Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De verhoging van de dieselaccijns met 3 cent per 1 juli a.s. gaat gewoon door. PvdA minister Wouter Bos van Financiën maakte dat vandaag duidelijk in een spoeddebat over het streekvervoer. De transportsector wil vanwege de hoge brandstofprijzen af van de accijnsverhoging. Omdat PvdA kamerlid Lia Roefs leek aan te geven dat zij spijt had van die maatregel, viste D66-Kamerlid Boris van der Ham fijntjes bij Bos wat hij vond van die opstelling van zijn partijgenote. “Daar neem ik kennis van. Met dit voorstel heeft de Tweede Kamer ingestemd. De maatregel gaat per 1 juli in'', aldus Bos.
Experten verwachten daling olieprijzen Meer en meer grondstoffenanalisten gaan er van uit dat de oliezeepbel, die door speculatie is ontstaan, zal springen. En dat er dus hoop is op beterschap voor de consumenten.
150 dollar per vat
De grondstofanalisten van de Commerzbank zijn ervan overtuigd dat het voorlopige hoogtepunt in de olieprijzen de komende maanden wordt bereikt. In het ergste geval zou een nieuw orkaanseizoen in de productiegebieden in de golf van Mexico voor een nieuwe opstoot kunnen zorgen tijdens de zomermaanden, zegt Commerbank-analist Eugen Weinberg. Zelfs dan ziet hij een sterke weerstand tegen een grens van 150 dollar per vat. "Dat is zowat een magische grens voor beleggers". Olie-experten van Goldman Sachs houden een tussensprint naar 200 dollar wel voor mogelijk.
Sterke schommelingen
Meer en meer stemmen gaan op die overtuigd zijn van het springen van de oliebubbel. Aanwijzingen daarvoor zien ze in de sterk schommelende prijzen. Na een daling van de prijs voor een vat tot 122 dollar, volgde plots een prijsstijging op één dag van 11 dollar. De sterkste koerssprong ooit op de oliemarkt. Nadien viel de olieprijs weer van 139 naar 131 dollar terug, om dan weer naar 136 dollar te stijgen.
Net als internetzeepbel
Specialisten wijzen op de gelijkenissen met de internetzeepbel eind de jaren negentig. "De zeepbel zal barsten en de olieprijs zal zakken onder de 100 dollar", stelt Weinberg. Ook de topadviseur van de EU voor economische vraagstukken, Klaus Gretschmann, gelooft in een ommekeer in de olieprijzen. "De prijsbel zal springen".
Ommekeer in de herfst?
Wanneer de oliebubbel zal springen, is een ander paar mouwen. Het feit dat er bij de olieprijs dramatische prijssprongen zijn zonder wijziging aan de fundamentele data, wijst erop dat de prijsoverdrijvingen een hoogtepunt hebben bereikt, aldus de EU-expert. Doordat er nog steeds veel speculatieve stromen in de markt vloeien, maakte het zoals bij elke zeepbel moeilijk te voorspellen wanner ze sprint, luidt het. Bij de Commerzbank is men concreter. Weinberg rekent vanaf de herfst op een ommekeer.
Waar alle experten het wel over eens zijn, is dat de tijd van goedkope olie definitief voorbij is.
Het oliekartel Opec heeft vandaag de verwachte groei van de vraag naar olie naar beneden bijgesteld. De wereldvraag naar ruwe olie zou volgens het kartel in 2008 met 1,28 pct stijgen. In mei ging de Opec nog uit van 1,35 pct. Reden is de zwakkere economische activiteit en de hoge brandstofprijzen. (belga/eb)
Bos leeft in zijn eigen fantasie-wereldje... hopelijk komt hij zichzelf nog een keer tegen.
Er is gister weer 'gestaakt' in NL en dat waren nog vriendelijke acties (vrachtverkeer dat met 50km/h over de autosnelweg reed). Ik denk dat er nu toch wel hardere acties gaan komen.
