Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betrouwbaarheid BMW

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Met mijn vorige 118d heb ik 195000km gereden. Volgende problemen heb ik gekend: defecte motorkapsensor (garantie), defecte airco (garantie), kapot achterasdifferentiëel (garantie, zal wel aan mijn rijstijl hebben gelegen),achteruitrijschakelaar die bleef hangen (garantie).
    Mijn huidige 118d heeft de kaap van de 100000 ondertussen ook al overschreden, geen problemen te melden hier, enkel een terugroepactie voor een softwareaanpassing.

Comment

Ik heb mijn 120d (177pk) facelift 3-deurs nu ca. 2,5 maand en heb op die tijd zo'n 10.000 km gebold. 'Ie is nog jong, natuurlijk.
      • Een gekend probleem bij de '1 3-deurs is de snel in "noodloop" gaande ruitensensoren (openen & sluiten). De '1 3-deurs heeft net als de '3 coupé b.v. geen raamlijsten rond de ruiten in de portieren. De ruit gaat, bij 't openen van de deur, een halve centimeter naar beneden, en als je de deur gesloten hebt, gaat die weer halve centimeter naar boven. Reden = het goed kunnen laten aansluiten van de ruit in de rubbers die tegen de dakrand gemonteerd zijn.
        Zeer veel '1 3-deurs eigenaars kloegen dat de ruit soms niet meer zakte bij 't openen van de deur. Bij het dichtdoen "slaat" de ruit dan tegen de onderkant van de lijst die rond het ruitoppervlak gemonteerd is (bij mij b.v. in alu, bij de meeste in 't zwart). Dat geeft 'n "KLENG"-geluid, en alhoewel de deur dichtgaat zonder brokken, slaat 't toch aan je hart. Overigens heeft dit geen enkele invloed op 't openen of sluiten van de ruiten, dat gaat nog perfect. Het betreft dus enkel de "aansluitfunctie" van de frame-loze ruiten.
        't Is een gekend probleem, 't zijn de sensoren die soms, onder invloed van vooral koude, tilt slaan. Het probleem is hypermakkelijk zelf terug te "herstellen" door de ruitsensor te her-initialiseren. Dat doe je door de deur dicht te doen, sleutel in de slot, contact op 1 (1x drukken), en dan enkele seconden lang de beide ruitenheffers omhoog te trekken. Contact uit, uitstappen, en hersteld!
      • Een ander mogelijks probleem is de turbo van de eerste 9 maanden productie van de 177pk 2.0d die dus in de facelift 120d ligt. Die heeft het nadeel dat de druksensor in het turbohuis ingegoten zit, en die druksensor is een probleemgeval. Toeleverancier KKK heeft daar povere kwaliteit geleverd, en aangezien die sensor niet op zich te vervangen valt (zonder ook het huis van de turbo te vervangen), is het bijna niet doenbaar om zonder de ganse turbo te vervangen, de toch veelvuldig "flippende" turbodruksensoren te vervangen.
        BMW heeft zich aan de contractvoorwaarden met KKK moeten houden, en de procedure moeten doorlopen om KKK tot de orde te roepen. Aangezien het probleem niet echt verbeterde, en er ondertussen al zeer goeie ervaringen waren met de Garrett-turbo's uit de grotere dieselmotoren (6 en 8 cilinders) én uit de 123d (die twee turbo's heeft), is BMW voor de gewone 2.0d overgeschakeld op Garrett als leverancier. De nieuwproductie van de 2.0d(177) motoren gebeurt nu al enige tijd met de Garrett-turbo's, en omruiling van stukgaande KKK's door Garretts ging in 't begin traag wegens moeilijkheden bij Garrett om de vraag te volgen, maar gaat op vandaag al vlot.
        BMW doet ten aanzien van deze problemen geenszins moeilijk, in Duitsland is er trouwens een intern communiqué geweest van BMW uit naar alle dealers dat ten aanzien van klachten van klanten die hiermee verband zouden kunnen houden, zéér soepel te staan en zonder morren een nieuwe turbo te monteren. Ook in België zijn er al meerdere gevallen van "flippende" druksensoren van die KKK-turbo, en ook hier lijkt BMW geenszins moeilijk te doen.
        Over dit probleem bestaat een apart topic : klik. Tot op heden doet dit probleem zich enkel voor bij de 120d, niet bij de 118d (geen idee of die dezelfde turbo heeft of niet). Ook de 320d177 Coupé, de X3 2.0d177 facelift en de 520d177 facelift hebben hetzelfde risico/probleem, trouwens.
      • Specifiek, wat de kwaliteit van de '1 betreft : zoals bij elke auto zijn er issues. Bij de pre-facelift wordt voornamelijk de matige materiaalkwaliteit gehekeld, bij de facelift is dit enorm verbeterd. Voor de rest zijn er niet echt "zwakke plekken".
        Sla er voor de zekerheid toch 'es enkele specifieke BMW '1 fora op na. Eentje dat ik persoonlijk durf aanraden is www.1erforum.de ... maar daarvoor zal je je Deutsche Sprache van stal moeten halen. Ook op www.motortalk.de (een hypergroot algemeen autoforum met enorm veel onderverdelingen naar merk en model), weliswaar weer in 't Duits, is een superhandig ding.

