Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Algemene tevredenheid bij BMW

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Algemene tevredenheid bij BMW

Beste BMW rijders

Graag had ik allen jullie ervaring over de tevredenheid van jullie BMW geweten.
    Ik hoor op andere forums dat de betrouwbaarheid bij BMW ver zoek is, dat vooral de 320d 120d met heel wat turbo problemen kampen enzo. Ik ben daarvan echter niet overtuigd en wil dit nu eens horen van de mensen die zelf met een BMW rijden, maakt niet uit welke. Het zou interessant zijn om uw type BMW bouwjaar en kmstand te vermelden.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groeten
    Michiel
    195
    Zeer tevreden, nooit problemen gehad
    38,97%
    76
    Tevreden, klein(e) probleempje(s) gehad
    37,95%
    74
    Matig, af en toe problemen
    13,33%
    26
    Niet tevreden, regelmatig problemen
    2,56%
    5
    Een ramp, constant miserie
    7,18%
    14

Persoonlijke ervaring :
    • BMW E30 325i touring : kleine 400.000 km, magistrale auto, zeer betrouwbaar; één van de beste BMW's ooit (de E30)
    • BMW E36 323ti compact : kleine 30.000 km, te weinig mee gereden om echt et kunnen beoordelen ; E36 is doorgaans geweten de "mindere" '3 tussen de E30 en de E36 inzake afwerking en materiaalkwaliteit
    • BMW E46 325CiA Cabrio : kleine 40.000 km, perfécte auto, 100% betrouwbaar, zeer solide, magnifiek afgewerkt, nu nog de standaard in die klasse (de E46 dus)
    • BMW E46 320d touring MY04 : kleine 120.000 km, zéér goeie auto, subliem afgewerkt en prachtige materialen, ongelofelijk betrouwbaar ondanks zéér zwaar gebruik (hoog volgaspercentage)
    Persoonlijke ervaring met auto's binnen het gezin, of uit de vennootschappen, of van familieleden of vrienden :
    • BMW E39 M5 : kleine 40.000 km zelf gereden, magistrale auto, zeer betrouwbaar ondanks z'n M-genen, behoorlijk olieverbruik vanaf ca. 80k à 120k km, mechaniek & elektronica zéér betrouwbaar ... één van de beste BMW's ooit
    • BMW E39 525tds : kleine 20.000 km zelf gereden, zeer goeie auto, dieselmotor met sublieme klank en heel romig karakter, zeer betrouwbare motor, de E39 op zich is ultra-betrouwbaar en dé top inzake afwerking en materiaalkwaliteit (sinds de E39 zijn er in die klasse geen auto's meer geweest met zo'n prachtige afwerking en materialen)
    • BMW E39 525d : facelift E39 = kers op de taart, de 2.5d was wel minder goed dan de 2.5tds (wel sneller en iets zuiniger, maar minder romig karakter, rauwer van klank en aanvoelen)
    • BMW E60 525d : E60ev = pover tot bedroevend inzake afwerking en materiaalkwaliteit, vrij veel rammeltjes, redelijk wat elektronica-problemen met de eerste versies
    • BMW E65 730d : E65ev = slechts matig inzake afwerking en materiaalkwaliteit, de eerste versies waren om van te huilen inzake betrouwbaarheid (enkel elektronica, mechanisch is alles perfect), de latere versies en zeker ook de facelift zijn terug de gekende BMW-betrouwbaarheid
    • BMW E63 645CiA : probleembak ongehoord, voornamelijk electronica dan, maar 't was een preproductiemodel dus da's geen referentie, de huidige '6 zijn boven alle twijfel verheven
    Enzoverder, enzovoort.

