Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boetes voor rijden met verkeerde nummerplaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Als mijn wagen binnen is voor herstelling/onderhoud krijg ik altijd een vervangwagen mee. Dan wisselen wij gewoon vlug de plaks en laat ik het aan mijn verzekering weten.
    Dan kunne ze niet mijn wagen in beslag nemen, maar wel een pv opstellen van 50 euro?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
      Als mijn wagen binnen is voor herstelling/onderhoud krijg ik altijd een vervangwagen mee. Dan wisselen wij gewoon vlug de plaks en laat ik het aan mijn verzekering weten.
      Dan kunne ze niet mijn wagen in beslag nemen, maar wel een pv opstellen van 50 euro?

Voor wat betreft uzelf loopt u geen risico aangaande de verzekering. Dat is zelfs letterlijk opgenomen in de WAM. U wordt gedekt door uw eigen verzekering. De uitlener, de garage, is wel strafbaar wegens het ter beschikking stellen van een niet-verzekerd voertuig. (de eigenaar is immers verplicht een voertuig te verzekeren en de meeste vervangvoertuigen zijn dat niet).

Een procs-verbaal wegens inbreuken op de inschrijving. Hiervoor wordt de gunst van een onmiddellijke inning niet toegepast, doch een minnelijke schikking of dagvaarding politierechtbank.

Indien een voertuig geparkeerd staat en de erop bevestigde kentekenplaat stemt niet overeen met het voertuig, wordt het voertuig in beslag genomen wegens vermoeden niet-verzekering. (in combinatie met de niet-inschrijving)

De strafbepaling:

Art. 29
      § 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro (x5,5) (*).
      (*) x 5.5 opdeciemen

De minnelijke schikking bedraagt meestal rond de 170 euro, afhankelijk van de omstandigheden.
      Last edited by ; 29/03/2009, 20:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flitser Bekijk Berichten
        2 maanden later de papieren ontvangen van het parket met 2 boetes voor de snelheidsovertredingen en GEEN vervolging voor enige andere overtreding.
        Staat er dat ze niet gaan vervolgen voor enige andere overtreding; of staat er niet dat ze gaan vervolgen voor enige andere wetgeving?

Comment

Bon, via internet hierop gekomen omdat ikzelf een foutje gemaakt heb.... :s

Had auto zonder keuring gekocht (1ste fout), maar alles was in orde prijs was laag etc...
          Nu om te gaan dubblechecken was ik bij m'n oom geweest die garagist is, en had even de platen van m'n vader z'n auto derop gezet. Nu op de weg terug (binnedoor) ben ik geflitst geweest door een bemande flitser.

60 waardak 50 mocht.... bon, tuurlijk envloppe thuis en jah...

Dus niet ingeschreven op mijn naam, niet verzekerd.

Kannek hopen op goede wil denken jullie of is het dag dag auto. :-(, eerste wagen pvd

(kwou alles weer te snel goe maken en stom stom stom)

Comment

Hoe leiden ze af dat je niet verzekerd bent?
            1991 BMW E30 318is

Comment

wel ik ga er vanuit dat ze verder hierop in zouden gaan niet?

Hoe zou jij die brief invullen? (tis pro justitia)

Comment

Wa staat er in die pro justitia?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Len Bekijk Berichten
                  tuurlijk envloppe thuis en jah...
                  Jah wat?

Wat zat er in de enveloppe?

Hebben ze wel door dat de nummerplaat niet met het voertuig overeenstemt?
                  Ik neem aan dat de brief is toegekomen op naam van uw vader; als je hem belooft dat je het nooit meer zal doen, en de minnelijke schikking voor de snelheidsovertreding zal betalen, dan hoeft er toch niet al te veel te worden ingevuld.
                  Last edited by ; 06/05/2009, 10:29.

Comment

Als er gewoon aan de plaathouder een boete wordt toegekend voor overdreven snelheid, zou ik ze gewoon betalen en mijn smoel houden...
                    1991 BMW E30 318is

Comment

Overtredingen:

de bestuurder van bovenvermeld voertuig bevond zich in overtreding met

KB 20.07.2001 Art. 2§1
                      Art. 2§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die ibj de inschrijving werd toegekend.

KB 01.12.1975 Art. 11.1.a1.1
                      Art. 11.1.a1.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelhied bpekrt tot 50 km per uur.

(Ze hebben enkel het merk en kentekenplaat, niet type ofzo)

En dan nog: volgens opvragingen bij DIV blijkt de kentekenplaat xxx000 afgeleverd te zijn voor een (merk van auto, en type). Het voertuig op de foto, waarop de kentekenplaat xxx000 is aangebracht, betreft een (mijn wagen). bijgevolg is dit voertuig niet geldig ingeschreven in het repertorium bij de Dienst van het Wegverkeer. Eeen navolgend onderzoek zal moeten uitwijzen ofde keurinng en de verzekering van de auto alsnog in orde zijn.

Voila

Comment

Overtredingen:

de bestuurder van bovenvermeld voertuig bevond zich in overtreding met

KB 20.07.2001 Art. 2§1
                        Art. 2§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die ibj de inschrijving werd toegekend.

