Mededeling

Collapse
No announcement yet.

O plaat en mogelijke verzekering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • O plaat en mogelijke verzekering

    Enkele vragen betreffende oldtimers en hun beperkingen.

    Ben in het bezit van een oldtimer met nummerplaat O dus , nu er gaan veel verhalen rond over hun beperkingen zoals:

    a. In een straal van 25 of 50 Km.
    b.Alleen naar / voor evenementen.
    c.Voorzons ondergang thuis zijn ...
    d. mogelijke andere.....


    Nu met verteld mij dat men een O-plaat wel een verzekering bestaat die deze beperkingen opheft daar hij als dagelijks gebruik verzekerd is.

    1. is het nu de verzekering die de beperkingen oplegd of de wetgeving omtrend oldtimers.
    2.Kan men met een verzekering als dagelijks gebruik wel een dekking krijgen ingeval van een ongeluk en dat ze geen rekening houden met de Oplaat ?
    3.Mag men in EU landen rijden ?


    alle info is welkom

  • #2
    Klopt niet.
    Wat wel mogelijk is: De wagen laten keuren voor dagelijks gebruik dus zonder O-plaat en hem goedkoop als oldtimer verzekeren. Bepaalde polissen (zoals de mijne) laten dan nagenoeg alles toe m.u.v. woon-werkverkeer.

    Zolang je met een O-plaat rijdt heb je de door de wetgever opgelegde beperkingen die je vernoemt.
    Met een gewone plaat is je verzekering in principe geldig in de meeste EU landen.

    Erard Verzekeringen is specialist in het verzekeren van oldtimers, classic cars, youngtimers, hobbytimers, moto's, ... . Vraag zelf ook een simulatie aan en ontdek de beste autoverzekering voor uw hobby.

    -oldtimer met O-plaat: €90
    -oldtimer met gewone plaat m.u.v. woon-werkverkeer €90
    -oldtimer met gewone plaat zonder beperkingen €200
    Last edited by Gere; 08/03/2009, 12:51.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • #3
      @ gere

      dit klop ook niet wat jij zegt. Als je geen O-plaat op je auto hangt maar je verzekert de auto wel als oldtimer dan zal er in jouw polis wel een aantal beperkingen opgenomen zijn. Kijk ke polis maar een goed na.

      Je kan natuurlijk wel een gewone plaat op je oldtimer hangen en hem gewoon als personenwagen verzekeren en dan heb je geen beperkingen.

      Een auto laten verzekeren als oldtimer brengt altijd beperkingen met zich mee ... mss dat het van maatschappij tot maatschappij afhangt welke beperkingen maar beperkingen zijn er sowieso.

      Comment


      • #4
        Jurgen, zie bovenstaande link bij het onderdeel Oldtimers.
        Als je genoeg betaalt vallen de beperkingen weg.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

        Comment


        • #5
          Tijdje terug had ik een BMW 320 1977

          Ik had normale nummerplaten maar wel een interessante formule bekomen van één of andere verzekeringagent die hier ook wel gekend is...

          - Ik moest elk jaar de keuring door zien te worstelen zoals elke andere moderne wagen
          - Ik had een beperking van 7500kms jaarlijks
          - geen woon werk verkeer
          - ik moest verplicht een 2de wagen hebben om dagelijks met te rijden.

          Je kan al deze beperkinge omzeilen door de auto te verzekeren zoals elke andere auto. In mijn geval was de verzekering dan beduidend duurder. Ik dacht 600 euro tov een 150 euro jaarlijks.
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • #6
            Waarom ik deze vraag stel:

            Ben in het bezit van een Oldtimer Buggy , opgebouwd op chassis van een kever. Het is nu ingeschreven als oldtimer met de nodige O Plaat. Heeft ook een Oldtimer verzekering.

            Daar ik meer vernlijf in het zuiden spanje en de wagen hier wil gebruiken had ik gedacht om het hier in te voeren.

            De ITV (Keuringdienst) gebeurt op basis van een technische sheet , die wij in Belgie niet hebben.Daar de autokeuring dienst het allemaal in de komputer heeft van toegelatene wagens.

            Deze fiche is bijvoorbeeld wel in Duitsland bekent als Fahrzeug brief , met alle mogelijke maten van wielbasis , enzovoorts ...

