Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verborgen gebreken auto - wat nu. Auto=kapot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
    Ik heb een familie gekend met een bmw 5 serie die om de maand in de garage stond met een defect. Alles gerepareerd en auto als particulier verkocht. Na twee maanden komt de koper klagen en eist de betaling van zijn (nieuwe) reparaties. Advocaat zegt dat ze de rechtzaak zouden verliezen en ze hebben minnelijke schikking getroffen.

Dus ja, probeer met een aangetekende brief. Laat een kostenraming maken van de nodige reparaties en voeg die bij de aangetekende brief. Stel een datum voor onderhandeling voor en anders dreig je met de rechtbank.

Het is niet omdat ze in een keuringsstation niks merken, dat er niks aan de wagen scheelt. Daar testen ze trouwens niet alles. Pas bij de rechtzaak ga je moeten bewijzen dat de verkoper de gebreken eigenlijk wel kende. Als je zijn vroeger garagist te weten komt, kan dit niet zo moeilijk zijn.

Schrijf een aangetekende brief die juridisch onderlegd is en dreig met een rechtzaak. stuur eventueel een deurwaarder langs. Kom dan af met een minnelijk voorstel.

Laat niet met je sollen.
    DAT bedoel ik dus! Er is iets mis, ofwel heb je pech met de motor en zit je met een minder exemplaar, of er is iets verkeerd gegaan, of er waren al problemen mee, of... Vraag z'n onderhoudsschema op via de dealer, als je die kent. Informeer daar effe over eventuele reparaties die niet in het onderhoudsboekjes terug te vinden zijn.

"Dat kan voorvallen" speelt enkel in het voordeel van de (st)(d)ealer, kassa kassa.

Comment

ik dacht dat een particulier 6 maand kon aansprakelijk gesteld worden voor zware gebreken die er op wijzen dat ze er al waren voor de verkoop .

maar bewijs dat maar eens .

ik zou toch zeker eerst bij een andere garage gaan en ,zonder te zeggen wat je al weet ,een grondige controle laten uitvoeren .
      is daar de conclusie dezelfde ,dan zou ik toch wel eens een advocaat raadplegen en informeren wat er kan aan gedaan worden .

want de woorden " advocaat "en "rechtzaak" komen vaak hard aan bij mensen die van kwade wil waren ,en zijn dan rapper geneigd om een minnelijke schikking aan te gaan .

en misschien wie weet is de verkoper zich van niets bewust (wat ik betwijfel) en wil hij nog een tegemoetkoming doen naar uwentwege .

Comment

Ik heb een familie gekend met een bmw 5 serie die om de maand in de garage stond met een defect. Alles gerepareerd en auto als particulier verkocht. Na twee maanden komt de koper klagen en eist de betaling van zijn (nieuwe) reparaties. Advocaat zegt dat ze de rechtzaak zouden verliezen en ze hebben minnelijke schikking getroffen.

Dus ja, probeer met een aangetekende brief. Laat een kostenraming maken van de nodige reparaties en voeg die bij de aangetekende brief. Stel een datum voor onderhandeling voor en anders dreig je met de rechtbank.

Het is niet omdat ze in een keuringsstation niks merken, dat er niks aan de wagen scheelt. Daar testen ze trouwens niet alles. Pas bij de rechtzaak ga je moeten bewijzen dat de verkoper de gebreken eigenlijk wel kende. Als je zijn vroeger garagist te weten komt, kan dit niet zo moeilijk zijn.

Schrijf een aangetekende brief die juridisch onderlegd is en dreig met een rechtzaak. stuur eventueel een deurwaarder langs. Kom dan af met een minnelijk voorstel.

