Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Km vergoeding ipv firmawagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

bij mijn weten aanvaardt de fiscus wat op je loonbrief staat.
    Als je werkgever dat op je loonbrief wil zetten zal dat geen probleem zijn. Alleen mag je op je loonbrief niet meer km's doen dan op je teller zeker?

Trouwens, bij mij staat op m'n loonbrief gewoon de vermelding "onkosten diverse", dus geen vermelding van km's.

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Ook ik ben een 2-tal jaar geleden overgestapt naar eigen wagen ipv firmawagen.

Belastingvrije Onkostenvergoeding is in mijn geval een geindexeerd vast bedrag.

Ik rij ongeveer 40.000km/ jaar ( inclusief prive-gebruik) en kom omgerekend aan 0.285 €/km.

Ik rij met wat ik graag rij, vervang hem wanneer ik wil, en kom, ondanks de met 40% getegen dieselprijs, ruimschoots toe.

Ik maak zelfs behoorlijk wat winst, want ik moet nu niet meer maandelijks 125€ afdragen van mijn netto loon voor het privé-gebruik ervan en desgevallend nog bijpassen aan de fiscus mocht met de nieuwe regeling het VAA 1500€/jaar overschrijden en bovendien is de overnamewaarde bij inruil eveneens belastingvrij.

Ook ik koop geen nieuwe, maar een jong gebruikt exemplaar, bij een dealer met fabrieksgarantie (bv : SELEKT CAR VOLVO). Scheelt ongeveer 8.000€ en heeft ergens 10.000 km gegereden. Dit kan ik nooit recuperen mocht ik een nieuwe kopen.

Hopelijk raakt men niet te snel aan dit systeem....

Comment

een beetje analoog als ik dus, tot het merk toe
        Inderdaad, hopelijk blijft dit interessant. 't Is niet 't meest interessante voor de werkgever, zeker met hoge km-aantallen. Maar sommige mensen zullen het nooit begrijpen en houden nog steeds vast aan het aureooltje van een firmawagen.

Mogelijks zal de fiscus hierop wel meer gaan toezien, want die onkostenvergoeding is al een ferm bedrag, en dus belastingsvrij. En hier wordt wel eens misbruik van gemaakt. Zo is er bij ons een 5-tal jaar geleden de opmerking gekomen van de fiscus dat het een verdoken vorm van loon is, en dat is één van de redenen waarom er firmawagens gekomen zijn. Met 5 veelrijders in een firmawagen en 2 veelrijders in een privéwagen kunnen ze dit dus al niet meer zeggen bij ons en hoop ik dat ze ons wat gaan gerust laten.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Ik geloof nooit dat de fiscus zal aanvaarden dat je naast een km vergoeding van je werkgever nog eens je woon-werkverkeer zal inbrengen als beroepskost zoals hier gesuggereerd wordt.

Binnenkort is autorijden enkel nog voorbehouden aan de rijken als het zo verdergaat.

Comment

d inbreng van dit woon werkverkeer aan 0,15euro/km, betekent dit dat je het onsten forfait niet meer mag/kan gebruiken en dat je al je kosten moet inbrengen en bewijzen?

Of kan dit nog wel?

Thanks,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Ik geloof nooit dat de fiscus zal aanvaarden dat je naast een km vergoeding van je werkgever nog eens je woon-werkverkeer zal inbrengen als beroepskost zoals hier gesuggereerd wordt.

Binnenkort is autorijden enkel nog voorbehouden aan de rijken als het zo verdergaat.
              ik sugerereer dat in elk geval niet want dat kan niet.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Bedankt, ik vreesde er al voor..... Echt veel onkosten heb ik niet want de meeste worden al vergoed door de werkgever......zal dus geen 0.15€/km kunnen inbrengen dan

groetjes,
                teizman

Comment

wat wél kan, is je firmawagen inbrengen. Ook dat begrijpen sommige mensen moeilijk. Het deel dat je afstaat aan je werkgever kan je inbrengen als onkosten voor het percentage dat je woon-werk gebruikt dacht ik. Maar er is een verschil tussen netto of bruto afdragen aan je werkgever.
                  Afdragen aan je werkgever, dus heeft niets te maken met VAA.

