Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel versus benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
    Ford Focus + diesel = problemen
    Ford Focus + bezine = TOP !!!!
    En de Q7 vervangen door een Focus benzine? Zo enthousiast Ik zou een VW kopen
    Leg eens uit. Wat is er mis met een Focus diesel? Begin niet over een roetfilter of EGR.
    Last edited by ; 20/06/2012, 09:19.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
      de regering heeft iedereen willen laten dieselen,nu zijn er veel die vlug vlug een diesel aangekocht hebben.
      wacht maar,het zal nog wel veranderen.
      hoge instanties hebben officieel gezegt dat diesel kanker verwekkend is,een tijd geleden heeft touring al openbaar gemaakt dat men autos moet gaan belasten op roet ipv co2
      omdat roet gevaarlijker is tov de volksgezondheid tov co2 eerder voor de *opwarming vd aarde* en co2 meer door een benz dan een diesel wordt gemaakt.
      nu roet is weer een ander verhaal.
      ik zelf heb nu in de zoektocht naar mijn nieuwe wagen een berekening laten maken voor inschrijving.
      benz uiteraard meer co2 tov diesel (stukje meer zelfs) en toch kwam de benzine versie goedkoper uit .
      nu vertelde me enkele verkopers (peug,citroen) dat vorig jaar veel meer diesels werden verkocht,maar dat nu de tendens weer meer op benzine wagens licht.
      en de benzine verkoop weer omhoog gaat.
      verder wil ik zeggen dat 40 k te doen is met een benzine.
      niet dat het goedkoper zou zijn tov diesel,heb ik ook niet gezegd he.
      ik heb met 1ste wagen 40 k met een 1600 i gedaan,en me zeker niet beklaagd.
      want de volgende wagen was een benzine,en nu weer .

      een benzine wagen in de stad niet onder de 8 liter krijgen,hmm denk wel dat dat moet lukken.
      maar oordeel ik niet over doe sporadish eens een stad trip en blijf onder de 8 liter,maar rijd dan ook niet met een v6.
      ik rijd voornamelijk snelwegen,en heb niet te klagen .

      en tot slot,auto rijden kost nu eenmaal geld,om dan te klagen over dat de diesel momenteel wat lager staat,en dat een stimulans is om een diesel te nemen,diesel en benzine zullen op termijn,echt niet meer veel van elkaar verschillen in prijs.
      een diesel zuiniger dan een benzine,die kans is er maar zo erg veel zal dat nu ook weer niet verschillen.
      (lees : 1300 diesel- 1400 benzine genomen)
      en ik heb liever het rij plezier van een echte benzine wagen
      en daarom in TS zijn geval,zou benzine meer interesanter zijn *denk* ik dan
      hmm ik snap wat je wil zeggen.

      Ik kreeg mijn vorige auto, ibiza SC naft niet onder de 8 ltr in de stad. gemiddeld per naftbak kreeg ik die niet onder de 9,5 ltr. en daar werd even hard mee gereden dan dat ik nu met mijn mazoetstoof doe . Vanaf dat ik jaarlijks minder km's ga doen, gaat mijn diesel toch sowiso buiten want hoewel ik de TDI's leuk vind om mee te rijden mis ik het toch om eens door te trekken tot 6 a 7k toeren.

      En ik zou ook gewoon de benzine aanraden, maar ik reageerde er gewoon op dat 40k km/jaar met een benzine kan maar gewoon enorm duur is
      BMW X5 45e

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
        Belachelijk. Een stadswagen hou je makkelijk onder de 8L. Ik hield m'n eerste op een 7L.
        Ik sprak over gezinswagens die 100% stadsverkeer doen.

        Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk Berichten
        Opel Meriva B 1.4 100 pk = 7,5 à 7,9 liter met voornamelijk ritjes rond de kerktoren. Wagen doet sporadisch eens autosnelweg.

