Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
dient een normaal zorgvuldig koper ook niet een minimale inspanning doen om zich te vergewissen van de staat van het aangekochte goed, vooraleer wilsgebreken kunnen worden ingeroepen?
Wie heeft het hier over het inroepen van wilsgebreken Foust?
Wie heeft het hier over het inroepen van wilsgebreken Foust?
Ik in elk geval niet.
signore-n wél
ik begrijp niet wat je bedoelt met gebrek aan de overeenstemming?
als er overeenstemming is over voorwerp en prijs dan is er toch een overeenkomst
het zou om een particuliere verkoop gaan... ondanks het citroen naamkaartje
ga je niet wat snel over de zorgvuldigheidsplicht van de koper?
Hoe komt het dan eigenlijk dat je vaak nog nieuwe producten vindt waar vermeld staat 12 maanden waarborg?
Omdat de verkopers zo minder risico op kosten hebben, de garantietermijn is immers korter. Vele consumenten zijn niet op de hoogte van deze termijnen(waaronder ikzelf), en zullen er dus ook niets van zeggen of tegen beginnen.
Hoe komt het dan eigenlijk dat je vaak nog nieuwe producten vindt waar vermeld staat 12 maanden waarborg?
Om de consument een beetje dom te houden.
Er kunnen twee redenen zijn:
- de wettelijke garantie geldt enkel voor verkopen aan consumenten; iemand die iets koopt in het kader van zijn beroepsactiviteiten kan er geen beroep op doen. Die heeft dan enkel recht op de door de verkoper aangeboden waarborg van 12 maanden.
- de wettelijke garantie is (voor nieuwe goederen) in elk geval minimum twee jaar, maar de waarborg van de verkoper kan (veel) verder gaan dan de wettelijke waarborg. Die uitgebreide waarborg hoeft geen twee jaar te duren.
ik begrijp niet wat je bedoelt met gebrek aan de overeenstemming?
als er overeenstemming is over voorwerp en prijs dan is er toch een overeenkomst
Lees art. 1649 quater en ter B.W. eens:
Art. 1649 quater:
"De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering."
Art. 1649 ter:
"Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering."
Als je bv. gaat kijken op de site van Alternate http://www.alternate.be (een nieuwe grote speler op de Belgische hardware-markt) zie ik nog veel producten waar staat 12 maanden garantieperiode.
Wel xit, als ik (bijvoorbeeld) de Epson Stylus DX4450 koop in het kader van mijn beroepsactiviteiten (gesteld dat ik die zou hebben ) dan heb ik 12 maanden garantie. Koop jij dezelfde printer als consument, dan kan je je in elk geval beroepen op de wettelijke garantie van twee jaar.
En 't kan dus ook zijn dat de garantie van 12 maanden die wordt aangeboden ruimer is dan de wettelijke garantie.
Edit: 'k dacht, ik neem een voorbeeld (printer) van op de openingspagina, maar die wijzigt blijkbaar.
heel die consumentensanteboetiek kadert in de grotere genus van de vrijwaring voor verborgen gebreken
1642 BW wordt trouwens expliciet herhaald in: Art.1649ter. § 3. Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn, dan wel als het gebrek aan overeenstemming voortvloeit uit het materiaal geleverd door de consument.
met mensen als u in de buurt krijgt elke commerçant schrik om nog iets te verkopen, consumentistje
Lou als koper van een okkazie heeft middelen genoeg om zich te vergewissen van de staat van een auto, al is het maar via die mobile-check
Hallo,
bedankt voor alle reacties
ik ben maar een simpele mens en enkele van deze reacties gaan mijn petje wel teboven, ik wil graag weten wat ik effectief als eerste stap moet doen? Moet ik een aangetekend schrijven sturen om hem in gebreke te stellen? Moet ik op papier laten zetten(bij mijn garage) wat de gebreken zijn? Moet ik daarna naar de vrederechter of is dit enkel voor geschillen tussen paticulieren?Moet ik bepaalde termijnen in acht nemen om hem te laten reageren?
bestaat er een geschillencommisie voor de autoverkoop?
mvg
Hallo,
bedankt voor alle reacties
ik ben maar een simpele mens en enkele van deze reacties gaan mijn petje wel teboven, ik wil graag weten wat ik effectief als eerste stap moet doen? Moet ik een aangetekend schrijven sturen om hem in gebreke te stellen? Moet ik op papier laten zetten(bij mijn garage) wat de gebreken zijn? Moet ik daarna naar de vrederechter of is dit enkel voor geschillen tussen paticulieren?Moet ik bepaalde termijnen in acht nemen om hem te laten reageren?
bestaat er een geschillencommisie voor de autoverkoop?
mvg
Dag louisd.,
Kan je misschien iets meer informatie geven dan in de openingspost:
- wanneer heb je de auto gekocht;
- van wie heb je de auto gekocht (scan eventueel de overeenkomst in, als je dat wil met weglating van de namen);
- was de verkoper inderdaad eigenaar van de auto, zo ja, die hoeveelste en sinds wanneer?
- type en bouwjaar van de auto (dat weten wij hier altijd graag ) en eventueel ook prijs;
- welke gebreken werden er vastgesteld;
- wat wil je uiteindelijk bereiken? (de auto teruggeven en je geld terugkrijgen, de auto houden en een deel van je geld terugkrijgen, ...)
Een logische eerste stap zou zijn om eens een gesprek te hebben met de verkoper. Als dat niet helpt een aangetekende brief.
En als dat ook niet helpt kan je naar de rechtbank stappen. Of dat de moeite waard is hangt af van wat je voor de auto hebt betaald en wat je wil bereiken.
