uit het Nieuwsblad:
Klacht over autokeuring? Rep je naar de ombudsman
Autobestuurders die klachten hebben over de keuring van hun voertuig of over het verloop van hun rijexamen kunnen dit jaar nog terecht bij een ombudsman. Het aantal auto's dat gekeurd wordt, neemt intussen af.
Gebruikers van de 76 autokeuringsstations en 32 rijexamencentra in ons land zullen nog dit jaar met klachten terecht kunnen bij een ombudsman. Jaarlijks ontvangt de autokeuring ongeveer 1.100 klachten op een totaal van 4,5 miljoen gekeurde voertuigen. De rijexamencentra noteerden 169 klachten op een totaal van 592.573 theorie- en praktijkexamens.
'Een klachtenpercentage van 2 per 10.000 is relatief weinig als men rekening houdt met het feit dat 22 procent van de auto's wordt afgekeurd met een rode kaart. Maar we worden weinig met klachten geconfronteerd. Om onze diensten echter klantvriendelijker te maken zullen we nog dit jaar een ombudsman aanstellen. De klachten worden nu door de kwaliteitscoördinator van elk station behandeld. Deze mensen zullen de ombudsman ondersteunen', zegt Martin Van Houtte, manager bij Goca, de vereniging van de keuringsstations en examencentra. 'Bovendien volgen 600 van onze medewerkers dit jaar een speciale cursus om agressie bij ontevreden chauffeurs te voorkomen', zegt hij.
Vorig jaar werden 4,3 miljoen voertuigen voor een keuring voorgereden. Dat is een kleine daling met 158.500 wagens. 'Mogelijk is dat het gevolg van de groene keuringsbewijzen met een geldigheidsduur van twee jaar voor auto's jonger dan zes jaar en met minder dan 100.000 km op de teller. In 2008 kregen 267.962 voertuigen een keuringsbewijs voor een periode van twee jaar. De tweedehandskeuring zorgde dan weer voor een toename. Er werden 738.613 tweedehandsrapporten uitgereikt tegenvoer 684.617 in 2007.'
Veel keuringsstations blijven kampen met lange wachtrijen. 'De eerste jaarhelft is altijd drukker omdat er na het salon veel nieuwe auto's worden geleverd en de oude auto's tweedehands worden verkocht. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) verzocht Goca om eventueel ook zaterdagvoormiddag bedrijfswagens te keuren, waardoor de ondernemingen geen verlies lijden. Wij overwegen nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld twee avonden per week tot 19u open te blijven. Er wordt ook onderzocht of we de gebruikers een afspraak via het internet kunnen laten maken. Langere openingstijden voor een gelijk aantal voertuigen zal wel hogere kosten veroorzaken. De tarieven voor de keuring en de rijbewijzen zijn tien jaar onveranderd gebleven en ze zijn bij de laagste in Europa', benadrukt Van Houtte.
De resultaten van de autokeuring in 2008 zijn nagenoeg onveranderd gebleven. 1 op de 5 personenauto's krijgt een rode kaart. Verontrustend is ook de vaststelling dat 19,5 procent van de autobussen en autocars rood krijgt. Het aantal auto's dat zich aan de verplichte keuring onttrekt, blijft stijgen, vooral in Luik en Charleroi. Tien jaar geleden moesten slechts uitzonderlijk herinneringsbrieven worden verstuurd.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Grote ergernis op autokeuring
Collapse
X
-
Wat een bizarre ergernis, inderdaad.
Auto's kunnen daar best tegen hoor.
Moest 'ie nu keihard zijn voet neerstampen op je dorpel, O.K., dat zou ik ook niet gepast vinden. Maar gewoon zijn voet daar laten rusten om zo wat makkelijker te kunnen schrijven... 'k vind dat je dan wat redelijk moet zijn en 's ff nuchter afstand moet nemen van onze, soms verregaande, auto-obsessie.
