Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De teloorgang van het reservewiel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De teloorgang van het reservewiel

Wat mij meer en meer opvalt nu ik op zoek ben naar een nieuwe wagen, is dat het blijkbaar vies is geworden voor veel constructeurs om een volwaardig reservewiel mee te leveren. Of ben ik verwend? In mijn (vorige) wagens Golf, Astra en Octavia was er telkens een goed wiel voorhanden. Als ik o.a. kijk bij Citroen en Renault krijg je standaard een reparatiekit en als optie (!) Een thuiskomertje.

Goed, je spaart ruimte, maar ik zie mij niet op zondag in Frankrijk langs de peages snorren aan 80 per uur en zoek maar eens een bandencentrale die open is.

Stel dat je toch zo'n wagen zou kopen, is er dan een mogelijkheid om een houder voor een volwaardig reservewiel te plaatsen of is dit zeer merkgebonden? Ik heb o.a. al gehoord van de Peugeot 5008 dat een volwaardig reservewiel vanonder wat uitsteekt, is dat erg? VAG en Ford, leveren die volwaardige wielen?

Dank u.

Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten

Goed, je spaart ruimte, maar ik zie mij niet op zondag in Frankrijk langs de peages snorren aan 80 per uur en zoek maar eens een bandencentrale die open is.
    Als ge dat voorhebt zit ge zonder reserviewiel in de miserie, en met niet courante maten kan het al eens voorvallen dat de banden er pas na 48h zijn = dinsdag of de snelheid van de fransmannen kennende soms woensdag. Als het vandaag niet is zal het morgen wel zijn.
    Database error.
    The database has encountered a problem.

Comment

In mijn Passat zit een volwaardig reservewiel. Ik moet niet weten van die spuitbusjes om een band te repareren.

Heb wel nog nooit een lekke band gehad.

Comment

In mijn vorige Audi B7 zat ook een thuiskomertje, daar moet ik ook niet van weten daar ik veel int buitenland zit. Je moet maar eens van Munchen tegen 80 km/h afkomen...
        Daarom had ik 1 wintervelg en band in de plaats gelegd. En alle geluk want heb 1 maal met een platte in Berlijn gestaan en ik moest 4 uur later in Hamburg zijn. Met zo'n thuiskomertje was dat nooit gelukt.

Met mijn huidige Audi B8 dacht ik hetzelfde te doen, maar helaas is dit niet meer mogelijk.
        Je krijgt op de plaats van het thuiskomertje geen volwaardig wiel meer gelegd. Ik vind dit echt balen;

Een reparatie spuitbusje heb ik ook in de koffer liggen. Ik heb dit al 1 maal gebruikt en dat viel eigelijk goed mee. Gewoon inspuiten, onmiddellijk beginnen rijden om het product te verdelen, en dan naar een garage om de band op de juiste druk te brengen.
        Best één van de volgende dagen toch nog langs de garage passeren om het gaatje definitief te laten repareren, anders sta je een paar weken later opnieuw met dezelfde in panne.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          In mijn Passat zit een volwaardig reservewiel. Ik moet niet weten van die spuitbusjes om een band te repareren.

Heb wel nog nooit een lekke band gehad.
          Prijs je gelukkig. Wij hebben in onze Octavia ook zo'n deftig wiel en hebben dat al 2x nodig gehad, eenmaal op grote afstand van huis. Ik mag er niet aan denken dan te klooien met een thuiskomertje. Of erger.

Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten

Een reparatie spuitbusje heb ik ook in de koffer liggen. Ik heb dit al 1 maal gebruikt en dat viel eigelijk goed mee. Gewoon inspuiten, onmiddellijk beginnen rijden om het product te verdelen, en dan naar een garage om de band op de juiste druk te brengen.
          Best één van de volgende dagen toch nog langs de garage passeren om het gaatje definitief te laten repareren, anders sta je een paar weken later opnieuw met dezelfde in panne.
          Kan je met zo'n gefixte band wel in 4 uur van Berlijn naar Hamburg? En is die smurrie nog van de velg te schrapen?

