Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel versus benzine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• dat is omdat jij nog niet een 6.4 liter benzine reed

Comment

• Het zwaarste zal eenen 3.5 geweest zijn denk ik (ale, toch iets in die buurt)

Maar ik wil het altijd proberen.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Voor wat het waard is, een Saab cabrio (hoger gewicht / slechtere stroomlijn) diesel van 2010 met 160 pk / 350 Nm:
        • Fabrieksopgave: 5,2
        • Gemiddeld verbruik na 65.000 km: 5,85 ofwel 13% meer
        • 79 keer getankt, 4 keer daarvan 5,2 gehaald
        • eerste 10.000 km niet onder de 6 te krijgen
        • 5,4 is momenteel makkelijk te halen, maar je moet er naar rijden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
          Maar een deel van het rijplezier is weg met een diesel...

Denkt ge nu echt dat ik 1% minder rijplezier heb in mijn dieselstoof in vergelijking met mijne gti16? Rijplezier is nie alleen de motorblok hoor.

En 95% van de mensen koopt gene auto voor rijplezier maar wel om verplaatsingen zo goedkoop mogelijk van A naar B te doen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten

Denkt ge nu echt dat ik 1% minder rijplezier heb in mijn dieselstoof in vergelijking met mijne gti16? Rijplezier is nie alleen de motorblok hoor.

En 95% van de mensen koopt gene auto voor rijplezier maar wel om verplaatsingen zo goedkoop mogelijk van A naar B te doen.
            Voor mij wel. Ik maak graag onderscheid tussen mijn auto en mijn vervoersmiddel. Vervoersmiddel is zo goedkoop mogelijk (ding van het werk : je kan niet veel goedkoper zijn) en een auto moet voor mij goed klinken. Is dat nu diesel of benzine : maakt mij niet. Maar een diesel moet wel een dieselklop hebben, niet die diesels die willen klinken als benzines.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              Wat mij wel opvalt is dat ik alle benzine wagens waarmeeik al gereden heb op of onder het normverbruik op papire kan krijgen, en houden.
              Dat lukt me bij de diesels waarmee ik al gereden heb nooit, daarmee zit ik er altijd 1,5 tot 2 liter boven.
              Ik wel , zowel naft als diesel
              maar heb nog nooit met een BMW ecodiesel gereden.

Comment

Van die 5 % zijn er dus veel die een miskoop doen

Comment

95% van de mensen zijn dan ook geen autoliefhebber.
                  Ik heb enkele jaren geleden mijn trouwe zuinige golf tdi weggedaan voor een benzineslurpende roadster. Mijn brandstofkosten zijn meer dan verdubbeld, maar het is mijn beste aankoop ooit geweest.
                  Optrekken tot 7000 RPM, het geeft me iedere keer een brede smile op mijn gezicht. Gasrespons, motorkarakter, geluid... allemaal dingen die niet aanwezig waren bij mijn dieselstoof.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen diesel, maar het zal me toch niet hetzelfde rijplezier geven. Als mensen een wagen zoeken die hun zo goedkoop mogelijk van A naar B brengen, dan is dat hun goed recht en dan moeten ze kopen wat ze willen. Het is echter niet wat ik zoek in een wagen.

Als ik in mijn vader zijn 520d stap, mijn vriendin haar fiësta diesel, mijn moeder haar golf tdi,... iedere keer heb ik de indruk om met een vervoersmiddel onderweg te zijn. Daar is niets mis mee, maar dat is niet wat ik zoek in een wagen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten
                    95% van de mensen zijn dan ook geen autoliefhebber.
                    Ik heb enkele jaren geleden mijn trouwe zuinige golf tdi weggedaan voor een benzineslurpende roadster. Mijn brandstofkosten zijn meer dan verdubbeld, maar het is mijn beste aankoop ooit geweest.
                    Optrekken tot 7000 RPM, het geeft me iedere keer een brede smile op mijn gezicht. Gasrespons, motorkarakter, geluid... allemaal dingen die niet aanwezig waren bij mijn dieselstoof.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen diesel, maar het zal me toch niet hetzelfde rijplezier geven. Als mensen een wagen zoeken die hun zo goedkoop mogelijk van A naar B brengen, dan is dat hun goed recht en dan moeten ze kopen wat ze willen. Het is echter niet wat ik zoek in een wagen.

