Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel versus benzine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
    Neen, dat zijn real-life verbruikscijfers in dagelijkse verkeer (mix snelweg-stad) van eigenaars.
    Het cijfer op papier is 4,5l.
    dus 22% meer verbruik dan opgegeven.
    ok, en nu de rest van mijn post nog

Mijn good old 1.9tdi reteslechte vuile totaal niet-BMW Skoda Octavia had opegegeven 5.8l verbruik en ik had ..... 5.8l verbruik.
    de BMW heeft met 5.5l bijna hetzelfde, maar beweert 4.5l.
    Last edited by ; 20/06/2012, 13:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
      dus 22% meer verbruik dan opgegeven.
      Zoals meestal... 1l meer dan het cijfer van de constructeur.
      Maar dus wel 5,5l en dus 3l minder dan mijn benzine.

ok, en nu de rest van mijn post nog
      Dit?
      continu 320Nm (maximumkoppel) of 143pk (max vermogen)
      Rij jij constant aan het maximum van wat de motor kan leveren?
      Ik alvast niet.
      For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Zoals meestal... 1l meer dan het cijfer van de constructeur.
        zoals meestal vandaag en zeker bij BMW.
        Leugens zijn meestal geen evidentie hoor!

Ik heb nog nooit met een wagen gereden die meer dan 0.5l naast de opgegeven waarden zat.
        Dat was voor de ecodieselschaamte en ook nooit met een BMW.

Comment

Mijn good old 1.9tdi reteslechte vuile totaal niet-BMW Skoda Octavia had opegegeven 5.8l verbruik en ik had ..... 5.8l verbruik.
          de BMW heeft met 5.5l bijna hetzelfde, maar beweert 4.5l.
          So what? Goed voor jou zou ik zeggen.
          Ik ben al zeer tevreden met 5,5l... zal serieus wat schelen in mijn tankbeurten.
          For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Rij jij constant aan het maximum van wat de motor kan leveren?
            Ik alvast niet.
            Tuurlijk niet, daarom vind ik die catalogus topcijfers bij "prestaties" icm verbruik geen reden om een wagen beter te vinden.

- verbruik is altijd fout en te laag ingeschat
            - vermogen is bijna nooit nodig

Maar zijn wel die cijfers op papier waar merken zoals BMW in uitblinken vandaag.

Comment

zoals meestal vandaag en zeker bij BMW.
              Leugens zijn meestal geen evidentie hoor!
              Heb vroeger nog een Picasso diesel gehad... daar zat ik 2l boven het opgegeven verbruik.
              Herinner me nog mijn Celica 1.6 in de jaren '90... Weet het opgegeven verbruik niet juist meer (rond de 8l denk ik), daar zat ik toen ik hem heb verkocht tussen de 11 en 12l.

BMW heeft daar niets mee te maken, alle constructeurs stellen hun verbruikscijfers op op basis van tests in speciale tunnels en deze hebben niets te maken met de realiteit.
              Last edited by N-D-D-V-D-B; 20/06/2012, 14:00.

Comment

Ik heb nog nooit met een wagen gereden die meer dan 0.5l naast de opgegeven waarden zat.
                Dat was voor de ecodieselschaamte en ook nooit met een BMW.
                Net zoals ik! Maar ik doe dan ook relatief weinig stads-of filekilometers en dan is zo een verbruik heel wat realistischer. Die fabrikanten testen hun wagens dan ook op zondagen wanneer het 21graden is en geen zuchtje wind.

En ik vind net zoals The Swede zegt dat rijplezier voor ieders individueel is... Voor mij is dit de soepelheid van een diesel gekoppeld aan de zuinigheid daarvan. Een moderne turbo-benzine zal ook wel soepel en zuinig zijn, maar er is 1 ding dat de Amerikanen wel juist hebben; 'Nothing beats cubic inches'. Maar net zoals de meeste van ons forummers moeten we compromissen vinden, want niet iedereen hier kan een dikke 8 of 12 cilynder veroorloven. Die zullen (bij juist gebruik en onderhoud) wel serieus hoge km-standen kunnen halen. Een opgepepte gedownsizede 1.0 of 1.4 (of wat dan ook) kan volgens mij niet goed zijn (waarmee ik niet zeg dat dit niet goed rijdt!). Als je uit een 1000cc 125pk haalt, dan wil dit zeggen dat je uit een 2000cc 250pk kan halen... Awél, ik trap mss op iemands tenen... maar als ge met een Impreza turbo ook constant 3/4 van zijn vermogen gaat gebruiken, gaat deze ook geen 150000km halen zonder zware kosten, volgens mij. Indien je die impreza wat normaal gebruikt, zie ik geen problemen. Maar in een 1000ccturbo-tje (niet uitgemolken tot 125pk, maar 90 ofzo) in een stadswagentje van 1000kg kan volgens mij (ook weer bij normaal gebruik/onderhoud). Het is iig iets wat ik niet zou aandurven.

