Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Km vergoeding ipv firmawagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Jij moet zelf eens rekenen hé.

Als je geen te grote pech hebt, dan moet je met dat geld je auto kunnen betalen (geen exclusieve bak natuurlijk).

Om een goed idee te hebben van de maandelijkse kost van een auto gebruik ik de website van de leasingsmaatschappijen. Directlease.be is zo'n voorbeeld.
    Je kiest de auto met opties, en geeft dan in hoe lang je die wil rijden, en hoeveel km/jaar. En dan zie je een maandprijs inclusief of exclusief brandstof.
    Ga er maar van uit dat de werkelijke kosten die jij hebt niet veel zullen verschillen.

Leasemaatschappij zal een grotere korting hebben op de aankoop en onderhoud, maar ze moeten natuurlijk zelf ook wat winst maken.

Voor een Golf Variant 1.6 TDI Trendline met een business pack kom ik aan 690€ incl brandstof incl BTW, voor 30.000/jaar gedurende 5 jaar.
    Dat geeft me een km prijs van 0,28€.
    Als je 0,34 € per km krijgt, dan maak je 150€ winst per maand (als je elke gereden km mag aanrekenen natuurlijk).

Je kan waarschijnlijk meer winst maken als je een 2dehands koopt van 2-3 jaar oud, of je wagen langer houdt. Dat verhoogt natuurlijk het risico op een iets groter defect en onverwachte kosten. No risk, no fun.

Zit niet ver van de berekening van Germinal.

Comment

Bedankt.
      Ik ben hier wat aan het opzoeken wat het voordeligst uit draait, en kom ook bij afschrijving van beroepskosten uit.

Aangezien de kilometervergoeding onbelast is, ga ik er van uit dat brandstofkosten, onderhoudskosten... niet kunnen worden ingebracht?
      Of mag dit toch?

En kan er iemand mij een idee geven wat de gemiddelde jaarlijkse waardevermindering is van een tweedehands auto?
      Ik heb gisteren een mooie Volvo V50 uit 2011 gezien met 65.000 km op de teller. De garage vraagt er nog 13.500 voor.
      Als ik nu zo iets zou kopen en er een 25.000 km per jaar mee zou rijden, hoeveel waarde verliest die auto jaarlijks?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
        ja LOL, woon werkverkeer.
        Ik werk van thuis uit want mijn bureau is in Bonn, Duitsland

IK kom daar bijna nooit (met de wagen). Klanten bezoeken kunnen dus niet ingebracht worden?

teizman
        is het dan niet mogelijk om de forfait voor deze fictieve verplaatsing in mindering te brengen voor de fiscus?

dat zou pas een voordeel zijn

Comment

Als je een onbelaste km vergoeding krijgt, dan mag je uiteraard geen kosten meer inbrengen.
          Let wel op met de regels:
          Als je van bij je thuis naar een klant rijdt, en van die klant naar huis, dan mag je die kms onbelast vergoed krijgen.
          Als je eerst naar het werk rijdt, om dan naar een klant te rijden, dan mag je pas beginnen tellen vanop het werk.
          En als je een dagje op kantoor zit, dan mag je niks vergoed krijgen. De woon-werk km mag je wel ingeven aan 0,15€ per km om van je belasting af te trekken, maar dan moet je wel boven je forfait geraken.

Als je per sé je al je kosten wil bewijzen, dan moet je uiteraard ook de ontvangen km vergoeding inbrengen, en dan zal je alleen boven je forfait geraken als je een Cayenne of zoiets koopt.

Je V50:
          Waardeverlies gaat degressief. De eerste jaren een stuk meer dan de laatste jaren.
          Ik zou het zo inschatten:
          Stel dat je daar nog 4 jaar mee rijdt, dan is de auto ca 8 jaar, en staat er 165.000 km op. Ik denk dat je daar dan met wat moeite nog 3000€ voor zou kunnen krijgen.
          Waardeverlies zit dan rond de 2500 - 3000/jaar.
          Is de auto nog betrouwbaar, en vallen de kosten wat mee, dan kan je misschien nog 2 jaar langer rijden, en dan doe je mogelijk wat winst.
          Dit is een typische ex-firmawagen, 4 jaar oud en een redelijk aantal kms. Waarschijnlijk onderhouden volgens het boekje, maar gebruikt door een bureelmannetje. Als het een vertegenwoordiger is, dan zouden er meer km op staan.