Buiten het "ruitenprobleem" heb ik met mijn eentje nog geen enkel probleem. Dat verwondert me ook niet, mijn ervaring met BMW is nagenoeg smetteloos, en dat (zeer) vele modellen met (zeer) veel kilometers. Eén auto was een "miserie-geval", een 645CiA Coupé van de hele eerste reeks (vermoedelijk zelfs nog 'n preproductie-model). En zelfs die is uiteindelijk, net voor verkoop, door BMW middels voldoende software-updates, in orde gezet, en de huidige eigenaar rijdt er nog altijd mee (op de teller al 180.000km) zonder één probleem. Mijn vorige BMW was een E46, ook een perfecte auto qua betrouwbaarheid en kwaliteit. Daarvoor een E46 325CiA cabrio, oerdegelijke auto... heeft nu al zo'n 160.000km (zit nog in de familie) en nog altijd nul-nada problemen, op ooit dat éne probleem met het kapotte kofferslot na). Daarvoor een E36 323ti, en alhoewel de E36 nochtans niet de sterkste en degelijkse auto is die BMW ooit heeft gemaakt, heb ik ook daarmee geen problemen gekend (weliswaar maar een goed anderhalf jaar gehad, die auto). Daarvoor een E30 325i touring, die auto had bij z'n doodsreutel in totaal een 380.000km gereden (met twee motoren, aan ca. 240.000km is z'n eerste motor door m'n ma in de soep gedraaid omdat ze zonder olie rondreed na 't carter te hebben gebarsten op één of ander uitstekend ding), en alhoewel 'ie roest begon te vertonen en 'ie zeker ook binnenin enorm versleten was (ik heb die auto de laatste jaren enorm afgebeuld), bleef 'ie tot op 't eind een betrouwbaar ros.
      Daarnaast heb ik, alhoewel geen eigen auto's, meer dan voldoende ervaring (meerdere 10.000en km) met E34 (524td, 525tds en M5, van alle versies meerdere modellen, alhoewel ik er daar weinig zelf van heb gereden, gezien m'n leeftijd), E39 (525tds, 525d en M5, van alle versies meerdere modellen), E38 (740i), E60 (525d), E65 (730d, meerdere modellen), en nog enkele andere modellen (E46 '3, een '6 e.a.).
      Last edited by ; 02/03/2008, 23:56.

Comment

Bovenstaande post lijkt me duidelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NicoDV Bekijk Berichten
          Ik zou graag wat meer weten over de betrouwbaarheid van de BMW's van de laatste jaren, en dan vooral over die van de 1-Serie, waar ik erg geïnteresseerd in ben als eerste auto.

Ik wil geen testrapporten, tabellen en grafieken... die kan ik zelf eenvoudig googelen. Ook geen posts als 'BMW rules, gaat nooit kapot blah blah' of 'Toyota is het betrouwbaarst, BMW is te duur blah blah'

Ik wil liefst concrete antwoorden van mensen die ervaring (gehad) hebben met BMW, en dan vooral met Einers dus. Algemeen bekende heikelpunten, individuele gevallen, reparatiekosten, goede/slechte ervaringen met de BMW-garage, ervaringen met een 'Premium Selection'...

