Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wettelijk bijverdienen met het poetsen van auto's :

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• wettelijk bijverdienen met het poetsen van auto's :

Misschien wel riskant om hier een topic voor te openen maar ik heb niks te verbergen :

Zoals de titel het zegt :

Wie kan er mij tips/raad geven ivm het opstarten van een :

kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk.

De link :

Het gaat me om het volgende :

aandachtige lezers hebben misschien al opgemerkt dat ik af en toe wel eens een auto poets die niet van mezelf is .Het is nu zeker niet zo dat ik met dat "kuisen" veel geld verdien , eerder gaat het hier over mijn hobby die ik graag uitoefen en waar idd wel eens een vergoeding voor wordt gegeven ter waarde van een gewone carwash-beurt tot soms wat meer . ( afhankelijk van de dingen die extra worden gedaan zoals kleien of waxen of polijsten of een interieur opfrissen )

Aangezien ik een voltijdse job heb ( 38 urenweek) en niet beschik over een overdekte staanplaats noch garage , is het dus van belang om soms in week meerdere wagens te "poetsen" . Mijn 2 oudste kinderen helpen mij daar soms bij zodat ze zelf een centje kunnen bijverdienen om iets leuk te kopen wat ons huishoudbudget niet kan trekken.Het wassen gebeurd meestal vlak voor mijn huis ( = straat ) of zo dicht mogelijk .

Nu is het echter zo dat ik een buurman heb die een broertje dood heeft aan werken en volgens ons is deze jaloers op dingen die hij zelf niet kan ( betalen ) Afgelopen weekend kreeg ik de wijkagent op bezoek met een "klacht" van mijn buur omdat ik nogal veel auto's zou wassen en ook altijd erg veel vuil zou maken , alles in de weg leg ( tuinslang + verlengdraad voor zijn voetpad ) en dat er op 1 stoepklinker een vlek zou zitten die van mijn produkten afkomstig zou zijn .

Mijn andere buren waarvan ik soms de auto's poets zijn nu verdeeld ivm het al dan niet nog laten poetsen van hun auto omdat er sommige zijn die denken dat ze nu iets strafbaars doen ( auto in het zwart laten kuisen ) , andere laten hun wagen gewoon verder poetsen vermits ik dit doe voor een prikje ( prijs van een carwash ) .

Zelf zie ik er geen graten in dat ik iets mis doe , buiten het feit dat er af en toe wel eens een tuinslang voor iemand z'n pad loopt en het feit dat ik op het einde van de rit toch een kleine bijdrage overhou .

Onlangs was er nog een aflevering op de VRT ( voor hetzelfde geld) , waar een Professor beweerde dat je in België ( typisch voor ons land dus) " legaal in het zwart kon bijverdienen , zolang je maar onder de 2500 € bleef" . Je zou dan in principe enkel een sanctie/berisping kunnen krijgen omdat je net zo goed kon gaan baby-sitten voor die prijs en dat mocht ook .

Ik zou dus graag in regel zijn om misverstanden te vermijden en ook om in orde te zijn voor de fiscus.

Bedankt alvast voor het lezen en graag een reactie als je me kan helpen.

Wat een zielige buurman..

E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Tuningkid zal u wel kunnen helpen.
      Hij/zij weet alles over wetgeving

Comment

Ik zou mij een discrete plaats zoeken en geen kat zal iets zeggen.

Comment

Volgens mij zijt ge in overtreding omdat ge ne auto wast op straat.

Ik heb vorig jaar de mannen van t warm water op bezoek gekregen omdat ik wielen (zomer <-> winter) aant wisselen was op straat. Blijkbaar is de openbare weg niet bedoeld om allerhande klussen uit te voeren. (da zei die toen he)

Comment

Ik zou een boekhouder of die Peter De Bruyn (link die je zelf geeft) contacteren. Dan weet je ineens alles wat je moet weten.

Comment

achter mijn hoek is ook een detailer, zijn overbuur kloeg er ook over tegen mij van zwartwerk...geen handelspand
              ik wist niet wat ik hoorde

Comment

Zo'n mannen zijn meestal de eersten om zelf karweien in het zwart te laten doen
                mentaliteit in Vlaanderen

Comment

Qua statuut zit je volgens mij in een schemerzone... een beetje dezelfde zone dat de kuisvrouw in opereert.

En qua locatie is het ook opletten geblazen: je voert in feite een commerciële activiteit uit op de openbare weg, en je voert ook afvalwater af langs het publieke (hemelwater)stelsel.

Eveneens opletten met de milieuwetgeving, want als men het ten top drijft, dan kan je volgens mij in het vakje van de carwashes gestoken worden, en die moeten voldoen aan een heel aantal normen.

