Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Als je twee gelijkwaardige frames (van materiaal, gewichtsklasse, enz...) maar het ene is een MTB frame en het andere is een raceframe vergelijkt met elkaar, dan gaat het MTB frame toch stijver zijn hoor. Vooral de compactere bouw en de dikkere buizen van een MTB frame zorgen daarvoor.

Er is meer dan alleen compacte bouw. Anders zouden alle profs met een sloping raceframe rijden.
    En dikkere buizen bij een MTB? Blijkbaar toch nog niet goed opgelet dan. De staande achtervork, OK, maar het hoofdframe? Dat zou ik toch niet zomaar geloven. Zo komt de Power Pyramid van Cannondale MTB-frames rechtstreeks van raceframes.
    Stijfheid hangt niet alleen af van de bouw, maar ook van het materiaal, de diameter van de buis en de wanddikte.
    Ik ga niet zeggen dat er helemaal geen verschil is (tenslotte heeft een MTB vering, dus dan mag de rest ietsje stijver), maar zoveel scheelt dat volgens mij niet. Stijfheid is immers erg belangrijk voor wielrenners, zeker voor spurters.

Edit:
    Ik moet toegeven dat ik mij deze keer baseer op mijn eigen ervaring en mijn gezond verstand. Kom gerust aandraven met bronnen die stijfheidswaarden van verschillende frames vermelden.
    Last edited by Beta; 07/08/2007, 21:15.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
      Er is meer dan alleen compacte bouw. Anders zouden alle profs met een sloping raceframe rijden.
      Er is inderdaad meer dan de compacte bouw, zeg ik ook hé. En meer en meer profs rijden met slopings, en dit niet alleen omdat de fabrikanten dan minder verschillende maten van frames moeten maken. Een buis die korter is, is stijver, dat is simpele logica.

Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
      En dikkere buizen bij een MTB? Blijkbaar toch nog niet goed opgelet dan. De staande achtervork, OK, maar het hoofdframe?
      Toch wel opgelet meester Bikefreak. Ik heb hier per toeval twee (recente) Cannondales in de garage hangen. Het verschil in diameter van de buis balhoofd-trapas bedraagt 6 mm dikker voor het MTB frame.

Dat zou ik toch niet zomaar geloven. Zo komt de Power Pyramid van Cannondale MTB-frames rechtstreeks van raceframes.
      Inderdaad, maar met dikkere diamter voor de MTB frames.

Stijfheid hangt niet alleen af van de bouw, maar ook van het materiaal, de diameter van de buis en de wanddikte.
      Klopt allemaal, heb ik ook nooit ontkend, dat van de buisdiameter had ik ook al gezegd.

Ik ga niet zeggen dat er helemaal geen verschil is (tenslotte heeft een MTB vering, dus dan mag de rest ietsje stijver), maar zoveel scheelt dat volgens mij niet. Stijfheid is immers erg belangrijk voor wielrenners, zeker voor spurters.
      Ik klets niet uit m'n nek beste Bikefreak. Ik fiets veel, de beste methode om te weten of een frame stijf is of niet, is ermee te fietsen. Dit weekend heb ik mijn nieuwe 4SL uitgebreid getest, zowel op het asfalt als in het bos op slechte ondergrond, met vering op en met vering af, bergop en bergaf. Ik kan u één ding zeggen, die 4SL is nog stijver dan al stijve CAAD8 frame van m'n koersfiets. Vermits het hier gaat om twee gelijkaardige moderne frames van hetzelfde merk kan hieruit besloten worden dat een MTB-frame stijver is.
      Zelf ervaren en niet door met m'n neus in boekjes te neuzen.

Comment

• Dat een kortere buis stijver is, weet ik ook. Ontken ik ook nergens, doch, moest het zoveel maken, zouden meer wielrenners met een sloping frame rijden, dat is wat ik zei.
        Vergeet toch maar niet dat MTB-wielen ook stijver zijn (kleinere diameter, lichtjes bredere velgen). Ook een MTB-stuur kan stijver aanvoelen, afhankelijk van waar je het vastneemt. Als ik spurt met mijn racefiets, neem ik het stuur onderaan vast. Logisch dan ook dat het daar allemaal iets meer plooit.
        Nee, ik zie zulke dingen liever bevestigd met cijfers, maar zoals gezegd: ik lees geen fietstijdschriften meer. Bovendien zijn er maar weinig boekjes die die cijfers vermelden. Mss iemand met een abonnement op Fiets? Tenzij ze ook daar geen stijfheidswaarden meer geven tegenwoordig, maar dat zou me verbazen.
        Dat een Fatty stijver aanvoelt dan een carbon vorkje van een racefiets, durf ik al helemaal niet betwijfelen, zeker niet als die eerste geblokkeerd is. Niet geblokkeerd is hij wel ongeveer even stijf, maar uiteraard pompt hij dan wel een beetje, dus dat is hetzelfde als iets wat plooit, daar beide bewegingen energie slorpen.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

