Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ik weet het nog altijd niet; heb schrik dat de koop dan op het laatste moment dan niet door zou gaan als ik het zeg. En te weten komen.. op de technische keuring, en ook niet bij de officiele dealer hebben ze er ooit iets van gezegd. Ik zou kunnen zeggen dat ik een aanpassing heb laten doen om economischer te rijden (brandstofverbruik verbeterde) en niet zozeer spreken van zoveel pk en koppel erbij (ook weer afhankelijk van wie je voor je hebt).
Ik ben daar gewoon eerlijk in: ik zou het zeker niet zeggen bij een verkoop. Ik zou er wel voor zorgen dat de wagen terug origineel staat alvorens hem te koop aan te bieden, dan hoef je niets te verzwijgen over al dan niet gechipt.
Feit is dat veel mensen geen idee hebben van hoe chippen werkt en automatisch denken dat zoiets slecht is voor je auto terwijl het vooral aan de rijstijl van de bestuurder ligt. Ik ken er genoeg die met een diesel direct na het starten hoog in toeren gaan en onderhoud uitstellen. Ik koop dan nog liever een gechipte wagen van iemand die met verstand met zijn auto heeft gereden dan een niet-gechipte van zo'n idioot die zijn wagen constant afjakkert.
Moeilijke materie, want als je hem te koop aanbiedt met vermelding dat hij gechipt is,
weet je niet wie bij het lezen van je advertentie der al op afknapt...
En dus potentiele kopers waren , waar je nooit iets van hoorde.
Eigenlijk zou je misschien een topic moeten aanmaken "Koop jij een wagen die gechipt/motorisch getuned is of niet ?"
Diabolic zijn mening moet ik bijtreden.
Ik rijd mijn wagen ook altijd warm en ga de eerste +- 10 km niet boven de 2500 rpm , als de motor + 20 km heeft gereden dan ga ik af en toe zelfs vol op het gas
(tot 4500 rpm)
Mijn ex-schoonpa-zaliger zei me ooit dat dat voor een diesel geen kwaad kon........die werkte toen bij Opel en heeft mijn Kadett(zaliger) ingereden.....een 1.7 dieselstoof die met gemak een 1.9 tdi Audi 80 in die tijd er af trok tot 90km/uur.........dan was het over .
Moet er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik van die man leren schakelen heb zonder met mijn rechtervoet van de plank af te komen .
mijn astra turbo werd gechipt na 1 jaar. Ondertussen 12 jaar oud, 180.000 km en nog altijd mijn eerste turbo en nagenoeg geen olie-verbruik. Wel altijd goed warm gereden en laten nadraaien als ik eens even doorgeblazen had.
Zoals hierboven al gezegd; hoeft geen nadeel te zijn bij een verkoop maar veel hangt af voor welke doelgroep de auto bestemd is. Uiteraard zijn er mensen die onmiddelijk afhaken als ze zien dat de auto gechipt is. Ik heb de mijne ooit te koop gezet en het er onmiddelijk bij gezegd in de advertentie dat hij gechipt is.
Mss is het beter om dit pas te vermelden tijdens een testrit. Enerzijds is de kans groot dat de koper het merkt omdat de auto zo vlot rijdt. Anderzijds is de koper dan bij jou en ziet hij de auto voor zich. Als de auto er goed verzorgd uitziet dan is dat chippen niet meer zo een doorslaggevend element als wanneer je enkel kan afgaan op een advertentie
Ik val in herhaling, maar als je al het bovenstaande leest, heb je drie opties:
- meest legale: terug origineel verkopen
- half legaal: niet in advertentie schrijven, zeggen aan potentiële kopers, maar hangt af van je doelpubliek
- helemaal illegaal: niets zeggen, maar dan wens ik die koper geen ongeval toe met onderzoek / ALS dat gebeurt, is het denk ik perfect aan te tonen dat de wagen niet meer in originele staat is EN dat de koper het niet wist bij aankoop
Motortuning is sowieso verboden juridisch en verzekeringstechnisch gesproken.
Commercieel argument: ook daar weer afhankelijk van het doelpubliek.
Kortom: keuze laten of origineel zou ik persoonlijk doen... Ik ken de kosten wel niet om een wagen terug origineel te zetten.
Dat moet je toch eens uitleggen. Lijkt me moordend voor de koppeling.
Kan idd wel zijn , maar het was nu ook weer niet de bedoeling om constant zo op te trekken..........je bent jong , je staat naast een ander aan het licht ........en dan doe je dit hé
Na 168.000 km had die nog zijn 1e koppeling en die werkte nog.....perfect !
