Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boetes voor rijden met verkeerde nummerplaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Waarvoor dient die verzekering dan?

Dat proces-verbaal: wat kost je dat?

Proces-verbaal niet-inschrijving betreft een minnelijke schikking van het Parket. (60-70 euro dacht ik). Je kan wel niet verder rijden en riskeert ook je kentekenplaten kwijt te zijn.

Indien je daarboven nog een fiscaal pv krijgt (niet ingeschreven = niet betalen verkeersbelasting) betekent dit een iets grotere boete dus. (om niet te zeggen een zware)

Comment

Dus een kwestie van op mededogen van de agent rekenen....bij jou zijn ze daar dus blijkbaar aan het verkeerde adres

Thx voor de info, iig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
        U legt mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb gezegd dat het er op een andere manier aan toe zal gaan, maar niet wat u beweert.
        Ok als ik dingen zeg die jij niet gezegd heb, my mistake.
        Maar het blijft zo dat er soms toch wel "te hardhandig" gehandeld word door sommigen op de verkeerde momenten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
          Dus een kwestie van op mededogen van de agent rekenen....bij jou zijn ze daar dus blijkbaar aan het verkeerde adres

Thx voor de info, iig.
          De mogelijkheden tot misbruik zijn talrijk. Je kan bij wijze van spreken zomaar overtredingen begaan zonder dat de overtreder kan opgespoord worden, vandaar de strenge bestraffing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
            Ok als ik dingen zeg die jij niet gezegd heb, my mistake.
            Maar het blijft zo dat er soms toch wel "te hardhandig" gehandeld word door sommigen op de verkeerde momenten.
            Je begrijpt best dat zware gangsters of andere criminelen vaak voertuigen stelen en vervolgens een kentekenplaat stelen en daarmee nog diezelfde nacht of dag zware feiten gaan plegen. Het is niet omdat het niet in de media komt, dat het niet dagelijks gebeurd. Geloof me vrij, dat is wel zo. Wanneer je 's nachts of overdag dergelijk voertuig tegenkomt en kentekenplaat en voertuig komen niet overeen (of geseind gestolen ...), dan lijkt het me evident dat je niet even vriendelijk gaat vragen of ze zich toevallig niet van voertuig of kentekenplaat vergist hebben. Enig realisme mag wel hoor ...

Comment

Je begrijpt best dat zware gangsters of andere criminelen vaak voertuigen stelen en vervolgens een kentekenplaat stelen en daarmee nog diezelfde nacht of dag zware feiten gaan plegen. Het is niet omdat het niet in de media komt, dat het niet dagelijks gebeurd. Geloof me vrij, dat is wel zo. Wanneer je 's nachts of overdag dergelijk voertuig tegenkomt en kentekenplaat en voertuig komen niet overeen (of geseind gestolen ...), dan lijkt het me evident dat je niet even vriendelijk gaat vragen of ze zich toevallig niet van voertuig of kentekenplaat vergist hebben. Enig realisme mag wel hoor ...
              als hij geseind staat als gestolen of de nr-plaat achteraan niet origineel is, of de nr-plaat zelf als gestolen staat opgegeven.
              Dan kan ik het begrijpen.

Ik kan ook begrijpen dat je je voorberijd op het ergste (zou ik ook doen). Maar dat kan zonder dadelijk mensen aan te vallen vind ik.
              Of ben ik daar zo verkeerd in?

Comment

[quote=Skippie;3033001]als hij geseind staat als gestolen of de nr-plaat achteraan niet origineel is, of de nr-plaat zelf als gestolen staat opgegeven.

[quote]

Hier spreekt men reeds over gerechterlijke feiten en hier is het dus eigen veiligheid eerst.

Indien het een verkeersinbreuk betreft ben je correct, beleefd en alert.

In beide gevallen handel je conform de WPA en de deontologische code.

Comment

als hij geseind staat als gestolen of de nr-plaat achteraan niet origineel is, of de nr-plaat zelf als gestolen staat opgegeven.

Ik kan ook begrijpen dat je je voorberijd op het ergste (zou ik ook doen). Maar dat kan zonder dadelijk mensen aan te vallen vind ik.
                  Of ben ik daar zo verkeerd in?
                  Een pas gestolen nummerplaat of voertuig kan nog niet geseind staan, gangster gaan echt geen dagen rondrijden met geseinde/gestolen voertuigen / kentekenplaten, maar soit, ik ga er niet over discussiëren, je kan er eigenlijk pas over spreken wanneer je er beroepshalve mee geconfronteerd wordt!

En echt niemand heeft het hier over aanvallen hoor

Comment

[quote=vfr50;3033025][quote=Skippie;3033001]als hij geseind staat als gestolen of de nr-plaat achteraan niet origineel is, of de nr-plaat zelf als gestolen staat opgegeven.