            Aangezien de Oldtimer keuring maar eenmalig is en men een verzekering kan nemen zonder begrenzing zou volgens sommige mensen wel een mogelijk zijn om hier ermee te mogen rijden. Mits ze hier in zuid spanje ook de begrenzing niet kennen van O plaat.

            Klopt deze laatste bewering die ik gehoort hebt?

            Comment


            • #7
              Heeft niemand er ooit al bij stil gestaan dat die "begrenzing" nergens op slaat, "binnen een straal van 30km".

              30km van wat?

              Kortom, ge kunt meer doen met een o-plaat dan dat ge denkt.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                30km van wat?

                Staat er misschien een adres op het kentekenbewijs?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk Berichten
                  Staat er misschien een adres op het kentekenbewijs?
                  Niemand verplicht u om de auto bij u thuis te stallen, hij kan ook bij de bomma staan; bovendien zijn ook de "behoorlijk toegelaten manifestaties" nogal vaag, ze moeten niet autogerelateerd zijn, zelfs een pensenkermis valt daaronder
                  Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                  Comment


                  • #10
                    Ik ga ook op een O plaat rijden met men Taunus. Ik weet dat er een beperking is van 25km straal rondom je woonplaats, maar noem mij is 1 persoon op die nog nooit verder is gereden, terwijl hij/zij niet van of naar een manifestatie onderweg was. Volgens mij wordt deze regel nogal veel omzeild, aangezien deze ook niet duidelijk is omschreven in de wet.

                    De politie kan niet aan je nummerplaat zien vanwaar je komt. Dus is een tripje van bv 100km in mijn ogen geen probleem. De kans dat ze je daarmee pakken is erg klein. Ze gaan niet elke auto die ze met een O-plaat zien rijden aan de kant zetten om te zien vanwaar hij/zij komt. Natuurlijk, rij je is verder weg dan die 25km en heb je dan net een ongeval voor, is het een ander verhaal natuurlijk....

                    Mijn verzekeraar vertelde me dit nog, letterlijk: "Om te weten hoever je juist mag gaan met je O-plaat, moet je eigenlijk een stratenplan pakken, de kerk erop situeren, en dan daarrond met een passer een cirkel trekken, rekening houdend met de schaal van je plan" . Lachwekkend gewoonweg . Zelfs men moeder, die in het verkeer altijd véél te braaf is, vond dat al lachwekkend. Alsof iemand dat zou gaan doen, en dan nog, dan kun je nog niet duidelijk op dat plan zien of je nu nog in de cirkel bent of niet.

                    En mensen die met een O-plaat zich toch aan die 25km limiet zouden houden, hoe kun je dat nu eigenlijk in godsnaam zo exact doen? Je kan wel zitten rondrijden, en er bv. 70 km bijzetten op je teller, maar dat toch nog binnen die straal van 25km zit. Dus aan je teller ga je nooit exact kunnen weten hoever je nu juist van je woonplaats bent.

                    En dan nog zoiets. Die straal van 25km, maar waarrond? Volgens dat wettekstje eigenlijk eender waar, de ander zegt dat het rond je woonplaats is, en mijn verzekeraar zei dat het rond de kerk is. Het grappige is dat wij hier in Kessel 2 kerken hebben, dus kun je je nog afvragen, rond welke kerk dan? Er zijn nog wel plaatsen waar meer dan 1 kerk staat, en die kerken kunnen misschien ook kilometers uiteen liggen. Dus al bij al kun je die kilometerlimiet niet echt serieus nemen.

                    Trouwens, enige keren dat je de 25 km MAG overschrijden, is ofwel voor 'behoorlijke manifestaties' , of als je naar een garage rijd voor onderhoud/herstelling. Stel nu voor dat je 70 km ver moet rijden naar een oldie-meeting, en er is politiecontrole. Hoe kan, en mag je bewijzen dat je naar een meeting onderweg bent? Is een flyer van de desbetreffende meeting voldoende, of moet je een bewijs hebben dat je ingeschreven bent in een club? Ook hierrond is er geen duidelijkheid in de wet.

