Mededeling

Collapse
No announcement yet.

waar autolening?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Sparen, is dat nu echt typisch iets wat wij doen om ons goed te voelen?

Een ex-collega van me had een Spaanse vriendin (zal inmiddels zijn vrouw zijn, tenzij het al ex is, heb die jongen al 2 jaar niet meer gezien) en daar is sparen véél minder ingeburgerd dan bij ons, zei hij. Ze rekenen er veel meer op familie en vrienden als het eens fout gaat of als er geld nodig is.

Ook bij Turken (ik heb het over Turken die in eigen land werken) zie je dit fenomeen vaak. Ze helpen mekaar als het ware indien nodig. Sparen is er zeker niet zo ingeburgerd als hier...

Cultuurverschillen... Hier moét je bijna een huis en een dikke spaarboek hebben of je doet precies niet mee.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Al dat oppotten ik doe er niet aan mee. Om de twee jaar koop ik mij een nieuwe Galaxy, Lumia of iPhone ik wissel graag eens af , af en toe een pc upgrade en altijd de nieuwe generatie console ik koop het me allemaal. Ik loop graag rond in mooie kledij (wat niet peperduur moet zijn, maar gewoon deftig en gekleed) en mijn partner en ik gaan graag eens lekker gaan eten, citytripje en een reisje naar de zon kan er ook wel elk jaar vanaf. Wij wonen maar op een perceel van 300m² totale oppervlakte in vergelijking met vele anderen hier in de straat doen wij wel onder qua grote maar ons doel was sowieso een rustig gelegen woning, functioneel zeer energiezuinig en gemakkelijk te onderhouden. Een eigen woning hebben vind ik niet slecht, het is een kost die na verloop van tijd toch wegvalt en huren niet. Gewoon van het leven genieten, en als je iets wil zonder dat je je ervoor in de miserie steekt kopen maar. Het kan snel gedaan zijn. Kijk maar naar Bart Van den Bossche amper 48 jaar en overleden en zo zijn er genoeg mensen. Enjoy life .

Comment

Het verschil is dat je geen lening aangaat voor die smartphone of PC upgrade.

Comment

Dat is dan ook weer waar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Het verschil is dat je geen lening aangaat voor die smartphone of PC upgrade.
            Je wil niet weten hoeveel mensen een gsm op afbetaling hebben! En dan hou ik ook rekening met diegene die 5euro extra betalen voor hun telenet abonnement in ruil voor een gsm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Je kan geld, maar 1 keer uitgeven... Het stopt ergens.
              En voor velen is die grens bereikt. En de anderen sparen rustig verder. (huizen, geld)
              Die de eerste dan weer kunnen gaan lenen of huren. Waardoor de anderen nog rijker worden....
              Rijken worden rijker, en armen worden armer. Denk daar eens over na.

Diegene die niet meer kunnen huren of lenen vallen terug op het sociale vangnet die de "rijken" betalen. En dit pikken ze niet, en ontvluchten met hun kapitaal de Belgishe belastingen.

