Mededeling

Collapse
No announcement yet.

in't zak gezet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
    Wist ik niet.
    Thanks.
    Waar vind ik dat terug?
    In 't Burgerlijk Wetboek.
    Artikel 1649 quater, § 1, lid 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
      dient een normaal zorgvuldig koper ook niet een minimale inspanning doen om zich te vergewissen van de staat van het aangekochte goed, vooraleer wilsgebreken kunnen worden ingeroepen?
      Wie heeft het hier over het inroepen van wilsgebreken Foust?

Ik in elk geval niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
        Wie heeft het hier over het inroepen van wilsgebreken Foust?

Ik in elk geval niet.

signore-n wél

ik begrijp niet wat je bedoelt met gebrek aan de overeenstemming?
        als er overeenstemming is over voorwerp en prijs dan is er toch een overeenkomst
        het zou om een particuliere verkoop gaan... ondanks het citroen naamkaartje

ga je niet wat snel over de zorgvuldigheidsplicht van de koper?

Comment

Inderdaad.
          Weer iets bijgeleerd.

Hoe komt het dan eigenlijk dat je vaak nog nieuwe producten vindt waar vermeld staat 12 maanden waarborg?
          Omdat de verkopers zo minder risico op kosten hebben, de garantietermijn is immers korter. Vele consumenten zijn niet op de hoogte van deze termijnen(waaronder ikzelf), en zullen er dus ook niets van zeggen of tegen beginnen.

Comment

Hoe komt het dan eigenlijk dat je vaak nog nieuwe producten vindt waar vermeld staat 12 maanden waarborg?
            Om de consument een beetje dom te houden.

Er kunnen twee redenen zijn:

- de wettelijke garantie geldt enkel voor verkopen aan consumenten; iemand die iets koopt in het kader van zijn beroepsactiviteiten kan er geen beroep op doen. Die heeft dan enkel recht op de door de verkoper aangeboden waarborg van 12 maanden.

- de wettelijke garantie is (voor nieuwe goederen) in elk geval minimum twee jaar, maar de waarborg van de verkoper kan (veel) verder gaan dan de wettelijke waarborg. Die uitgebreide waarborg hoeft geen twee jaar te duren.

Comment

signore-n wél
              Quote dan zijn post Foust.

Comment

ik begrijp niet wat je bedoelt met gebrek aan de overeenstemming?
                als er overeenstemming is over voorwerp en prijs dan is er toch een overeenkomst
                Lees art. 1649 quater en ter B.W. eens:

Art. 1649 quater:

"De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering."

Art. 1649 ter:

"Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
                1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
                2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
                3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
                4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering."

Duidelijk?

Comment

het zou om een particuliere verkoop gaan... ondanks het citroen naamkaartje
                  Daar kan discussie over bestaan. Maar schreef ik niet:

In de veronderstelling natuurlijk dat de verkoper verkocht in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit.
                  ?

Comment

Als je bv. gaat kijken op de site van Alternate http://www.alternate.be (een nieuwe grote speler op de Belgische hardware-markt) zie ik nog veel producten waar staat 12 maanden garantieperiode.
                    Wel xit, als ik (bijvoorbeeld) de Epson Stylus DX4450 koop in het kader van mijn beroepsactiviteiten (gesteld dat ik die zou hebben ) dan heb ik 12 maanden garantie. Koop jij dezelfde printer als consument, dan kan je je in elk geval beroepen op de wettelijke garantie van twee jaar.

En 't kan dus ook zijn dat de garantie van 12 maanden die wordt aangeboden ruimer is dan de wettelijke garantie.

Edit: 'k dacht, ik neem een voorbeeld (printer) van op de openingspagina, maar die wijzigt blijkbaar.
                    Last edited by ; 13/12/2007, 11:33.