Algemeen gezien :
    • E30 : voor zijn tijd ongelofelijk goeie auto, zéér betrouwbaar en zéér degelijk (een Mercedes 190 roestte 10 keer zo snel weg en stond gemiddeld minstens even vaak in de garage)
    • E36 : in de BMW '3-reeks geschiedenis tot nu toe nog altijd de minste van de hoop, inzake afwerking en materiaalkwaliteit niet zo'n topniveau als de E30 en E36, wel zeer betrouwbare mechaniek, al zijn bepaalde motoren niet de beste (voornamelijk de 1,65-liter tds uit de 318tds ... daar zitten een aantal probleemgevalletjes tussen, al valt het algemeen gezien goed mee inzake betrouwbaarheid, 't zijn wel allemaal draken van motoren, die 18tds)
    • E46 : wederom topkwaliteit van auto, betrouwbaarheid van mechaniek en electronica ; gekend probleem met de turbo's bij de 150pk 320d met 6-versnellingen (in 't begin van de facelift), exact 14 productiemaanden hebben "slechte" turbo's gekregen, daarna werd dat aangepast en alle auto's vanaf MY04 zijn perfect betrouwbaar (turbo-probleem is opgelost, al zijn er natuurlijk nog altijd die erin slagen hun turbo op te blazen door onoordeelkundig gebruik)
    • E90 : stap terug inzake afwerking en materiaalkwaliteit, eerste generatie '3 waarin BMW zéér duidelijk de kaart van de winst trekt en kiest voor matige, "net aanvaardbare" kwaliteit, motorisch alles perfect, BMW scoort hedentendage in de top van de Europese merken inzake betrouwbaarheid, en staat zelfs zeer vaak zeer hoog als ook Japanse merken meedoen (quasi altijd hoger dan de gedoodverfde concurrenten, met name Audi en Mercedes-Benz)

Elk merk kent z'n problemen, elk merk of model heeft z'n zwakke puntjes. BMW heeft last gehad bij de E46 M3 door (hoofdzakelijk) minderwaardige oliepompen, en dat probleem zo snel mogelijk opgelost. Zo ook bij de eerste jaarproductie E46FL 320d150 : turbo's gingen onrustwekkend snel stuk. Ook dat hebben ze aangepakt, en 't is opgelost.

Veel hangt ook af van de manier waarop je rijdt. 'k Ga hier niet op ingaan, maar veel jonge snotters denken dat ze kunnen rijden, op denken dat, omdat ze een BMW rijden, plots dé shit onder hun kont hebben en dat warmrijden en met kennis&respect behandelen plots op hen niet meer van toepassing is. Mjah, goeie zaak dan dat die 't lesje duidelijk geleerd worden.

BMW levert zeer hoge kwaliteit. Motorisch gezien zijn ze dé motorbouwer bij de massaconstructeurs, en mogen ze samen met Honda (die ook pareltjes bouwt maar zeker langs hier minder gekend, en zich voornamelijk beperkt tot kleinere motoren) en Porsche op 't hoogste schavot worden gezet. Het grootste wonder daarbij is dat je dat als klant geenszins meer (wel integendeel) dan bij de concurrentie bekoopt met verminderde kwaliteit of betrouwbaarheid.
    Last edited by ; 12/06/2007, 13:49.

Comment

Je poll-systeem is wel 'n garantie voor gefoefel. Zo'n meningen laat je beter uitschrijven, in plaats van 't feit dat iedereen in de wilde weg kan beginnen klikken, eventueel zelfs zonder enige ervaring (van betekenis) met BMW.

Ik ken één forumlid die férme problemen heeft met z'n (recente) BMW. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat z'n eisen zeer hoog liggen, maar dat maakt niet uit: klanttevredenheid = het doel, dus dan moet BMW zich maar inzetten om ook de veeleisende klanten tevreden te krijgen.
      Hij heeft problemen met de versnellingsbak, en de service achteraf, omdat BMW weigert een nieuwe versnellingsbak op hun kosten te plaatsen. Allez, kort gezegd. 't Zit veel ingewikkelder in elkaar dan dat.

Comment

ik heb tot nu enkel ervaring met mijn E39 528i: beste auto dak ooit gehad heb, had die nooit mogen wegdoen voor die kutcabrio

binnenkort weer een tevreden bmw-eigenaar als ik (naar het schijnt) één van de beste reeksen van BMW ga in huis halen

Comment

Ik spreek in naam van m'n vader, hij had een E36 318i waarvan minstens één keer de koppeling vervangen was, dan was er ook nog de E46 320d (136) die problemen had met de oliesensor, dus we zijn gewoon 'tevreden' .
          Last edited by ; 12/06/2007, 13:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keyserke Bekijk Berichten
            Beste BMW rijders