KB 01.12.1975 Art. 11.1.a1.1
                        Art. 11.1.a1.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelhied bpekrt tot 50 km per uur.

(Ze hebben enkel het merk en kentekenplaat, niet type ofzo)

En dan nog: volgens opvragingen bij DIV blijkt de kentekenplaat xxx000 afgeleverd te zijn voor een (merk van auto, en type). Het voertuig op de foto, waarop de kentekenplaat xxx000 is aangebracht, betreft een (mijn wagen). bijgevolg is dit voertuig niet geldig ingeschreven in het repertorium bij de Dienst van het Wegverkeer. Eeen navolgend onderzoek zal moeten uitwijzen ofde keurinng en de verzekering van de auto alsnog in orde zijn.

Voila
                        Buiten wat extra boetes kunnen ze maar weinig doen denk ik...
                        Was de verzekering op de hoogte?
                        1991 BMW E30 318is

Comment

Ge gaat de wijkagent op bezoek krijgen, en die gaat vragen waarom ge met de verkeerde plaat rondreed. Als ge dan kunt aantonen dat uw auto quasi direct daarna ingeschreven en verzekerd was laten ze het gewoon zo ... anders boete ...

Ik ben zo ook geflitsts geweest met de nummerplaat van mijn camionette een paar dagen voor mijn nieuwe nummerplaat er was.
                          So far 233 rondjes op dé ring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WoKe Bekijk Berichten
                            Ge gaat de wijkagent op bezoek krijgen, en die gaat vragen waarom ge met de verkeerde plaat rondreed. Als ge dan kunt aantonen dat uw auto quasi direct daarna ingeschreven en verzekerd was laten ze het gewoon zo ... anders boete ...
                            Da vertelt em allemaal ni zalle

Comment

Wel nog even bijzetten....

Ik had de wagen gekocht. Vervalt dan sowieso de inschrijving? Keuring was nog geldig tot 24/06/2009.....

Comment

Wel nog even bijzetten....

Ik had de wagen gekocht. Vervalt dan sowieso de inschrijving? Keuring was nog geldig tot 24/06/2009.....
                                De inschrijving hangt vast aan de nummerplaat en die zal wel bij de vorige eigenaar gebleven zijn veronderstel ik.
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Krijg je eigenlijk een boete als je achteraan niet de officiele plaat hangen hebt? maar die wel in de koffer liggen hebt ofzo (en het is dezelfde)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                    Krijg je eigenlijk een boete als je achteraan niet de officiele plaat hangen hebt? maar die wel in de koffer liggen hebt ofzo (en het is dezelfde)
                                    Je bent verplicht vooraan een duplicaat en achteraan de officiële kentekenplaat te bevestigen.

Een geparkeerd voertuig met een niet-officiële kentekenplaat wordt normaliter in beslag genomen op basis van vermoeden niet-verzekering. (misbruik met duplicaat kentekenplaten en types en merken van voertuigen komt al te vaak voor)

Comment

Idem voor een 'verkeerde' nummerplaat vooraan ? Mijn schoonpa heeft jarenlang rondgereden met 756 vooraan, en 765 achteraan. Foutje van de garage, op de dag dat de auto nieuw gekocht is, en pas na 4 jaar met de eerste technische controle opgemerkt.
                                      Geen pv gekregen ofzo, maar just curieus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                                        Idem voor een 'verkeerde' nummerplaat vooraan ? Mijn schoonpa heeft jarenlang rondgereden met 756 vooraan, en 765 achteraan. Foutje van de garage, op de dag dat de auto nieuw gekocht is, en pas na 4 jaar met de eerste technische controle opgemerkt.
                                        Geen pv gekregen ofzo, maar just curieus.
                                        Dan heeft ook gewoon nooit iemand het opgemerkt eh! En een proces-verbaal wordt toch bijna altijd opgemaakt op basis van de originele kentekenplaat dusja

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 328ALX Bekijk Berichten
                                          Stel; je koopt een auto maar de papieren voor registratie zijn nog niet helemaal rond, de nummerplaat is nog niet binnen.
                                          Je wil de nieuwe aanwinst zo snel mogelijk bij je thuis en beslist om er even de nummerplaten van een andere wagen op te hangen.

Wat zijn dan de gevolgen als ze je tegenhouden?

dit is wat er gebeurt -je wage word mee genome en pas vrijge geven waneer je wage verzekerd is voor een jaar of waarop je kan late zien dat hij verzekerd is op die nummerplaten.

1maals het bewijs geleverd aan de politie geven zij u een papier mee
                                          waarop staat dat ze de wage moge terug geven.
                                          daarna betaal je de parking koste van je wage aan de depanage !

ik heb voor mijn 7serie voor een week 150 euro betaald + den depaneur kapot geslage

kostprijs voor dit grapje verwacht u een aan boede vn 1200euro
                                          dit is de som die ik gekrege heb van gerecht !

Comment

Working...
                                          X