        En die wagen weegt bijna 1400 kg, zeker geen lichtgewicht dus.
        Opel Meriva 1.4 100pk weegt 1285kg.

        Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
        dan zal je u auto best eens binnen doen,voor een nazicht.
        't Zal wel...
        Ik zou diegene die met een E90 benzine onder de 8 liter raakt wel eens willen tegenkomen en dat 'ie me zijn geheim verteld.
        Oh, het lukt zeker, ik zit aan minder dan 7l (6,7-6,8 ) als ik naar Zuid-Frankrijk bol, maar hier gewoon rondrijden met een normale mix snelweg-stad is een verbruik van 8-8,5l het beste wat haalbaar is.
        For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

        Comment


        • #64
          Met ongeveer 10.000 km per jaar hebben we er objectief gezien geen baat bij om met een diesel te rijden. Maar toch is er één aspect dat hier in heel de discussie uit het oog wordt verloren en dat is het psychologisch aspect. Kijk als we vandaag een auto kopen dan betalen we hiervoor een (meer)prijs, maar de tijd slijt en enkele maanden na datum hebben we deze financiele inspanning al grotendeels verteerd, maar waar we niet omheen kunnen is het periodiek bezoek aan de "benzinepomp" en dan doet het deugt te kunnen vaststellen dat a. de dieselprijs toch nog altijd goedkoper is dan benzine en b. ondanks het dalende prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp, een dieselwagen 2 à 3 l/100 km minder verbruikt dan een gelijkaardig presterende benzinewagen bij dezelfde rijstijl.

          Comment


          • #65
            Voor mij een vraag, voor jullie misschien een weet.
            Valt een roetfilter en/of EGR klep onder de garantie? Sommige merken geven een garantie van 5 a 7 jaar.
            Bij Mercedes is er vb. een stergarantie die na afloop van de fabrieksgarantie kan afgesloten worden. Die stergarantie is in hoofdlijnen gelijk aan de fabrieksgarantie, incl. de roetfilters en EGR enz...

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
              maar waar we niet omheen kunnen is het periodiek bezoek aan de "benzinepomp" en dan doet het deugt te kunnen vaststellen dat a. de dieselprijs toch nog altijd goedkoper is dan benzine en b. ondanks het dalende prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp, een dieselwagen 2 à 3 l/100 km minder verbruikt dan een gelijkaardig presterende benzinewagen bij dezelfde rijstijl.
              Inderdaad, zo is het.

              Ik heb bijvoorbeeld nooit begrepen waarom mijn vader een diesel heeft gekocht... die wagen is nu 7 jaar oud en heeft nog geen 60.000km op de teller.
              Mijn benzinewagen is 6 jaar oud en ik ben vorige week de 140.000km gepasseerd. gemiddeld verbruik van 8,5l per 100km en de laatste tijd bijna 90€ voor een volle tank benzine waar ik een goeie 600km ver mee kom. Voor mij was diesel dan ook een logische keuze (of eigenlijk zou ik moeten zeggen: een noodzakelijk kwaad) in het licht van mijn verplaatsingen toen ik de opvolger heb besteld: lagere prijs aan de pomp, een lager verbruik van ongeveer 3 liter per 100km en ik geraak meerdere honderden kilometers verder alvorens ik opnieuw moet gaan tanken.
              Last edited by N-D-D-V-D-B; 20/06/2012, 10:19.
              For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

              Comment


              • #67
                Maar een deel van het rijplezier is weg met een diesel...
                BMW X5 45e

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                  Maar een deel van het rijplezier is weg met een diesel...
                  10€ voor de lunch van de week
                  14€ voor de lunch van de week met dessert

                  10€ dan maar, want 14€ is te veel
                  hey, maar een deel van het plezier is weg, zonder dessert!!!!

                  tja .........