Als ik in mijn vader zijn 520d stap, mijn vriendin haar fiësta diesel, mijn moeder haar golf tdi,... iedere keer heb ik de indruk om met een vervoersmiddel onderweg te zijn. Daar is niets mis mee, maar dat is niet wat ik zoek in een wagen.
                    Dus..........Dieselrijders zijn GEEN autoliefhebbers. Wat voor zever is dat nu dat een dieselrijder geen autoliefhebber kan zijn

De moderne diesel vormt een dilemma voor de rechtgeaarde autoliefhebber, het verstand blijft argumenten aandragen waarom die diesels zo gek nog niet zijn.
                    Als je ouder wordt zijn gasrespons, motorkarakter, geluid... allemaal dingen die mij alsmaar minder interesseren. Comfort, luxe, veiligheid is voor mij veel belangrijker geworden. Dat ik dit toevallig ook in een diesel terug vind wil dit dan zeggen dat ik geen autoliefhebber meer ben.

Comment

• Iedereen doorloopt verschillende fasen in het autorijden, de ene zit daar of daar; En we eindigen allemaal in een dikke v8.... tegen 2 km/h...
                      Voor ieder wat wils, en gelukkige maar. Maar aan de ander kant zijn we onze planeet dik aan het verpesten met onze aardolieslurpende ondingen ;-)

Als je alles in perspectief plaatst, ga je alles relativeren.

De meesten gaan met hun auto werken, en zolang je geen fille hebt ben je gelukkiger dan met een dikke bak in de fille. Of het nu een tdi, v8, enz. is. Mijn auto is mijn vrijheid.... niet meer niet minder.
                      Last edited by ; 20/06/2012, 23:50.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                        Maar aan de ander kant zijn we onze planeet dik aan het verpesten met onze aardolieslurpende ondingen ;-)
                        Bwa, als ge ziet wat voor verwaarloosbaar aandeel het personenvervoer heeft in die materie, dan gaat er nauwelijks verschil zijn in de totale vervuiling zelfs al zouden we allemaal de auto aan de kant laten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
                          Bwa, als ge ziet wat voor verwaarloosbaar aandeel het personenvervoer heeft in die materie, dan gaat er nauwelijks verschil zijn in de totale vervuiling zelfs al zouden we allemaal de auto aan de kant laten.
                          Daar heb je een punt, het beste zou zijn dat we volledig zonder aardolie konden...(rubber, kleding, cosmetica,...)
                          En alternatieven hadden. Maar daar wil de meerderheid niet meer voor betalen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

Blijft een feit: niemand schijnt tot hiertoe met die 1.0 Turbo te hebben gereden.

Toch wel. Lees mijn eerste bericht maar eens.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                              Kleine modellen (stadswagentjes) ja, maar bv. de 508 en C5 zijn voor de overgrote meerderheid diesels.

Een benzine in de stad onder de 8 liter?
                              Ik krijg hem zelfs niet onder de 8 liter met 75% snelweg en 25% stad en heb geen zware voet.
                              Ik wil de eerste benzine wel eens zien die met 100% stadsverkeer onder de 9-10 liter raakt.
                              Klopt!

2 maanden geleden nog proefrit gedaan met de Golf 1.4 TSI van 105 pk. De boordcomputer gereset en enkel "stadsverkeer" gedaan en kwam op gemiddeld van 12l/100 km uit. Eenmaal ik terug vlot kon rijden, zakte het verbruik redelijk snel naar 8.2l/ 100km.

Dit was wel zonder start/stop en puur stadsverkeer, niet een gemiddeld verbruik want dan is deze wagen gemakkelijk onder de 7 l te krijgen (ook getest via boordcomputer). Maar dan kan je jezelf afvragen, is een boordcomputer wel 100% correct?
                              Last edited by ; 24/06/2012, 09:30.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                Klopt!

2 maanden geleden nog proefrit gedaan met de Golf 1.4 TSI van 105 pk. De boordcomputer gereset en enkel "stadsverkeer" gedaan en kwam op gemiddeld van 12l/100 km uit. Eenmaal ik terug vlot kon rijden, zakte het verbruik redelijk snel naar 8.2l/ 100km.

Dit was wel zonder start/stop en puur stadsverkeer, niet een gemiddeld verbruik want dan is deze wagen gemakkelijk onder de 7 l te krijgen (ook getest via boordcomputer). Maar dan kan je jezelf afvragen, is een boordcomputer wel 100% correct?
                                Volgens mij is een 1.4tsi 122pk minimum... Mss reed je met de 1.2tsi 105pk?
                                Boordcomputer is over het algemeen een stuk te positief (net zoals je snelheidsmeter)... Kijk maar eens op www.spritmonitor.de... Bij de meesten kan je zien wat hun gemiddelde verbruik per tankbeurt is door met de cursor op het icoontje BC te gaan.
                                Bij mij qua extremen op gebied van boordcomputer; 8.3liter op bc was 8.95l reeel.

