Mededeling

Collapse
No announcement yet.

O plaat en mogelijke verzekering

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
    Een week of twee geleden ben ik ook gestopt geweest van de politie omdat ik rond reed met onze oude land rover (bouwjaar 1953) en helemaal niet op weg was naar een oldtimermeet ofzo, ik had zelfs 'n aanhangwagentje mee.... Ikzelf wist niet dat ik in de fout was daarmee, in tegenstelling tot m'n vader die dit wel effectief wist.... Enfin, ze hebben me een verwittiging gegeven en duidelijk uitgelegd waarvoor een O-plaat eigenlijk dient, zoals hier ook vermeld staat in dit topic...
    De reden waarom we niet kiezen voor een gewone plaat en dus ook jaarlijkse keuring is inderdaad omdat er dan heel wat kosten komen om hem om te bouwen om hem door de keuring te krijgen + reken maar voor het jaar erna nogmaals wat kosten enzovoort....Voor het aantal km's we slechts met deze land rover doen, is dit totaal niet nodig, dit vind ik toch....
    Voila, groot gelijk vind ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
      Dit is off-topic, maar als ik iemand zie met een O-plaat denk ik bij mezelf:
      Dat is iemand die met iets exclusief wil rijden (oldtimer), iemand die interesse heeft in auto's (anders rij je er niet mee), maar geen geld of goesting heeft om hem volledig in orde te zetten, want ze zijn bang dat ie afgekeurd wordt bij dagdagelijkse keuring.
      'Volledig in orde'. Mijn beste, als uw auto onderhouden is en goed remt, moet gij mij uitleggen waarom dat niet voldoende is om op de weg te gaan?
      In de keuring is dat blijkbaar niet voldoende.

Ik ga niet beginnen met discutieren met u over oldtimers want ge hebt wrschlk geen flauw benul wat er bij komt kijken.

Wat is er mooier dan op een doordeweekse werkdag (en zeker deze week, met het mooie weer), rond een uur of zeven 's avonds in uw autooke te stappen en wat gaan cruisen.
      Jepz, binnen een straal van 25km rond café's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
        Ik weet nu niet in welke regio je werkt, maar hier bij ons zien ze daar niet zo nauw op, toch zeker als je weet dat ik wel een bepaalde opvallende wagen van hier uit de buurt ken mùet een O-plaat, en die zie je alle dagen rijden
        En wie zegt dat dit voertuig nooit gecontroleerd wordt en dat ze naderhand weten of deze al dan niet in overtreding is?

In iedere politiezone kennen ze hun pappenheimers wel hoor. (zoals de goede vrienden die steevast zonder rijbewijs blijven rijden)

Comment

Ik vind in principe dat een O-plaat bij voorkeur hoort op wagens die technisch de keuring niet meer kunnen doorkomen omwille van hun leeftijd , ook al zijn ze technisch in perfecte staat en dan bedoel ik wagens uit de dertiger-jaren bijvoorbeeld.
          M.a.w. wagens die ook enkel gebruikt worden voor manifestaties en eventueel eens een proefrit, dus de wagens waarvoor de wetgever de O-plaat voorzien heeft.

"Classics" uit de jaren 70 en 80 die in principe de keuring perfect kunnen doorkomen zien er een pak slechter uit als er een O-plaat op hangt
          Over de politie hoef je je trouwens niet de meeste zorgen te maken als je verder dan 25 km van huis bent en als je een advocaat neemt kan je de wettekst mogelijk inderdaad zo ruim laten interpreteren dat je boete vervalt.
          Maar... in je verzekeringscontract zal er vermoedelijk wel iets staan vermeld als "...rond de woonplaats" en zelfs als dat niet zo is, zij zullen er wel voor zorgen dat ze niet hoeven tussen te komen indien je een ongeval hebt.

Bij mijn makelaar is de prijs trouwens hetzelfde voor een wagen op normale plaat als op O-plaat: €90/jaar. Voor die jaarlijkse keuring neem ik het risico niet om onverzekerd rond te rijden en als ik maar 25 km mag rijden neem ik wel de fiets (gelogen )
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            "Classics" uit de jaren 70 en 80 die in principe de keuring perfect kunnen doorkomen zien er een pak slechter uit als er een O-plaat op hangt
            Er zijn echter ook classics uit de jaren '70 die met dank aan de geweldige tuningwetgeving never nooit niet door de keuring meer zouden komen.. En geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om jaarlijks een rolkooi en letterlijk een hele ophanging te veranderen om door de keuring te komen. Dan zet ge een auto wel op een O-plaat

Los daarvan is 't jammer dat velen misbruik maken van de fiscale voordelen die een O-plaat biedt.. Ze maken 't alleen maar moeilijker voor echte liefhebbers

Comment

ok, ff een paar kleinigheden.

het klopt dat de wetgeving rond oldtimers zeer vaag is.

maar 25km in de omtrek

alleen testritten en manifestaties

niet na zonsondergang. ( tenzij je terugkomt van een meeting )

dus wat kunnen u woorden zijn tegen de brave flik.

maar 25 km in de omtrek.
              25km van u garage, u huis, stalplaats van de wagen, belgie europa ?