Comment

Kan je met zo'n gefixte band wel in 4 uur van Berlijn naar Hamburg? En is die smurrie nog van de velg te schrapen?
            Betreffent voorval was met mijn vorige Audi, daar stak dus een normaal wiel in..
            De afstand heb ik overbrucht in iets meer dan 3 uur......deutche autobahn hé
            Met een thuiskomertje zou me dat zeeeeker niet zijn gelukt....

Comment

Die reparatiekits zijn nie echt handig me dunkt, zeker in het donker.
              Ze kunnen ook niet elke soort schade aan een band (tijdelijk) herstellen.
              Ik heb persoonlijk ook zelfs geen plaats voor een noodwiel.
              Heb deze zomer dan maar aan de garage een noodwiel in bruikleen gevraagd voor ik op vakantie vertrok en het tussen de andere bagage gestoken.

Comment

Dit jaar het thuiskommertje nodig gehad op de ML (bouwjaar 2000). Dat wiel is er voor de eerste keer in zijn leven vanonder gehaald en heeft dat goed volgehouden voor iets van een kleine 500kms.
                Dan met geluk afrijden op de autosnelweg in Denenmarken en op 200m vonden we een mercedes-dealer die ons geholpen heeft. (Raar maar de banden daar waren goedkoper dan die hier en het waren Michelins in zo een prachtmaat )

Dat wielke is sterker dan dat het eruit ziet, maar het grote nadeel is dat je maar 80kmh mag rijden. Wat is er mis met 90? Dan hadden de vrachtwagens al een probleem minder, want dat is de reden waarom we eraf gereden zijn, vanaf 6u 's morgens mochten de vrachtwagens niet meer voorbijsteken. En als er dan een pipo 80 rijdt versta ik hun probleem wel, al zagen ze wel waarom we zo traag rijden (een volgeladen auto met zo 1 klein mottig bandje is echt wel opvallend)

Liever een echte band, maar in noodgevallen is zo een thuiskommertje duizend keren interessanter dan zo een herstelkit, want bij ons had het karkas van de band het begeven : de volledige zijkant van de band was zijn sterkte kwijt. Je zou daar mooi gestaan hebben zo midden Zweden, om 22u 's avonds terwijl je de boot moet halen die om 00u30 vertrekt.

Comment

Ziet er echt wel extreem lullig uit. Ik snap niet dat om een paar liter uit te sparen men zo'n thuiskomertje ipv een echte band plaatst.

Comment

Ziet er echt wel extreem lullig uit. Ik snap niet dat om een paar liter uit te sparen men zo'n thuiskomertje ipv een echte band plaatst.
                    Wil je de beste grap weten? Het wiel hangt onderaan de auto, dus je verliest geen kofferruimte, alleen doordat je de platte band wel moet meenemen en die dus niet past op die houder. Je staat daar dus met die band plat op de velg, en dan moet je gaan opkrikken om het wiel eronderuit te halen.

Maar het reservewiel verdwijnt volgens mij vooral omdat zowat 80% van de chauffeurs niet eens weet hoe ze hun band moeten vervangen. Ze bellen daarvoor wel naar Touring of zo.

Hoeveel emotionele telefoontjes Touring, VAB, ... niet krijgt elke zomer ik wil het niet weten omdat ze platte band hebben en ze niet eens weten hoe het band vervangen moet worden.
                    Dan biedt zo een reparatiekit wel een oplossing omdat het behoorlijk idiot-proof is, al ken ik er een paar voor wie het ook nog altijd te moeilijk zal blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                      Maar het reservewiel verdwijnt volgens mij vooral omdat zowat 80% van de chauffeurs niet eens weet hoe ze hun band moeten vervangen. Ze bellen daarvoor wel naar Touring of zo.