Graag had ik allen jullie ervaring over de tevredenheid van jullie BMW geweten.
            Ik hoor op andere forums dat de betrouwbaarheid bij BMW ver zoek is, dat vooral de 320d 120d met heel wat turbo problemen kampen enzo. Ik ben daarvan echter niet overtuigd en wil dit nu eens horen van de mensen die zelf met een BMW rijden, maakt niet uit welke. Het zou interessant zijn om uw type BMW bouwjaar en kmstand te vermelden.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groeten
            Michiel
            In't bedrijf bollen verschillende BMW's rond, een tiental, op eentje na zijn het allemaal 5-series. Grotendeels kan ik de mening van gTa hierboven onderschrijven. Evolutie die het merk doorgemaakt heeft in het bedrijf :

De E34 was de wagen die BMW binnengeloodst heeft in het bedrijf. Daarvoor was het bijna uitsluitend Mercedes. Men was dermate tevreden over de E34 530i V8 (voor de directie, in de tijd dat een benzine nog algemeen aanvaard werd) en over de E34 525tds dat het Mercedes-tijdperk afgesloten werd.

De opvolgers waren hoofdzakelijk E39 525tds'en. Motorisch was dit dé top. De 25tds was algemeen gezien zéér betrouwbaar, over het ganse wagenpark gezien meer dan een miljoen km gebold. De 525tds van mijn pa werd de laan uitgestuurd na 372.000 km, motorisch geen centje pijn. Rollementen, waterpomp en servopomp waren wél onderdelen die bij alle wagens van het bedrijf vervangen werden.

Na de 525tds'en kwamen de E39 520d en 525d. Nou ja, optisch gezien een verbetering, de fine-tuning maakte hem een nog klassevollere wagen. Rollementen, waterpomp en servopomp werden verbeterd, want die gaan nu niet meer stuk. Motorisch echter... mmm... een stuk minder. Ze blijven bollen, maar de onderhoudskosten liggen veel hoger. Hier en daar een turbo, de common-rail injectoren bij de 525d's, een zeldzame ketting die het begeeft en nog wat klein grut. Gisteren werd daarom beslist dat de E39 525d van mijn pa, deze keer slechts 275.000 km op de klok, vervangen wordt. Voor de 2de keer zou er opnieuw aan de motor gewerkt moeten worden vanwege hoge roetuitstoot en een enorme dieselklop in de motor. Ook een typisch ABS-probleem is gekend bij BMW, maar wordt niet kosteloos opgelost.

Is een ander merk beter? Niet noodzakelijk. Maar ik ben wel van mening dat de algemene kwaliteit, zoals we ze gekend hebben, er niet meer is en hoogstwaarschijnlijk niet meer terugkomt door de steeds snellere technische evolutie en de drang naar krachtigere, zuinigere motoren.
            Last edited by Caesar2; 12/06/2007, 14:25. Reden: schrijffoutje
            BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Ik ken één forumlid die férme problemen heeft met z'n (recente) BMW. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat z'n eisen zeer hoog liggen, maar dat maakt niet uit: klanttevredenheid = het doel, dus dan moet BMW zich maar inzetten om ook de veeleisende klanten tevreden te krijgen.
              Hij heeft problemen met de versnellingsbak, en de service achteraf, omdat BMW weigert een nieuwe versnellingsbak op hun kosten te plaatsen. Allez, kort gezegd. 't Zit veel ingewikkelder in elkaar dan dat.
              Guilty
              BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                Is een ander merk beter? Niet noodzakelijk. Maar ik ben wel van mening dat de algemene kwaliteit, zoals we ze gekend hebben, er niet meer is en hoogstwaarschijnlijk niet meer terugkomt door de steeds snellere technische evolutie en de drang naar krachtigere, zuinigere motoren.
                Daar sla je de nagel op de kop. Zeker bij de dieselmotoren is er vandaag zo'n insane wedloop naar vermogen/koppel bezig, dat de consument en énkel hij 't slachtoffer ervan wordt.

Diesels gingen vroeger met de vingers in de neus 500.000 km mee. Nu zijn ze zodanig gepusht en worden ze zodanig gereden (= belangrijke factor!!) dat er al héél veel aan 150k km het beste hebben gehad.