Om nog even op de discussie van lichte opgepepte motoren terug te komen; Indien bewezen dat er een lange levensduur aan vasthangt zonder stevige kosten, zou ik het aandurven een kleinere motor te kiezen zoals een 1.2turbo ofzo... Maar dan is mijn rijstijl wel gericht op die 1200cc en niet op die 105pk's. Is toch net hetzelfde bij die gedownsizede diesels... Die zie je ook nog amper hoge km-standen halen zonder stevige kosten, terwijl die 'antieke' 2-3liter diesels pas 'ingereden' waren bij 200dkm. Nu geven die 1600-dieseltjes evenveel vermogen als een 20jaar oude 3liter-diesel, maar haalt nog maar de helft van die km's.
                                Nog een vb; kijk naar die turboloze 1600diesels van welleer (bijna iedereen van 40j en ouder heeft er al wel mee gereden of in het bezit gehad). Die haalden met gemak 3-400000km en werden gebrutaliseerd... Ah ja, want die hadden geen vermogen (50-60pk ofzo)
                                Grtz
                                Tom

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                  Volgens mij is een 1.4tsi 122pk minimum... Mss reed je met de 1.2tsi 105pk?
                                  Boordcomputer is over het algemeen een stuk te positief (net zoals je snelheidsmeter)... Kijk maar eens op www.spritmonitor.de... Bij de meesten kan je zien wat hun gemiddelde verbruik per tankbeurt is door met de cursor op het icoontje BC te gaan.
                                  Bij mij qua extremen op gebied van boordcomputer; 8.3liter op bc was 8.95l reeel.

Om nog even op de discussie van lichte opgepepte motoren terug te komen; Indien bewezen dat er een lange levensduur aan vasthangt zonder stevige kosten, zou ik het aandurven een kleinere motor te kiezen zoals een 1.2turbo ofzo... Maar dan is mijn rijstijl wel gericht op die 1200cc en niet op die 105pk's. Is toch net hetzelfde bij die gedownsizede diesels... Die zie je ook nog amper hoge km-standen halen zonder stevige kosten, terwijl die 'antieke' 2-3liter diesels pas 'ingereden' waren bij 200dkm. Nu geven die 1600-dieseltjes evenveel vermogen als een 20jaar oude 3liter-diesel, maar haalt nog maar de helft van die km's.
                                  Nog een vb; kijk naar die turboloze 1600diesels van welleer (bijna iedereen van 40j en ouder heeft er al wel mee gereden of in het bezit gehad). Die haalden met gemak 3-400000km en werden gebrutaliseerd... Ah ja, want die hadden geen vermogen (50-60pk ofzo)
                                  Grtz
                                  Tom
                                  Das ook waar, het was de 1.2 TSI. De 1.4 TSI van 122 pk was in Kortenberg maar dat verbruik heb ik niet getest.

Comment

• 12 L gemiddeld in stadsverkeer? Dat is bijna evenveel als mijn omega zaliger (2.2 atmo)..

Comment

• Niet vergeten dat ik de boordcomputer resette en testte in stadsverkeer, in de puurste zin van het woord. Aanschuiven,optrekken, stukske rijden, rood licht, terug vertrekken, terug aanschuiven, een stukske rijden, terug langzaam verkeer, stoppen, optrekken, stukske rijden enz... . Eenmaal uit het stadsverkeer was het verbruik binnen de km gezakt naar 8.2 liter. Dit is niet relevant voor het dagelijks gebruik want niemand rijdt op die manier want dan kan je beter met de fiets rijden of te voet gaan. Ik wilde dit enkel vermelden.

Gemiddeld verbruik zat tussen de 5.8 en de 6.3 met de 1.2 TSI van 105 pk.

Bij lange afstanden tegen constant 70 km/h, kwam deze auto niet boven de 4.8 liter.

Mijn auto heb ik na de proefrit op dezelfde manier getest en kwam bijna aan 20 liter uit.
                                      Last edited by ; 24/06/2012, 13:34. Reden: typo's, veel typo's

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten

Mijn auto heb ik na de proefrit op dezelfde manier getest en kwam bijna aan 20 liter uit.

Comment

• Mja, hangt altijd voor een groot deel af van rijstijl, rij nu met een astra 1.7diesel, autobahn, autobahn, autobahn, dus verbruik 7.5l/100, maar zou hem nooit willen ruilen tegen een benzine (of toch niet voor een 2.0, een 4.0 mss wel) voor dit soort trajecten, diesel rijdt op de lange baan veel relaxer en rustiger, minder nerveus...
                                          benzine is zaliger voor in de stad te rijden of korte ritten, kan je op ieder moment in toeren jagen en weg schieten is met die dieselblok niet, moedigt er ook niet tot aan. en ik ben een berlingo 1.4 gewoon geweest, jaag tot 6000 toeren en feesten maar...

Comment

Working...
                                          X