Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanhangwagen +750kg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aanhangwagen +750kg

    Aangezien ik binnenkort een paardenremork moet kopen en toch wel goed op de hoogte wil zijn van alles post ik hier enkele vraagjes:
    -Wat bedraagt de boete als je een aanhanger trekt van 2 ton in beladen toestand en je auto eigenlijk maar 1900 kg mag trekken volgens de papieren, ook al kan de motor dat perfect aan.
    -Hoe zit dat op de keuring, mag je een wagen die slechts 1,9 ton kan trekken aanbieden met een aanhangwagen die in maximum beladen toestand 2,2 ton weegt, onder het motto ik laad die nooit zo zwaar meneer...

  • #2
    Boete zou ik me niet druk om maken.

    Reden dat ik het niet doe is dat je niet gedekt bent als je iets veroorzaakt .

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
      Boete zou ik me niet druk om maken.

      Reden dat ik het niet doe is dat je niet gedekt bent als je iets veroorzaakt .
      Moet je verzekeraar dan niet eerst een oorzakelijk verband kunnen aantonen?

      Comment


      • #4
        Ik heb het idee dat ze dat rap vinden...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
          Ik heb het idee dat ze dat rap vinden...
          Inderdaad.

          Dat gezegd zijnde, de andere veehandelaren rijden hun beesten ook meestal met hun Mercedes E-klasse naar het slachthuis en die zijn meestal ook niet gehomologeerd voor meer dan 1900kg.

          Hoe vaak moet je op en af naar het slachthuis, pirre ?
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
            Inderdaad.

            Dat gezegd zijnde, de andere veehandelaren rijden hun beesten ook meestal met hun Mercedes E-klasse naar het slachthuis en die zijn meestal ook niet gehomologeerd voor meer dan 1900kg.

            Hoe vaak moet je op en af naar het slachthuis, pirre ?
            Alle weekends dat het goed weer is zouden we er met de paarden op uit trekken. En langs de ene kant willen we wel een voertuig kopen dat genoeg mag trekken, maar dan beland je sowieso in het straatje van de grote suv's, jeeps en pickups en dat is dan weer is zoveel aan brandstof betalen. Terwijl we met een normale wagen met een iet wat potentere motor ook perfect uit de voeten zouden moeten kunnen, ware het niet dat er een gewichtsbeperking op zit en ik die wel aan mijn laars zou lappen dan.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
              Aangezien ik binnenkort een paardenremork moet kopen en toch wel goed op de hoogte wil zijn van alles post ik hier enkele vraagjes:
              -Wat bedraagt de boete als je een aanhanger trekt van 2 ton in beladen toestand en je auto eigenlijk maar 1900 kg mag trekken volgens de papieren, ook al kan de motor dat perfect aan.
              -Hoe zit dat op de keuring, mag je een wagen die slechts 1,9 ton kan trekken aanbieden met een aanhangwagen die in maximum beladen toestand 2,2 ton weegt, onder het motto ik laad die nooit zo zwaar meneer...
              Dat mag, omdat het de massa in beladen toestand is die telt. En aangezien je het voertuig onbeladen moet laten keuren zal je die perfect mogen trekken. Voorbeeldje: Auto mag max 750 kg, ledig gewicht aanhanger 749 kg, max gewicht aanhaner 2500kg. Naar de schouwing gaan met die lege aanhanger mag.

              zie rood
              Powered by Detroit Diesel.

              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                Boete zou ik me niet druk om maken.

                Reden dat ik het niet doe is dat je niet gedekt bent als je iets veroorzaakt .
                Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
                Moet je verzekeraar dan niet eerst een oorzakelijk verband kunnen aantonen?

                De fabrikant van je kar zegt dat het maar veilig is om een aanhanger van 1900kg te trekken. Wat de fabrikant zegt, daar zullen de verzekering zich op baseren. Niet op het feit dat je zegt dat die auto daar geen moeite mee heeft.
                Powered by Detroit Diesel.

                Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                Comment


                • #9
                  je hebt om te beginnen toch al je BE rijbewijs neem ik aan.

                  Comment


                  • #10
                    idd, maar ik veronderstel dat hij dat weet en dat heeft?
                    Powered by Detroit Diesel.

                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                    Comment


                    • #11
                      Dat is ondertussen in orde ja.
                      Ik zoek gewoon manieren om een beetje een zuinigere wagen te kunnen hebben en toch een remork met twee paarden te trekken.

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou je wel willen aanraden een om een redelijk zware auto te gebruiken voor de trailer. Hoe zwaarder de auto, hoe beter de trailer volgt. Met een lichte auto heb je veel meer last van de aanhanger als die begint te schommelen door oneffenheden in de baan. Als de auto te weinig weegt ten opzichte van de remork gaat de remork soms met de auto rijden ipv andersom.
                        Powered by Detroit Diesel.