Dat een kortere buis stijver is, weet ik ook. Ontken ik ook nergens, doch, moest het zoveel maken, zouden meer wielrenners met een sloping frame rijden, dat is wat ik zei.
          Vergeet toch maar niet dat MTB-wielen ook stijver zijn (kleinere diameter, lichtjes bredere velgen). Ook een MTB-stuur kan stijver aanvoelen, afhankelijk van waar je het vastneemt. Als ik spurt met mijn racefiets, neem ik het stuur onderaan vast. Logisch dan ook dat het daar allemaal iets meer plooit.
          Nee, ik zie zulke dingen liever bevestigd met cijfers, maar zoals gezegd: ik lees geen fietstijdschriften meer. Bovendien zijn er maar weinig boekjes die die cijfers vermelden. Mss iemand met een abonnement op Fiets? Tenzij ze ook daar geen stijfheidswaarden meer geven tegenwoordig, maar dat zou me verbazen.
          Dat een Fatty stijver aanvoelt dan een carbon vorkje van een racefiets, durf ik al helemaal niet betwijfelen, zeker niet als die eerste geblokkeerd is. Niet geblokkeerd is hij wel ongeveer even stijf, maar uiteraard pompt hij dan wel een beetje, dus dat is hetzelfde als iets wat plooit, daar beide bewegingen energie slorpen.

Weet je wat? Je hebt gelijk, 'k weet niet wat me bezielde zulke zever en leugens te verkopen.
          Mijn oprechte excuses.

Comment

Weet je wat? Je hebt gelijk, 'k weet niet wat me bezielde zulke zever en leugens te verkopen.
            Mijn oprechte excuses.
            Jakkel, ik geloof wel dat een MTB-frame ietsje stijver is, maar ik vraag me gewoon af of het zóveel maakt. That's it. Ik zie gewoon niet waarom ze raceframes slapper zouden maken. De voor- en achtervork, moeten natuurlijk wel een beetje comfort leveren, maar voor de rest ...
            Zoals gezegd: bewijsmateriaal is welkom.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Hamaai, wat een discussies...

Heel concreet. Die Taurine is het stijfste frame wat C'dale al heeft uitgebracht.

Waarom moet een MTB frame stijver zijn dan een raceframe ? Wel, zo'n MTB wordt veel meer blootgesteld aan externe factoren. Snelheidswissels, zwaar terrein, hobbelige afdalingen. En steeds moet de fiets onder controle blijven, de vering het kader niet vervormen...
              Vergeleken met een raceframe wat enkel wat hobbels op de baan moet verwerken, comfort moet bieden, kan je snel opmaken wat de logica hier zegt.
              Die cijfers over frames, allemaal goed en wel. Maar dat zegt nog niks. Welke wielen staan er onder ? Welk trapstel ?
              Er zijn zoveel plaatsen waar stijfheid/comfort kan worden gewonnen of verloren, dat het gevoel dikwijls de enige juiste factor is om zoiets te bepalen. Een testrit dus.
              Net zoals bij auto's, is het buikgevoel ook erg belangrijk.
              Een fiets koop je, veel meer zelfs dan bij auto's, op gevoel.
              Je ziet eentje staan en je bent verkocht. En dan ga je een en ander opzoeken, niet omgekeerd.

Dus guys, rijd wat meer met de fiets !! Man Man Man...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Hamaai, wat een discussies...

Heel concreet. Die Taurine is het stijfste frame wat C'dale al heeft uitgebracht.

Waarom moet een MTB frame stijver zijn dan een raceframe ? Wel, zo'n MTB wordt veel meer blootgesteld aan externe factoren. Snelheidswissels, zwaar terrein, hobbelige afdalingen. En steeds moet de fiets onder controle blijven, de vering het kader niet vervormen...
                Vergeleken met een raceframe wat enkel wat hobbels op de baan moet verwerken, comfort moet bieden, kan je snel opmaken wat de logica hier zegt.
                Die cijfers over frames, allemaal goed en wel. Maar dat zegt nog niks. Welke wielen staan er onder ? Welk trapstel ?
                Er zijn zoveel plaatsen waar stijfheid/comfort kan worden gewonnen of verloren, dat het gevoel dikwijls de enige juiste factor is om zoiets te bepalen. Een testrit dus.
                Net zoals bij auto's, is het buikgevoel ook erg belangrijk.
                Een fiets koop je, veel meer zelfs dan bij auto's, op gevoel.
                Je ziet eentje staan en je bent verkocht. En dan ga je een en ander opzoeken, niet omgekeerd.

Dus guys, rijd wat meer met de fiets !! Man Man Man...

Ik volg u wel hoor, maar als men meet hoe stijf een frame is, is dat uiteraard zonder de onderdelen. En natuurlijk zijn ook de onderdelen belangrijk, maar dat zei ik ook al.
                Bwah, ik ga toch eerder info opzoeken vooraleer ik een iets koop. Bij mij beslissing, laat ik uiteraard mijn gevoel ook meespelen. Bij fietsen is dat al iets meer het gevoel dat doorweegt dan bij andere zaken, maar goed. Ik beseer me niet zozeer op stijfheidswaarden, maar wel op testverslagen en/of reviews. Ook eigen ervaring speelt mee.

Edit:
                Oh ja, ik lig al 4,5 maand stil door een knieblessure. Vanaf vrijdag heb ik een steunverband om te sporten. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven en of het de ontsteking gaat helpen oplossen. Volgens de dokter wel ...
                Last edited by Beta; 08/08/2007, 12:23.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Wat een zinloze en academische discussie

Zowel bij racefietsen als MTB's heb je onderling redelijk wat verschillen qua stijfheid.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rames
                    ik ga geen 30 pagina's lezen, maar koga miyata is wel een prachtig merk
                    site: www.koga.com
                    Huh?
                    Ik denk dat de topicopener al lang wat gevonden heeft. In feite zo de titel van dit topic moeten gewijzigd worden in "Het Grote Fiets-Topic" of zo.
                    Kortweg: GFT.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik weet heus wel dat Scott goeie bikes maakt, Tuur. Alleen, ik kén het merk niet goed, en ken niet meteen een dealer hier in de buurt. En het merk raakt geen snaartje bij me vanbinnen.

Ik vermoed dat 't een Cannondale zal worden, toch. 'k Heb het gewoon keihard voor dat merk. Nadeel is inderdaad dat je meer betaalt dan 'n gelijk afgemonteerde fiets bij de goeie concurrentie, en "de beste"? Ik denk het ook niet. Al zal b.v. de Taurine carbon wel "bij de beste" zitten, misschien.

En ja, 4.500 EUR is boven m'n budget, op vandaag vind ik dat teveel. Mocht ik veel fietsen, dan mocht 't een nieuwe Cannondale team replica zijn, maakt niet uit ... maar ik wil niet téveel gaan uitgeven aan iets waar ik geleidelijk aan weer tijd voor moet vrijmaken...

Ik houd m'n ogen open.

Comment

• Hierzie, zo'n Spark. Best knappe fiets, maar van de 9,8 kg is toch ook niks van aan, hoor.

Comment

• 'Ie wordt precies niet opnieuw aangeboden...

... zou 'ie verkocht zijn? Ik gokte op 'n paar keer opnieuw plaatsen en dan een bod doen.

Comment

• Knap fietsje hoor! Met de kleuren is niets mis. Dat rood is eigenlijk oranje, dus de foto is niet bepaald geslaagd.
                            Dat ding ziet er mij wel een M uit, en voor iemand van dik 1m85, is dat toch wel te klein hoor, Gilles. Een L moet je hebben.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Hierzie, zo'n Spark. Best knappe fiets, maar van de 9,8 kg is toch ook niks van aan, hoor.

http://cgi.ebay.de/SCOTT-SPARK-20-NE...QQcmdZViewItem
                              11.170 gr. staat in de advertentie.

Comment

• Wilde je niet enkel en alleen eentje met achtervering?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

'Ie wordt precies niet opnieuw aangeboden...

... zou 'ie verkocht zijn? Ik gokte op 'n paar keer opnieuw plaatsen en dan een bod doen.

Nice. Als dat ding in goede staat verkeert, zeker aan te raden. En dit is wel uw maat.
                                  Gilles, je moet gewoon sneller reageren op zo'n advertentie. Niets weerhoudt u er trouwens van om af te dingen op de aangegeven prijs.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Is dit misschien iets voor u gTa?

Edit: ik zie net dat bf ook geïnteresseerd is?

Comment

Sssst. Ik ben ook geïnteresseerd in dat ding.
                                      Enige nadeel imo: ELO.
                                      BTW, je haalt mijn reactie in dat topic er wel makkelijk uit, ook al heb ik daar een andere nick.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Sssst. Ik ben ook geïnteresseerd in dat ding.
                                        Enige nadeel imo: ELO.
                                        BTW, je haalt mijn reactie in dat topic er wel makkelijk uit, ook al heb ik daar een andere nick.
                                        Als ge u op dat forum zelf aan mij voorstelt is dat niet moeilijk hé.

Btw, eerlijk gezegd denk ik dat die fiets net iets te groot is voor u, denk je niet?
                                        Of je moest lange benen hebben voor je lengte, dan kan het wel.

Comment

Working...
                                        X