Eerste probleem is simpelst op te lossen: bijberoep. Met een minimum aan formaliteiten, en een kleine sociale bijdrage, breng je je statuut in orde. Af en toe een factuurke uitschrijven, en maken dat je niet boven de kritische drempel komt. Een zelfstandige van wie je de auto poetst zal misschien nog content zijn dat hij officiële kosten heeft.

Uw locatie is minder simpel op te lossen.
                  Last edited by A160; 03/09/2013, 10:11.
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Pff heb zo maar eens een buurman:-S
                    Nu ingeval de locatie (openbare weg) is naar mijn weten beter te vermijden want als die het daar op wil spelen ga je het moeilijk krijgen vrees ik.

Comment

sinds wanneer mag je je wagen niet voor de deur wassen? Ik heb dat alvast nog nooit gehoord

Comment

Persoonlijk zou ik eventjes bij de gemeente binnenspringen en om inlichtingen vragen.
                        Zou best kunnen dat dergelijke regels op gemeentelijk vlak worden bepaald.
                        Ze zullen je aldaar tenminste kunnen zeggen of je al dan niet een auto op straat mag wassen.
                        Wat het lucratieve luikje betreft: niemand hoeft te weten of jij daar geld voor vraagt of krijgt.
                        Als je van de gemeente auto's mag wassen op straat, dan kan je je hobby blijven beoefenen.
                        Het zou me verbazen als er een limiet bestond re: aantal auto's ;-]
                        Laat die zure buur dan maar een maagzweer ontwikkelen, als ie er nog geen heeft, tenminste.

Comment

bepaalde gemeentes hebben in het politiereglement staan dat er geen auto's op straat mogen gewassen worden, andere dan weer dat er geen werken mogen uitgevoerd worden op de openbare weg (met uitzondering van het wassen van je eigen auto)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
                            1) Wat het lucratieve luikje betreft: niemand hoeft te weten of jij daar geld voor vraagt of krijgt.
                            2) Als je van de gemeente auto's mag wassen op straat, dan kan je je hobby blijven beoefenen.
                            3) Het zou me verbazen als er een limiet bestond re: aantal auto's ;-]
                            4) Laat die zure buur dan maar een maagzweer ontwikkelen, als ie er nog geen heeft, tenminste.
                            Alvast bedankt voor de steun/reacties iedereen .

Om ff te antwoorden op deze 4 :
                            1) ......vraagt of krijgt : niemand gelooft natuurlijk dat ik dit voor "nop" doe. Dat is ook zo , alleen doe ik het niet om mij ervoor te verrijken.
                            2) Bij mijn weten mag je hier in Antwerpen je auto op straat wassen , staat in het politie-reglement en in principe alleen maar voor je eigen deur en je eigen wagen . Tof dat ik net aan mijn kant kan parkeren , mijn overburen mogen dus in C NIET voor mijn deur staan poetsen.

Zolang je dus zelf niet voor rechter speelt maakt er niemand een punt van omdat de straat van iedereen is ...
                            3) ...limiet : nogmaals , als er geen haan naar kraait dan doe ik er zoveel als mogelijk omdat mijn kids ook graag een centje "bijverdienen" en ik ben alleenwerkende voor het hele gezin.
                            4) ...maagzweer : die buur is al jaaaaaaaaaaaren de nagel aan mijn doodskist , alles moet volgens de regels alleen vergeet ie dat ie zelf al jaaaaren tennisles heeft gegeven "in het zwart" ( en mogelijk nog maar minder ) en dat meneer stempelgeld trekt.

Het zou mogelijk zijn om mijn buren hun auto voor hun deur te wassen , echter de meesten wonen aan de overkant en daar mag je niet parkeren . Ik heb zelf water , stroom , perslucht aan m'n voorgevel en liefst blijf ik dus voor mijn deur ( ik heb een voortuin ook nog ) poetsen.

Wat het omwisselen betreft van wielen : dat doe ik ook , waar moet ik anders mijn auto zetten ?? En zeg nu niet op de parking van de GB/Makro want dat mag in feite ook niet....

Een discrete plaats gaat me niet lukken , een plaats waar je water stroom , afvoer enz gaat hebben kost wel wat en voor niks doe ik het ook niet natuurlijk.