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                    hey, maar een deel van het plezier is weg, zonder dessert!!!!
                    Zolang ze me mijn wijntje bij het hoofdgerecht niet afnemen, heb ik er geen probleem mee.
                    For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                      Zolang ze me mijn wijntje bij het hoofdgerecht niet afnemen, heb ik er geen probleem mee.
                      als je de vergelijking echt wil doortrekken, kan je stellen dat wie 10 keer moet tafelen per dag, beter geen desserten kiest, idd

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
                        Ford Focus + diesel = problemen
                        Ford Focus + bezine = TOP !!!!
                        De ford focus waarmee ik nu al een kleine 20 000kms mag rondtaffelen heeft nochtans geen problemen. Mijn collega's ook niet.

                        Als ik die waardes lees van die benzinemotoren en ditto verbruiken, is er dan helemaal niets verbeterd sinds de injectie op gang is gekomen in benzinemotoren? In mijn onderschrift staat het verbruik van mijn desje, een kleine 11.3l/100kms. Ik rij daar niet rustig mee, ik heb 4 vitesses, het is een 2.3liter-blok en ik heb luchtlekken waardoor hij rijker staat afgesteld dan normaal.
                        Yacub haalt met dezelfde motor in bijna uitsluitend stadsverkeer een 13liter. Sorry, maar een kleinere, lichtere en modernere wagen scoort beter, maar niet in verhouding vind ik. (13 liter versus een 8liter en een brooddoos versus een broodtrommel)

                        Comment


                        • #72
                          (met mijn 230 zat ik aan 10.5)

                          Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                          Maar een deel van het rijplezier is weg met een diesel...
                          ik vrees dat ik ooit ga moeten - want goekoper door taxatieverschil - op benzine, kijk er niet naar uit hoor

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                            Inderdaad, zo is het.

                            Ik heb bijvoorbeeld nooit begrepen waarom mijn vader een diesel heeft gekocht... die wagen is nu 7 jaar oud en heeft nog geen 60.000km op de teller.
                            Mijn benzinewagen is 6 jaar oud en ik ben vorige week de 140.000km gepasseerd. gemiddeld verbruik van 8,5l per 100km en de laatste tijd bijna 90€ voor een volle tank benzine waar ik een goeie 600km ver mee kom. Voor mij was diesel dan ook een logische keuze (of eigenlijk zou ik moeten zeggen: een noodzakelijk kwaad) in het licht van mijn verplaatsingen toen ik de opvolger heb besteld: lagere prijs aan de pomp, een lager verbruik van ongeveer 3 liter per 100km en ik geraak meerdere honderden kilometers verder alvorens ik opnieuw moet gaan tanken.
                            Ik kan uw redenering helemaal volgen rond uwe pa. Er zijn Belgen die het gewoon in het belachelijke trekken en echt niet rekenen dat kost van autorijden niet enkel de wekelijkse tankbeurt is.
                            Waar ik u niet meer volg, is dat ge zegt dat ge nu 8.5L verbruikt met uw benzine en dar met een diesel denkt 3 liter aan af te doen... Dat geloof ik niet. Toch niet bij een gelijkaardig prestatieniveau.

                            Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                            Maar een deel van het rijplezier is weg met een diesel...
                            Inderdaad. Het hangt er eigenlijk vanaf wat een chauffeur als rijplezier ziet en ik merk dat meer en meer mensen, incluis de meerderheid op dit forum het zuiver rij-aspect (motorkarakter en wegligging) niet meer als primoridiaal beschouwen maar dat "rijplezier" overeenkomt met comfort, stijl van interieur, gadgets, etc. Een laag verbruik (en dito "ik moet me niet teveel zorgen maken dat er weer eens getankt moet worden"-gevoel) kan ook een factor "rijplezier" zijn.


                            Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                            De ford focus waarmee ik nu al een kleine 20 000kms mag rondtaffelen heeft nochtans geen problemen. Mijn collega's ook niet.

