Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongeluk in je recht maar autokeuring vervallen...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ongeluk in je recht maar autokeuring vervallen...

Hallo,

Als je een ongeluk meemaakt waarbij je volledig in je recht bent, zal de verzekering van de tegenpartij dan naar je keuringsbewijs vragen? Erg dom, ik weet het, maar bij m'n laatste keuring kreeg ik rood en dat ben ik uit het oog verloren. Het is ook al enkele weken vervallen ondertussen.

Ik ben zéker in m'n recht, stond voor het rood en de persoon achter me kon niet op tijd remmen door de gladheid.
    Dus: vraagt de tegenpartij naar een keuringsbewijs of niet?

Alvast bedankt!

Lore

bij mijn weten niet, maar hoe je een rode kaart uit het oog kan verliezen begrijp ik niet.

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
      bij mijn weten niet, maar hoe je een rode kaart uit het oog kan verliezen begrijp ik niet.
      normaal vragen ze er niet achter, maar het is niet omdat ze het niet vragen dat ze het niet weten. dat staat ook geregistreerd in gegevensbanken. Volgens mij gaat dat mooi op hun computerscherm komen te staan (meestal nog mooi opvallend) als ze jou nr-plaat intypen.

Ik weet nu ook niet of dit iets gaat afdoen aan het in recht zijn of niet. Aangezien jij stil stond gaat de rode kaart niet veel veranderen aan de situatie moest ze groen geweest zijn, tenzei het was omdat je achterste lichten het allemaal niet doen ofzo

nu als jij en de tegenparij bij verschillende maatschapijen verzekerd zijn gaan zij dat onderling uitvechten en dan is de kans dat jij in je recht gesteld wordt zelfs met rode kaart groter dan dat jullie bij dezelfde maatschapij zitten. In het tweede geval is het altijd geld van die maatstchapij dat schade aan 1 wage gaat moeten betalen en dan ziet het er slechter uit dan als jouw maatschapij gaat proberen niet te moeten betalen. Moraal van het verhaal "alles draait om geld" de rest is bijzaak
      Last edited by ; 23/12/2009, 08:16.

Comment

waarvoor kreeg je eigenlijk rood ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
          waarvoor kreeg je eigenlijk rood ?
          Dit is dus ook mijn onderliggende vraag in mijn vorige post

Comment

Of je wagen nu een groene of rode kaart heeft, dat maakt toch niets uit. De andere bestuurder is achteraan op je ingereden en is in fout, punt.
            t Is niet omdat je wagen een rode kaart heeft dat anderen het recht hebben om er tegen te rijden.

Het enige wat ze eventueel kunnen doen is je een pv geven hiervoor.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
              Of je wagen nu een groene of rode kaart heeft, dat maakt toch niets uit. De andere bestuurder is achteraan op je ingereden en is in fout, punt.
              t Is niet omdat je wagen een rode kaart heeft dat anderen het recht hebben om er tegen te rijden.

Het enige wat ze eventueel kunnen doen is je een pv geven hiervoor.
              waarom, stel dat de rode kaart voor vollidig niet werkende achterse verlichting is. en het mistig of donker of regenweer was. Dan twijfel ik er nog aan of je nog in je recht gaat zijn.

Comment

Dat geeft je nog niet het recht om erop te rijden.

Krijgt hij alleen een pv omdat zijn achterverlichting niet werkt.

Comment

Als er een aanrijdingsformulier is ingevuld en er zijn geen problemen dan zal
                  géén enkele maatschappij naar het keuringsbewijs vragen.

Eventueel kan de expert bij expertise van het voertuig alle voertuigdocumenten
                  opvragen - inschrijvingsbewijs vraagt hij altijd - en dit misschien doorspelen
                  aan uw verzekering.

Het was natuurlijk een ander verhaal geweest moest er bv politie bij geweest zijn die
                  een PV opmaakt. Je zou dan voor een niet-gekeurd voertuig voor de rechtbank moeten
                  verschijnen

@ atenza : als er een link kan aangetoond worden tss de rode kaart ( bv achterlichten die
                  niet werken ) en het ongeval dan durf ik niet 100% beweren dat er geen problemen zullen
                  zijn bij de eventuele schadevergoeding.

Comment

Ik zou de wagen zo snel mogelijk laten keuren en hopen dat ze het niet te weten komen. Je kan zwaar beboet worden voor het rijden zonder geldig keuringsbewijs, heb het vroeger zelf ook nog meegemaakt: ik werd geflitst en bovenop de snelheidsboete een behoorlijk zware boete voor het rijden zonder geldig keuringsbewijs. Als je nalaat om naar de keuring te gaan dan wordt dit doorgegeven naar een databank waartoe de politie toegang heeft. Het zou me echter verwonderen mochten de verzekeringsmaatschappijen daar ook toegang toe hebben.

