt beleggers, die verantwoordelijk zijn voor de additionele vraag op de markt. Zij zetten kennelijk in op de visie van mijn driehonderd-dollar-collega.

Aan de evenwichtsvoorwaarde voor de langere termijn is evenmin voldaan. Dat is simpel vast te stellen. Exxon maakte vorig jaar een winst van meer dan 40 miljard dollar, Shell verdiende meer dan 30 miljard dollar. Zulke omvangrijke winsten zijn slechts mogelijk met een marktprijs ver boven de kostprijs.

In een normale markt lokken zulke grote winsten inderdaad extra aanbod uit, waardoor het evenwicht wordt hersteld. Maar in de oliemarkt wordt driekwart van het aanbod bepaald door staatsoliemaatschappijen die niet noodzakelijkerwijs reageren op prijsprikkels, terwijl het voor andere producenten niet makkelijk is het aanbod snel uit te breiden. Dan is er natuurlijk de theorie van 'peak oil', die inhoudt dat we de olieproductie niet meer verder kunnen uitbreiden. Bij een voortdurend stijgend verbruik kan de prijs dan alleen maar sterk omhoog.

Niet iedereen is overtuigd van deze theorie. Op de aandelenmarkten handelen Exxon en Shell op een koers-winstverhouding van rond de tien, ruim onder het marktgemiddelde. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de markt dus niet helemaal overtuigd is van de houdbaarheid van hun winsten en de aandelenmarkt gelooft kennelijk niet in 'peak oil'.
                            De andere zijde van de markt wordt gekenmerkt door een relatief inelastische vraag. Dat wil zeggen dat we ons in ons rij- en stookgedrag niet snel laten afschrikken door een hogere prijs. Zo kan een prijs (ver) boven het evenwicht een poos in stand blijven.

Markten tenderen op langere termijn onverbiddelijk naar een evenwicht. Hoe bereiken we dat op de oliemarkt? Naar mijn idee gebeurt dat als speculanten hun posities gaan sluiten en als de prijsstijging voldoende omvangrijk is om het verbruik te reduceren. Mensen die het beter weten dan ik, vertellen mij dat opslagruimten voor olie in de wereld propvol beginnen te raken.

Als er geen druppel olie meer kan worden opgeslagen, zullen speculanten een keer nerveus worden, dunkt me. Verder is het wachten tot de gestegen olieprijs de koopkracht van de verbruikers voldoende heeft geërodeerd om de vraag af te knijpen.

Hoe hoog de prijs daarvoor eerst moet worden of hoezeer de conjunctuur daarvoor eerst moet terugvallen, is met geen mogelijkheid te zeggen. Ik geloof best dat we op weg zijn naar een olieprijs van 200 dollar of meer. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de weg daar naartoe een rechte is.

edit : bron - Han de Jong is Chief Economist van ABN AMRO Bank N.V.
                            Last edited by ; 15/05/2008, 11:27.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Wow dat is echt extreem zuinig! Ik doe dat ook wel maar ik krijg mijn Astra niet onder de 5.7 voor een tank. .
                              Het type weg dat ik afleg speelt zeker een rol. Deze resultaten boek ik op 80% provinciale baan met weinig verkeerslichten en ronde punten. Om dat te halen moet je anticiperend rijden en de nodige discipline aan de dag leggen. Ook je automatsiche airconditioning afzetten wanneer je ze niet nodig hebt

Comment

• Net m'n bak nog eens volgekapt. 70 euro voor 61 liter.

Comment

• Ik ben ook nog tevreden over het verbruik van mijn corsa, de laatste 2 tanks niet over 4,5 liter gekomen bij gemengd gebruik. Al merk ik aan de tank ook wel een forse prijsstijging. Het is inderdaad een kunst om zuinig te rijden en iedereen kan het leren, het zal je alleen ten goede komen. Binnenkort rijd ik met een bedrijfswagen maar het zal ook een zuinige milieuvriendelijke moeten zijn. Zelfs als ik het niet betaal wil ik niet overdrijven.

Comment

• Should speed limit be lowered to 55 mph?

Comment

Het type weg dat ik afleg speelt zeker een rol. Deze resultaten boek ik op 80% provinciale baan met weinig verkeerslichten en ronde punten. Om dat te halen moet je anticiperend rijden en de nodige discipline aan de dag leggen. Ook je automatsiche airconditioning afzetten wanneer je ze niet nodig hebt
                                      Airco staat altijd aan bij mij en het trekken van een aanhangwagen doet er ook geen goed aan.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Olie richting 130 dollar

De koers van ruwe aardolie heeft in New York de grens van 127 dollar per vat overschreden. Bevreesd voor bevoorradingsproblemen werd in de elektronische handel op de Mercantile Exchange 127,43 dollar betaald voor een vat West Texas Intermediate (WTI) met levering in juni, een prijsstijging met 3,31 dollar of 2,7 procent tegenover de slotkoers donderdag. De prijs voor een vat Brent-Noordzeeolie steeg met 2,77 dollar tot 125,40 dollar.

Marktpartijen vrezen dat Chinese dieselaankopen het aanbod verder zullen aanspreken. Na de aardbeving van 12 mei blijft 0,5 procent van de totale elektriciteitsproductie in het land gesloten. Dat kan leiden tot een hogere vraag naar diesel voor dieselgeneratoren. "Vanmorgen hebben we vernomen dat PetroChina, een van de grootste Chinese oliegroepen, 400.000 ton diesel heeft aangekocht voor juni, zowat een derde meer dan de voorgaande maand", aldus Andrey Kryuchenkov van trader Sucden.

De gespannen situatie in Nigeria, waar een aanslag op een pijpleiding donderdag zowat 100 doden maakte, leidt daar tot productiebeperkingen.

De Amerikaanse president George W. Bush zal dit weekend, tijdens zijn bezoek aan Riyad, aan Saoedi-Arabië vragen de olieproductie op te voeren om de prijzen te helpen verlagen. (belga/bdr)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                          De Amerikaanse president George W. Bush zal dit weekend, tijdens zijn bezoek aan Riyad, aan Saoedi-Arabië vragen de olieproductie op te voeren om de prijzen te helpen verlagen. (belga/bdr)

Gelukt, blijkbaar. 300.000 vaten extra per dag, druppel op een hete plaat.

Comment

Working...
                                          X