Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Km vergoeding ipv firmawagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Km vergoeding ipv firmawagen

Hallo,

Sinds 14 maanden rijd ik met een XC60 2.4 4x4. Een dergelijke wagen wordt wel erg duur vanaf januari (iets van een 280€/maand).
    Daarom denk ik eraan deze leasing stop te laten zetten door mijn firma en zelf een auto te kopen.

Ik denk er nl aan om een VW touareg oid te kopen. Mijn werkgever zou me de officiele km vergoeding kunnen geven (0.3352/km) en aangezien ik veel km rijd, kan ik me dan wel een leuke wagen veroorloven.
    Is dit een gek idee?

Ik dacht als volgt te rekenen:

Aankoop wagen incl opties en korting: (touareg, 3.0 tdi,) 48.500 + 4000€ aan opties (enkel metaallak, gps en leder)

Andere kosten:
    Diesel: Km/jaar X 3 jaar X verbruik per 100km X kost per liter
    55.000km X 3 X 8.5/100 X 1.4: 19600€
    Verzekering (omnium) voor 3 jaar: 5000
    BIV en Verkeersbelasting: 4720
    Onderhoud: 2200
    Banden: 1500
    Kosten voor lening: 3000

Totaal kosten 48500 + 4000 + 19600+ 5000 + 4720 + 2200 + 1500 + 3000 : 88820€

Herverkoopwaarde na 3jaar/160000 : - 25.000

KM vergoeding: 55000*3*0.3352 : - 55300

Totale kost auto: 88820 – 25 000 – 55300= 8500€

Met andere woorden: mocht ik elke maande 280 euro moeten afdragen aan de staat, zou ik meer kosten hebben per maand....

Klopt mijn redenering zowat?

Alvast bedankt,

Leg eens uit hoe je aan die kosten komt

Comment

Hoi,

Kosten bepaald als volgt:

BIV en verkeersbelasting: simpel, google

Diesel is verbruik (8.5l/100km, ik doe quasi enkel autostrade) X km/jaar X kost per liter

Onderhoud: elke 30.000 tss 400 en 500€

Banden: 6 stuks aan 200€ met wat marge naar boven

Kosten voor lening (via simulaties online)

Kosten verzekering (via simulaties online)

Herverkoopwaarde op basis van auto's van 3 jaar / 150.000, Touareg op Autoscout24 (echte zoekertjes) en dit was dan nog met het vorige model.

Vergeet ik nog iets? Ben ik ergens te optimistisch / pessimistisch?

alvast bedankt,

Comment

Wordt die XC60 280euro/maand duurder of is dat het totaalbedrag per maand?

Voor dat geld kun je zelf niet zo'n auto rijden.
        Van het bedrag wat je aan kilometervergoeding krijgt houdt je niet veel over voor afschrijving en je moet eerst zelf een flink bedrag investeren in een privé-auto waar je zakelijk in gaat rijden.

Comment

je grootste onbekende factor is wat de dieselprijs gaat doen ?
          zakken zal hij waarschijnlijk niet doen

je 8500 euro kost kan je wegwerken door hem in de UK te kopen denk ik.
          zeker is offerte laten maken in UK

Welcome to Volkswagen UK. Explore all our offers on new, used, hybrid and electric cars, & find the model and financing options for your Volkswagen today.

in uk komt hij op 40800 pond (incl leder, gps en metaal) hier moet 1% bijtellen btwverschil , omrekenen pond/ naar euro x 0.83 / hier moet je nog de dealerkorting aftrekken + kosten om hem te gaan halen
          Last edited by carman; 23/12/2011, 16:42.

Comment

Bedankt voor je tips:

Dieselprijs kan stijgen, de belastingvrije vergoeding per km kan misschien ook stijgen? Gebeurt dit vaak dat de overheid/fiscus dit verhoogt?

Kopen in de UK: maar moet ik dan niet best al over mijn aankoop budget beschikken (cash)?
            Is dit wel een goede optie als er voor de auto geleend gaat moeten worden?

teizman

Comment

als het geld niet cash beschikbaar is , moet je is bij je bankier gaan praten.
              je kan een optie nemen om de pondkoers tegen een bepaalde vaste koers aan te kopen binnen x aantal maanden.

Comment

Ik doe toevallig al wat jij denkt te doen.
                Reeds drie jaar en houd al m'n kosten bij.

Toevallig ook voor 55 000 a 60 000 km/j.
                Verbruik van ong 8l/100km.

Maar:
                - ik reken m'n taks en verzekering niet mee als kost omdat we sowieso een tweede auto nodig hebben).
                - ik koop occasies van max 22 000 euro en verkoop die na een heel pak km's voor ong 6 000 euro.

De overheid verhoogt inderdaad snel de mazoutprijzen en dat voel je. Zeker met zo een km-aantal.
                De indexering ijlt wat na, en gebeurt minder vaak. Het een zou het ander een beetje moeten compenseren, maar 't verschil vermindert wel stelselmatig.
                In elk geval blijft het voor mij nog steeds zeer interessant: je koopt wat je wil waar je wil, je doet ermee wat je wil en je houdt er een beetje aan over.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

je kan het ook nog eens aan 15cent per km voor woon werkverkeer in je personenbelasting steken per gewerkte dag

Comment

Joepie, goed nieuws allemaal wat ik hier lees..... mijn plannetje zou dus wel eens kunnen lukken

Hey69: wat wil dit concreet zeggen: dat ik een bedrag van mijn aantal Km's X 0.15 € in mindering kan brengen van mijn belastingen?
                    Wil dit zeggen dat ik jaarlijks bijvoorbeeld 55.000 x 0.15 € = 8250€ minder belastingen moet betalen? Ik vermoed dat dit wat te optimistisch is, niet?
                    Of wil dit zeggen dat mijn netto belastbaar inkomen zakt met 8250€?

teizman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
                      Joepie, goed nieuws allemaal wat ik hier lees..... mijn plannetje zou dus wel eens kunnen lukken

Hey69: wat wil dit concreet zeggen: dat ik een bedrag van mijn aantal Km's X 0.15 € in mindering kan brengen van mijn belastingen?
                      Wil dit zeggen dat ik jaarlijks bijvoorbeeld 55.000 x 0.15 € = 8250€ minder belastingen moet betalen? Ik vermoed dat dit wat te optimistisch is, niet?

teizman
                      Zou je de berekening is niet maken met iets kleiner/zuiniger?
                      Passat break, skoda suberb oid.

Comment

Euh , ja uiteraard is dat een goed idee maar dat is niet waar ik voor kies.

Ik ben veel comfort gewoon met een XC60 en stel dit enorm op prijs voor mijn lange ritten. Ik ben niet elke dag op de baan, maar als ik weg ga is het voor erg lange ritten.

Daarenboven is de netto meerkost vrij beperkt hoor. Een suv lijkt zijn waarde beter te behouden als ik kijk naar de zoekertjes op het internet. Dit compenseert de extra kost voor de diesel. De vaste kost (aankoop auto) is bovendien niet de belangrijkste component van de totale kost.

Ik wil vooral mijn huidige situatie financieel fine tunen, maar daarmee is niet gezegd dat ik absoluut op de goedkoopste manier wens te rijden. Ik wil wel het meeste comfort, voor ongeveer dezelfde totale kost.

Anderzijds heb je gelijk dat zuiniger automatisch betekent 'goedkoper'. Vandaar dat ik ook wel interesse heb in de nieuwe ML 250 cdi.

groetjes,
                        teizman

Comment

Ik droom van zo'n regeling met mijne oude,goedkope en comfortabele W124
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

teizman
                            je kan dit als beroepskost inbrengen . ENKEL van en naar werkplaats kunnen als km ingebracht worden dus ons hoofdkwartier is in Brussel. ik doe waasland brussel 55km (x2 heen en terug dus) 110km X 220werkdagen X 0.15cent = RESULTAAT kan je dan inbrengen als beroepskost.Je maakt dan geen gebruik van je forfait. je lapt daar nog wat computerkosten en wa boeken en zo bij en heb je een mooi bedrag MAAR lees dit http://www.sd.be/site/NR/rdonlyres/A...186PDFNED1.pdf blijkbaar kmot er nu een grens

Comment

ja LOL, woon werkverkeer.
                              Ik werk van thuis uit want mijn bureau is in Bonn, Duitsland

IK kom daar bijna nooit (met de wagen). Klanten bezoeken kunnen dus niet ingebracht worden?

teizman

Comment

Ik heb hier ook al over nagedacht ...

Kan een werkgever u eigenlijk verplichten om een lease/poolwagen te gebruiken ipv uw eigen wagen ?
                                Zeker in de consultancy sector waar die kilometervergoeding meteen op een project geboekt wordt lijken ze hier wel eens moeilijk over te doen, zeker als het projectbudget niet al te groot is.

Stel je moet naar een klant en je rijdt me je eigen wagen. Zijn het dan de totale kilometers van thuis uit die vergoed worden, of moet je beginnen te tellen van het kantoor waar je werkt ?
                                Last edited by ; 23/12/2011, 22:32.

Comment

Ik vermoed inderdaad dat de keuze aan hen is.
                                  Net daarom dat ik zooo graag voor een kleine multinational werk. We zijn slechts met 25 voor heel Europa en Midden Oosten. Ieder heeft zijn land en dat maakt dat het beleid zo flexibel en à la carte is. Heerlijk hoor.

Nu maar hopen dat ze die leasewagen voortijdig willen stopzetten...

Comment

bij ons kan je ook met km vergoeding rijden, maar danword je wel in de zak gezet
                                    eerste 8000 km aan 30cent, dan 8000 tot 15 000 zakt dat naar 20cent ongeveer endan tot 28000 km iets van 15cent de km en daarna NIETS meer

maw je word eigelijk goed gepusht om firmwawagen te nemen

ik doe er gemakkelijk 50 - 55000 per jaar. ongeveer 80% beroepsmatig....

Comment

Ik wil vooral mijn huidige situatie financieel fine tunen, maar daarmee is niet gezegd dat ik absoluut op de goedkoopste manier wens te rijden. Ik wil wel het meeste comfort, voor ongeveer dezelfde totale kost.

Anderzijds heb je gelijk dat zuiniger automatisch betekent 'goedkoper'. Vandaar dat ik ook wel interesse heb in de nieuwe ML 250 cdi
                                      Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                                      Ik droom van zo'n regeling met mijne oude,goedkope en comfortabele W124
                                      weet wel dat het pas interessant is als je veel werk-werk rijdt. En dat dan ook je wagen sneller verslijt. M'n V70 zal ik op 6j opgereden hebben: gekocht aan 90 000 km, na 6j zal hij ongeveer 400 000 km hebben.

IK kom daar bijna nooit (met de wagen). Klanten bezoeken kunnen dus niet ingebracht worden?
                                      neen, alleen woon-werk.

Oorspronkelijk geplaatst door Torchus Bekijk Berichten
                                      Ik heb hier ook al over nagedacht ...

Kan een werkgever u eigenlijk verplichten om een lease/poolwagen te gebruiken ipv uw eigen wagen ?

Stel je moet naar een klant en je rijdt me je eigen wagen. Zijn het dan de totale kilometers van thuis uit die vergoed worden, of moet je beginnen te tellen van het kantoor waar je werkt ?
                                      verplichten letterlijk kunnen ze niet echt, maar ze zijn genoeg manieren om je te dwingen....

Bij ons wordt effectief aangerekend wat je gereden hebt. Vertrek je van thuis, is het van thuis. Vertrek je vanop kantoor, is het vanaf kantoor.

Oorspronkelijk geplaatst door hey69 Bekijk Berichten
                                      bij ons kan je ook met km vergoeding rijden, maar danword je wel in de zak gezet
                                      eerste 8000 km aan 30cent, dan 8000 tot 15 000 zakt dat naar 20cent ongeveer endan tot 28000 km iets van 15cent de km en daarna NIETS meer

maw je word eigelijk goed gepusht om firmwawagen te nemen

ik doe er gemakkelijk 50 - 55000 per jaar. ongeveer 80% beroepsmatig....
                                      Voila, da's één van de middelen om je onder druk te zetten. Bij ons is het gelukkig allemaal 't zelfde tarief, 't zou anders ook rap gedaan zijn met de privéwagen. Maar we zijn dan ook met slechts twee veelrijders met privéwagen, 5 firmawagens en een vijftal die sporadisch eens wat rondkarren met hun privéwagen. (zonder directie mee te rekenen)

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Hoe strikt is de regel eigenlijk om enkel werk werk km's te vergoeden: mijn werkgever zal er niets op tegen hebben om al mijn km's te vergoeden, want hij betaalt momenteel ook al mijn km's met mijn leasingwagen en die kost veel meer dan 0.3352 per km.

Ik zal trouwens haast geen privé km's hiermee doen. Mijn vrouw heeft ook een fatsoenlijke wagen (van het werk). Laat ons zeggen enkele duizende km's per jaar met mijn prive wagen....
                                        Gaat de fiscus aanvaarden dat ik al mijn km's laat vergoeden?
                                        (zonder belast te worden op mijn km vergoeding)

thx,
                                        teizman

Comment

Working...
                                        X