Hallo,
bedankt voor alle reacties
ik ben maar een simpele mens en enkele van deze reacties gaan mijn petje wel teboven, ik wil graag weten wat ik effectief als eerste stap moet doen? Moet ik een aangetekend schrijven sturen om hem in gebreke te stellen? Moet ik op papier laten zetten(bij mijn garage) wat de gebreken zijn? Moet ik daarna naar de vrederechter of is dit enkel voor geschillen tussen paticulieren?Moet ik bepaalde termijnen in acht nemen om hem te laten reageren?
bestaat er een geschillencommisie voor de autoverkoop?
mvg
Indien je geconfronteerd wordt met een verborgen gebrek moet je onmiddellijk de verkoper (best per aangetekend schrijven) hiervan op de hoogte stellen en hem in gebreke stellen. Ook de rechtsvordering wegens koopvernietigende gebreken moet binnen korte termijn worden ingesteld (desgevallend korte tijd na de minnelijke onderhandelingen)
Initieel heb je de keuze tot de koopvernietiging, met teruggave van de auto en recuperatie van de verkoopprijs, ofwel de zaak te behouden, met gedeeltelijke teruggave van de verkoopprijs.
Aangezien er reeds door een derde is gewerkt aan het voertuig (alternator), is er een zware bewijslast, gezien de tekortkomingen niet tegensprekelijk zijn vastgesteld.....ook de koopvernietiging wordt hierdoor uitgesloten. Je zou dus enkel een gedeelte van de verkoopprijs kunnen terugvorderen
Het beste in Uw geval denk ik is juridisch advies inwinnen op basis van de concrete elementen van het dossier.....
aankoop op 30-06-07
verkoper was volgens grijze kaart niet eigenaar
mijn auto was kapot had snel een andere nodig maar had geen geld, deze stond op 2de hands en was gekeurd voor verkoop, had wel wat blutsen en builen maar was volgens verkoper technisch in orde en nog goed voor enkele jaren
alternator kapot
relais kapot
stabilisatorstangen kapot
had volgens verkoper groot onderhoud gehad met riemen ed., dit is volgens mijn garage niet gebeurd
meer dan waarschijnlijk ook kapotte join de culasse
ventilatie draait continu en op hoogste stand
achterste bollen versleten
kan niet meer in hoogste stand(nodig om peil groene olie te controleren)
nog een hoop andere dingen die ik niet zo abnormaal vind bij een auto van deze leeftijd maar waarvan hij in ieder geval niets gezegd heeft
zou liefst toch een deel van mijn centen willen recupereren maar wil hem vooral de goesting benemen om dit nog bij andere mensen te flikken
reageert niet op mijn mails
mvg
Volgens mij lijkt de eerste analyse die gemaakt werd, namelijk "verborgen gebreken", de meest logische. De verkoper heeft immers geleverd wat overeengekomen was, achteraf blijkt de wagen echter met verborgen gebreken behept te zijn. De discussie over al dan niet professionele verkoop wordt dan ook omzeild.
Het is natuurlijk erg belangrijk te weten over welke stukken je allemaal beschikt: contracten, facturen, attesten, briefwisseling, ... .
Wat te doen?
1. Verkoper contacteren en oplossing vragen.
als dat niet lukt...
2. Verkoper schriftelijk per aangetekend schrijven in gebreke stellen...
als dat niet lukt...
3. Het geschil beslechten via bemiddeling, rechtbank, ... .
aankoop op 30-06-07
verkoper was volgens grijze kaart niet eigenaar
mijn auto was kapot had snel een andere nodig maar had geen geld, deze stond op 2de hands en was gekeurd voor verkoop, had wel wat blutsen en builen maar was volgens verkoper technisch in orde en nog goed voor enkele jaren
alternator kapot
relais kapot
stabilisatorstangen kapot
had volgens verkoper groot onderhoud gehad met riemen ed., dit is volgens mijn garage niet gebeurd
meer dan waarschijnlijk ook kapotte join de culasse
ventilatie draait continu en op hoogste stand
achterste bollen versleten
kan niet meer in hoogste stand(nodig om peil groene olie te controleren)
nog een hoop andere dingen die ik niet zo abnormaal vind bij een auto van deze leeftijd maar waarvan hij in ieder geval niets gezegd heeft
zou liefst toch een deel van mijn centen willen recupereren maar wil hem vooral de goesting benemen om dit nog bij andere mensen te flikken
reageert niet op mijn mails
mvg
Volgens mij is het belangrijk om eerst uit te maken of je kocht van een particulier of van een handelaar (persoon die verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit).
Je sprak over een "Citroën kaartje" dat de man zou hebben; heb je dat in je bezit? Of kan je beschrijven wat er op staat?
Heeft de man meerdere auto's in aanbieding?
Wat er ook van zij, ik zou wel onmiddellijk een aangetekende brief sturen naar de verkoper met daarin vermelding van alle vastgestelde gebreken, zodat je je eventueel kan beroepen op het vermoeden van het bestaan van het gebrek op het tijdstip van de levering.
Immers, "manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is" (art. 1649 quater, § 4 B.W.).
Ook graag info over type en bouwjaar van gekochte auto.
heb een kaartje met daarop aan-en verkoop citroen, tevens herstelling alle merken
op het contract staat : verkoop van een personenwagen(met hieronder in veel kleinere letters) tussen particulieren.
heb geprobeerd het contract te posten maar dit lukt niet
is een xm van 90 prijs was 1000euro
nogmaals bedankt
Comment