Laat niet met je sollen.
        Eindelijk iemand met fatsoenlijk advies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
          ik zou toch zeker eerst bij een andere garage gaan en ,zonder te zeggen wat je al weet ,een grondige controle laten uitvoeren .
          is daar de conclusie dezelfde ,dan zou ik toch wel eens een advocaat raadplegen en informeren wat er kan aan gedaan worden .

want de woorden " advocaat "en "rechtzaak" komen vaak hard aan bij mensen die van kwade wil waren ,en zijn dan rapper geneigd om een minnelijke schikking aan te gaan .
          GA NIET NAAR EEN ADVOCAAT! (Excuses als er hier wel goeie op het forum zouden zitten)

Dat zijn geldkloppers, zelfs voor een minnelijke schikking. Ik heb het in twee jaar tijd al vijf keer meegemaakt dat een advocaat mij alleen onder vier ogen wil spreken op het notariskantoor, zonder zijn cliënt erbij. Dan komt die aan ons juridisch advies vragen omdat hij er zelfs niets van kent, wat hij moet aanraden aan zijn cliënt nota bene. Zijn cliënt die denkt dat hij er goed aan doet om een advocaat te raadplegen; Die denkt dat hij dan wel meer uit de brand zal slepen. En dan eisen ze dingen die gewoon juridisch onmogelijk zijn, maar vragen ze wel duizenden euro's provisie!

- aangetekende brief (laat hem nalezen door een jurist)
          - eventueel dreigen met gerechtsdeurwaarder

Wedden dat je er zelf wel zo komt?

Comment

Het woord 'advocaat' doet ook al veel. Ik zou in ieder geval eerst eens met de verkoper gaan praten en het probleem uitleggen. Dan kunnen jullie misschien tot een compromis komen. Daarna kan je misschien beginnen met verdere acties zoals aangetekend schrijven, advocaat...

Comment

GA NIET NAAR EEN ADVOCAAT! (Excuses als er hier wel goeie op het forum zouden zitten)

Dat zijn geldkloppers, zelfs voor een minnelijke schikking. Ik heb het in twee jaar tijd al vijf keer meegemaakt dat een advocaat mij alleen onder vier ogen wil spreken op het notariskantoor, zonder zijn cliënt erbij. Dan komt die aan ons juridisch advies vragen omdat hij er zelfs niets van kent, wat hij moet aanraden aan zijn cliënt nota bene. Zijn cliënt die denkt dat hij er goed aan doet om een advocaat te raadplegen; Die denkt dat hij dan wel meer uit de brand zal slepen. En dan eisen ze dingen die gewoon juridisch onmogelijk zijn, maar vragen ze wel duizenden euro's provisie!

- aangetekende brief (laat hem nalezen door een jurist)
              - eventueel dreigen met gerechtsdeurwaarder

Wedden dat je er zelf wel zo komt?
              Waarom al onmiddelijk een deurwaarder?? Dat is toch voor nergens nodig. Btw wat zou die dan gaan doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                Er staat nergens dat 'ie gekeurd is voor verkoop hé. En dat is dus ook niet verplicht.
                Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                http://www.car-pass.be/nl/particulie...s-carpass.html

Koop je een tweedehands auto of lichte bestelwagen vanaf 1 december 2006?
                Dan moet de verkoper jou een CAR-PASS overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professional.

De CARPASS toont de kilometerstand van het voertuig op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan 2 maanden.
                Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                oh, okay. wist ik niet.

Dan worden er volgens mij héél wat auto's verkocht zonder carpass.
                Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                Normaal kan je enkel een auto inschrijven met keuring voor verkoop he, als ie dat heeft gehad heeft ie ook een carpas.
                keuring voor verkoop is niet verplicht, zodoende een carpass ook niet.
                nu zou ik nooit een wagen kopen zonder keuring voor verkoop. verkopen dat is een andere zaak.

Comment

- vaststellingen gebreken door een deurwaarder laten akteren - deurwaardersexploot.

Dat is een beter dreigement dan een advocaat. Trouwens de advocaat zou er misschien met al te veel plezier een rechtzaak van willen maken en het op de lange baan schuiven.

Ik ga hier wel te kort door de bocht. Er zijn ook goeie advocaten, zoals in elk beroep.

Comment

ik snap de commotie eigenlijk niet.
                    't Is erg dat ik het moet zeggen.
                    Maar ze heeft de wagen particulier gekocht, met ondertekening in de staat waarin hij zich bevind.
                    als er dan na een maand een kapotte kat is. Kan dit zoveel oorzaken hebben. en hij zal nog niet stuk geweest zijn de dag na de verkoop of tijdens de testrit. want anders was ze meteen naar de garage gegaan.
                    Nu de vorige eigenaars in gebrekke stellen en dreigen met deurwaarders en advocaten. is toch wat ver gezocht? aankoop garage is waarborg, aankoop particulier is geen waarborg.
                    Zo kan je op den duur ver gaan.

om het in het belachelijke te treken. Je koopt een M5, vlamt er een maand mee tegen de begrenzer aan tot er iets ontploft, en dan zou je doodleuk bij de vorige eigenaar je geld gaan terugvragen wegens mankement?

Sorry, maar je hebt gewoon een beetje malchanse.
                    Als ik mijn wagens particulier verkoop laat ik ook altijd een papier ondertekenen, staat waarin hij zich bevind. anders komen ze idd toch altijd af, met één of ander mankement.

Comment

volledig eens met tusc!

Comment

Kan ik ook niets tegen inbrengen...
                        1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                          ik snap de commotie eigenlijk niet.
                          't Is erg dat ik het moet zeggen.
                          Maar ze heeft de wagen particulier gekocht, met ondertekening in de staat waarin hij zich bevind.
                          als er dan na een maand een kapotte kat is. Kan dit zoveel oorzaken hebben. en hij zal nog niet stuk geweest zijn de dag na de verkoop of tijdens de testrit. want anders was ze meteen naar de garage gegaan.
                          Nu de vorige eigenaars in gebrekke stellen en dreigen met deurwaarders en advocaten. is toch wat ver gezocht? aankoop garage is waarborg, aankoop particulier is geen waarborg.
                          Zo kan je op den duur ver gaan.

om het in het belachelijke te treken. Je koopt een M5, vlamt er een maand mee tegen de begrenzer aan tot er iets ontploft, en dan zou je doodleuk bij de vorige eigenaar je geld gaan terugvragen wegens mankement?

Sorry, maar je hebt gewoon een beetje malchanse.
                          Als ik mijn wagens particulier verkoop laat ik ook altijd een papier ondertekenen, staat waarin hij zich bevind. anders komen ze idd toch altijd af, met één of ander mankement.
                          Alles staat en valt met het bewijs of het defect er al aan zat op de datum van de verkoop of de koper er kennis van kon hebben.

Dit is nu een auto. Wij maken het maandelijks mee met een huis. Allereerst teken je een onderhandse koopovereenkomst waarin je koopt in de staat waarin het zich thans bevindt. Vier maanden later bij de authentieke akte duiken er tal van gebreken op, vochtige muren, huiszwam, schade aan keuken, ...

Er dan simpel vanaf komen door te zeggen dat je het maar gekocht hebt in die staat, klopt helemaal niet. En maar gelukkig ook! Anders weet ik nog wel een paar leuke dingen te verkopen met een standaardcontractje

Comment

Alles staat en valt met het bewijs of het defect er al aan zat op de datum van de verkoop of de koper er kennis van kon hebben.

Dit is nu een auto. Wij maken het maandelijks mee met een huis. Allereerst teken je een onderhandse koopovereenkomst waarin je koopt in de staat waarin het zich thans bevindt. Vier maanden later bij de authentieke akte duiken er tal van gebreken op, vochtige muren, huiszwam, schade aan keuken, ...

met dat verschil natuurlijk dat 'vochtige muren, huiszwam, schade aan keuken, etc' meestal niet plots optreden, maar reeds een langere tijd aanwezig zijn.

Een kapotte koppakking gebeurt wél heel plots. Een motor kan van perfect in orde naar een kapotte koppakking gaan in enkele milliseconden. It's that simple. Het is dus perfect mogelijk (en zelfs hoogstwaarschijnlijk...) dat de vorige eigenaar 35.000 probleemloze kilometers achter de rug heeft, en dat de huidige eigenaar toevallig het ongeluk heeft dat het zich nu voordoet.

Comment

Er dan simpel vanaf komen door te zeggen dat je het maar gekocht hebt in die staat, klopt helemaal niet. En maar gelukkig ook! Anders weet ik nog wel een paar leuke dingen te verkopen met een standaardcontractje

Technisch gezien klopt dat maar al te goed. Een auto is in orde of hij is het niet. Een kapotte koppakking (of oorzaken die daartoe kunnen leiden) 'missen' bij controles, is onmogelijk.

Comment

een kapotte cat gaan vergelijken met huisrot is wat ver gezocht. vocht in de muren kan niet op een maand opeens *paf* serieuze schade toerichten.
                                een cat kan gelijk wannneer stuk gaan.
                                een beter voorbeeld in dit geval zou zijn: huis gekocht en na een maand is er een barst in een tegel. reden: iets op laten vallen? en jullie zouden direct dreigen met een rechtszaak omdat het huis verzakt en zo de tegel doen barsten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                  een kapotte cat gaan vergelijken met huisrot is wat ver gezocht. vocht in de muren kan niet op een maand opeens *paf* serieuze schade toerichten.
                                  een cat kan gelijk wannneer stuk gaan.
                                  een beter voorbeeld in dit geval zou zijn: huis gekocht en na een maand is er een barst in een tegel. reden: iets op laten vallen? en jullie zouden direct dreigen met een rechtszaak omdat het huis verzakt en zo de tegel doen barsten.

Ik ben absoluut geen auto-technieker en ik zou inderdaad niet weten of zoiets ineens kapotgaat, of over een langere periode.

Pas op, sommige mensen reageren effectief al zo bij een barst in een tegel

Comment

Een koppakking gaat nu eenmaal OOIT kapot, maar dat kan zowel op 50.000km of op 500.000.

Heel juist toen mijn vrouw haar Corsatje van 10 jaar oud verkocht met 45000km op de teller was er niks aan de hand want mijn vrouw was een heel rustig rijdster (misschien wat TE rustig) de vrouw die het kocht was er heel tevreden over maar 3 maanden later liet ze haar 18jarige zoon er mee rijden (rossen) en ja twee weken later zat hij erdoor (koppakking) die vrouw kwam natuurlijk klagen en toen ik haar uitvroeg over haar zoontje zei ze dat hij een heel goede chauffeur was maar wel een beetje wild als ik haar verder uithoorde verklapte ze mij dat hij elke morgen met gierende banden vertrok en dit met een steenkoude motor want het karretje sliep buiten en het was in januarie , volgens mij, hadden we de oorzaak gevonden, ze was wel zo eerlijk om mij nadien op te bellen om mij gelijk te geven want ze hadden in de garage ook gezegd dat dit nefast is voor een koude motor zo zie je maar dat alles kan hé

Comment

Wat je ook kan proberen is te schrijven naar VAG en je probleem daar uitleggen.Ik weet wel de kans is klein maar je kan proberen hé.
                                      Soms komen ze dan er tussen, in de prijs.
                                      Wat ik ook zou doen is naar verschillende garage gaan.
                                      Want daar hangt ook veel van af,
                                      de ene garagehouder is de andere niet.
                                      Sommige hebben nog een hart, al zul je soms lang moeten zoeken.

Comment

Als Annelies106 eens een foto van zichzelf zou posten zouden we beter kunnen inschatten hoe snel ze hulp zal vinden, en wat het haar uiteindelijk zal kosten.
                                        Carlito kent toch iets van autotechniek hé?
                                        In het ergste geval wil Degioke er zich nog mee moeien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                                          Als Annelies106 eens een foto van zichzelf zou posten zouden we beter kunnen inschatten hoe snel ze hulp zal vinden, en wat het haar uiteindelijk zal kosten.
                                          Carlito kent toch iets van autotechniek hé?
                                          In het ergste geval wil Degioke er zich nog mee moeien.
                                          Waarom ik?

Al het nuttige is reeds beschreven, dus geen nood om te reageren.

Comment

Working...
                                          X