Comment

Duidelijk?
                      heel die consumentensanteboetiek kadert in de grotere genus van de vrijwaring voor verborgen gebreken

1642 BW wordt trouwens expliciet herhaald in:
                      Art. 1649ter. § 3. Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn, dan wel als het gebrek aan overeenstemming voortvloeit uit het materiaal geleverd door de consument.

met mensen als u in de buurt krijgt elke commerçant schrik om nog iets te verkopen, consumentistje
                      Lou als koper van een okkazie heeft middelen genoeg om zich te vergewissen van de staat van een auto, al is het maar via die mobile-check

Comment

in't zak gezet

Hallo,
                        bedankt voor alle reacties
                        ik ben maar een simpele mens en enkele van deze reacties gaan mijn petje wel teboven, ik wil graag weten wat ik effectief als eerste stap moet doen? Moet ik een aangetekend schrijven sturen om hem in gebreke te stellen? Moet ik op papier laten zetten(bij mijn garage) wat de gebreken zijn? Moet ik daarna naar de vrederechter of is dit enkel voor geschillen tussen paticulieren?Moet ik bepaalde termijnen in acht nemen om hem te laten reageren?
                        bestaat er een geschillencommisie voor de autoverkoop?
                        mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door louisd. Bekijk Berichten
                          Hallo,
                          ik ben maar een simpele mens en enkele van deze reacties gaan mijn petje wel teboven, ik wil graag weten wat ik effectief als eerste stap moet doen? Moet ik een aangetekend schrijven sturen om hem in gebreke te stellen? Moet ik op papier laten zetten(bij mijn garage) wat de gebreken zijn? Moet ik daarna naar de vrederechter of is dit enkel voor geschillen tussen paticulieren?Moet ik bepaalde termijnen in acht nemen om hem te laten reageren?
                          mvg
                          Dag louisd.,

Kan je misschien iets meer informatie geven dan in de openingspost:
                          - wanneer heb je de auto gekocht;
                          - van wie heb je de auto gekocht (scan eventueel de overeenkomst in, als je dat wil met weglating van de namen);
                          - was de verkoper inderdaad eigenaar van de auto, zo ja, die hoeveelste en sinds wanneer?
                          - type en bouwjaar van de auto (dat weten wij hier altijd graag ) en eventueel ook prijs;
                          - welke gebreken werden er vastgesteld;
                          - wat wil je uiteindelijk bereiken? (de auto teruggeven en je geld terugkrijgen, de auto houden en een deel van je geld terugkrijgen, ...)

Een logische eerste stap zou zijn om eens een gesprek te hebben met de verkoper. Als dat niet helpt een aangetekende brief.
                          En als dat ook niet helpt kan je naar de rechtbank stappen. Of dat de moeite waard is hangt af van wat je voor de auto hebt betaald en wat je wil bereiken.

Mvg,
                          FramF

Comment

hallo,
                            sorry, maar het zal even duren voor ik alles getypt heb

Comment

Hallo,
                              mvg
                              Indien je geconfronteerd wordt met een verborgen gebrek moet je onmiddellijk de verkoper (best per aangetekend schrijven) hiervan op de hoogte stellen en hem in gebreke stellen. Ook de rechtsvordering wegens koopvernietigende gebreken moet binnen korte termijn worden ingesteld (desgevallend korte tijd na de minnelijke onderhandelingen)

Initieel heb je de keuze tot de koopvernietiging, met teruggave van de auto en recuperatie van de verkoopprijs, ofwel de zaak te behouden, met gedeeltelijke teruggave van de verkoopprijs.

Aangezien er reeds door een derde is gewerkt aan het voertuig (alternator), is er een zware bewijslast, gezien de tekortkomingen niet tegensprekelijk zijn vastgesteld.....ook de koopvernietiging wordt hierdoor uitgesloten. Je zou dus enkel een gedeelte van de verkoopprijs kunnen terugvorderen

Het beste in Uw geval denk ik is juridisch advies inwinnen op basis van de concrete elementen van het dossier.....
                              saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                              saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                              saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                              saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                              saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                              renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                              Porsche 993 (1994)