                            Als ik die waardes lees van die benzinemotoren en ditto verbruiken, is er dan helemaal niets verbeterd sinds de injectie op gang is gekomen in benzinemotoren? In mijn onderschrift staat het verbruik van mijn desje, een kleine 11.3l/100kms. Ik rij daar niet rustig mee, ik heb 4 vitesses, het is een 2.3liter-blok en ik heb luchtlekken waardoor hij rijker staat afgesteld dan normaal.
                            Yacub haalt met dezelfde motor in bijna uitsluitend stadsverkeer een 13liter. Sorry, maar een kleinere, lichtere en modernere wagen scoort beter, maar niet in verhouding vind ik. (13 liter versus een 8liter en een brooddoos versus een broodtrommel)
                            13 L is best stevig voor een 230E. Mijn E230 (iets andere motor wel), was de zuinigste wagen die ik ooit had. Dat ding mocht ik echt serieus afjagen en dat had tussen 9 en 10L nodig.
                            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                            Comment


                            • #74
                              clk 200, met die motor maar 2-liter was op 9 liter gas te krijgen, vaak zelfs eronder

                              had die nooit mogen wegdoen

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                13 L is best stevig voor een 230E. Mijn E230 (iets andere motor wel), was de zuinigste wagen die ik ooit had. Dat ding mocht ik echt serieus afjagen en dat had tussen 9 en 10L nodig.
                                reed deels op roest

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                  Waar ik u niet meer volg, is dat ge zegt dat ge nu 8.5L verbruikt met uw benzine en dar met een diesel denkt 3 liter aan af te doen... Dat geloof ik niet. Toch niet bij een gelijkaardig prestatieniveau.
                                  Heb nu een E90 318i (129pk) en heb een F30 318d (143pk) besteld.
                                  Als ik kijk op spritmonitor dan is een verbruik van 5,5l goed haalbaar en ik heb al van verscheidene eigenaars gelezen dat dit cijfer realistisch is.
                                  Dus normaliter hoger prestatieniveau (180Nm tgo. 320Nm) met 3 liter lager verbruik.
                                  Last edited by N-D-D-V-D-B; 20/06/2012, 13:37.
                                  For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    13 L is best stevig voor een 230E. Mijn E230 (iets andere motor wel), was de zuinigste wagen die ik ooit had. Dat ding mocht ik echt serieus afjagen en dat had tussen 9 en 10L nodig.
                                    Vergeet niet dat Yacub en ik rondrijden met een volledig mechanisch systeem! Nul de botten computers. Ik weet ook dat die opvolgers zuiniger zijn. Ik weet ook dat ik mijn verbruik onder de 10l zou moeten krijgen, maar het lukt niet omdat de motor niet 100% is.
                                    Maar los daarvan : dat zijn motoren van 30 jaar oud!

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                                      Heb nu een E90 318i (129pk) en heb een F30 318d (143pk) besteld.
                                      Als ik kijk op spritmonitor dan is een verbruik van 5,5l goed haalbaar en ik heb al van verscheidene eigenaars gelezen dat dit cijfer realistisch is.
                                      Dus normaliter hoger prestatieniveau (180Nm tgo. 320Nm) met 3 liter lager verbruik.
                                      dat zijn de extremumwaarden op papier

                                      je gaat geen 5.5liter verbruiken (minimumverbruik) aan continu 320Nm (maximumkoppel) of 143pk (max vermogen). Dat is fysisch onmogelijk.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Ik haal 11.5l / 100km met een 24jaar oude 3000cc M103 op automaat.

                                        Ik heb wel eens vlotter gereden dan nu (nu maar af en toe ) en toen had ik meer..... 12l

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                          dat zijn de extremumwaarden op papier
                                          Neen, dat zijn real-life verbruikscijfers in dagelijkse verkeer (mix snelweg-stad) van eigenaars.
                                          Het cijfer op papier (cijfer constructeur) is 4,5l.
                                          For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X