Comment

Op die regels hebben ze bij mij op het werk dus een uitzondering gemaakt, als tegemoetkoming omdat ze mij bij de onderhandelingen voor mijn nieuwe functie geen auto konden geven.
            Ik mag bijgevolg alle kilometers ingeven aan 0.34€/km van mijn werkgever, ook die van thuis naar het kantoor.
            Of dat eigenlijk fiscaal in orde is, weet ik eigenlijk niet. Ik krijg dan uiteraard wel geen woon-werk-vergoeding van 0.15€/km voor de standaard woon-werk-verplaatsingen.

Comment

Let hiermee op, want je werkgever doet iets wat ze niet mogen doen.
              Als de fiscus daar op valt, riskeer jij een bijkomende aanslag, en zij ook.

Je bent ook verplicht van een boekhouding te houden, en als je daar woon-werk verkeer in zet, dan gaan ze dat wel eens vinden (als ze controleren natuurlijk).

Exact dat is de reden waarom zo veel mensen bedrijfswagens hebben. En echte vertegenwoordigers komen met 25.000km per jaar niet toe.

Comment

Er is een wettelijke limiet op de hoeveelheid km waarvoor een werkgever een km vergoeding mag uitbetalen, en die ligt veel lager dan 55000 km. Dus de constructie die je hier denkt op te zetten is niet toegelaten. Alles boven die vergoeding zal dus gewoon belast worden als inkomen, zoals het hoort.
                BMW 420dA : >>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                  Er is een wettelijke limiet op de hoeveelheid km waarvoor een werkgever een km vergoeding mag uitbetalen, en die ligt veel lager dan 55000 km. Dus de constructie die je hier denkt op te zetten is niet toegelaten. Alles boven die vergoeding zal dus gewoon belast worden als inkomen, zoals het hoort.
                  normaal beperkt tot 24000km/jaar maar er zijn uitzonderingen, heb 14 j lang met KM-vergoeding gereden en deed toen een 45000km/jaar veel keren naar belastingsdienst mogen gaan maar iedere keer een OK gekregen
                  mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Km vergoeding van 0,34 is echt weinig en dient om de kosten te dekken, niet als extra inkomen. Je kan daar maar een gewoon autootje mee betalen/afschrijven. Je moet toch rekenen op 30 cent effectieve kost / km ( 10 cent benzine, 10 cent verzekering, taks en onderhoud en 15 cent afschrijving ) je kan er enkel wat aan overhouden door uw afschrijving zo laag mogelijk te houden
                    Ik zou niet liever hebben. Ik doe al mijn verplaatsingen met de polo op LPG dan is wel geen autostrade auto maar kost mij gemiddeld over 4j €0,09 met verkeersbelastingen in.
                    Verzekeringen niet maar goed reken maximaal 0,14. dan heb ik 20cent over.
                    Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                      Ik zou niet liever hebben. Ik doe al mijn verplaatsingen met de polo op LPG dan is wel geen autostrade auto maar kost mij gemiddeld over 4j €0,09 met verkeersbelastingen in.
                      Verzekeringen niet maar goed reken maximaal 0,14. dan heb ik 20cent over.
                      Ik word werkelijk triestig van da zo goedkoop mogelijk proberen te rijden.
                      That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                      28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                      28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                        Ik word werkelijk triestig van da zo goedkoop mogelijk proberen te rijden.
                        Kan ik er aan doen dat het zo goedkoop is om te rijden? €0,14 is gewoon een all in over 4jaar en het blijft dalen (lpg-installatie, lpg, benzine,onderhoud,onderdelen,Chinese banden,belastingen en verzekeringen).