                    Of ben je net onderwege naar je garage voor een onderhoud, en die garage ligt 50km verder van huis, hoe leg je dat dan uit? Gaan de flikken je dan volgen tot je stopt aan een garage, én dan nog is mee binnen om aan de garagist te vragen of je wel echt een afspraak had gemaakt? Allemaal nogal vaag he


                    Om een lang verhaal kort te maken: Aan de ene kant zou je geen misbruik mogen maken ervan, maar is verder dan die 25km gaan is geen misdaad. Heb je daarentegen dan net een ongeval voor.... kan je best hopen dat er dan net een meeting ergens is.
                    Last edited by ; 04/08/2009, 19:16.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                      Ik ga ook op een O plaat rijden met men Taunus. Ik weet dat er een beperking is van 25km straal rondom je woonplaats, maar noem mij is 1 persoon op die nog nooit verder is gereden, terwijl hij/zij niet van of naar een manifestatie onderweg was. Volgens mij wordt deze regel nogal veel omzeild, aangezien deze ook niet duidelijk is omschreven in de wet.

                      De politie kan niet aan je nummerplaat zien vanwaar je komt. Dus is een tripje van bv 100km in mijn ogen geen probleem. De kans dat ze je daarmee pakken is erg klein. Ze gaan niet elke auto die ze met een O-plaat zien rijden aan de kant zetten om te zien vanwaar hij/zij komt. Natuurlijk, rij je is verder weg dan die 25km en heb je dan net een ongeval voor, is het een ander verhaal natuurlijk....

                      Mijn verzekeraar vertelde me dit nog, letterlijk: "Om te weten hoever je juist mag gaan met je O-plaat, moet je eigenlijk een stratenplan pakken, de kerk erop situeren, en dan daarrond met een passer een cirkel trekken, rekening houdend met de schaal van je plan" . Lachwekkend gewoonweg . Zelfs men moeder, die in het verkeer altijd véél te braaf is, vond dat al lachwekkend. Alsof iemand dat zou gaan doen, en dan nog, dan kun je nog niet duidelijk op dat plan zien of je nu nog in de cirkel bent of niet.

                      En mensen die met een O-plaat zich toch aan die 25km limiet zouden houden, hoe kun je dat nu eigenlijk in godsnaam zo exact doen? Je kan wel zitten rondrijden, en er bv. 70 km bijzetten op je teller, maar dat toch nog binnen die straal van 25km zit. Dus aan je teller ga je nooit exact kunnen weten hoever je nu juist van je woonplaats bent.

                      En dan nog zoiets. Die straal van 25km, maar waarrond? Volgens dat wettekstje eigenlijk eender waar, de ander zegt dat het rond je woonplaats is, en mijn verzekeraar zei dat het rond de kerk is. Het grappige is dat wij hier in Kessel 2 kerken hebben, dus kun je je nog afvragen, rond welke kerk dan? Er zijn nog wel plaatsen waar meer dan 1 kerk staat, en die kerken kunnen misschien ook kilometers uiteen liggen. Dus al bij al kun je die kilometerlimiet niet echt serieus nemen.

                      Trouwens, enige keren dat je de 25 km MAG overschrijden, is ofwel voor 'behoorlijke manifestaties' , of als je naar een garage rijd voor onderhoud/herstelling. Stel nu voor dat je 70 km ver moet rijden naar een oldie-meeting, en er is politiecontrole. Hoe kan, en mag je bewijzen dat je naar een meeting onderweg bent? Is een flyer van de desbetreffende meeting voldoende, of moet je een bewijs hebben dat je ingeschreven bent in een club? Ook hierrond is er geen duidelijkheid in de wet.

                      Of ben je net onderwege naar je garage voor een onderhoud, en die garage ligt 50km verder van huis, hoe leg je dat dan uit? Gaan de flikken je dan volgen tot je stopt aan een garage, én dan nog is mee binnen om aan de garagist te vragen of je wel echt een afspraak had gemaakt? Allemaal nogal vaag he


                      Om een lang verhaal kort te maken: Aan de ene kant zou je geen misbruik mogen maken ervan, maar is verder dan die 25km gaan is geen misdaad. Heb je daarentegen dan net een ongeval voor.... kan je best hopen dat er dan net een meeting ergens is.

                      Voertuigen met O-kentekenplaat zetten we nochthans frequent aan de kant, juist omwille van het vele misbruik. Wie goedkoop wil rijden, moet zich aan de regels houden.