Er zijn enkele wagens die echt gemaakt zijn om te tunen (Impreza STi, Evo, Skyline) en waar dat een positief argument is. Maar hier heb je een doelpubliek dat ook kenner is en gaat nagaan wat je er juist aan deed. Het gaat hier ook nooit om ordinaire chiptuning maar om het verhogen van het vermogen door een combinatie van hardware en software aanpassingen.
Voor elke andere wagen, vind ik het een negatief argument. Het geeft duidelijk aan dat de vorige eigenaar de middelen niet had om een wagen van een dergelijk vermogen te rijden en op de goedkoop een locale dorpstovenaar met de software wat ging laten prutsen. Ik stel me dan ook direct de vraag "waarop heeft hij nog bespaard ?".
Best ook weer origineel zetten. Heb je nadien geen ambras.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Eerlijkheid duurt 't langst, maar wel misschien gewoon van man tot man ipv via internet. Ik zou eerlijk gezegd geen wagen willen kopen waarvan ik weet dat 'm getuned is, dus ik zou idd zo'n advertentie negeren. Als ik daarentegen tot bij een wagen ga kijken en de verkoper vertelt me dan eerlijk dat hij getuned is maar ik heb er ook een achtergrond bij, dan kan ik er nog mee doen wat ik wil maar dan kan het misschien al in overweging genomen worden.
Stel nu dat het om een wagen gaat van een 50-plusser die zijn auto supergoed onderhouden heeft en die zijn wagen heeft laten tunen, dan zal ik al een heel andere indruk hebben van eenzelfde wagen die verkocht wordt door een fils à papa van 20 jaar waarvan z'n wagen getuned is en met ringstickers en dergelijke er op. Ik weet, het is maar een INDRUK, en het eerste voorbeeld kan evenwel slechter hebben omgegaan met de auto dan het tweede, but you guys get the point .
ik zou de tune melden, maar ook ineens het adres en al de rest waar hij getuned is.
het probleem met tunen ( eendert welke vorm )
is dat de nieuwe eigenaar niet weet waar ze met het aangepaste materiaal terecht kunnen als er iets kapot is.
daarom is documentatie eigenlijk het belangrijkste.
Wens je je wagen in originele staat te verkopen dan kan je bij de meeste tuners volledig gratis terecht ( bijvoorbeeld bij www.br-performance.be ) voor het terug programmeren van de originele software.
Ik val in herhaling, maar als je al het bovenstaande leest, heb je drie opties:
- meest legale: terug origineel verkopen
- half legaal: niet in advertentie schrijven, zeggen aan potentiële kopers, maar hangt af van je doelpubliek - helemaal illegaal: niets zeggen, maar dan wens ik die koper geen ongeval toe met onderzoek / ALS dat gebeurt, is het denk ik perfect aan te tonen dat de wagen niet meer in originele staat is EN dat de koper het niet wist bij aankoop
Motortuning is sowieso verboden juridisch en verzekeringstechnisch gesproken.
Commercieel argument: ook daar weer afhankelijk van het doelpubliek.
Kortom: keuze laten of origineel zou ik persoonlijk doen... Ik ken de kosten wel niet om een wagen terug origineel te zetten.
dan gaat de nieuwe eigenaar toch eerst moeten kunnen bewijzen dat hij die chiptuning niet zelf heeft laten uitvoeren !
- meest legale: terug origineel verkopen
- half legaal: niet in advertentie schrijven, zeggen aan potentiële kopers, maar hangt af van je doelpubliek
- helemaal illegaal: niets zeggen, maar dan wens ik die koper geen ongeval toe met onderzoek / ALS dat gebeurt, is het denk ik perfect aan te tonen dat de wagen niet meer in originele staat is EN dat de koper het niet wist bij aankoop
Motortuning is sowieso verboden juridisch en verzekeringstechnisch gesproken.
Kortom: keuze laten of origineel zou ik persoonlijk doen... Ik ken de kosten wel niet om een wagen terug origineel te zetten.
Als ik dit goed lees en begrijp is het dus eigenlijk al bijna verplicht om het "tunen" op je verkoopsovereenkomst te vermelden , wil je later geen vodden hebben bij eender welk motorisch gebrek.
Als die koper dat dan toch te weten komt als je het niet hebt vermeld dan kan je je aan een gepeperde rekening verwachten of toch minstens iets dergelijks...
Eerlijk duurt het langst
Als ik in een auto geïnteresseerd ben en ik ontdek dat hij gechipt is, laat ik hem meteen staan. Er zijn enkele uitzonderingen (Volvo 2.4D die naar originele D5 waarden gechipt is bijvoorbeeld), maar ik zou het echt niet moeten. Net zoals onoriginele velgen en verlagingen vaak ook genoeg zeggen.
Comment