Als ik mij wil uitleven ga ik met de andere wel 98gaan tanken die zit al op 0.3 voor benzine alleen.
                        Polo 6n 1.4

Comment

Kan je LPG in elke benzine auto pleuren?
                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                          current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                            Kan je LPG in elke benzine auto pleuren?
                            Dat nu ook weer niet, maar alles pre 2005 normaal wel. Daarna hangt het er een beetje vanaf bij injectie gaat het normaal nog, directe injectie niet of moeilijk.
                            En die €0,14 dat ik met een verbuik van 9.6 +0,5 benzine.
                            Doe je dit op een oude vw lupo die maar 5/6l slikt komt het nog pakken goedkoper uit.
                            Polo 6n 1.4

Comment

Ik zit met mijn diesel ook op 0,18 all-in over de laatste 5 jaar.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Ik zit met mijn diesel ook op 0,18 all-in over de laatste 5 jaar.
                                Om nog even lastig te doen, aankoopprijs ook? bij mij wel (€500).
                                heel makkelijk bij te houden met bijvoorbeeld fuellog.
                                Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                  Om nog even lastig te doen, aankoopprijs ook? bij mij wel (€500).
                                  heel makkelijk bij te houden met bijvoorbeeld fuellog.
                                  Nee, want dat kan je eigenlijk pas bij verkoop erbij nemen.
                                  Aankoop - verkoopprijs en dan verdelen over de tijd (kilometers) dat je de auto gehad hebt.
                                  Bij zo een lage aankoopprijs als bij jou zal dat natuurlijk niet zo een groot verschil maken.

Ik gebruik carstats.nl om alles bij te houden.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik zou zeggen.....Doen! die km-vergoeding + wagen!

Ik rijd elk jaar met een andere jong tweedehands... mijn vorige was een 535d: nieuwprijs 87000euro, maar gekocht aan 43500euro (Jahreswagen, 23.000km) en een klein jaar verkocht aan 41000 met zowat 80.000km's

De km vergoeding volstond om hier mee te rijden....dankzij de juiste keuze van de auto (bijzonder goede aankoopprijs) en hoge herverkoopprijs....
                                    Ik log al mijn verplaatsingen met een gps logboek. Tanken houd ik bij met de mastercard en facturen gaan in één schuif uiteraard....

zou niet anders willen, al draag ik natuurlijk een behoorlijk risico, vooral mbt koetswerkschade en dergelijke....
                                    (als autoliefhebber, neem je dit er wel bij )

teizman

Comment

Omnium lost dat toch op? Slim gezien wel maar Je betaalt dan wel elk jaar BIV en mijn ervaring leert dat 3L's niet zo goed verkopen op de tweedehandsmarkt in België en dan al zeker niet zo'n dure.. Maar als je een goed afzetkanaal hebt

Mijn 330d staat al een paar maanden te koop ( gekocht voor 36.000 euro met 23.000 km en 10 maanden oud, nieuwprijs 66.000) en staat nu ( anderhalf jaar later ) te koop aan 26.000 met 110.000 km.

Waarmee ik de TS maar even wil meegeven dat het ook anders kan lopen dan bij teizman
                                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                      current : BMW 330D F30

Comment

TS = teizman

Heeft z'n weg intussen gevonden.

Comment

@Germinal: een deel van de 'zorgen' zijn idd opgelost door de omnium, maar toch.... Je brengt liever niet elk jaar een incident binnen bij je verzekering dus als er eentje is, ga je echt wel voorzichtig zijn... Omnium 'gebruiken' is soms een probleem voor de bonus-malus, soms hangt er ook een serieuze franchise aanvast (t zijn ook dure/krachtige wagens, dus de franchise kan wel eens tegenvallen)

Momenteel rijd ik -serieus tegen mijn goesting- met een ml350..... in januarie gaat hij weg...hopelijik krijg ik ervoor wat ik nodig heb om 'uit de kosten te zijn'....Lukt dit niet, dan rijd ik er wat langer mee...

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik steeds de kosten-baten vergeleken heb met de 'kostprijs' van een leasewagen mét hoge VAA. Mijn laatste firmakrel kostte zowat 300euro/maand, dus deze tel ik mee als absolute grens voor de toegelaten kostprijs voor eigen auto, gedekt door KM vergoeding (+virtuele VAA).
                                          Voor de 535d was die toevoeging van de maandelijkse 300 zelfs niet nodig.....deal (koop én verkoop) en gebruikskosten waren zo gunstid dat ik er kwam met enkel de km vergoeding.... (die bij mij trouwens maar 0,3E/km bedraagt)

In Januari hoop ik mij een nieuwe A6 te vinden: een jahreswagen, liefst een biturbo

teizman

Comment

Working...
                                          X