                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                        Comment


                        • #13
                          Vraag alles toch maar eens bij het controlestation waar u normaal zou gaan. Heb, zoveel jaren terug, in Vilvoorde ne gast gezien die stond te schreien snottebellen lang. Zijn nieuwe wagen (toen nog) Datsun en zijn nieuwe caravan stelden hem voor een probleem. Hij kon ofwel ne zwaardere wagen kopen ofwel een lichtere caravan. Niettegenstaande, zoals hij zei, men in de garage EN bij de caravanverkoper verzekert had dat alles perfect in orde was. Dus alvorens wat dan ook te kopen, eerst eens goed navragen. (En zeker de goede raad van PT Cruiser niet in de wind slaan en wel degelijk voor een relatief zware wagen gaan om te verhinderen dat uw paardentrailer jojo speelt met uw eventueel lichtmotorig wagentje.... en je moet toch niet persé in de GROTE suv's en/of 4x4's gaan kijken om degelijk trekmateriaal te vinden ? En zeker het gezwets van Ivo Belet en consoorten aandachtig gevolgd vermits je zegt dat je dan weer ZOVEEL meer aan brandstof moet betalen ? Als je met bv. een 2l suv bolt zal je niet ZOVEEL brandstof meer verbruiken dan met een identieke motor in een klassieke sedan of break hoor, je zal er alleen gemakkelijker de trailer mee trekken). Goed rondvragen is uw motto in dees' denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                            Vraag alles toch maar eens bij het controlestation waar u normaal zou gaan. Heb, zoveel jaren terug, in Vilvoorde ne gast gezien die stond te schreien snottebellen lang. Zijn nieuwe wagen (toen nog) Datsun en zijn nieuwe caravan stelden hem voor een probleem. Hij kon ofwel ne zwaardere wagen kopen ofwel een lichtere caravan. Niettegenstaande, zoals hij zei, men in de garage EN bij de caravanverkoper verzekert had dat alles perfect in orde was. Dus alvorens wat dan ook te kopen, eerst eens goed navragen. (En zeker de goede raad van PT Cruiser niet in de wind slaan en wel degelijk voor een relatief zware wagen gaan om te verhinderen dat uw paardentrailer jojo speelt met uw eventueel lichtmotorig wagentje.... en je moet toch niet persé in de GROTE suv's en/of 4x4's gaan kijken om degelijk trekmateriaal te vinden ? En zeker het gezwets van Ivo Belet en consoorten aandachtig gevolgd vermits je zegt dat je dan weer ZOVEEL meer aan brandstof moet betalen ? Als je met bv. een 2l suv bolt zal je niet ZOVEEL brandstof meer verbruiken dan met een identieke motor in een klassieke sedan of break hoor, je zal er alleen gemakkelijker de trailer mee trekken). Goed rondvragen is uw motto in dees' denk ik.
                            Bijna alle 2liter SUV's zitten op 2 ton dat ze mogen trekken, maar dat is eigenlijk net te weinig.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
                              Bijna alle 2liter SUV's zitten op 2 ton dat ze mogen trekken, maar dat is eigenlijk net te weinig.
                              Nu zijn er al verschillende met een 2.2l diesel (RAV4, Freelander2 tot zover ik weet) mogen die niet meer trekken of is het alleen afhankelijk van het gewicht van de wagen ? Anders zal het een zwaardere wagen moeten worden vrees ik.

                              Comment


                              • #16
                                Maximaal gewicht dat je mag trekken staat totaal niet in vergelijking met de motor. Een BX met 1.4 naft mag evenveel trekken als ik met mijn Pt met 2.2 diesel.
                                Powered by Detroit Diesel.

                                Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                Comment


                                • #17
                                  Het toegestaan gewicht heeft vooral met de remmen te maken denk ik.

                                  Ikzelf trek een remorque van soms tot 1700kg, waar mijn wagen max 1500kg mag trekken. Fysisch lukt dit, vooral bij vlakke wegen, maar hou wel rekening met verhoogde slijtage aan je voertuig. Ik ben ondertussen bijvoorbeeld aan m'n 3de 2massa vliegwiel bezig... Voor een Patrol of land Cruiser is dit piece of cake, voor mijn passat 1.9TDI is het hard werken...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik heb eens gelezen dat je met een BE nooit een zwaardere aanhanger mag trekken dan je trekkend voertuig in beladen toestand. Klopt dat?
                                    Powered by Detroit Diesel.

                                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                      Ik heb eens gelezen dat je met een BE nooit een zwaardere aanhanger mag trekken dan je trekkend voertuig in beladen toestand. Klopt dat?
                                      Volgens mij mag je zelfs geen aanhanger trekken waarvan de MTM meer is dan de MTM van je wagen, ook al is de aanhanger op dat moment leeg.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Volgens mij mag je zelfs geen aanhanger trekken waarvan de MTM meer is dan de MTM van je wagen, ook al is de aanhanger op dat moment leeg.
                                        Dat geld voor een gewoon B rijbewijs volgens mij, en niet voor de BE
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X