Leave a comment:
-
Guest repliedwat een gezeik
Leave a comment:
-
Guest repliedWie kan er het onnozelste antwoord geven op deze vraag ??
Leave a comment:
-
ergernis
Ik ergerde mij onlangs aan volgend feit
Ik was aan de beurt met mijn voertuig.
De keurder komt naar mij toe en opent mijn deur.
Ik overhandig hem mijn boorddocumenten en dan doet hij het volgende.
Hij bekijkt de papieren en wil iets invullen , daarbij plaatst hij zijn rechter voet op de dorpel van mijn wagen om zo zijn knie te kunnen gebruiken als steun om te kunnen schrijven.
Volgens mij was het niet de eerste keer dat hij dit deed maar is het eerder een gewoonte.
Wat vinden jullie daarvan en zouden jullie de keurder daarop aanspreken ?
Leave a comment:
-
Bij mij keek die gast nogal raar naar mn km stand, 410k was het hoogste dat hij gezien had. Enfin, ik ben blij dat ik een groene kaart heb. Brugge is wel ok vind ik.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door breyton1977 Bekijk BerichtenKlopt.
Herkeuring moet wel in het zelfde station gebeuren.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHeers zijn ze sympathiek... Ben er ooit binnengereden met twee werkende grootlichten, maar bij de lichtentest was de linkse plots kapot. Heb 'm in de rij mogen vervangen.
Leave a comment:
-
Guest repliedHeers zijn ze sympathiek... Ben er ooit binnengereden met twee werkende grootlichten, maar bij de lichtentest was de linkse plots kapot. Heb 'm in de rij mogen vervangen.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenHoezo ge moet naar Heist od Berg?
Ik moet ook nog gaan met de Saxo voor den 3de februari.
En weer een groene kaart zonder opmerkingen, en dat voor een auto van bijna 11 jaar oud.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door breyton1977 Bekijk BerichtenKlopt.
Herkeuring moet wel in het zelfde station gebeuren.
Wat echt belachelijk is, want er is toch zogezegd 'eenheid van keuringsobjectieviteit'?
Hypocrieten.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichtenje bent vrij om te kiezen, a ga je naar Oostende
Herkeuring moet wel in het zelfde station gebeuren.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk BerichtenDe mijne moet volgende maand naar de keuring. In Mechelen zitten veel jonge gasten die wel vriendelijk zijn . Alleen moet ik nu naar Heist od Berg,ben eens benieuwd hoe het daar zit....
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door tweepeekaake Bekijk Berichteneen week geleden naar keuring Kontich gegaan met een Impreza gtturbo voor keuring voor verkoop
in 1e gedeelte geen probleem klapke maken met keurder die er nog een paar ander keurders bijhaalt (jonge gasten)omdat ze ook geinteresseert zijn in "tuning" , alle testen gedaan alles ok, dan naar 2e gedeelte bij andere keurder , communicatie met deze keurder was 0,0 , motorruimte werd zeer grondig gecontroleerd , testen gedaan , gaan betalen (44€) en rode kaart
ok , -banden waren 2,3% groter dan standaard bandenmaat ( wettelijk =+1,5 & -2%) das geen groot probleem gewoon ander banden monteren , - interieur : op linkse raamstijl zijn 3 meters in pod(behuizing)ingebouwd>afgekeurd!-uitlaat : enkel downpipe is niet origineel ,rest van uitlaat 100% origineel >afgekeurd!