En ofwel sla ik wat door elkaar maar een forfait kan je toch altijd inbrengen? Onafhankelijk van wat er vergoed wordt?

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Je onkostenvergoeding voor je auto, zij het een variabele per gereden km, zij het een forfaitair bedrag wordt beschouwd als "kosten eigen aan de werkgever" en worden in hoofde van de werknemer niet balast.

TOTAAL los daarvan, heb je zoals iedereen (werknemer, zelfstandige) een forfaitair bedrag dat je in mindering mag brengen. Dit varieert in functie van de hoogte van je loon.

Gebruik je deze forfaitaire aftrek niet, wat kan, dan moet je je effectieve beroepskosten bewijzen. Dit wordt alleen pas interessant voor zover je hiermee je forfaitaire aftrek overschrijdt.

Let wel : je mag al je autokosten mee in rekening brengen, maar je moet dan ook alle inkomsten voor je auto (lees onkostenvergoeding" eveneens aangeven. Wanneer deze nu van die aard is dat al je autokosten hiermee reeds gedekt zijn, ben je beter af met de forfaitaire aftrek.

Woon-werk verkeer à 0.15ct/km kan dan ook niet (zit bij wijze van spreken vervat in je forfait)

@ Bompa : Teller staat nu al op 5e volvo (2x 240D, 740TD,940TDintercooler, S60 D5)

Comment

Ik overweeg ook om geen firmawagen meer te nemen maar privé een eco wagen aan te schaffen en dan met km vergeoding te werken (5000 km privé houden als zoethoudertje voor de staat en de rest professioneel verantwoorden).

Ik lees hier echter een bedrag van 0.15 € / km ? Dat is dan voor het woon-werk verkeer, maar alle andere professionele km zijn aan 0.33 € /km dan ?

In de nota van sdworx staat dat het bedrag niet de VAA mag overschrijden, maar zij houden rekening met de 0.15 van woon-werk verkeer. Geldt dit ook voor de professionele kilometers ?

Zie ik iets verkeerds ?

Edit: ik zie dat het gaat om mensen die een bedrijfswagen hebben maar niet forfaitair aftrekken , maar km aanrekenen. In mijn geval zou het om een prove wagen gaan die ik professioneel gebruik ... right ?
                      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Hebben we geen enkele auccountant/fiscalist in het forum om echt duidelijkheid te scheppen?

* 0.15ct/km : mag je in aanrekening brengen als aftrek op je belastingen, voor zover dat je NIET kiest voor de forfaitaire aftrek. Dus enkel maar interessant wanneer je met je eigen wagen behoorlijk ver van je werk woont. Veel andere effectief aantoonbare beroepskosten heb je in principe niet als loontrekkende. dus vergelijking maken met forfaitaire aftrek loont.
                        Ik dacht dat de fiscus bij de afrekening zelf de vergelijking maakt, en wanneer forfaitaire aftrek hoger ligt dan je werkelijke angegeven kosten, je zo wie zo het hoogste bedrag in mindering krijgt.

* wanneer je , je eigen privé-voertuig voor beroepsdoeleinden (geen weg-werk) gebruikt als loontrekende, moet je hiervoor van de werkgever een bepaalde vergoeding ontvangen, die echter beperkt is tot 0.3352ct/km.

* werk je als zelfstandige onder "eenmanszaak), dus geen vennootschap, geldt deze regel m.i. niet, maar schrijf je je wagen over 5 jaar af, met inbreng van alle ander autokosten à rato van 75% x 6/7, behalve voor de brandstof waar slechts 50% aftrekbaar van is.

*werk je als zelfstandige onder vennootschap :
                        of firmawagen met aan te rekenen voordeel in natura (zieook veranderingen nota van Di Rupo)
                        of je factureert de beroepskilometers die je met je privé wagen verrijdt voor de vennootschap à rato van 0.3352ct/km. Je moet dan al heel wat kilometers maken voor dit echt interessant wordt..