alleen testritten en manifestaties
              testritje naar den aldi "kan mijn koffer een bak bier houden en terug naar huis rijden "

manifestaties, tja ik ben naar manifestatie X aant bolen he.

niet na zonsondergang. ( tenzij je terugkomt van een meet )
              ik ben deze zomer naar apow geweest, en ben nog altijd niet over huis gepasseerd, dus benik nog altijd onderweg naar huis

nu komde ne vieze flik tegen.

maar 25 km in de omtrek.
              u bent niet van deze streek, naar welke manifestatie gaat u?
              naar manifestaite X
              kunt u dat bewijzen ADHV een flyer ?
              nee ?
              autootje aan de kant O platen inleveren.
              en sinds u auto nu aan de kant staat zonder platen word u voertuig nog in beslag genomen ook.

volgende probleem. als je ooit iets voorhebt met een oldtimer snachts ( maakt niet uit of je verzekering zegt dat je snachts ook verzekerd bent )
              op dat moment zal de verzekering zeggen dat jij snachts volgens de wet niet mocht rijden met je auto. en ze zullen hun pootjes van deze zaak afhouden en jij mag dokken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                Er zijn echter ook classics uit de jaren '70 die met dank aan de geweldige tuningwetgeving never nooit niet door de keuring meer zouden komen.. En geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om jaarlijks een rolkooi en letterlijk een hele ophanging te veranderen om door de keuring te komen. Dan zet ge een auto wel op een O-plaat

Los daarvan is 't jammer dat velen misbruik maken van de fiscale voordelen die een O-plaat biedt.. Ze maken 't alleen maar moeilijker voor echte liefhebbers
                classics die zo uit fabriek komen?

Dat zou dan normaalgezien niet mogen als jij zwart op wit kan bewijzen dat die zo uit fabriek zijn gekomen.

Comment

hij heeft het over wagens van voor 68 ingeschreven in belgie.
                  ( dit geld dus niet voor wagens van voor 68 die nu pas in belgie worden ingeschreven he )

deze moeten niet naar de keuring sinds men hier geen gegevens van heeft.
                  de papieren van 1 van deze wagens zijn dus zeer waardevol.

want wie papieren heeft van deze wagens, kan natuurlijkhet chassisnummer overkloppen op eendert welke andere wagen en zo de keuring omzeilen.

johnie banaan van de BSCA heeft zoon jaren 30 hotrod opgebouwd uit 32 verschillende wagens. en rijd rond zonder O plaat.

zoals je ziet geen O-plaat. en is dan ook een dagdagelijkse wagen waarmee die zijn comisiekes gaat doen.

nu ook zoals hierboven aangehaald. er zijn wagens ( speciale versies die zijn uitgebracht ) die door de belgische keuring nooit never meer door de keuring raken.

zo heb je de cadillacs die al sinds de jaren 60 hydrolische vering hebben.
                  de 1970 challenger RT die standaard met sidepipes kwam.

de AAR cuda. sidepipes, polyestere motorkap, da was een factory hotrod.
                  The exterior was definitely unique with a matte-black lift-off fiberglass hood, through body-side strobe stripes, tri-colored AAR shield, and standard black ducktail spoiler. The AAR 'Cuda also had special shocks and recambered rear springs which raised the rear end 1 3/4 inches over the regular 'Cuda which allowed clearance for exhaust pipes that exited in front of the rear wheelwell (after routing through the standard muffler beneath the trunk). It also permitted the use of larger tires in the rear, one of the first uses of wider rear tires on a production automobile.
                  Last edited by Timmie; 05/08/2009, 19:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                    nu komde ne vieze flik tegen.

maar 25 km in de omtrek.
                    u bent niet van deze streek, naar welke manifestatie gaat u?
                    naar manifestaite X
                    kunt u dat bewijzen ADHV een flyer ?
                    nee ?
                    autootje aan de kant O platen inleveren.
                    en sinds u auto nu aan de kant staat zonder platen word u voertuig nog in beslag genomen ook.
                    Dat wil ik nog eens zien gebeuren.

Comment

Wat ook klote is, is dat sommige keurcentra uw oldtimer "overkeuren" en hem zo niet doorlaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        hij heeft het over wagens van voor 68 ingeschreven in belgie.
                        ( dit geld dus niet voor wagens van voor 68 die nu pas in belgie worden ingeschreven he )

deze moeten niet naar de keuring sinds men hier geen gegevens van heeft.
                        de papieren van 1 van deze wagens zijn dus zeer waardevol.

want wie papieren heeft van deze wagens, kan natuurlijkhet chassisnummer overkloppen op eendert welke andere wagen en zo de keuring omzeilen.

nu ook zoals hierboven aangehaald. er zijn wagens ( speciale versies die zijn uitgebracht ) die door de belgische keuring nooit never meer door de keuring raken.

zo heb je de cadillacs die al sinds de jaren 60 hydrolische vering hebben.
                        de 1970 challenger RT die standaard met sidepipes kwam.

de AAR cuda. sidepipes, polyestere motorkap, da was een factory hotrod.
                        Die AAR Cuda krijg je hier zonder problemen door de keuring, idem met die RT en hydraulische vering op cadillac

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                        Wat ook klote is, is dat sommige keurcentra uw oldtimer "overkeuren" en hem zo niet doorlaten.
                        Dan moet je gaan klagen bij de stationschef, en desnoods bij de FOD mobiliteit. Regels zijn regels en die dienen nageleefd te worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                          Dan moet je gaan klagen bij de stationschef, en desnoods bij de FOD mobiliteit. Regels zijn regels en die dienen nageleefd te worden
                          Is ook gebeurd, mijn vader verkoopt onderdelen voor bepaalde oldtimers.
                          Verscheidene klanten deden hun verhaal, alles netjes genoteerd endan naar de stationschef gebelt en hem op z'n plaats gezet.