Hier spreekt men reeds over gerechterlijke feiten en hier is het dus eigen veiligheid eerst.

Indien het een verkeersinbreuk betreft ben je correct, beleefd en alert.
                    En dat kan jij dus reeds voor de effectieve controle uitmaken?

Comment

Tja ik vind het ook dat je niet dadelijk moet gaan liggen afgeven op flikken maar in dit geval moet je toch een paar dingen toegeven.

- Hier dadelijk komen vertellen: "we gaan u niet vriendelijk aanpakken en blablabla want je bent door dit te doen gelijkgesteld aan zware gangsters ...." enzo verder
                      Dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Geef nu toe als jij rusting rijdend, misschien zelfs niets vermoedend dat je iets verkeerd aan het doen bent, zo wordt tegengehouden dan ga je je toch ook vragen stellen over de handelingwijze van de politie.
                      Ik dacht trouwens dat je onschuldig was totdat er iets anders blijkt, vind je dan niet dat ze dan ook zo moeten handelen.
                      Persoonlijk vind ik dat het soms blijkt dat er personen bij de flikken zijn die van bij de kleinste aanleiding buitensporig gaan handelen. En dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat zij dat maar al te graag doen, en er eigenlijk zitten op te wachten om zo te kunnen handelen. Het fijt dat iemand dit hier al dadelijk komt zeggen dat je bijna zeker hardhandig gaat aangepakt worden, toont aan dat er iest van waarheid in mijn gedachtengang zit. Merk op, ik heb het hier heb over personen en ga niet veralgemene, en ik beweer ook niet dat boba zo handeld omdat hij deze waarschuwing hier komt geven.

- Van de andere kant moet je hier eigenlijk ook naar de wetgever kijken, want het is vrij belachelijk zo'n hoge boetes op te leggen. Sorry maar niet iedereen kan zomaar even zijn aanhanwagen met gepast voertuig ervoor even uit zijn garage rijden waarmee hij een auto kan gaan vervoeren.
                      Zeker omdat je totaal niets gevaarlijk / slecht voor de medemens doet door verzekerd met jouw nummerplaten even een ander voertuig te verplaatsen. Ik kan mij geen enkel argument aanhalen dat dit gevaarlijker zou zijn dan met je eigen wagen even de rond te rijden.
                      En het is ook niet zo dat je zo gaat blijven rondrijden want die verzekering ga je ook maar 1malig voor even krijgen.

Mijn gedachtengang omtrend dit onderwerp dus. Ongetwijfeld gaan er zijn die anders denken
                      Als je zelf de platen van een andere wagen op de andere, niet ingeschreven, wagen gehangen hebt, en dan, zoals je zegt: "Rustig rijdend, misschien zelfs niet vermoedend dat je iets verkeerd aan het doen bent" is toch wel een beetje naïef, nee ??
                      En, gezien de in het verleden reeds opgedane ervaringen met wagens die drager zijn van verkeerde platen, vind ik het perfect normaal dat er op zo'n geagiteerde manier op gereageerd wordt. Iedere keer dat er een overval gebeurd is en de vluchtwagen teruggevonden werd (meestal in brand gestoken) ging het over gestolen wagens met valse (niet ingeschreven) nummerplaten, vermits dit soort wagens MEESTAL door zo'n personen 'bevolkt' zijn, is het dus perfect normaal dat er proactief gehandeld wordt door de politieagenten. Om, in zo'n geval, totaal onvoorbereid en met ne smile van hier tot ginder, zo'n wagen tegemoet te lopen, (zoals hier gesuggereerd wordt dat het zou moeten gebeuren) is, in het slechtste geval, bijna een zelfmoordactie. Nu eens serieus en eerlijk, alles op een rijtje zettend, de zaken bekijken en evalueer uw eerste postje dan nog eens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                        Als je zelf de platen van een andere wagen op de andere, niet ingeschreven, wagen gehangen hebt, en dan, zoals je zegt: "Rustig rijdend, misschien zelfs niet vermoedend dat je iets verkeerd aan het doen bent" is toch wel een beetje naïef, nee ??
                        En, gezien de in het verleden reeds opgedane ervaringen met wagens die drager zijn van verkeerde platen, vind ik het perfect normaal dat er op zo'n geagiteerde manier op gereageerd wordt. Iedere keer dat er een overval gebeurd is en de vluchtwagen teruggevonden werd (meestal in brand gestoken) ging het over gestolen wagens met valse (niet ingeschreven) nummerplaten, vermits dit soort wagens MEESTAL door zo'n personen 'bevolkt' zijn, is het dus perfect normaal dat er proactief gehandeld wordt door de politieagenten. Om, in zo'n geval, totaal onvoorbereid en met ne smile van hier tot ginder, zo'n wagen tegemoet te lopen, (zoals hier gesuggereerd wordt dat het zou moeten gebeuren) is, in het slechtste geval, bijna een zelfmoordactie. Nu eens serieus en eerlijk, alles op een rijtje zettend, de zaken bekijken en evalueer uw eerste postje dan nog eens.
                        Tot slot, dergelijke voertuigen worden dagelijks gebruikt hoor, geloof me vrij!