Mocht ik mis zijn, mijn nederige excuses hiervoor, ben ook geen fiscaal expert terzake, maar werd op deze manier geinformeerd door accountant 2 jaar geleden.

Comment

Wat ook kan: naast je firmawagen je motor inbrengen voor woon- werkverkeer.
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                            Wat ook kan: naast je firmawagen je motor inbrengen voor woon- werkverkeer.
                            Vroeger nog een tijdje met de motor gereden- een Thundercat & een CBR1100XX - (als loonslaaf nog) ... maar nu de kids er zijn, is het wifey niet echt warm meer, en uit zelfkennis weet ik dat het geen goed idee is
                            Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Sinds 2006 rijd ik al op basis van km vergoeding, dus ik heb er ook wel wat ervaring mee. Om precies te zijn 440.000km sinds 2006

Wat mij opvalt is dat je 2 posten positief pakt en 1 wat mij betreft vergeet:

Verzekering, 5000 voor 3 jaar, omnium voor een dergelijke wagen? Lijkt mij te goedkoop om waar te zijn, ben benieuwd waar je die offerte gekregen hebt?

Onderhoud: 400 a 500 euro per 30.000km. Dat lijkt mij gerekend met het minimum. Zal wellicht de eerste 2 jaar zo zijn, maar tel voor het derde en wellicht vierde jaar toch maar het dubbele.. eens remblokken/remschijven

Wintervelgen/banden: met een dergelijk kilometrage geen grote meerkost (je verslijt immers je zomerbanden niet) maar het is wel een meerkost die je nodig zult hebben veronderstel ik?
                              Verder sowieso nogal zuinig gerekend voor banden in het algemeen

Comment

hoi

de verzekeringen kan je makkkelijk simuleren online. Vermits online simulaties enkel de standaard tarieven zijn, kan er uiteindelijk zelfs nog iets af.....

Wat het onderhoud betreft: ik reken nu wel wat extra marge....

Wat de banden betreft, vind ik all season banden de ideale mix (laten we hier niet over verder discussieren wegens off topic.) In ieder geval : de rekening hoeft geen winterbanden te bevatten aangezien deze het resultaat ervan niet noemenswaardig zal beinvloeden (wegens geen echte meerkost).

De grootste onzekerheid is toch de herverkoopwaarde. Vandaar dat auto's als de Q7 en de X5 niet op mijn lijstje staan. Deze worden weldra wellicht vervangen en dan zal de prijs van een dergelijke occasie erg laag zijn.
                                De grand cherokee: ook hiervan kan de prijs enorm dalen omwille van zijn afkomst. Het is gelukkig wel een nieuw model.
                                Volgens mij zijn de Touareg en de nieuwe ML 250 CDI de beste keuze.
                                Ah, nee ik vergeet de Cayenne nog, maar mijn vrouw zegd dan dat iedereen mij een snob gaat vinden
                                whatever.... we zullen maar luisteren zeker...

teizman

Comment

Prima, als je er maar rekening mee gehouden hebt

Één punt welke ik mis is het risico voor wat betreft baanzekerheid. Zeker als je een lening tegenover deze constructie zet.. dat is in ieder geval de reden dat ik deze constructie aanga met een relatief beperkte verplichting door een wat goedkopere wagen aan te schaffen. Dan belemmert de aanschaf niet mijn vrijheid richting andere jobs, al dan niet uit eigen keuze ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                    Prima, als je er maar rekening mee gehouden hebt

Één punt welke ik mis is het risico voor wat betreft baanzekerheid. Zeker als je een lening tegenover deze constructie zet.. dat is in ieder geval de reden dat ik deze constructie aanga met een relatief beperkte verplichting door een wat goedkopere wagen aan te schaffen. Dan belemmert de aanschaf niet mijn vrijheid richting andere jobs, al dan niet uit eigen keuze ..
                                    ik ben blij dat je dit aanhaalt. ik had hierbij mijn bedenking al. nu is het bevestigt dat ik niet de enige ben :-)

Comment

aan de 2 hierboven:

dat was ik nu ook allemaal aan het denken se: wie zegt dat TS binnen 6 maand daar nog werkt.

