Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Heb ik de juiste autobanden gekregen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
    ik heb omgekeerd geredeneerd.
    aangezien men capri max 2000km/jaar rijd, zou ik met michelins makkelijk 20jaar verder geraken. ik heb dan uiteindelijk voor de veeeel zachtere toyos gekozen. als die na 10 000km versleten zijn, ben ik toch al 5jaar verder. goedkopere banden drogen niet sneller uit dan andere (rubber is rubber, zit zoveel verschil niet in), alleen de compound is anders samen gesteld (zachter/harder, mengeling, profiel,...) en de staaldraad (snelheid en load index)

het lawaai is hoofdzakelijk afkomstig van het soort profiel (dikke groeven in het profiel zoemen meer), de rolweerstand is dan weer afhankelijk van het compound (en daar is ook de levensduur aan gerelateerd).
    en dan heeft je auto ook veel invloed. een krachtige zware autos zal normale banden sneller opwarmen en meer doen afzien dan een klein licht autootje
    Toyo is dan ook geen bucht, hé.

Rubber is niet zomaar rubber... Er zitten allerlei additieven in die maken dat je rubber de zon en andere klimatologische omstandigheden iets beter kan verteren.

Merken als Michelin, Goodyear, Dunlop,... besteden miljoenen aan onderzoek en ontwikkeling, waardoor ze toch telkens weer net iets verder staan dan de B-, C- en D-merken. Als dat een halve meter remafstand minder of een fractie meer grip, wel, dan is dat volgens mij de meerprijs waard. Als je een halve meter van de motorkap wegneemt, kost dat net iets meer om dit weer te maken.

De onze was het dagdagelijkse vervoermiddel van mijn vrouw, een E46 break. Geen liefhebbersauto, maar een wagen die mijn vrouw elke dag veilig van en naar haar werk moest brengen. Na een slipper op de fabrieks-af flintstone's op haar Fiësta, is ze ook zeer bewust van de waarde van een kwaliteitsband.

Dunlop heb ik een tijd gehad op mijn 1reeks, in winterband, op de achteras. Ik was daar ook wel content van, ik vond ze beter dan de Bridgestones die ik voordien versleten had (veel comfortabeler en stiller). Ik heb er twee winters mee gereden, en dan waren de achterste toch op. Vooraan lagen toen nog de Bridgestone Blizzaks - die dus vier winters mee gegaan zijn.

Mijn Volvo stond vanuit de fabriek op Continental. Eén (lang) seizoen, en de voorbanden waren al aan vervanging toe. Een goede 25.000 km... wat ik toch redelijk snel vond. Nu ligt er Fulda onder.
    Last edited by A160; 21/07/2014, 20:08.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

toyo proxes T1R in 195/50R15 aan 43€/band thuis geleverd.
      michelins in dezelfde maat 75€/band NIET aan huis geleverd.

die michelins zijn dan gewone zomerbanden, die toyos zijn de sportieve tegenhangers in V profiel. die toyos werden zeer goed aangeraden voor circuit. nogthans kocht ik de 'goedkope' banden. ik rijd redelijk sportief met de capri en heb er geen schuiver mee voorgehad. bij wild vertrekken wel al mijn cardan, achteras en 6tal koppeling doorgejaagd. banden hebben geen kik gegeven.

als ik nu ff opzoek is enkel wanli aan 36€/band goedkoper dan mijn toyos. ALLE andere merken zijn gewoon duurder (maxtrek, linglong, petlas, nokian, hankook...).

t hoeven niet altijd michelins te zijn om goei banden te hebben. de toyos zijn dan ook heel zachte banden, super wegligging, iets wat lawaaierig en HEEL HOOG slijtage. ze zijn ondertussen toch ook al 8jaar oud geworden op de capri. jammer dat ik er zo weinig mee gereden heb

Comment

Heb Toyo TR1 gehad, na 40.000km waren ze nog niet versleten. Heb die in extremis moeten kopen omdat de verkoper van onze wagen Minerva banden had opgelegd, pure rommel.

Nu op de nieuwe zijn het continental eco banden, het is toch ook niet alles.

Comment

Op de mijne zitten nu ook Conti's. Vanuit fabriek. Vroeger monteerden ze altijd Michelin standaard. Ik merk veel meer wielspin tov de Michelins op mijn vorige Espace. Denk dat die 'eco' ten koste gaat van grip. Volgende worden terug Michelins, die waren toch een stuk beter bij het optrekken op nat wegdek. Alhoewel Conti's nu ook niet slecht zijn. Kunnen heel hoge snelheden aan op erg natte weg zonder enige vorm of begin van aquaplanning. Maar wellicht is het gewicht van de auto hierin ook een voordeel. Prijsverschil tussen conti en Michelin is ook niet erg groot, misschien 30 a 40 euro per band.

Comment

Voor mij geen contintals meer, op mijn leon had ik van die sportcontact 5 ofzoiets, waren gewoon op na 10k km. De mini heeft nu ook conti's, van die eco bandjes. Na 15k hebben ze ook hunnen besten tijd gehad. De volgende zullen terug michelins worden
            BMW X5 45e

Comment

Op mijn Opel Astra zat van het fabriek af Bridgestone Potenza 235/45/R18 heb momenteel 6500km met de wagen kan dus nog niets zeggen van die banden kwa duurzaamheid. Het enige wat ik wel kan zeggen is dat ik vind dat de wagen op een misvormd wegdek wat nerveus reageert ---) breedte van de band ?
              Verder op autostrade een zeer comfortabele band. Ben net terug van vakantie in Duitsland en heb daar de wagen eens tot V max laten gaan (214km/h) en de wagen plakte op de baan.