Eindelijk terug een beetje meer positieve berichtgeving.
Nog over die accijnzen: de overheden moeten toch sowieso ergens hun geld vandaan halen, en ze spreiden dat nogal. Dus mss kunnen ze de belastingen verlagen, nu ze toch genoeg verdienen aan de brandstoffen.
Ale, nu denken ze weer dit, en binnenkort weer een berich dat de prijzen toch zullen blijven verder stijgen!
Volgens mij weten ze zelf niet meer wat er gaat gebeuren!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Voor het einde van het jaar zal de olieprijs MINSTENS 150$ bereikt hebben.
Das goed mogelijk, tenzij de bel zou barsten zoals in dat artikel daar staat he.
Maar ale, als dat nog gebeurd, veel kunnen we d'r toch niet aan veranderen he.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Er verdienen momenteel teveel mensen een fortuin aan de hoge prijzen, en dat willen ze zo houden. De OPEC-landen kunnen zonder veel moeite de productie opdrijven maar doen dit niet. De brandstofbesparing die momenteel gaande is in de EU en USA wordt tenietgedaan door de stijgende vraag naar olieproducten in de Aziatische landen. Toch denk ik niet dat de 200$ grens gehaald zal worden.
't Verband tussen de hogere brandstofprijzen en de dalende autoverkoop vind ik vrij bizar gelegd, eigenlijk.
Als je van plan was een nieuwe wagen te kopen, dan is dat toch nu het moment ?
Je nieuwe auto zal meer dan waarschijnlijker wat zuiniger zijn en je huidige auto heeft nu nog een respectabele restwaarde in vgl. met wanneer de brandstofprijzen écht zouden boomen. Ik zie helemaal geen reden waarom men een nieuwe aankoop zou moeten uitstellen omwille van de hogere brandstofprijzen. Of 't moet zijn dat je wil wachten op nóg zuinigere wagens, maar dan ga je a) fors mogen bijbetalen, b) met je huidige gulzige wagen de hogere brandstofprijzen moeten blijven betalen en c) nog wel eventjes geduld moeten hebben.
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Er verdienen momenteel teveel mensen een fortuin aan de hoge prijzen, en dat willen ze zo houden. De OPEC-landen kunnen zonder veel moeite de productie opdrijven maar doen dit niet. De brandstofbesparing die momenteel gaande is in de EU en USA wordt tenietgedaan door de stijgende vraag naar olieproducten in de Aziatische landen. Toch denk ik niet dat de 200$ grens gehaald zal worden.
Zonder veel moeite? Leg me dat eens uit... Daar moeten belangrijk investeringen voor gebeuren... Duurt zowiezo wel even
Ale, nu denken ze weer dit, en binnenkort weer een berich dat de prijzen toch zullen blijven verder stijgen!
Volgens mij weten ze zelf niet meer wat er gaat gebeuren!
de huidige prijs reflecteert de gemiddelde verwachting, de rest is glazen bol kijken
't Verband tussen de hogere brandstofprijzen en de dalende autoverkoop vind ik vrij bizar gelegd, eigenlijk.
Als je van plan was een nieuwe wagen te kopen, dan is dat toch nu het moment ?
Je nieuwe auto zal meer dan waarschijnlijker wat zuiniger zijn en je huidige auto heeft nu nog een respectabele restwaarde in vgl. met wanneer de brandstofprijzen écht zouden boomen. Ik zie helemaal geen reden waarom men een nieuwe aankoop zou moeten uitstellen omwille van de hogere brandstofprijzen. Of 't moet zijn dat je wil wachten op nóg zuinigere wagens, maar dan ga je a) fors mogen bijbetalen, b) met je huidige gulzige wagen de hogere brandstofprijzen moeten blijven betalen en c) nog wel eventjes geduld moeten hebben.
Maar waar zijn die zuinige wagens? Zoveel keuze is er nog niet
't Verband tussen de hogere brandstofprijzen en de dalende autoverkoop vind ik vrij bizar gelegd, eigenlijk.