                      Btw. Het is niet aan de politie om te bewijzen dat je in overtreding bent, jij dient te bewijzen dat je in regel bent. (bv manifestatie, bewijs van inschrijving)

                      PS: De politie kan exact aan je nummerplaat zien vanwaar je komt, en meer ook
                      Last edited by ; 04/08/2009, 20:07.

                      Comment


                      • #12
                        Dat ze mensen met oldtimers eens met rust laten, 't zijn allemaal brave mensen die geen kat kwaad doen.

                        Ge moest eens weten hoeveel klanten van mijn vader soms tegengehouden worden omdat ze een oldtimer hebben zonder "O"-plaat.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
                          Voertuigen met O-kentekenplaat zetten we nochthans frequent aan de kant, juist omwille van het vele misbruik. Wie goedkoop wil rijden, moet zich aan de regels houden.
                          Ik weet nu niet in welke regio je werkt, maar hier bij ons zien ze daar niet zo nauw op, toch zeker als je weet dat ik wel een bepaalde opvallende wagen van hier uit de buurt ken mùet een O-plaat, en die zie je alle dagen rijden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
                          Btw. Het is niet aan de politie om te bewijzen dat je in overtreding bent, jij dient te bewijzen dat je in regel bent. (bv manifestatie, bewijs van inschrijving)
                          Dat klopt, maar dan heb ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag, wat dan een geldig bewijsstuk zou zijn.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
                          PS: De politie kan exact aan je nummerplaat zien vanwaar je komt, en meer ook
                          Ik wou maar zeggen, als de politie een voertuig met een O-plaat ziet rijden, maar niet de intentie zou hebben om deze aan de kant te zetten, dat ze dan ook niet gewoon al rijdend erachter gaan natrekken van waar deze komt, lijkt mij toch

                          Comment


                          • #14
                            Allemaal watjes met jullie O-platen

                            gewoon laten keuren voor dagelijks gebruik, zoals ik, en je hoeft je van nergens iets aan te trekken.
                            2012 Opel Astra ST Ecoflex
                            2009 Opel Astra Ecoflex

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
                              Allemaal watjes met jullie O-platen

                              gewoon laten keuren voor dagelijks gebruik, zoals ik, en je hoeft je van nergens iets aan te trekken.
                              Behalve jaarlijks naar de keuring gaan en afdokken.
                              En dat om zondag een ritje te maken.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
                                Allemaal watjes met jullie O-platen

                                gewoon laten keuren voor dagelijks gebruik, zoals ik, en je hoeft je van nergens iets aan te trekken.


                                O platen zijn er voor iedereen (die al een wagen voor dagelijks gebruik heeft), dus waarom geen gebruik van maken? Waarom zouden mensen die maar heel af en toe met hun oldie buiten komen een gewone plaat en gewone verzekering nemen, als er toch bijna niet mee gereden wordt, en als er bv. teveel aan moet worden gedaan voor de gewonde keuring? Dan vind ik dat te gek

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                                  Behalve jaarlijks naar de keuring gaan en afdokken.
                                  En dat om zondag een ritje te maken.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten


                                  O platen zijn er voor iedereen (die al een wagen voor dagelijks gebruik heeft), dus waarom geen gebruik van maken? Waarom zouden mensen die maar heel af en toe met hun oldie buiten komen een gewone plaat en gewone verzekering nemen, als er toch bijna niet mee gereden wordt, en als er bv. teveel aan moet worden gedaan voor de gewonde keuring? Dan vind ik dat te gek

                                  Dit is off-topic, maar als ik iemand zie met een O-plaat denk ik bij mezelf:
                                  Dat is iemand die met iets exclusief wil rijden (oldtimer), iemand die interesse heeft in auto's (anders rij je er niet mee), maar geen geld of goesting heeft om hem volledig in orde te zetten, want ze zijn bang dat ie afgekeurd wordt bij dagdagelijkse keuring.
                                  Wat is er mooier dan op een doordeweekse werkdag (en zeker deze week, met het mooie weer), rond een uur of zeven 's avonds in uw autooke te stappen en wat gaan cruisen.