Ik weet echter wel zeker dat je geen malse boete zal krijgen als blijkt dat je een ongeval hebt gehad met een ongekeurd voertuig, in je recht of niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                      @ atenza : als er een link kan aangetoond worden tss de rode kaart ( bv achterlichten die
                      niet werken ) en het ongeval dan durf ik niet 100% beweren dat er geen problemen zullen
                      zijn bij de eventuele schadevergoeding.
                      Denk dat dit hier niet van toepassing is.
                      Wie gaat er zich aanbieden bij de keuring als zijn achterverlichting niet werkt?
                      Indien je daarvoor een rode kaart krijgt gaan ze op de keuring dat dan toestaan dat je met zulk voertuig de weg opgaat?

Wanneer je wagen een groene kaart heeft kan hij daarna nog een defekt vertonen, bv. 2 dagen na de keuring plots de achterlichten defekt.
                      Wat is dan het verschil, buiten de kleur?

Comment

mag je wel de weg op met een rode kaart?

Comment

Weet iemand wat de boete voor zonder geldig keuringsbewijs te rijden is? Factoren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                            mag je wel de weg op met een rode kaart?
                            in principe mag je niet rijden nadat de rode kaart met beperkte geldigheid vervallen is. Dus als de verzekeringen echt willen en dit voor de politierechtbank brengen dan weet ik niet wat de uitstrpaak gaat zijn, gaat volgens mij puur van interpretatie van de rechter afhangen.

ik heb ben bijvoorbeeld ooit aangereden toen ik een wagen voorbijstak (net als 3 andere dit ook deden) omdat deze al een hele tijd tegen 30 over de baan aan het rijden was. Toen ik hem voorbij ging besliste hij plots links in te slaan, resultaat pertotal.
                            Zelfs de politieagenten zeiden mij dat ik in mijn recht was omdat zowel ik als de andere een maneuver uitvoerde maar ik er al zo goed als voorbij was (schade boven het achterwiel) en de andere dus zijn richtingaanwijzer had moeten gebruiken en had moeten kijken of er niemand voorbij kwam. Op de plaats mocht je in principe niet inhalen maar aan de hand van de verklaringen wisten zei mij te zeggen dat ik daar enkel eventueel een boete zou voor kunnen krijgen.
                            Totdat een jaar later de verzekeringen dit voor het gerrecht haalde en ik niet meer in mijn recht gesteld werd door de rechter omdat hij vond dat het niet mogen inhalen erger was dan niet kijken als je links afdraait zeker, weet ik veel hoe die toen dacht
                            Last edited by ; 23/12/2009, 13:10.

Comment

Met een rode kaart mag je enkel naar de garage rijden voor herstelling of naar de keuring voor herkeuring, dus je mag niet op de baan voor iets anders. En met een voertuig dat niet op de baan is, kan je ook niet botsen. Dus wanneer de verzekering ontdekt dat het niet gekeurd was, zou ze volgens mij wel moeilijk kunnen doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdh Bekijk Berichten
                                Met een rode kaart mag je enkel naar de garage rijden voor herstelling of naar de keuring voor herkeuring, dus je mag niet op de baan voor iets anders. En met een voertuig dat niet op de baan is, kan je ook niet botsen. Dus wanneer de verzekering ontdekt dat het niet gekeurd was, zou ze volgens mij wel moeilijk kunnen doen.
                                als het een rode kaart is waarop staat verboden tot verkeer wel, als het een rode kaart is waarop staat dat je veertien dagen hebt dan mag je blijven rondrijden, net zoals met kaarten waar je drie maanden of zes maanden krijgt

Comment

Hmmm, dit wordt een vette kluif voor de politierechtbank!

Je hebt ook een fout begaan, vraag is of jouw fout ook heeft bijgedragen tot het ongeval.

Enerzijds, zou je kunnen argumenteren dat het feit dat je geen keuringsbewijs hebt geen oorzaak van het ongeval was (het ongeval zou nl. op dezelfde wijze zijn gebeurd, mocht je wel een geldig keuringsbewijs hebben gehad).

Anderzijds, zou je kunnen argumenteren dat de fout was, niet zozeer geen geldig keuringsbewijs te hebben, maar wel te hebben gereden zonder geldig keuringsbewijs. Je had niet mogen rijden en indien je niet had gereden, was er ook geen ongeval gebeurd...

Ik zou er geen geld durven op zetten...

Comment

hoedanook de verzekering van de tegenpartij heeft hier wel een voordeel.

Comment

Er moet hier gekeken worden naar het causaal verband tussen de rode kaart (de reden waarom en het feit dat de remediëringsperiode verlopen is) en het ongeval. Zoals Skippie zegt dat uw achterlichten niet werken en dat de aanrijdende chauffeur u daardoor te laat heeft gezien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                        Als je nalaat om naar de keuring te gaan dan wordt dit doorgegeven naar een databank waartoe de politie toegang heeft. .

Is het 1ste wat ik daarvan hoor

Comment

Working...
                                        X