Als je van plan was een nieuwe wagen te kopen, dan is dat toch nu het moment ?
Je nieuwe auto zal meer dan waarschijnlijker wat zuiniger zijn en je huidige auto heeft nu nog een respectabele restwaarde in vgl. met wanneer de brandstofprijzen écht zouden boomen. Ik zie helemaal geen reden waarom men een nieuwe aankoop zou moeten uitstellen omwille van de hogere brandstofprijzen. Of 't moet zijn dat je wil wachten op nóg zuinigere wagens, maar dan ga je a) fors mogen bijbetalen, b) met je huidige gulzige wagen de hogere brandstofprijzen moeten blijven betalen en c) nog wel eventjes geduld moeten hebben.
Alles wordt duurder 1 en 2 mensen die twijfelen om welke type brandstof ze nu nog moeten gaan kiezen. Mensen weten het zelf niet wat er allemaal nog gaat veranderen.
Alles wordt duurder 1 en 2 mensen die twijfelen om welke type brandstof ze nu nog moeten gaan kiezen. Mensen weten het zelf niet wat er allemaal nog gaat veranderen.
Gisteren Fleet tv gezien op kanaalZ en daar werd gezegd dat Diesel toch nog voordeliger blijft voor mensen die veel kilometers doen, zelfs wanneer de prijs van diesel gelijk komt aan de prijs van benzine of zelfs iets boven die van benzine zou uitgaan.
Dit omdat een diesel nog steeds minder verbruikt dan een benzinevoertuig.
Anderzijds kan je natuurlijk ook een benzine nemen en deze op gas leggen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
't Verband tussen de hogere brandstofprijzen en de dalende autoverkoop vind ik vrij bizar gelegd, eigenlijk.
Als je van plan was een nieuwe wagen te kopen, dan is dat toch nu het moment ?
Je nieuwe auto zal meer dan waarschijnlijker wat zuiniger zijn en je huidige auto heeft nu nog een respectabele restwaarde in vgl. met wanneer de brandstofprijzen écht zouden boomen. Ik zie helemaal geen reden waarom men een nieuwe aankoop zou moeten uitstellen omwille van de hogere brandstofprijzen. Of 't moet zijn dat je wil wachten op nóg zuinigere wagens, maar dan ga je a) fors mogen bijbetalen, b) met je huidige gulzige wagen de hogere brandstofprijzen moeten blijven betalen en c) nog wel eventjes geduld moeten hebben.
Das toch niet zo moeilijk te begrijpen. Een gezin met een gemiddeld inkomen ziet dat er op 't einde van de maand steeds minder overblijft in de portemonnee door de stijging van electriciteit- en gasprijzen, stijging van de stookolieprijs, stijging van de prijs van het voedsel, stijging van de brandstofkosten en ga zo maar door.
Daarbij komt dat België een jong wagenpark heeft. Het aantal gezinnen dat hun wagen moet vervangen omdat de huidige echt tot op de draad versleten is, is bijzonder klein.
Vele gezinnen zullen dus iets hebben van 'laat ons nog een jaartje met de huidige rijden en dan zien we wel verder'. Niemand kan voorspellen wat de prijzen de komende maanden gaan doen en dan schrikt sommigen een extra afbetaling/maand af.
Gisteren Fleet tv gezien op kanaalZ en daar werd gezegd dat Diesel toch nog voordeliger blijft voor mensen die veel kilometers doen, zelfs wanneer de prijs van diesel gelijk komt aan de prijs van benzine of zelfs iets boven die van benzine zou uitgaan.
Dit omdat een diesel nog steeds minder verbruikt dan een benzinevoertuig.
Anderzijds kan je natuurlijk ook een benzine nemen en deze op gas leggen.
Fleet-tv, die half uur lang durende reclamespot voor diegene die 't meeste bood? Leuk
Comment