De sprongen die men in de dieseltechnologie maakt, zijn zelfs zo groot dat de beste benzines al langer meegaan dan 'n diesel. En die eerste zijn goedkoper ook, alleen verbruiken ze wel meer.

Comment

Ik zie in de poll alweer resultaten van mensen zonder uitleg. Zelfs zonder ik weet met welke BMW ze rijden of gereden hebben. Zelfs resultaten van mensen die nog nooit ook maar één letter op dit forum hebben gepost. Jammer.
                  2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                  2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caractere Bekijk Berichten
                    Ik zie in de poll alweer resultaten van mensen zonder uitleg. Zelfs zonder ik weet met welke BMW ze rijden of gereden hebben. Zelfs resultaten van mensen die nog nooit ook maar één letter op dit forum hebben gepost. Jammer.
                    Idd Jammer, ik heb de persoon in kwestie een PM gestuurd met de vraag wat zijn ervaring dan juist is.

Groeten
                    Michiel
                    Last edited by ; 12/06/2007, 13:23.

Comment

Eerste wagen: E36 318I compact. Schitterende wagen, zonder enig probleem, alleen onderhoud en verder niks. Nog steeds spijt dat deze gesneuveld is.
                      Daarna een jaartje met een E46 318 i gereden. Veel minder tevreden van, regelmatig airco die weigerde, lampjes airbags die storingen gaven. Sinds ik er niet meer mee rij geeft die zeer veel problemen blijkbaar.
                      volgende wagen: E36 318I (vervanger van de compact). Tevreden van maar twee maanden geleden weggedaan voor beginnende problemen (lmm, voorvering,...)

Nu rij ik (tijdelijk?) geen BMW meer maar dat heeft niets met ontevredenheid te maken, alleen met het maken van doelbewuste keuzes.
                      1976 Porsche 924 (verkocht)
                      2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
                      2011 Volvo V60 T6 AWD
                      2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)

Comment

De tevredenheid hangt van 2 zaken af:

- de wagen
                        - de dealer

'k heb al een paar BMW's gehad en ben eigenlijk van de auto's zeer tevreden...m'n vriendin rijdt Mini en ook daar hebben we eigenlijk geen klachten over...we zijn ook ni de meest veeleisende personen (denk ik toch) en ik kan best begrijpen dat er hier en daar wel iets ietwat verkeerd kan gaan (al zijn er natuurlijk grenzen hé).

Over m'n huidige Alpina kan ik maar een ding verkeerd zeggen: de elektronische stuurbekrachtiging hadden ze beter eerst nog wat in de couveuze laten broeien. Zeker voor de (letterlijk) zwaardere motoren...de ///M gebruikt nog steeds de hydraulische variant en die prefereer ik nog steeds want de mijne is nu de tweede maal aanvervanging toe op 40.000km...er komt namelijk speling op het stuur. BMW maakt er echter geen enkel probleem van, aanvaardt mijn beklag en er wordt dan ook zonder morren een andere stuurinrichting gestoken. Voor de rest voortreffelijke wagen...niks op aan te merken.

Wat de dealer betreft...ik ben nu bij m'n 2de dealer en ook zeer tevreden. De eerste liet teveel steken vallen. Je moet ook wat goede wil hebben van je dealer om in sommige problemen tussen te komen. En dat is belangrijk...veel belangrijker dan een paar % meer korting op een ander. Service vind ik zeer belangrijk, zeker als je niet met een alledaags model rijdt waar je dagelijks moet op rekenen.

Hoor es rond welke de dealers er zijn met tevreden klanten.

Ik overweeg zeker nog BMW in de toekomst. Graag!
                        Porsche 996 GT3 RS
                        Porsche 964 RS
                        BMW ///M3 e30
                        Mercedes c250 CDI AMG
                        www.flamebox.be

Comment

In september 2005 is er hier een E90 (laatste generatie dus) 318d binnengekomen. Momenteel heeft ie 35000 km op de teller en tot nu toe zijn dit de "problemen" die we gehad hebben.
                          • Terugroepactie voor een brandstofpomp (preventief dus)
                          • Twee keer op al die tijd wilde het automatische stuurslot niet metéén afspringen. Een beetje foefelen en dat kwam in orde. Daarvoor zijn we niet naar de dealer geweest. Dat heeft zichzelf opgelost.
                          • Sinds kort een kleine piep/rammel van achteren uit als je door een put rijdt.
                          • Ik heb de indruk dat ik op stationair toerental, als ik voor de motorkap sta, een geratel hoor dat er voorheen niet was. Mijn vader heeft het ook al gemerkt zonder dat ik er iets van heb gezegd. Dat melden we dus volgende keer bij de dealer.
                          Ik vind de algemene afwerkingskwaliteit en het solide-gevoel heel aanvaardbaar maar dat is natuurlijk subjectief. Er zijn er die beweren dat de E46 op die punten beter scoorde, daar kan ikzelf geen mening over vormen gezien mijn beperkte ervaringen met de E46, maar als gTa dat zegt, dan is dat zo.

Voor de rest is dat een héél leuke wagen om mee te rijden. Je kan die wagen behoorlijk vlot door de bochten jagen zonder dat ie noemenswaardig gaat hellen. Ook de koppeling is lekker direct wat ik heel leuk om rijden vind.

Mening vader: auto die "rijdt als geen ander"
                          Mening moeder: auto die niet echt comfortabel rijdt op onregelmatige ondergrond en waarvan de radio op niet veel trekt (de basis setup met 6 luidsprekers) maar die wel heel leuk stuurt.

Tot slot zou ik nog graag even zeggen dat elk merk wel eens problemen heeft maar zulke problemen over bmw gaan rondbazuinen is natuurlijk véél leuker dan van lada.

Comment

Ervaring met E90 318i van nu iets meer dan een jaar oud en 26.000 km op de teller: tot hiertoe geen enkel ernstig probleem.
                            • Al verscheidene putjes van steenslag, maar ik spreek me niet uit of de kwaliteit van de lak daarmee te maken heeft.
                            • De laatste weken is er een rammeltje ontstaan ergens in de buurt van het stuur dat steeds luider wordt.
                            • Iets wat ik echter wel onaanvaarbaar vind, is de kwaliteit van het stukje plastic (de greep of hoe moet ik noemen?) achter de raambediening op het portier aan de kant van de bestuurder (zie foto). Bij mij is dat beige en het is alsof telkens je dat aanraakt er een nieuwe kras op staat.

Binnen enkele weken gaat de mijne binnen voor onderhoud en dan ga ik dat toch eens aankaarten bij de dealer.

Comment

Da's het gekende materiaalkwaliteitsprobleem waar veel recente BMW's mee te kampen hebben. Op dat vlak is er bij de huidige generatie duidelijk véél geld bespaard geweest. Maar 't betert: de BMW '1 maakte een ferme sprong naar boven, de nieuwe X5 is niet van de (naar BMW-maatstaven) bedroevende kwaliteit van de '1 pre-facelift / 3 pre-facelift / 5 pre-facelift.

Je hebt daar met je E90 jammer genoeg dé dip van de laatste 20 jaar meegemaakt, op 't vlak van materiaalkwaliteit en detailkwaliteit.

Mechanisch en elektronisch alles in orde? Want daar gaat 't 'm uiteindelijk toch allemaal om.

Comment

Mechanisch en elektronisch alles in orde? Want daar gaat 't 'm uiteindelijk toch allemaal om.
                                Jawel, hoor.

EDIT: wat niets afdoet aan het feit dat de dealer me een oplossing dient te bieden voor dat stukje plastic, anders gaat 'ie een andere kant van me te zien krijgen.
                                Last edited by ; 12/06/2007, 14:06.

Comment

Heb je zo'n sexy kontje, dan?

Comment

Heb je zo'n sexy kontje, dan?
                                    Eikes, gi west-vloamse kieszak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                                      EDIT: wat niets afdoet aan het feit dat de dealer me een oplossing dient te
                                      bieden voor dat stukje plastic, anders gaat 'ie een andere kant van me te zien krijgen.
                                      Wat verwacht je van hem hieraan te doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                        Wat verwacht je van hem hieraan te doen?
                                        In die deur zit dus dat kleine stukje plastic dat misschien een waarde heeft van 5 euro en dat vol krassen staat... denk nu eens twee seconden na en beantwoord dan zelf de vraag.

Comment

Working...
                                        X