De angst om bij de echte armen te horen, is veel te groot. Waardoor mensen gaan sparen.
              Wel, ik begrijp u. Maar vergis u niet, om écht geld te verdienen moet je jezelf nog steeds in de schulden durven steken.
              Iedereen die je definieert als zijnde 'rijk', heeft z'n nek moeten uitsteken en zich in de schulden moeten werken om dat te bereiken.
              Dat is een concept wat het merendeel van de bevolking gewoonweg niet begrijpt of verkeerd toepast, door bijvoorbeeld geld te lenen voor een GSM.
              Ik nodig u uit om in mijn schoenen te staan, je zou snel inzien dat wanneer je op een gegeven ogenblik kiest voor het comfortabele leven, je veel geld en dus opportuniteiten misloopt. Mijn auto is aangekocht met privégeld, geld waarop reeds belastingen werden betaald. Enkel dan, door het spaargeld wat ik heb, kon ik eens bank spelen voor mezelf. Maar het ware nog beter geweest mocht ik dat geld gebruikt hebben voor een investering. Heb ik daar dan wel profijt bij gedaan, denk je? Dat is dus de afweging die je steeds moet maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                Wel, ik begrijp u. Maar vergis u niet, om écht geld te verdienen moet je jezelf nog steeds in de schulden durven steken.
                Iedereen die je definieert als zijnde 'rijk', heeft z'n nek moeten uitsteken en zich in de schulden moeten werken om dat te bereiken.
                Dat is een concept wat het merendeel van de bevolking gewoonweg niet begrijpt of verkeerd toepast, door bijvoorbeeld geld te lenen voor een GSM.
                Ik nodig u uit om in mijn schoenen te staan, je zou snel inzien dat wanneer je op een gegeven ogenblik kiest voor het comfortabele leven, je veel geld en dus opportuniteiten misloopt. Mijn auto is aangekocht met privégeld, geld waarop reeds belastingen werden betaald. Enkel dan, door het spaargeld wat ik heb, kon ik eens bank spelen voor mezelf. Maar het ware nog beter geweest mocht ik dat geld gebruikt hebben voor een investering. Heb ik daar dan wel profijt bij gedaan, denk je? Dat is dus de afweging die je steeds moet maken...
                Ik volg je, maar voor ieder succesverhaal zijn er zeker 2 in faling gegaan... En die zie je niet.
                Als ik voor mezelf spreek dan heb ik absoluut niet de noodzaak aan + €1.000.000 aan bezittingen/gelden. Want om aan dit bedrag te komen moet je ervoor zorgen dat er maandelijks +€ 10.000 binnenkomt om alles af te betalen en te investeren.
                Die druk alleen al, zou me ongelukkig maken.
                Wat niet wil zeggen; dat ieder op zijn eigen manier zaakjes kan doen. Wie het kleine niet eert.... Wie hoog springt kan....
                Last edited by ; 17/01/2013, 15:17.

Comment

Ik volg je, maar voor ieder succesverhaal zijn er zeker 2 in faling gegaan... En die zie je niet.
                  Als ik voor mezelf spreek dan heb ik absoluut niet de noodzaak aan + €1.000.000 aan bezittingen/gelden. Want om aan dit bedrag te komen moet je ervoor zorgen dat er maandelijks +€ 10.000 binnenkomt om alles af te betalen en te investeren.
                  Wat niet wil zeggen; dat ieder op zijn eigen manier zaakjes kan doen. Wie het kleine niet eert.... Wie hoog springt kan....
                  +1

Sent from my iPad 3 using Tapatalk

Comment

Zonder risico's te nemen bereik je niks.
                    Je hebt een huis neem ik aan... wie dicteert er dat je te hoog gesprongen bent, want m.i. was dat toch een risico?
                    Waarom zou uw job een vast gegeven zijn?
                    Als >10.000 een gegeven is, dan moet je dat optimaliseren, zo simpel is het.
                    Waarom zou je dan te hoog springen?
                    Geld mag niet wegrotten op een spaarrekening, daarmee beperk je enkel uzelf, je moet er iets mee doen.
                    Als jij het niet doet, zullen de banken dat wel doen in uw plaats.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                      Zonder risico's te nemen bereik je niks.
                      Je hebt een huis neem ik aan... wie dicteert er dat je te hoog gesprongen bent, want m.i. was dat toch een risico?
                      Waarom zou uw job een vast gegeven zijn?
                      Als >10.000 een gegeven is, dan moet je dat optimaliseren, zo simpel is het.
                      Waarom zou je dan te hoog springen?
                      Geld mag niet wegrotten op een spaarrekening, daarmee beperk je enkel uzelf, je moet er iets mee doen.
                      Als jij het niet doet, zullen de banken dat wel doen in uw plaats.
                      i know
                      Een mooie auto kopen ;-)

Comment

Ik heb mijn eigen met de rug tegen de muur gezet toen ik mijn huis kocht.
                        In het begin ging 55% van mijn loon naar mijn lening. Nu dankzij onze loonindex, een promotie en het dalen van de rente (1,7% dit jaar !!!) is het +/- 45%.

Maarja ik heb dat gedaan om mijn eigen wat te beschermen. Ik zal géén wagen van 30.000 euro kopen, ik krijg géén lening meer bij de bank (hebben ze mij gezegd nadat ik bijleende voor zonnepanelen).
                        En die gsm, tja ik zou mij niet gelukkiger voelen met een i-phone of pad...