Milieuwetgeving : voor zover ik mijn produkten ken zijn ze op het bandenzwart na allemaal biologisch afbreekbaar ( of hoe noem je dat ? )

Comment

Van die €2500 die je "in het zwart" zou mogen bijverdienen: dat klopt in die zin dat dat slechts een algemene richtlijn is die de fiscus hanteert. Stel dat jou buurman foto's neemt van iedere wagen die jij detailed en hij heeft zo pakweg 100 foto's waarop jij telkens voor jou deur een andere auto poetst dan zal jij moeten bewijzen dat je daar niet in het zwart voor betaald bent. Zo werkt het in België, de fiscus moet niet bewijzen dat jij gefraudeerd hebt, als ze een vermoeden hebben en zeker als ze bewijzen hebben dan moet jij het tegendeel bewijzen. Ze zouden zelfs aan de hand van de nummerplaten van die wagens de eigenaars kunnen opsporen en hen aanschrijven om te vragen of ze je betaald hebben om hun wagen te poetsen... Zo ver kunnen ze gaan als ze willen.

Dit is natuurlijk theoretisch, dergelijke werkwijze hanteren ze bij mijn weten enkel bij zelfstandigen die van ernstige fraude worden verdacht.

Comment

Koop het tijdschrift van Testaankoop budget en recht van deze maand hier staat een artikel in over bijklussen. Je kan ook het tijdschrift vinden in de bibliotheek. Hier spreken ze van 1300,56€ max om geen sociale bijdragen te betalen.
                                Ook occasionele inkomsten worden belast tegen 33% beroepsinkomsten kunnen tot 50% gaan.
                                Als de activiteiten regelmatig plaatsvinden wordt dit aanzien als beroepsinkomsten.
                                www.skodaforum.eu

Comment

Dat artikel van test aankoop wil ik je altijd eens door mailen.

Wat ik weet van andere mensen die zowat hetzelfde voor ogen hebben is dat je zeker geen kaartjes mag uitdelen met je gegevens en werkzaamheden. Zo heb je het meteen vlaggen als ze je zoeken.
                                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Snelle Bekijk Berichten
                                    Koop het tijdschrift van Testaankoop budget en recht van deze maand hier staat een artikel in over bijklussen. Hier spreken ze van 1300,56€ max om geen sociale bijdragen te betalen.
                                    Als de activiteiten regelmatig plaatsvinden wordt dit aanzien als beroepsinkomsten.
                                    Ik ben lid van testaankoop ...........

Regelmatig : een regelmaat zie ik natuurlijk als "elke dag/week/maand

als er een week tussenuit is of meerder weken dan is er al geen regelmaat in mijn ogen........in de winter kan je zelfs niet poetsen dus ga ik niet voor een "regelmaat"

ook ik weet niet op voorhand op welke dag/week die auto langskomt...

Voor mij is de regelmaat alleen te vinden bij m'n eigen wagen : elke week .

Ik neem aan dat mocht men(de fiscus dus) de mensen persoonlijk gaan vragen hoeveel ze betaald hebben dat ze sowiso al zouden zeggen dat het de prijs is van een carwash-beurt en dat de persoon ( ik dus) met de allerbeste produkten poetst en dat het betaalde bedrag de kosten moeten dekken.

Elke situatie zal wel anders zijn maar ik kan me voorstellen dat er anderen zijn die bvb manicure doen en die doen ook op "regelmatige basis" dezelfde klanten en die betalen ook geen btw net omdat ze weten dat je anders het dubbele moet vragen voor een beurtje.

Ik heb vernomen van m'n buren dat er vandaag terug een politie-agent is langsgeweest , maar er was niemand thuis bij ons en ik hou deze dan nog tegoed .

Ik hou jullie wel op de hoogte .

Comment

Hoewel ik het natuurlijk niet weet denk ik toch dat je een aantal fouten in uw redenering maakt.

Regelmatig wilt volgens mij in deze context niet zozeer zeggen op geregelde tijdstippen maar eerder dat het meer voorkomt dan uitzonderlijk met een voorbeeld uitzonderlijk is het als de scouts bijvoorbeeld 1 maal per jaar een carwash doet, regelmatig zou mocht diezelfde groep dat bijvoorbeeld 20 maal doen in de zomervakantie, 10 maal in de kerstvakantie, en nog op 5 andere dagen in het jaar (geen regelmaat in de tijd maar het komt meer voor dan uitzonderlijk).

Dat iemand U een vergoeding geeft is een inkomst en deze moet normaal gezien aangegeven worden, dat deze inkomst dan enkel kostendekkend zou zijn doet er in weze niet toe (zeker niet omdat je er ook bij schrijft dat het voor uw kinderen een bron van inkomsten is) het is daarom net nog belangrijker dat U een vorm van onderneming heeft zodat U aan de hand van uitgaande facturen (uw inkomsten) en inkomende facturen (uw uitgaven) kunt bewijzen dat uw onderneming niet winstgevend is.

Ik kan natuurlijk mis zijn maar dan zullen anderen mij hier wel verbeteren en U betere info kunnen geven.
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ik kan 96gr alleen maar gelijk geven.

Comment

Working...
                                        X