Grtz
                Tom

Comment

20 000km / jaar in stadsritjes wil zeggen:

- dat uw motor serieus wat moeten op en neer gaan
                  - dat ge verdomme veel in 't stad rijdt eigenlijk

20 000km/ jaar snelweg wil zeggen:

- goede rodage voor de motor, op naar volgend jaar
                  - dat ge nie zo veel op de baan moet eigenlijk

Comment

20 000km / jaar in stadsritjes wil zeggen:

- dat uw motor serieus wat moeten op en neer gaan
                    - dat ge verdomme veel in 't stad rijdt eigenlijk

20 000km/ jaar snelweg wil zeggen:

- goede rodage voor de motor, op naar volgend jaar
                    - dat ge nie zo veel op de baan moet eigenlijk
                    Dat op en neer gaan kan ook goed zijn voor de motor. Wisselende toerentallen, zeker voor een motor die gemaakt is om wisselende toerentallen te draaien. Het is niet dat er bij allemaal een generator in het voorruim zit die een constant toerental draait.

Tja wat is stadsverkeer nog tegenwoordig? In Jabekke/Drongen/Kapellen/... wonen en gaan werken in Sijsele/Lochristi/Antwerpen Linkeroever/... kan je ook zien als stadsverkeer, ook al is het niet echt stadsverkeer, maar eerder steenwegverkeer.

Comment

Opel Meriva 1.4 100pk weegt 1285kg.
                      Meneer weet blijkbaar welke opties er aan de wagen toegevoegd zijn en weet het beter dan Opel zelf... http://www.opel.be/showroom/files/pd...a_specs_nl.pdf (inclusief bestuurder, wagens rijden niet uit zichzelf).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk Berichten
                        Meneer weet blijkbaar welke opties er aan de wagen toegevoegd zijn en weet het beter dan Opel zelf... http://www.opel.be/showroom/files/pd...a_specs_nl.pdf (inclusief bestuurder, wagens rijden niet uit zichzelf).
                        Dus volgens dat weegt elke Meriva altijd evenveel, ongeacht de motor die erin ligt?
                        Volgens de gegevens van Autoweek weegt de 1.4 100pk 1285kg en de 1.4 120pk 1320kg.
                        Bij mijn weten wordt bij de vermelding van het gewicht van een wagen geen rekening gehouden met de bestuurder. Opel moet weer eens speciaal doen...
                        Of weegt iedereen volgens jou evenveel?

Comment

Een maand terug heb ik een Meriva B 1.4 100 pk als vervangwagen mee gekregen. Op papier had die een rijklaar gewicht van 1380kg. Op 250 km (veel stad en korte afstanden) kwam ik kop 8 L gem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                            Een maand terug heb ik een Meriva B 1.4 100 pk als vervangwagen mee gekregen. Op papier had die een rijklaar gewicht van 1380kg. Op 250 km (veel stad en korte afstanden) kwam ik kop 8 L gem.
                            8L Gemiddeld boordcomputer? Doe er dan maar een half litertje bij... En dit is in vergelijking met fabrieksopgave ook een klets erbij. Enfin, die zelfde Meriva zou dit in dieselversie 1.5liter minder verbruiken (wat ook een stuk meer is dan fabrieksopgave). Ik haal tegenwoordig met mijn Alhambra 1.9tdi tiptronic bij een anticiperende rijstijl, 3X/week fileverkeer van een kwartier, redelijk wat korte ritjes (ben dan ook slecht te been, dus ritjes van 1km ofzo/paar keer op 1dag), paar dagen van de week ongeveer 100km in totaal (dus regelmatig met warme motor) en kort snel optrekken op (uitgerekend) 7.4 a 7.5l/100km (op BC 7.2), wat toch niet slecht is met een auto die op de weegbrug (met mij incl.) 1950kg weegt. Indien ik dit met een benzine zou doen, denk ik toch een stukje boven de 10l/100km uit te komen. Dit bij een jaargemiddelde van 17000km denk ik met een diesel toch een economische(r) wagen te hebben. Ik ben er zeker van; Hoe groter de wagen, hoe sneller je terug uit de kosten komt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                              hmm ik snap wat je wil zeggen.

Ik kreeg mijn vorige auto, ibiza SC naft niet onder de 8 ltr in de stad. gemiddeld per naftbak kreeg ik die niet onder de 9,5 ltr. en daar werd even hard mee gereden dan dat ik nu met mijn mazoetstoof doe . Vanaf dat ik jaarlijks minder km's ga doen, gaat mijn diesel toch sowiso buiten want hoewel ik de TDI's leuk vind om mee te rijden mis ik het toch om eens door te trekken tot 6 a 7k toeren.

