Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tigra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
    ah dacht dat dat veranderd was. dus als de wagen weinig km's had en geen opmerkingen kreeg beloond werd met 2jaar.
    Ja: op vier en zes jaar nog wel

    Vanaf acht jaar maar één jaar gekeurd niet meer.

    Leave a comment:


  • wisali
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
    Ha neen hé, want uw Clito is acht jaar geworden.
    ah dacht dat dat veranderd was. dus als de wagen weinig km's had en geen opmerkingen kreeg beloond werd met 2jaar.

    Leave a comment:


  • Tigra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
    ook gezien dat hij maar voor een jaar meer gekeurd is. was dat normaal gezien niet voor 2 jaar?
    Ha neen hé, want uw Clito is acht jaar geworden.

    Leave a comment:


  • wisali
    replied
    ergernis en geen ergernis.
    gisteren naar de keuring met de clio en op het einde doet hij geen roettest. 't was nog vroeg (7u30) en hij had niet veel zin waarschijnlijk. maar op men betaalbewijs rekenen ze wel 9€ aan voor de test.

    ook gezien dat hij maar voor een jaar meer gekeurd is. was dat normaal gezien niet voor 2 jaar?

    Leave a comment:


  • Gere
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Ik doe dat altijd bij de Saxo om naar de keuring te gaan, de bandenspanning wat lager zetten.
    Mijn Saxo kreeg een opmerking bij de keuring voor verkoop voor de staat van de schokdempers. Auto had geen 20.000 km en die waren zéker perfect. Probleem was waarschijnlijk inderdaad de lege benzinetank omwille van de verkoop.
    Dan mag je een auto met een opmerking gaan verkopen maar voltanken en nog eens door de keuring rijden kost ook €100...


    Ergernis voor mij:

    Ging naar de keuring en men ziet toevallig dat er een nageltje in mijn band zit. Ik zie duidelijk dat dit enkel in het oppervlak zit zoals zo vaak en vraag nog of ik het er niet mag uittrekken (omdat ik er goed bijkon op de brug daar) maar ik krijg de toestemming niet.

    Krijg dan als opmerking "staat banden" en ik hou niet van opmerkingen op het keuringsbewijs. Vijf minuten later was het nageltje er al uit zonder enig gevolg. Met een lekke band kan je toch helemaal niet rijden dus ik zie niet in waarom er een opmerking voor nodig was? Als ik morgen betrokken raak in een zwaar ongeval zal ik nog mogen uitleggen hoe die opmerking daar precies komt en mijn banden zijn perfect

    Leave a comment:


  • 911turbo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
    GOCA blijft achter omstreden ophangingstest staan




    Johan Cobbaut, directeur GOCA: "Niets laat ons vandaag toe om te concluderen dat het gaat om een structureel probleem met de FIAT 500. Niet alle FIAT 500's worden de facto afgekeurd. Een aantal individuele gevallen doorstonden om voor ons onbekende technische redenen de test niet. Wij hebben noch de middelen, noch de bevoegdheid om een voertuig te demonteren en zodoende de specifieke oorzaken te achterhalen."
    Probleem was reeds langer bekend bij keuring en Fiat, ze hadden reeds een uitzondering gekregen van 1 jaar voor de betreffende ophangingstest.

    Typisch probleem van kleine lichte auto's met "grote" wielen met lage aspect ratio. Kans is een pak groter om afgekeurd te worden met een 500 met 195/45R16V of 205/40R17V dan met een 500 met 14" en 65 banden afgekeurd.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik las dat vandaag in de metro...
    Ik lag 5 minuten in een deuk...
    Dat ze GOCA eens afschaffen en een kijken bij onze Oosterburen...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Was hier niet iemand die hetzelfde probleem had met een jonge Audi TT uitgerust met het optionele magnetic ride ophanging? Die dempers zouden "tilt slaan"/blokkeren op deze proef met als gevolg dat de auto onmogelijk goedgekeurd kon worden. Ik weet niet hoe die persoon het opgelost heeft, of ze daarvoor uiteindelijk een uitzondering gemaakt hebben?? Zegt genoeg over de test als je 't mij vraagt...

    Leave a comment:


  • opelfreak
    replied
    Dat hou je nu toch niet voor mogelijk Wat voor een apenland is het soms toch....

    Leave a comment:


  • elio
    replied
    Hopeloze reactie van GOCA :
    GOCA blijft achter omstreden ophangingstest staan


    GOCA, de federatie die de technische autokeuringen coördineert, weerlegt de kritiek op de ophangingstest na de berichtgeving over de nieuwe FIAT 500. Die krijgt bijna steevast een rode kaart op de autokeuring vanwege een onvoldoende op de achterste ophanging.