Maar bon, zoals reeds gezegd, je kan tot 2,65% krijgen bij internetbanken, lenen kan dus interessant zijn.

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voodoo007 Bekijk Berichten
                            Ik heb mijn eigen met de rug tegen de muur gezet toen ik mijn huis kocht.
                            In het begin ging 55% van mijn loon naar mijn lening. Nu dankzij onze loonindex, een promotie en het dalen van de rente (1,7% dit jaar !!!) is het +/- 45%.

Maarja ik heb dat gedaan om mijn eigen wat te beschermen. Ik zal géén wagen van 30.000 euro kopen, ik krijg géén lening meer bij de bank (hebben ze mij gezegd nadat ik bijleende voor zonnepanelen).
                            En die gsm, tja ik zou mij niet gelukkiger voelen met een i-phone of pad...

Maar bon, zoals reeds gezegd, je kan tot 2,65% krijgen bij internetbanken, lenen kan dus interessant zijn.
                            55% van je loon naar een hypotheek... Hoe heb je dat erdoor gekregen? En dan nog een variabele hypotheek blijkbaar...

Comment

Lijken wel Amerikaanse toestanden

BMW E46 320d Touring Black Sapphire 2002
                              BMW E87 118d Hatch Black Sapphire 2009
                              Volvo V60 D2 Kinetic Black Sapphire 2013

Sent from my iPhone using Tapatalk
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Mijn US collega gaat zijn dochter bezoeken als de lening voor zijn frigo is afgelopen, dan kan hij een lening aangaan voor de reis naar de UK. En dat is geen arme luis ginder hoor, gewoon voor alles lenen is die mannen hun redenering.
                                Als het geen arme luis was dan had hij niet hoeven te kiezen tussen een frigo en een reisje :-)

Wat een bullshit, lenen voor een frigo of een reis..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                  Lijken wel Amerikaanse toestanden

BMW E46 320d Touring Black Sapphire 2002
                                  BMW E87 118d Hatch Black Sapphire 2009
                                  Volvo V60 D2 Kinetic Black Sapphire 2013

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                  Sorry voor de offtopic maar ben jij je bewust van het feit dat al jouw reacties gepaard gaan met dubbel onderschrift (drie regels * 2) én met een reclame voor Tapatalk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    55% van je loon naar een hypotheek... Hoe heb je dat erdoor gekregen? En dan nog een variabele hypotheek blijkbaar...
                                    Vanaf je 900 euro de maand over houdt om van te leven kreeg je dat er enkele jaren terug gemakkelijk door
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                      Vanaf je 900 euro de maand over houdt om van te leven kreeg je dat er enkele jaren terug gemakkelijk door
                                      Interessant... vooral als je weet dat de factuur van de kinderopvang alleen al rond die orde van grootte zat. Blijft er weinig over om van te eten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                        Als het geen arme luis was dan had hij niet hoeven te kiezen tussen een frigo en een reisje :-)

Wat een bullshit, lenen voor een frigo of een reis..
                                        Dat dacht ik ook, maar het is gewoon een andere manier van denken. Als die mannen opslag krijgen dan komt er budget vrij om iets nieuw te "kopen". Dus dan gaan die kijken van wil ik een groter huis of een nieuwe auto of een reis ... Maar wij zouden zeggen we sparen wat voor een reisje, maar die nemen gewoon die reis nu en betalen ze achteraf af. Die leven echt meer in de moment, ik kan het mij niet voorstellen dat ik mijn huis zou verkopen omdat ik promotie heb gemaakt en nu 500 per maand meer verdien, maar die mannen doen dat gewoon. Als een amerikaan 3000 netto verdient dan mag je er vanuit gaan dat die voor 2999 aan leningen lopen heeft
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                          Interessant... vooral als je weet dat de factuur van de kinderopvang alleen al rond die orde van grootte zat. Blijft er weinig over om van te eten
                                          Ik zou het ook zelf niet doen, maar dat was voor sommige banken het kantelpunt om niet meer de 1/3de regel te gaan toepassen.
                                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                          X