Comment

Die AAR Cuda krijg je hier zonder problemen door de keuring, idem met die RT en hydraulische vering op cadillac

carlito, je zou hem zo door de keuring MOETEN krijgen, maar geloof me dat dat niet altijd het geval is.

waar is de tijd dat de spoiler op een evo aanzien werd als tuning, en dat mensen met deze auto hun motorkap getuned hadden doordat die zwarte grille erin lach.

geloof me als je pech hebt levert zoon special edition wel een probleem op op de keuring.
                            en als je geluk hebt kan je zelfs alles eraan veranderen en nog steeds door de keuring raken omdat ze er niets van kennen.

Comment

Nu heb ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag gekregen: Wat is een geldig bewijsstuk, om aan te tonen dat je van of naar een manifestatie gaat? Is een simpele flyer al voldoende? Of weet de politie dit zelf niet? Hangt het af van flik tot flik, dat een simpele uitleg voldoende is, of dat je echt een bewijs moet hebben?

Comment

Allemaal watjes met jullie O-platen

gewoon laten keuren voor dagelijks gebruik, zoals ik, en je hoeft je van nergens iets aan te trekken.
                                Die van mij is onmogelijk meer te keuren voor dagelijks gebruik wegens z'n vervuiling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                  Nu heb ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag gekregen: Wat is een geldig bewijsstuk, om aan te tonen dat je van of naar een manifestatie gaat? Is een simpele flyer al voldoende? Of weet de politie dit zelf niet? Hangt het af van flik tot flik, dat een simpele uitleg voldoende is, of dat je echt een bewijs moet hebben?
                                  Als ik me buiten de straal van 25 km begeef (die echt al VER is, want is vogelvlucht) Zorg ik dat ik enkele flyertjes afgedrukt heb van evenementen die dag. Je weet nooit.

Comment

Dat was in Zwijnaarde niet het geval hoor

Motor draaide volledig onregelmatig. Toen we de 2e keer waren gaan keuren viel hij, net toen het onze beurt was, stil en we kregen hem niet meer aan de praat. Mochten we van de keuringsinspecteur wachten aan de kant tot we hem aan de praat kregen. Heeft een half uur geduwd

Dan op de brug gereden en normaal gezien moet er dan enen van de keuring in gaan zitten vooraleer ze de brug naar omhoog doen. Maar dat ging niet. Mijn pa letterlijk "ja maar als ik stop me gas geven valt em weer stil en krijg ik hem nie meer gestart"

Dan mocht ie blijven zitten. Hebben ze de ophanging eens bekeken en gezocht naar roest. vervolgns effe op de rollen om te remmen. Niks gevonden en voila. Ga maar om uw platen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parsifal Bekijk Berichten
                                      Dan mocht ie blijven zitten. Hebben ze de ophanging eens bekeken en gezocht naar roest. vervolgns effe op de rollen om te remmen. Niks gevonden en voila. Ga maar om uw platen
                                      Volgens mij moeten oldtimers niet op de rollen voor een remtest hoor, ik dacht dat een remtest op de parking volstond.

Verder mogen ze alleen dit nakijken

de remmen worden gekeurd

het chassisnummer en de documenten worden nagekeken

de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken

de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken

controle van de sleepinrichting
                                      Last edited by ; 08/08/2009, 19:23.

Comment

Volgens mij moeten oldtimers niet op de rollen voor een remtest hoor, ik dacht dat een remtest op de parking volstond.

Verder mogen ze alleen dit nakijken
                                        Moeten ook op de rollen hoor, dat ze dat gewoon op de parking zouden doen lijkt me nogal raar, want daar weet je nog niks mee. Ze testen gewoon of ze alle vier wel pakken, maar de remmen mogen zelfs al hard afwijken van mekaar qua remkracht, zolang ze op alle 4 pakken is dat goed

Comment

classics die zo uit fabriek komen?

Dat zou dan normaalgezien niet mogen als jij zwart op wit kan bewijzen dat die zo uit fabriek zijn gekomen.
                                          Beetje late reactie maar bon..

Neen, niet zoals ze uit de fabriek komen (alhoewel Ford op dat vlak een ongelofelijke hoeveelheid opties kon leveren) maar door de tijd uit zijn de regels zodanig verandert dat een auto die pakweg zeven jaar geleden wel goed werd bevonden tegenwoordig faalt!

Comment

Working...
                                          X