Comment

aankoop op 30-06-07
                                verkoper was volgens grijze kaart niet eigenaar
                                mijn auto was kapot had snel een andere nodig maar had geen geld, deze stond op 2de hands en was gekeurd voor verkoop, had wel wat blutsen en builen maar was volgens verkoper technisch in orde en nog goed voor enkele jaren
                                alternator kapot
                                relais kapot
                                stabilisatorstangen kapot
                                had volgens verkoper groot onderhoud gehad met riemen ed., dit is volgens mijn garage niet gebeurd
                                meer dan waarschijnlijk ook kapotte join de culasse
                                ventilatie draait continu en op hoogste stand
                                achterste bollen versleten
                                kan niet meer in hoogste stand(nodig om peil groene olie te controleren)
                                nog een hoop andere dingen die ik niet zo abnormaal vind bij een auto van deze leeftijd maar waarvan hij in ieder geval niets gezegd heeft

zou liefst toch een deel van mijn centen willen recupereren maar wil hem vooral de goesting benemen om dit nog bij andere mensen te flikken
                                reageert niet op mijn mails
                                mvg

Comment

ik wil graag nog toevoegen dat ik geen reparaties heb laten uitvoeren

Comment

Volgens mij lijkt de eerste analyse die gemaakt werd, namelijk "verborgen gebreken", de meest logische. De verkoper heeft immers geleverd wat overeengekomen was, achteraf blijkt de wagen echter met verborgen gebreken behept te zijn. De discussie over al dan niet professionele verkoop wordt dan ook omzeild.

Het is natuurlijk erg belangrijk te weten over welke stukken je allemaal beschikt: contracten, facturen, attesten, briefwisseling, ... .

Wat te doen?
                                    1. Verkoper contacteren en oplossing vragen.
                                    als dat niet lukt...
                                    2. Verkoper schriftelijk per aangetekend schrijven in gebreke stellen...
                                    als dat niet lukt...
                                    3. Het geschil beslechten via bemiddeling, rechtbank, ... .

Comment

Je kan proberen,maar vrees ervoor...

Comment

aankoop op 30-06-07
                                        verkoper was volgens grijze kaart niet eigenaar
                                        mijn auto was kapot had snel een andere nodig maar had geen geld, deze stond op 2de hands en was gekeurd voor verkoop, had wel wat blutsen en builen maar was volgens verkoper technisch in orde en nog goed voor enkele jaren
                                        alternator kapot
                                        relais kapot
                                        stabilisatorstangen kapot
                                        had volgens verkoper groot onderhoud gehad met riemen ed., dit is volgens mijn garage niet gebeurd
                                        meer dan waarschijnlijk ook kapotte join de culasse
                                        ventilatie draait continu en op hoogste stand
                                        achterste bollen versleten
                                        kan niet meer in hoogste stand(nodig om peil groene olie te controleren)
                                        nog een hoop andere dingen die ik niet zo abnormaal vind bij een auto van deze leeftijd maar waarvan hij in ieder geval niets gezegd heeft

zou liefst toch een deel van mijn centen willen recupereren maar wil hem vooral de goesting benemen om dit nog bij andere mensen te flikken
                                        reageert niet op mijn mails
                                        mvg
                                        Volgens mij is het belangrijk om eerst uit te maken of je kocht van een particulier of van een handelaar (persoon die verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit).

Je sprak over een "Citroën kaartje" dat de man zou hebben; heb je dat in je bezit? Of kan je beschrijven wat er op staat?

Heeft de man meerdere auto's in aanbieding?

Wat er ook van zij, ik zou wel onmiddellijk een aangetekende brief sturen naar de verkoper met daarin vermelding van alle vastgestelde gebreken, zodat je je eventueel kan beroepen op het vermoeden van het bestaan van het gebrek op het tijdstip van de levering.

Immers, "manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is" (art. 1649 quater, § 4 B.W.).

Ook graag info over type en bouwjaar van gekochte auto.

Mvg,
                                        FramF

Comment

heb een kaartje met daarop aan-en verkoop citroen, tevens herstelling alle merken
                                          op het contract staat : verkoop van een personenwagen(met hieronder in veel kleinere letters) tussen particulieren.
                                          heb geprobeerd het contract te posten maar dit lukt niet
                                          is een xm van 90 prijs was 1000euro
                                          nogmaals bedankt

Comment

Working...
                                          X