-motor : afgekeurd! wegens : uitlaatcollector niet origineel
; intercooler niet origineel
; water injectie aanwezig
; inlaatcollector (is dus 100% origineel is enkel rood gespoten)
daar zitten geen tuning haters zekerst? zo ne pipo waar ik trouwens nog "iets" met voorgehad heb 1 jaar geleden met een andere wagen met 4 wiel aandrijving ; kwas iets te laat met te zeggen dat het een 4x4 is(i.v.m.remtest) dus zeg ik dat tegen diezelfde noncommunicatieve keurder die juist begonnen was met de standaard remmentest > geen reactie , 2e keer gezegd >geen reactie , 3e keer > niksals je uw job zo haat zoekt dan ander werk he
bv de meters: als er geen airbagbelemering is of geen scherpe kanten kan dit perfect...
over de andere zaken ga ik me niet uitspreken
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk BerichtenDe mijne moet volgende maand naar de keuring. In Mechelen zitten veel jonge gasten die wel vriendelijk zijn . Alleen moet ik nu naar Heist od Berg,ben eens benieuwd hoe het daar zit....
Ik moet ook nog gaan met de Saxo voor den 3de februari.
Leave a comment:
-
De mijne moet volgende maand naar de keuring. In Mechelen zitten veel jonge gasten die wel vriendelijk zijn . Alleen moet ik nu naar Heist od Berg,ben eens benieuwd hoe het daar zit....
Leave a comment:
-
Guest repliedeen week geleden naar keuring Kontich gegaan met een Impreza gtturbo voor keuring voor verkoop
in 1e gedeelte geen probleem klapke maken met keurder die er nog een paar ander keurders bijhaalt (jonge gasten)omdat ze ook geinteresseert zijn in "tuning" , alle testen gedaan alles ok, dan naar 2e gedeelte bij andere keurder , communicatie met deze keurder was 0,0 , motorruimte werd zeer grondig gecontroleerd , testen gedaan , gaan betalen (44€) en rode kaart
ok , -banden waren 2,3% groter dan standaard bandenmaat ( wettelijk =+1,5 & -2%) das geen groot probleem gewoon ander banden monteren , - interieur : op linkse raamstijl zijn 3 meters in pod(behuizing)ingebouwd>afgekeurd!-uitlaat : enkel downpipe is niet origineel ,rest van uitlaat 100% origineel >afgekeurd!
-motor : afgekeurd! wegens : uitlaatcollector niet origineel
; intercooler niet origineel
; water injectie aanwezig
; inlaatcollector (is dus 100% origineel is enkel rood gespoten)
daar zitten geen tuning haters zekerst? zo ne pipo waar ik trouwens nog "iets" met voorgehad heb 1 jaar geleden met een andere wagen met 4 wiel aandrijving ; kwas iets te laat met te zeggen dat het een 4x4 is(i.v.m.remtest) dus zeg ik dat tegen diezelfde noncommunicatieve keurder die juist begonnen was met de standaard remmentest > geen reactie , 2e keer gezegd >geen reactie , 3e keer > niksals je uw job zo haat zoekt dan ander werk he
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk BerichtenWat is "een Rachid"?
Er zijn gewoon veel te veel Marokanen/Belgen/Turken/.....wiens auto uitelkaar valt en die niet naar de keuring gaan. Dat heeft niets met origine te maken,overal zitten zulke lompaards tussen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk BerichtenIk ga ook altijd naar Londerzeel (gewone keuring). Nog niet meegemaakt van wantoestanden die je wel eens hoort over keuringen. (wel eens afgekeurd voor een slecht afgesteld licht). Rond 7h50 moet je gewoonlijk ook niet lang aanschuiven
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door necropolis Bekijk BerichtenEven hier mijn vraag stellen..
Binnen een 6 weken moet ik met mijn golf 3 naar de geometrie-keuring omwille van m'n verlaagde ophanging.
Qua keuringsstations heb je hierin iets minder keuze dan een gewone keuring, maar heb er toch 3 gevonden waarvan ik de afstand nog "net" wil maken, namelijk:
-Zwijnaarde
-Dendermonde
-Londerzeel
Nu is mijn vraag, wie heeft met welk station ervaring (goed of slecht) al dan niet omwille van een verlaging ?
Graag jullie input.
Thnx.
Leave a comment:
Leave a comment: