Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lichte vrachtwagens vanaf 1 februari 90km/u?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• lichte vrachtwagens vanaf 1 februari 90km/u?

Onze pa zegt juist dat hij op het nieuws heeft gehoord dat lichte vrachtwagens vanaf 1 februari 2007 nog maar 90km/u zouden mogen rijden.

Ik heb al gegoogled en gedaan, maar ik kan daar niks van vinden.
    Ik hoop dat hij het verkeerd verstaan heeft...

Groet,
    RRD

Vanaf 1 februari mogen voertuigen van
    meer dan 3,5 ton maximaal 90 km/uur
    rijden op autosnelwegen en vierbaanswe-
    gen met een middenberm. Het gaat om de
    omzetting van een Europese richtlijn.

De regel gold al voor zware vracht-
    wagens en in snelheid begrensde vracht-
    wagens, maar nu moeten alle voertuigen
    van meer dan 3,5 ton die rspecteren.

Voorts geldt er vanaf donderdag ook een
    inhaalverbod voor zware vrachtwagens
    bij "neerslag". Tot nu stond er in het
    verkeersreglement bij "regen". Ten
    slotte mag geen enkele vrachtwagen van
    meer dan 3,5 ton zich nog op de linker-
    rijstrook op de autosnelwegen bevinden
    als er meer dan twee rijstroken zijn.
    bron: teletekst - één, p. 106, di 30 jan
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

't staat nochtans in grote letters op de vrt-nieuwssite.

Nieuwe snelheidsbeperking voor vrachtwagens
      ma 29/01/07 - Vanaf 1 februari mogen "voertuigen en slepen" van meer dan 3,5 ton op autosnelwegen nog maximaal 90 kilometer per uur rijden. Het gaat om de omzetting van een Europese richtlijn. Vanaf dan geldt ook een algemeen verbod om in te halen bij "neerslag".
      Voor alle voertuigen van meer dan 3,5 ton geldt vanaf donderdag dezelfde snelheidslimiet. Ze mogen maximaal 90 kilometer per uur rijden op autosnelwegen en op wegen met twee of meer rijstroken.

De regel gold al langer voor erg zware vrachtwagens en vrachtwagens met een snelheidsbegrenzer, maar nu moeten alle voertuigen van meer dan 3,5 ton "maximale toegelaten massa" de nieuwe regel respecteren.

Volgens minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A, foto) zal de snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur voor alle zware voertuigen voor meer veiligheid en vlotheid in het verkeer leiden.

De minister benadrukt ook dat er meer aandacht zou moeten zijn voor het gedrag van de vrachtwagenchauffeurs in het verkeer.

Voorts geldt er vanaf 1 februari ook een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens "bij neerslag". Tot nu toe stond in het verkeersreglement "bij regen".

Ten slotte mag geen enkele vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zich nog op de linkerrijstrook op de autosnelweg bevinden als er meer dan twee rijstroken zijn.

Comment

mannen als ik ullie niet had!!

Comment

langs de ene kant positief, ik zou persoonlijk al zeer tevreden geweest zijn moesten ze niet rapper dan 110 kunnen, 90 is wat overdreven.

Je ziet soms lichte vrachtwagens overladen en een veel te zware aanhangwagen trekken en die vliegen dan tegen 130 op de autosnelweg -> levensgevaarlijk

maar met die 90 overdrijven ze wat

in de toekomst zullen er veel geflitst worden denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
            Je ziet soms lichte vrachtwagens overladen en een veel te zware aanhangwagen trekken en die vliegen dan tegen 130 op de autosnelweg -> levensgevaarlijk
            Je bent er vergeten bij zeggen: op het linker rijvak.

Doe maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
              Je bent er vergeten bij zeggen: op het linker rijvak.
              aja

Comment

Ik vind dit niet meer dan normaal. Zelfs vrachtvervoer onder de 3,5 ton heeft al een serieuze remafstand.

Bovendien zijn die chauffeurs nogal is overmoedig ook heb ik de indruk. Als ik zo een lichte vrachtauto op het linkerrijvak zie meegaan met de personenwagens en even weinig afstand houden dan die personenwagens dan houd ik mijn hart al vast. Die dingen gaan tegenwoordig heel vlot naar 120 zelfs geladen, maar het remmen is toch nog niet evenredig vind ik.