En ik zou ook gewoon de benzine aanraden, maar ik reageerde er gewoon op dat 40k km/jaar met een benzine kan maar gewoon enorm duur is
                              zo zie je maar weer dat iets verkeerd kan opgenomen worden,blij dat je me snapt
                              duur ja dat kan wel ,maar prima te doen,wil ik zeggen niet *onbetaalbaar *
                              groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                8L Gemiddeld boordcomputer? Doe er dan maar een half litertje bij... En dit is in vergelijking met fabrieksopgave ook een klets erbij. Enfin, die zelfde Meriva zou dit in dieselversie 1.5liter minder verbruiken (wat ook een stuk meer is dan fabrieksopgave). Ik haal tegenwoordig met mijn Alhambra 1.9tdi tiptronic bij een anticiperende rijstijl, 3X/week fileverkeer van een kwartier, redelijk wat korte ritjes (ben dan ook slecht te been, dus ritjes van 1km ofzo/paar keer op 1dag), paar dagen van de week ongeveer 100km in totaal (dus regelmatig met warme motor) en kort snel optrekken op (uitgerekend) 7.4 a 7.5l/100km (op BC 7.2), wat toch niet slecht is met een auto die op de weegbrug (met mij incl.) 1950kg weegt. Indien ik dit met een benzine zou doen, denk ik toch een stukje boven de 10l/100km uit te komen. Dit bij een jaargemiddelde van 17000km denk ik met een diesel toch een economische(r) wagen te hebben. Ik ben er zeker van; Hoe groter de wagen, hoe sneller je terug uit de kosten komt...
                                Inderdaad, was op boordcomputer. Ik zeg er wel bij dat ik de schakelindicator niet altijd gevolgd heb. Bvb. als je bergop aan het rijden bent aan 50 in derde geeft hij aan dat je naar vierde moet gaan om dan aan 1400 rpm te bollen. Lijkt mij niet echt aangewezen.

Comment

Dus volgens dat weegt elke Meriva altijd evenveel, ongeacht de motor die erin ligt?
                                  Volgens de gegevens van Autoweek weegt de 1.4 100pk 1285kg en de 1.4 120pk 1320kg.
                                  Bij mijn weten wordt bij de vermelding van het gewicht van een wagen geen rekening gehouden met de bestuurder. Opel moet weer eens speciaal doen...
                                  Of weegt iedereen volgens jou evenveel?
                                  Lijkt mij eerder een standaardgewicht die 76 kg. De autoindustrie werkt wel meer met standaardmaten en -gewichten.
                                  De ingebouwde opties en minimale bezetting van de chauffeur brengen het gewicht van de wagen naar bijna 1400 kg zoals ik al zei.

Opletten trouwens met die vervangwagen. De boordcomputer staat standaard op 8 liter ingesteld. Past zich na een tijdje wel aan na analye van de rijstijl. En die boordcomputer werkt bij mij behoorlijk accuraat zo blijkt. Er is een duidelijk verschil te merken als ik met de wagen rij en mijn vrouw

Comment

Ik neem als leidraad gewoon het opgegeven verbruik in stadsverkeer. Meestal komt dat vrij goed overeen met mijn gemiddeld verbruik (60-70% snelweg).

Case in point: ik verbruik 9,5 liter gemiddeld (9,66 om exact te zijn) met mijn Punto, waar een zestal liter is opgegeven als gemiddeld gemengd verbruik. De BC geeft 9,8 liter aan. Op de snelweg aan een constante snelheid, mee met het verkeer, krijg ik het mom. verbruiksmetertje niet lager dan een achttal liter. Lig ik daar wakker van? Hell no, dankzij dat opgegeven verbruik en de gerelateerde uitstoot (142 gram/km) betaal ik wel slechts 166 euro BIV voor nen auto met 180 pk!

Ik snap echt niet dat mensen wakker liggen van het opgegeven verbruik... alle auto's binnen dezelfde klasse, gelijk gemotoriseerd, verbruiken bij gelijk gebruik toch quasi hetzelfde. Is het je teveel, koop dan iets lichters.

De energetische waarde van brandstof en het maximale rendement wat uit een verbrandingsmotor te halen valt is nu eenmaal ook beperkt, en de laatste 15 jaar valt er niet veel meer te winnen op dat vlak.
                                    Last edited by ; 20/06/2012, 17:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten

Ik snap echt niet dat mensen wakker liggen van het opgegeven verbruik...
                                      Ik wel... Net als jij je gek staart op je 180pk, ga jij ook niet tevreden zijn dat deze van 0 naar 100km/u 2seconden trager is dan fabrieksopgave... Snappie

Comment

Ja, maar het verschil is wel dat verbruik veel meer invloed ondervindt van gebruikersgerelateerde en situationele variabelen in vergelijking met het vermogen dat de motor levert. De ene persoon zal dichter bij de opgave komen, de andere - met identiek voertuig - zal misschien en bij wijze van spreken het dubbele verbruiken omwille van de omstandigheden. Planten ze beide hun rechtervoet neer, dan zal het verschil in acceleratien eerder marginaal zijn.

Comment

• Wat mij wel opvalt is dat ik alle benzine wagens waarmeeik al gereden heb op of onder het normverbruik op papire kan krijgen, en houden.
                                          Dat lukt me bij de diesels waarmee ik al gereden heb nooit, daarmee zit ik er altijd 1,5 tot 2 liter boven.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                          X