Ik wil vooral wat bijleren voor ik resoluut voor een Einer ga binnen enkele jaren.
          BMW is de meest onbetroubaarste wagen dat ik ken
          Wij hadden een 320 van Boujaar 2002 (34.000€ Nieuw)
          -Na 2 jaar uitlaat los gekomen
          -Na 3 jaar Auto begon scheef te te trekken
          -Na 4 jaar Dieselpomp kapot (net op een rond punt )
          -Na 5 naar Turbo & katalisator kapot (2700€ kosten)
          -6de jaar heeft hij niet gehaald, BMW komt hier nooit meer binnen

Ik wil nog benadrukken dat er maar 94.000Km op de teller stond na 5 jaar, en er is nooit dom me gedaan. (nooit overbodig me opgetrokken, 5,9 liter gemiddeld over 5 jaar, verbruik nooit gereset)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polo_man Bekijk Berichten
            Niet veralgemenen hé, uw BMW was de meest onbetrouwbare die je kent.

Ik wil nog benadrukken dat er maar 94.000Km op de teller stond na 5 jaar, en er is nooit dom me gedaan. (nooit overbodig me opgetrokken, 5,9 liter gemiddeld over 5 jaar, verbruik nooit gereset)
            Dat zijn inderdaad wel problemen die kunnen tellen.

Tsja, mijn ervaring met BMW's is gewoon goed te noemen. Ons ma heeft een E36 320i Touring gehad, ons pa heeft nu een E46 320i Touring, mijn broer een E46 325i cabrio en ik een E46 318d Touring. Niemand van ons heeft nog maar ooit een noemenswaardig probleem gehad. Dat zegt ook veel denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Niemand van ons heeft nog maar ooit een noemenswaardig probleem gehad. Dat zegt ook veel denk ik.
              Het hangt er dus allemaal vanaf wat jij als 'noemenswaardig' beschouwt. Er zit hier iemand op 't forum waarvan de z'n Opel Zafira bij regenachtig weer regelmatig 'es stilvalt tijdens het rijden.

Hij vindt dat niet erg en ziet het niet als 'noemenswaardig probleem'. Bij mij wordt zo'n wagen stande pede als onbetrouwbaar geklasseerd.
              Last edited by ; 03/03/2008, 20:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                Het hangt er dus allemaal vanaf wat jij als 'noemenswaardig' beschouwt. Er zit hier iemand op 't forum waarvan de z'n Opel Zafira bij regenachtig weer regelmatig 'es stilvalt tijdens het rijden.

Hij vindt dat niet erg en ziet het niet als 'noemenswaardig probleem'. Bij mij wordt zo'n wagen stande pede als onbetrouwbaar geklasseerd.
                Onder niet noemenswaardig beschouw ik bijvoorbeeld voorvalletjes die niet onmiddellijk leiden tot een panne waarbij je langs de kant van de weg staat. Bij mij heeft de riem van de servo eens geslipt met een vervelend geluid als gevolg. Een ander voorval was een onderdeel in de katalystor dat was losgekomen, buiten dat het een vervelend geluid voortbracht kon het geen kwaad. Katalysator is trouwens vervangen geweest onder garantie terwijl m'n wagen al een half jaar buiten garantie was (een jeste van BMW laat ons zeggen).

Mijn broer heeft met z'n E46 cabrio eens voorgehad dat de ramen van z'n deuren bij sluiting van het portier niet onder de kap schoven (ramen moeten normaal een tikkeltje naar boven komen). De (ex) E36 320i Touring en E46 320i Touring hebben nog nooit geen enkel probleem gehad, buiten de gasinstallatie die in beide wagens ligt die in het begin enkele keren moest herafgesteld worden.

Volstaat dit antwoord?

Comment

Toch vrij gemengde reacties Ik neem aan dat je misschien ook een beetje geluk moet hebben eigenlijk, de ene BMW die de fabriek verlaat is wss toch de andere niet.

Zou er een verschil in betrouwbaarheid zijn tussen één van de eerste exemplaren die van een bepaald model van de band rolt tussen die van bv. een facelift van datzelfde model een paar jaar later?

Argh sorry, ik had nochtans de zoekfunctie gebruikt.

Comment

Dieselpomp daarna katalisator zijn regelmatig te wijten aan slechte diesel kwaliteit !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Wat een gezeik hier weer, zo gaat het trouwens dikwijls als er een vraag gesteld wordt over BMW en het gezeik komt vooral van de BMW rijders.