Verder heb ik al met merken gereden zoals :
              -Bridgestone Turanza op Mazda 6
              -Bridgestone Blizzak op Mazda 6
              -Micheline Energy Savers op Citroen DS 3
              -Uniroyal winterbanden (weet niet welke maar staan te koop op kapaza met originele Citroen DS3 velgen) op Citroen DS3
              -Minerva op Ford Mondeo mk1 en op mk2
              En tot nu toe nog geen een slecht merk gehad of iets voor gehad door mijn banden...

Comment

Bridgestones Potenza zijn inderdaad nogal hard van wang, waardoor ze redelijk nerveus reageren.
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ben vandaag mijn winterbanden gaan bestellen bij Banden De Condé in Sint-Truiden.
                  Mijn keuze is geworden (op aanraden van de receptionist) :
                  Dunlop Winter Sport 4D M+S/ SF TL 96 (zouden een versterkte wang hebben) 205/60/R16 met Brock RC design mat zwart (zijn van het fabriek gespoten en dus niet gepolierd)
                  kostprijs 892,45 euro

Iemand ervaring met Dunlop ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ikkerikketikke Bekijk Berichten
                    Ben vandaag mijn winterbanden gaan bestellen bij Banden De Condé in Sint-Truiden.
                    Mijn keuze is geworden (op aanraden van de receptionist) :
                    Dunlop Winter Sport 4D M+S/ SF TL 96 (zouden een versterkte wang hebben) 205/60/R16 met Brock RC design mat zwart (zijn van het fabriek gespoten en dus niet gepolierd)
                    kostprijs 892,45 euro

Iemand ervaring met Dunlop ??
                    Dunlop is goed, maar voor winterbanden kan je betere banden voor je geld krijgen. Nokian, Continental...
                    Tenzij je echt een sportieve rijstijl hebt? Then again, als het vriest of sneeuwt is een sportieve rijstijl niet echt aangeraden

Comment

Heb op mijn Zafira 3D en 4D's gehad, ze konden mij niet echt overtuigen. Daarna Continental Wintercontact TS850 gehad en dat was een pak beter.

Comment

Wou ook eerst voor Nokian of Continental gaan maar hij wist me te overtuigen dat deze evengoed presteerde. Bovendien haalde hij ook het fabeltje van het bandencertificaat naar boven. Hij wist me te vertellen dat dit meer een richtlijn is maar totaal geen exacte waarde want als ze banden testen gebeurd dit nooit in dezelfde weersomstandigheden...
                        Hij gaf me als voorbeeld dat een rallyteam voor elke 2graden Celsius verschil een andere band heeft om een gedacht te geven wat dat bandencertificaat nu eigenlijk betekent...
                        Nu ja als het winter is zal ik wel zien wat werk ze leveren

Als volgt een test van een autoblad :

Comment

Eigenlijk moet ge nooit naar uw bandenboer luisteren. Die raadt meestal aan wat hij nog in stock heeft, of waar hij er nog van moet verkopen om aan z'n quota te geraken. Bandencertificaat zegt inderdaad geen fluit. Chinese banden bv kunnen zelfs een goed certificaat halen, omdat die puur op basis van dat certificaat worden ontwikkeld. Aangezien er op dat certificaat geen score staat voor grip op droog wegdek moet ik er geen tekeningske bijmaken zeker

Comment

Profiel van de Infinity Winter-Hero Inf-049:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                              Dunlop is goed, maar voor winterbanden kan je betere banden voor je geld krijgen. Nokian, Continental...
                              Tenzij je echt een sportieve rijstijl hebt? Then again, als het vriest of sneeuwt is een sportieve rijstijl niet echt aangeraden
                              Dunlop heeft de beste score gehaald met zijn winterbanden in een test die ik een tijdje terug gelezen heb.
                              The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik heb met Dunlop winterbanden gereden op Mercedes W201 en W124 break en was daar heel tevreden van ... geen onvoorspelbaar gedrag, geen overmatige slijtage en normaal geluidsniveau.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                  Dunlop heeft de beste score gehaald met zijn winterbanden in een test die ik een tijdje terug gelezen heb.
                                  Tja, lees 5 testen en ge krijgt 5 verschillende winnaars

Comment

Het zou pas echt opvallen als ze alle vijf tot eenzelfde resultaat zouden komen.

Comment

Is wel moeilijk om op voort te gaan op die testen. Elke maat haalt verschillende scores van eenzelfde model. En op gebruikerservaringen voortgaan is heel subjectief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Is wel moeilijk om op voort te gaan op die testen. Elke maat haalt verschillende scores van eenzelfde model. En op gebruikerservaringen voortgaan is heel subjectief.
                                        Kan er mij iemand zeggen welk merk band (geen sportband) gemiddeld iets meer comfort biedt (bedoel absorptie oneffenheden, niet rolgeluiden)?

Pirelli misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                                          Kan er mij iemand zeggen welk merk band (geen sportband) gemiddeld iets meer comfort biedt (bedoel absorptie oneffenheden, niet rolgeluiden)?

Pirelli misschien?
                                          Gewone Michelin band zoals de Primacy enz...

Comment

Working...
                                          X