Hoeveel emotionele telefoontjes Touring, VAB, ... niet krijgt elke zomer ik wil het niet weten omdat ze platte band hebben en ze niet eens weten hoe het band vervangen moet worden.
                      Dan biedt zo een reparatiekit wel een oplossing omdat het behoorlijk idiot-proof is, al ken ik er een paar voor wie het ook nog altijd te moeilijk zal blijven.
                      Dat meen je niet. Ik dacht dat iedere oen een band kon vervangen.

Comment

Vraag eens in je familie, buren, ... En dan niet alleen de vrouwen, maar ook de mannen.

Comment

Ik heb dat thuis es geoefend kwestie van toch een beetje te weten hoe ge te werk moet gaan en ik ondervond het meeste problemen met het loskrijgen van het wiel. In de garages knallen ze die daar zo hard op dat ge bijna in uw broek moet doen om ze los te krijgen.

Bij men sax hangt er een volwaardig wiel onderaan de wagen en niet in de koffer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                            Vraag eens in je familie, buren, ... En dan niet alleen de vrouwen, maar ook de mannen.
                            Mjn vrouw heeft het al gedaan, maar zij is geen oen

Niet meer dan koudwatervrees. Had ik ook vroeger. Maar als je lek zit, moet je toch iets doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk Berichten
                              Ik heb dat thuis es geoefend kwestie van toch een beetje te weten hoe ge te werk moet gaan en ik ondervond het meeste problemen met het loskrijgen van het wiel. In de garages knallen ze die daar zo hard op dat ge bijna in uw broek moet doen om ze los te krijgen.

Bij men sax hangt er een volwaardig wiel onderaan de wagen en niet in de koffer.
                              Ik heb ook zo'n kruissleutel in de wagen, gaat stukken beter. Is er eigenlijk een bepaalde torque die aangeraden is om deze vast te draaien? Kan me voorstellen dat bij een te hoge de schroefdraad beschadigd wordt. En te los mag ook niet natuurlijk

Comment

Vergeet het maar. Ik ben mijn broer zo eens gaan depanneren. Die gast heeft z'n eigen draaibank en freestafel, bouwt voor z'n hobby raketten van enkele meter lang en schrijft voor z'n werk de software voor beeldschermen van o.a. gevechtsvliegtuigen. Niet de doorsnee oen, denk je dan. Maar een band vervangen? Niet dus. Toen ik op de plaats delict aankwam, had hij eerst zijn auto opgekrikt om daarna zijn wielmoeren proberen los te krijgen. Ik heb hem nog juist op tijd kunnen tegenhouden.

Ik heb gelukkig een volwaardig wiel onderin de koffer liggen. Toch liever dat dan een thuiskomer of kit, want dan blijf je gehandicapt tot je een vervanging voor je band hebt.
                                Last edited by ; 02/11/2011, 22:34.

Comment

Sterkt me in mijn overuiging. Shame on you, constructeurs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk Berichten
                                    ik ondervond het meeste problemen met het loskrijgen van het wiel.
                                    Dan moet ge uw sleutel eens "verlengen" door er bv. een stuk buis van 30-40 cm over te schuiven

Comment

Ik heb met mijn nieuwe wagen drie keer pech gehad op minder dan 15 000 km tijd. Bandendrukcontrole liet me in twee gevallen toe het euvel op tijd op te merken. De andere keer heeft BMW service me geholpen
                                      Ik had ook liever een reservewiel gezien, maar lukt toch ook zonder
                                      BMW 420dA : >>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                        Dan moet ge uw sleutel eens "verlengen" door er bv. een stuk buis van 30-40 cm over te schuiven
                                        Zou ik idd in men koffer moeten gooien.

Ze zouden dit beter op één of andere manier in de rijopleiding verwerken. Das beetje zoals fietsband stoppen veel mensen kunnen dat ook nie meer.

Comment

Working...
                                        X