Men moet het ook meestal zeggen zoals het is en zonder overdrijven

Comment

april 1999: BMW 323 Ci gekocht, levering in september

daarna gemiddeld om de 2 maanden in garage geweest:

problemen:

- elektronica die opeens uitvalt
                        - waterdichting, altijd leuk als je 's morgens vast stelt dat her en der water ingesijpeld is -> alle afdichtingen na lang aandringen vervangen door BMW. Gevolg: koude luchtstroom op been tgv niet correct aansluiten rubbers
                        - schuifdak dat regelmatig niet meer open of dicht ging
                        - deuren die niet meer opengingen (als je erin zat, hulp van buitenaf nodig gehad)
                        - draagarm vooraan voortijdig vervangen (garantie)

auto weggedaan op 76000 km(eind 2002), was het echt beu. Continue van die kleine irritante zaken.
                        Daarna Saab 9-3 sportsedan gehad (geweldige auto), weg na 130000 km, nu Fiat Croma (92000 km) die enkel binnengaat voor onderhoud (1* wel motorvermogenverlies ineens, update software en was weer in orde, bij 80000 km)

Wat wil ik hier nu zeggen: je kan altijd pech hebben bij een merk, is het daarom slecht. Neen, maar van het ene merk vinden ze het normaal om dat in de grond te boren en bij het ander is het dan, tja, gebeurd eens hé.
                        Last edited by ; 12/03/2008, 14:03.

Comment

Jammer, zo'n mooie kar en dan al die problemen op je dak.

Je bent blijkbaar ook niet al te blij met de service, aangezien dat 'lang aandringen' ?

Comment

Ik vond het wel een leuke wagen om te rijden, hoewel hij soms totaal onverwacht slipte achteraan (2* voor gehad, en neen het was niet uitgelokt, want dan zette ik die DSC af en roken maar)

Tja Van Osch had toen net de garage in Tienen overgenomen en zij zaten er natuurlijk mee. Uiteindelijk kwam het wel in orde altijd.

Ik loop daarom niet zo hoog op met Duitse wagens (ouders altijd mercedes gehad en nog steeds), zoals sommigen wel willen doen geloven. Elk merk heeft zijn goede en minder goede punten.
                            Alleen nemen sommigen de mindere punten er graag bij bij Duitse wagens, ze rijden immers toch met ne Duitser en als het een ander merk is, dan is het van: wat had je anders verwacht.

@TS: je moet er geluk mee hebben

Oh ja: thermostaat was ook snel stuk: dacht rond 40000 km

vind het alleen knudde dat ze ook een dieselcoupe hebben uitgebracht, je ziet ze nu veel te veel rijden. En voor mij is een echte BMW een 6 in lijn minimum, ja ze maken fijne diesels, maar rijdt eerst maar eens met zo'n 6 in lijn. Wat een loopcultuur.
                            Last edited by ; 12/03/2008, 14:03.

Comment

Ikzelf, mijn ouders en nog wat mensen rijden al jaren met BMW's. De betrouwbaarheid is doorgaans bevredigend.
                              Eigenlijk alleen problemen gehad met een E30 324td, een E39 525d (dat echt een probleemwagen was op motorisch vlak). Verder eigenlijk alleen goede ervaringen:
                              E30 318i 24 jaar gebold zonder al te veel problemen
                              E34 525tds na 170 000 km turbo kapot verder niets
                              E36 320i geen problemen op 160 000 km
                              E36 325i Geen noemenswaardige problemen nu 136 000 km (zelf 38 000 km gedaan
                              E46 318i Nooit een probleem gehad, buiten de airbaglampje dat brandt en een gaspedaal dat wat frot bijna telkens wanneer je het instampt
                              E60 525d Geen probleem op 100 000km , behalve veel gekraak in het interieur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                                vind het alleen knudde dat ze ook een dieselcoupe hebben uitgebracht, je ziet ze nu veel te veel rijden. En voor mij is een echte BMW een 6 in lijn minimum, ja ze maken fijne diesels, maar rijdt eerst maar eens met zo'n 6 in lijn. Wat een loopcultuur.
                                Gelukkig is er nog de dieselvrije Z4

Als ze ooit een diesel Z-serie uitbrengen word ik echt niet goed

Comment

Working...
                                X