Ik zou gewoon dat VAA ophoesten (mocht ik nog werknemer zijn dat had dit voor mijn S-Max van 218 naar 392 €/maand gegaan) en dan zou ik dat ook betaald hebben.
                                      Gooit je werkgever je buiten, dan mag die zijn plan trekken met die XC60 (is dat contract trouwens gedaan van die volvo en gaat je werkgever akkoord om dat te stoppen, wie draagt de verbrekingskosten etc trouwens).

Comment

Gisteren eens een kijkje gaan nemen bij Topmotors (VW) en bij de plaatselijke mercedes boer.

Touareg spreekt me duidelijk het meeste aan. Financieel komt het op hetzelfde neer. Mercedes ml wordt wel niet voor Sept geleverd. Touareg zou al voor maart kunnen zijn (d.i. 6x bijdrage aan fiscus

@msxx: wat mijn inschatting van onderhoud betreft: de touareg wordt slechts om de 60.000 km binnen gevraagd voor een onderhoud dat op 400€ btw Incl komt.
                                        Ik heb dus zeker niet te 'strak' berekend.

Over 2 weken ga ik beide auto's uittesten. Een tripje naar Gent en terug aan zelfde snelheid zodat ik een idee heb hoe het verbruik zich verhoudt tussen beide....

greetz,
                                        teizman

Comment

Teizman, waar je geen rekening mee houdt is of je werkgever akkoord zal zijn om je te laten overstappen, ik zit in hetzelfde schuitje(66000km werk/jaar) en ik heb een auto die nu 9 maanden oud is
                                          ik heb de berekening gemaakt firmaslet tov privéwagen en ik zou ook graag overschakelen(zowel voor mij interessanter als voor mijn baas)
                                          MAAR, mijn baas kan/wil niet wegens de auto van amper 9 maanden oud, een te grote verliespost voor hem... dus zal 't wachten worden op een andere evolutie (ofwel 3 j volmaken en dan overschakelen ofwel hopen op uitbreiding zodat ik mijn auto kan doorschuiven)
                                          ik heb jaren met km vergoeding gereden en 1 goede tip: begin met een okkazie, spaar 't geld bijeen en koop stelselmatig een 'duurdere' auto volgens je budget dat je bijeengespaard hebt
                                          waarom: in't geval je langdurig ziek valt(kan gebeuren, zelfs met relatief jonge mensen) is je baas niet verplicht om je een 'vaste vergoeding' uit te betalen waar je je vaste kosten mee dekt(lening, verzekering,taks)
                                          denk er goed over na, indien alles goed loopt is een kmvergoeding altijd interessanter voor beide partijen(indien ze voldoende hoog is)
                                          qua fiscaliteit:
                                          1° zolang je vergoeding kleiner of gelijk is aan de wettelijke kmvergoeding(nu 33,52cent) is ze belastingsvrij, wil je je onkosten betreffende je auto bewijzen, dan is het(positieve) verschil belastbaar
                                          2° voor de zekerheid voor degene die zeggen: cool, ik koop een 1.2TDI polo blue dingskes en hou nog meer over: de kilometervergoeding is gebaseerd op een 9 fiscale PK, indien je daaronder zit dan wordt 't gedeelte dat je 'teveel' betaald wordt als loon beschouwd, dus altijd een zwaardere motor(min 9fisc pk) als 'werkauto' nemen, hoe 't zit met een lichte vracht, weet ik niet, oud collega heeft dit nog overwogen maar na rijp beraad toch niet gedaan
                                          over die 2 punten ben ik 100% zeker(wegens ervaring met de belastingsdienst)

ik heb 14 jaar met km vergoeding gewerkt en daarna met firmasletten en ik zou toch nog terug overschakelen naar km vergoeding(zeker met de nieuwe VAA regeling) maar hou ook rekening met de 'kosten' van je baas(zeker met een jonge leasewagen)
                                          mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Working...
                                          X