                                  Een tijdje geleden reed ik een Peugeot 203 voorbij, met een nummerplaat beginnend met een X. Die auto was rond de 70 jaar, en dan nog ingeschreven als dagelijks voertuig. Chapeau

                                  Maar om even te nuanceren. Ben blij dat jullie ze op O-platen zetten. Anders gingen ze toch naar het stort. Dat zou pas zonde zijn
                                  2012 Opel Astra ST Ecoflex
                                  2009 Opel Astra Ecoflex

                                  Comment


                                  • #18
                                    Probleem met de keuring is dat die niet altijd even geschikt is voor auto's uit de jaren stillekes. Ik heb jaren als daily met een R4 rondgereden (gekeurd als gewone auto). Elke keer als ik naar de keuring moest, wist ik dat ik miserie ging krijgen omwille van de achtervering. De meetapparatuur is namelijk niet voorzien op auto's van 600 kilo met 70% van het gewicht op de voortrein, en begint dan te flippen. Bij de garage bevestigde men dat die vering compleet in orde was, en toch kreeg ik elke keer gezeik.
                                    Ik ben mijn leven nog niet beu, en zorg er dus voor dat mijn oldie technisch in orde is, maar dat gedoe met de keuring is er voor mij echt teveel aan.
                                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
                                      Dit is off-topic, maar als ik iemand zie met een O-plaat denk ik bij mezelf:
                                      Dat is iemand die met iets exclusief wil rijden (oldtimer), iemand die interesse heeft in auto's (anders rij je er niet mee), maar geen geld of goesting heeft om hem volledig in orde te zetten, want ze zijn bang dat ie afgekeurd wordt bij dagdagelijkse keuring.
                                      Wat is er mooier dan op een doordeweekse werkdag (en zeker deze week, met het mooie weer), rond een uur of zeven 's avonds in uw autooke te stappen en wat gaan cruisen.

                                      Een tijdje geleden reed ik een Peugeot 203 voorbij, met een nummerplaat beginnend met een X. Die auto was rond de 70 jaar, en dan nog ingeschreven als dagelijks voertuig. Chapeau

                                      Maar om even te nuanceren. Ben blij dat jullie ze op O-platen zetten. Anders gingen ze toch naar het stort. Dat zou pas zonde zijn
                                      Dat er mensen zijn die hun oldie voor daily willen inschrijven heb ik ook geen problemen mee, en hoop dat met de tijd ook met men Taunus te kunnen doen. Er zijn inderdaad mensen met een oldie en een gewone plaat, ofwel voor dagelijks gebruik, ofwel om is af en toe te rijden, maar dat naar waar en wanneer niet uitmaakt dan.

                                      Maar dat je gaat neerkijken op mensen met een O-plaat, omdat jij denkt dat het uit luiheid en/of geldtekort komt, terwijl er ook zijn die maar is heel af en toe ermee buitenkomen, en dan begrijp ik perfect dat die niet de volle pot willen betalen voor iets waar ze weinig gebruik van maken.

                                      Valt te vergelijken met een gsm abonnement ook bv. Als je nu een abonnement neemt om bv. elke maand 500 minuten te bellen aan 50€ per maand, maar je belt eigenlijk amper 50 minuten per maand, waarom dan niet voor de goedkopere formule gaan als die er is?
                                      Last edited by ; 04/08/2009, 21:59. Reden: tekst vergeten

                                      Comment


                                      • #20
                                        Een week of twee geleden ben ik ook gestopt geweest van de politie omdat ik rond reed met onze oude land rover (bouwjaar 1953) en helemaal niet op weg was naar een oldtimermeet ofzo, ik had zelfs 'n aanhangwagentje mee.... Ikzelf wist niet dat ik in de fout was daarmee, in tegenstelling tot m'n vader die dit wel effectief wist.... Enfin, ze hebben me een verwittiging gegeven en duidelijk uitgelegd waarvoor een O-plaat eigenlijk dient, zoals hier ook vermeld staat in dit topic...
                                        De reden waarom we niet kiezen voor een gewone plaat en dus ook jaarlijkse keuring is inderdaad omdat er dan heel wat kosten komen om hem om te bouwen om hem door de keuring te krijgen + reken maar voor het jaar erna nogmaals wat kosten enzovoort....Voor het aantal km's we slechts met deze land rover doen, is dit totaal niet nodig, dit vind ik toch....

                                        Comment

                                        Working...
                                        X