Wetende dat het er , hoe een controle er vaak in de praktijk aan toe gaat (routine, ...), dan nog sterk verschilt van hoe nieuwe agenten het aangeleerd krijgen. (uit voertuig sommeren, spot erop, deuren geopend, wapen vuurklaar, .....)

Maar uiteindelijk is dat een andere discussie, het ging er in dit topic over wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-ingeschreven rondrijden en andere kentekenplaten op je voertuig te hangen. Deze vraag werd al ruimschoots beantwoord.

Comment

Ik heb ook zo een tijdje rondgereden toen ik mn auto uit Duitsland heb gehaald. Wat miserie gehad met de DIV mbt een ontbrekend document en dat sleepte maar aan. Ik had een groene kaart op chassisnr, de plaat stond op mijn naam (wel vorig voertuig) en ik had de aankoopfactuur ook in de auto liggen. Moesten ze me tegenhouden hoopte ik van op wat begrip te rekenen gezien de auto nog geen maanden in mijn bezit was op dat ogenblik (met factuur als bewijs).

Maar eigenlijk mag het niet, idd ....

Comment

Ik denk dat volgende vrij duidelijk is:

]Artikel 36
                            Kentekenplaten die geschrapt zijn of waarvan misbruik wordt gemaakt ten opzichte van de bepalingen van artikel 2 van hetzelfde besluit worden bij vaststelling door een bevoegd persoon in beslag genomen.
                            Is het hangen van een andere nummerplaat een inbreuk op de inschrijving? Nee, dat staat niet bepaald in artikel 2, en de nummerplaat hangt dan ook foutief, maar het is de inschrijving die fout is, niet dat er een misbruik van de plaat is.

Maar zoals gezegd: vroeger was dat enkel een inbreuk op de inschrijving; tegenwoordig zijn sommige parketten trigger-happy en letten ze zelf niet op hun eigen regels die bepalen dat eengemaakte overtredingen niet mag opstapelen als individuele overtredingen.

Het is fijn dat je het parket volgt. Het zorgt evoor dat je een rijk en gevuld leven als matennaaier kunt leven.

Mijn irritatie zit 'm erin dat het voor een burger onmogelijk is om een voertuig tijdelijk in verkeer te brengen, en dus volledig afhankelijk is van garagisten om een auto die naar de keuring moet maar geen geldige inschrijving meer heeft toch voor deze korte trip in het verkeer te brengen. (bv oldtimers die gerestaureerd zijn) Zelfs de wagen op een trailer is geen oplossing, want de keuring accepteert geen niet-ingeschreven auto's zonder Z-platen. Maar goed, je eigen platen is ook geen oplossing want dat accepteert de keuring ook niet meer.

De wettelijke procedure om je pas gerestaureerde klassieker succesvol in te schrijven:
                            - een garagist vinden die met twee garageplaten + correcte verzekering + correcte inschrijving van deze platen je wagen naar de keuring brengt om een keuring voor verkoop uit te voeren + carpass
                            - vervolgens met deze gegevens naar een makelaar trekken voor een groene kaart een inschrijving via webDIV
                            - tenslotte de nummerplaten ontvangen + rode kaart

Het moment dat je garagist niet in orde is met de papieren (en dat kan je als burger niet controlleren!) staat je auto ergens stil, en in geval van niet-verzekering is ie in beslag genomen en heb je geen mogelijkheid om 'm te verzekeren om 'm uit het beslag te halen = auto kwijt.

Maar goed, de occasionele burger tegenhouden en z'n nummerplaat afpakken zorgt natuurlijk voor een aanzienlijke stijging in de verkeersveiligheid en criminaliteit. Ik zie graag politieagenten dergelijke gevaarlijke ondernemingen uitvoeren om mijn veiligheid en die van mijn familie te verzekeren...

Bon, het resultaat is dat schappelijke agenten niet te gek gaan doen en het vaak enkel houden bij een PV voor de niet-inschrijving maar de nummerplaat niet in beslag nemen. Bij niet-verzekering wordt de wagen vanzelfsprekend toch getakeld.
                            Last edited by ; 30/10/2008, 10:04.