Heel positieve maatregel dus als er wordt op de naleving ervan toegezien.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

en als ik met mijn landrover (mtm 2700 kg) en met mijn aanhanger (mtm 3500 kg) op de autostrade rijdt mag ik ook maar 90 ???

ander voorbeeld

mijn passat (mtm 2450 kg) en paardentrailer (mtm 2000 kg)

totale sleep dus meer dan 3500 kg mtm

ook 90 ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                    en als ik met mijn landrover (mtm 2700 kg) en met mijn aanhanger (mtm 3500 kg) op de autostrade rijdt mag ik ook maar 90 ???

ander voorbeeld

ook 90 ???
                    Het zou eigenlijk logisch zijn.

Als ik met zulke zware aanhangers rijdt dan ga ik vanzelf niet snel boven de 90 gaan.

Hetzelfde zou ook voor caravans moeten gelden volgens mij en de zwaardere mobilhomes ook.
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

ander voorbeeld

ook 90 ???
                      Dacht van wel.

Comment

als ze leeg zijn of slechts weinig geladen is het geen probleem (zeker niet met passat) om sneller dan 90 te rijden.

.
                        bv autostrade met passat(2 personen en wat gerief (2000 kg) en trailer met 1 paard (1500 kg) zet ik de cruise control altijd op 110.

rijdt als op rails erelaxed in zesde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                          Dacht van wel.
                          Negatief... Het gaat enkel over het trekkend voertuig en zodoende het MTM, de MTMS staat hier buiten...

Het gaat trouwens niet over LICHTE vrachtwagens maar vrachtwagens vanaf een MTM van 3.501kg. Vanaf dan vallen zij buiten de categorie "lichte" vrachtwagens. Tot vorig jaar mocht je met een MTM van 7.5 ton 120km/h rijden.

De "wet" is al vanaf 1 juni 2006 in voege toen bepaald werd dat voertuigen met een MTM +3.5t begrenst moesten zijn op 90km/h. Men was toen echter vergeten om ook de wegcode aan te passen naar deze nieuwe richtlijn en dat is dus nu (spijtig genoeg) gebeurd.

Comment

Vanaf 1 februari mogen "voertuigen en slepen" van meer dan 3,5 ton op autosnelwegen nog maximaal 90 kilometer per uur rijden. Het gaat om de omzetting van een Europese richtlijn. Vanaf dan geldt ook een algemeen verbod om in te halen bij "neerslag".

de sleep in mijn geval is +3.5 ton mtm

Comment

als ze leeg zijn of slechts weinig geladen is het geen probleem (zeker niet met passat) om sneller dan 90 te rijden.

.
                              bv autostrade met passat(2 personen en wat gerief (2000 kg) en trailer met 1 paard (1500 kg) zet ik de cruise control altijd op 110.

rijdt als op rails erelaxed in zesde
                              Rechtdoor rijden is niet zo direct een probleem, als de baan enigszins goed ligt, zelfs niet voor zwaardere vrachtwagens.

Het is de duw in de rug bij het remmen dat mij er voor doet kiezen om geen te groot snelheidsverschil te hebben met de "traagtste" gebruikers van de snelwegen.
                              '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Rechtdoor rijden is niet zo direct een probleem, als de baan enigszins goed ligt, zelfs niet voor zwaardere vrachtwagens.

Het is de duw in de rug bij het remmen dat mij er voor doet kiezen om geen te groot snelheidsverschil te hebben met de "traagtste" gebruikers van de snelwegen.

mijn aanhangers zijn wel geremd he. dus niks duw in de rug

Comment

mijn aanhangers zijn wel geremd he. dus niks duw in de rug
                                  Mja bij hard remmen vind ik het altijd toch een kleine duw geven hoor, sowieso heb je dat punt voor de aanhanger aangrijpt om te gaan remmen.
                                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

de sleep in mijn geval is +3.5 ton mtm
                                    Fout.

Je MTM blijft onder de 3.5 ton... Je MTMS (Maximale Toegelaten Massa Sleep) stijgt wel boven de 3.5 ton maar dit wordt niet in aanmerking genomen, het is enkel de MTM die telt.

Comment

langs de ene kant positief, ik zou persoonlijk al zeer tevreden geweest zijn moesten ze niet rapper dan 110 kunnen, 90 is wat overdreven.

maar met die 90 overdrijven ze wat

De snelheidsbegrenzing op 90km/h is al bijna een jaar in voege, meer bepaald vanaf 1 juni 2006. Alle voertuigen met een MTM van +3.500kg zouden ondertussen stilaan een begrenzing moeten hebben (in principe uiterlijk op 1 juni 2007).

Comment

De MTMS is beperkt tot 7.000kg...

3.5ton MTM trekkend voertuig + 3.5 ton MTM aanhangwagen.

Comment

Working...
                                        X