    Johan Cobbaut, directeur GOCA: "Niets laat ons vandaag toe om te concluderen dat het gaat om een structureel probleem met de FIAT 500. Niet alle FIAT 500's worden de facto afgekeurd. Een aantal individuele gevallen doorstonden om voor ons onbekende technische redenen de test niet. Wij hebben noch de middelen, noch de bevoegdheid om een voertuig te demonteren en zodoende de specifieke oorzaken te achterhalen."

    De ophangingstest meet het vermogen van de auto om het wegcontact te behouden in extreme omstandigheden. "In België is verkeersveiligheid een topprioriteit, vandaar dat wij als een van de weinige landen in Europa deze bijkomende testmethode hanteren. Europa legt namelijk enkel een aantal minimumcriteria op. Het is aan elke lidstaat om er zijn eigen invulling aan te geven."

    Verkeersveiligheid
    Waarom is deze test belangrijk voor de verkeersveiligheid? Het contact van de band met het wegdek bepaalt of je in uitzonderlijke omstandigheden de controle over je voertuig verliest. De ophanging is daar een essentieel onderdeel van, naast andere factoren. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer handhaaft dan ook de
    test omdat het wegcontact precies in die extreme omstandigheden een cruciaal verschil kan maken.

    Op de kritiek dat de test niet zou geschikt zijn voor lichte voertuigen, merkt GOCA op dat er een aangepaste testprocedure bestaat, maar dat de FIAT 500 daar (net) niet onder valt. "Dagelijks worden er twee van de honderd voertuigen afgekeurd vanwege de ophanging. Dit betekent echter niet dat de producenten slecht werk zouden hebben geleverd of dat een bepaald model wagen onveilig zou zijn. Ook de leeftijd, het onderhoud en de manier van rijden spelen hier een rol", besluit Cobbaut. (jv)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Is typisch voor de autokeuring zou ik zo zeggen. Bakken vol met geld verdienen maar investeren in moderne systemen zodat alle wagens op een eerlijke manier gekeurd worden is er te veel aan. Daar slaat de kritiek van Touring precies op.


    Dit probleem doet zich trouwens al langer voor dan vandaag en niet alleen bij de Fiat 500
    Heb me ook moeten kwaad maken indertijd met de originele Mini Monte Carlo van mijn dochter, dat was een ophangingsysteem van de jaren '60 en dat werd getest alsof het ne LandCruiser was.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
    en niet vergeten vol te tanken
    Vermits het om 2e handskeuringen gaat (model is nog maar 2 jaar uit) vrees ik dat weinig eigenaars hun bak nog eens gaan volgooien om de nieuwe eigenaar te plezieren ??

    Leave a comment:


  • Tigra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Ik doe dat altijd bij de Saxo om naar de keuring te gaan, de bandenspanning wat lager zetten.
    Dit jaar hebben ze dat bij mij ter plekke zelf gedaan.

    Leave a comment:


  • Bert
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Ik doe dat altijd bij de Saxo om naar de keuring te gaan, de bandenspanning wat lager zetten.
    Ze vroegen mij zelfs om er eens achteraan te gaan inzitten.

    Leave a comment:


  • Tigra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    LOL, laatste keer dat ik door de keuring ging was ik vergeten de koffer leeg te maken... Niks van gehoord .

    Gewoon bakje bier in de 500 laten, dan wordt ie netjes gekeurd.
    Laatste keer dat ik geweest ben naar de keuring (met de Tigra was dat) keken ze toch in de koffer of er niks inlag: eerste keer dat ik zag dat ze dat deden

    Leave a comment:


  • Tigra
    replied
    Ze hadden beter de motor vanachteren gestoken zoals het origineel

    Leave a comment:


  • knight-rider
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bekijk Berichten
    Met de Micra van mijn moeder hebben we dit ook al voorgehad.
    Er zat te veel verschil in ophanging tussen de linker en rechterachteras.
    Probleem kunnen "oplossen" door de bandenspanning wat te verlagen, of wat meer gewicht in de koffer te leggen.
    Ik doe dat altijd bij de Saxo om naar de keuring te gaan, de bandenspanning wat lager zetten.

    Leave a comment:


  • Bert
    replied
    Met de Micra van mijn moeder hebben we dit ook al voorgehad.
    Er zat te veel verschil in ophanging tussen de linker en rechterachteras.
    Probleem kunnen "oplossen" door de bandenspanning wat te verlagen, of wat meer gewicht in de koffer te leggen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Is typisch voor de autokeuring zou ik zo zeggen. Bakken vol met geld verdienen maar investeren in moderne systemen zodat alle wagens op een eerlijke manier gekeurd worden is er te veel aan. Daar slaat de kritiek van Touring precies op.


    Dit probleem doet zich trouwens al langer voor dan vandaag en niet alleen bij de Fiat 500

    Leave a comment:


  • B4_avant
    Guest replied
    een veel te kleine stale velgjes en banden met grote zachte wangen

    Leave a comment:

Working...
X