Comment

Eigenlijk zou er voor zo'n gevallen ( en dat zijn er heel veel )
                              bv ergens een online aangifte formulier naar de DIV moeten zijn waar je bv al de gegevens doorgeeft van beide voertuigen en je bv ( max 7 dagen ) gebruik kan maken van dezelfde nummerplaat voor 2 wagens.

Want nu doet 100% het op de foutieve manier en pas wanneer je gecontroleerd
                              wordt gaan de poppen aan het dansen.

Want hoeveel particulieren zijn er bv niet die een andere auto kopen , hem inschrijven ,de oude auto
                              op de oprit te koop stellen en als er zich een koper aanbiedt nog even naar de keuring
                              rijden om hem te keuren voor verkoop. Dus die zijn allemaal niet in regel.

Andere mogelijkheid is inderdaad via garage , maar die mannen doen dat ook niet
                              meer voor niets hé.

Verzekeringstechnisch is dit allemaal geen probleem.

Soit , hier en daar kan er op dit gebied nog heel wat verbeteren ....

Comment

Nog makkelijker zou zijn dat de nummerplaat vast bij het voertuig blijft, of er een systeem komt voor tijdelijke platen. In Duitsland bestaat dat systeem, en wordt er geen belasting ontdoken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Is het hangen van een andere nummerplaat een inbreuk op de inschrijving? Nee, dat staat niet bepaald in artikel 2, en de nummerplaat hangt dan ook foutief, maar het is de inschrijving die fout is, niet dat er een misbruik van de plaat is.
                                  Ik denk dat je een stukje van artikel 2 hebt overgeslaan, maar soit, ik ga er niet over discussiëren. Blijkbaar heb je ook de vele cursussen gevolgd zoals mij en ben je er beroepsmatig mee bezig

Comment

Bon, het resultaat is dat schappelijke agenten niet te gek gaan doen en het vaak enkel houden bij een PV voor de niet-inschrijving maar de nummerplaat niet in beslag nemen. Bij niet-verzekering wordt de wagen vanzelfsprekend toch getakeld.
                                    9/10 niet-ingeschreven voertuigen of gevallen waarbij er sprake is van misbruik van een kentekenplaat zijn dan ook net niet-verzekerde voertuigen. Het is makkelijk om een geldig ingeschreven kentekenplaat van een opel corsa op een niet-ingeschreven noch verzekerde opel corsa te hangen niet waar. Criminelen of gewoon volhardende overtreders weten dat ook. Gelukkig bestaat de mogelijkheid om dergelijke personen aan te pakken.

Ik hoop trouwens dat zo iemand nooit je kind omver rijdt en in het slechtste geval vervolgens vluchtmisdrijf pleegt. Dan pas besef je pas wat de gevolgen van een mss zichtbaar simpele verkeersinbreuk zijn.
                                    Last edited by ; 30/10/2008, 19:53.

Comment

Nog makkelijker zou zijn dat de nummerplaat vast bij het voertuig blijft, of er een systeem komt voor tijdelijke platen. In Duitsland bestaat dat systeem, en wordt er geen belasting ontdoken.
                                      Het systeem zou inderdaad wel eens mogen herzien worden, maar ik vrees ervoor ...

Comment

Het systeem zou inderdaad wel eens mogen herzien worden, maar ik vrees ervoor ...
                                        Wat Gillio voorstelt is nog niet zo slecht vind ik. Ergens een dienst waar men on-line zo'n zaak in orde kan brengen voor een beperkte periode, bv. 7 dagen of zo, genoeg om de tech.controles uit te voeren. (Er is geen enkel gevaar voor misbruik want men kan toch maar met 1 wagen tegelijk rijden).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                          Nu eens serieus en eerlijk, alles op een rijtje zettend, de zaken bekijken en evalueer uw eerste postje dan nog eens.
                                          Ik zeg niet dat het er niets aan de hand is he, en dat het moeilijk is om de situatie in te schatten en juist te handelen kan ik best ook begrijpen.
                                          Maar op sommige momenten denk je toch dat het anders had gekund, waarbij je je dan niet van de indruk kan ontdoen dat sommige maar al te graag dadelijk de minder vriendelijk weg bewandelene.
                                          Ok dit is voor discutie vatbaar, maar daar is een forum voor he

Zoals verder al gezegd ligt het grootste probleem in dit geval bij de wetgever, en zou een makkelijk systeem moeten zijn om mensen die zonder slechte bedoelingen toch even hun nr-plaat op een ander voertuig dienen te gebruiken dit mogelijk te maken.

Voor de rest zal het wel een discuttie blijven over hoe inschatting en indruk die men nalaat. Dus zullen we er maar over ophouden en even goede vrienden blijven.

Comment

Working...
                                          X