Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boetes voor rijden met verkeerde nummerplaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
    Ahzo, net als dat van de Grens politie?
    wtf grens politie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
      wtf grens politie ?
      http://autoforum.be/showpost.php?p=3025733&postcount=98

Comment

ah Politie zone grens is wat anders dan grens politie é .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
          Allez, zijn we weer op weg naar een "op flikken kappen" item? Die mensen doen hun werk en afhankelijk van het potentiële levensgevaar dat er voor hen inzit reageren ze op verschillende wijze. Als er wagens met zo'n onduidelijke situatie tegengehouden worden dan kunnen het voor hetzelfde geld gestolen wagens bemand met gevaarlijke gangsters op weg naar de een of andere hold-up zijn, dus een beetje voorzichtigheid en 'arrogantie' zijn zeker niet misplaatst tot er meer duidelijkheid in de zaak gekomen is. Hier zitten toch ongelofelijke egoïstische rotzakskes tussen de leden hier vind ik. Als ze maar kunnen kappen als ze ergens een agent zien frites halen of zo dan zullen ze het niet laten (waar die mensen ook moeten/mogen eten en recht hebben op een lunchpauze zoals iedereen), als die mensen evenwel een deel van hun bezigheden uitvoeren en iets minder populair (maar noodzakelijk) doen dan staan ze hier op hun achterste poten, vooral als ze zelf betrokken partij zijn bij bv. snelheids- of alcoholcontroles en als ze dan nog eens geklist worden dan is het hek helemaal van de dam. Dus langs de ene kant reclameren en belachelijk maken als er eens geen direct politiewerk in het spel is maar langs de andere kant, als er wel politiewerk uitgevoerd wordt dan is het ook niet goed. Ongeacht welke situatie, het is nooit goed. Ik zou bijna gaan denken dat ze de politie haten ??
          Tja ik vind het ook dat je niet dadelijk moet gaan liggen afgeven op flikken maar in dit geval moet je toch een paar dingen toegeven.

- Hier dadelijk komen vertellen: "we gaan u niet vriendelijk aanpakken en blablabla want je bent door dit te doen gelijkgesteld aan zware gangsters ...." enzo verder
          Dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Geef nu toe als jij rusting rijdend, misschien zelfs niets vermoedend dat je iets verkeerd aan het doen bent, zo wordt tegengehouden dan ga je je toch ook vragen stellen over de handelingwijze van de politie.
          Ik dacht trouwens dat je onschuldig was totdat er iets anders blijkt, vind je dan niet dat ze dan ook zo moeten handelen.
          Persoonlijk vind ik dat het soms blijkt dat er personen bij de flikken zijn die van bij de kleinste aanleiding buitensporig gaan handelen. En dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat zij dat maar al te graag doen, en er eigenlijk zitten op te wachten om zo te kunnen handelen. Het fijt dat iemand dit hier al dadelijk komt zeggen dat je bijna zeker hardhandig gaat aangepakt worden, toont aan dat er iest van waarheid in mijn gedachtengang zit. Merk op, ik heb het hier heb over personen en ga niet veralgemene, en ik beweer ook niet dat boba zo handeld omdat hij deze waarschuwing hier komt geven.

- Van de andere kant moet je hier eigenlijk ook naar de wetgever kijken, want het is vrij belachelijk zo'n hoge boetes op te leggen. Sorry maar niet iedereen kan zomaar even zijn aanhanwagen met gepast voertuig ervoor even uit zijn garage rijden waarmee hij een auto kan gaan vervoeren.
          Zeker omdat je totaal niets gevaarlijk / slecht voor de medemens doet door verzekerd met jouw nummerplaten even een ander voertuig te verplaatsen. Ik kan mij geen enkel argument aanhalen dat dit gevaarlijker zou zijn dan met je eigen wagen even de rond te rijden.
          En het is ook niet zo dat je zo gaat blijven rondrijden want die verzekering ga je ook maar 1malig voor even krijgen.

Mijn gedachtengang omtrend dit onderwerp dus. Ongetwijfeld gaan er zijn die anders denken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
            Tja ik vind het ook dat je niet dadelijk moet gaan liggen afgeven op flikken maar in dit geval moet je toch een paar dingen toegeven.

- Hier dadelijk komen vertellen: "we gaan u niet vriendelijk aanpakken en blablabla want je bent door dit te doen gelijkgesteld aan zware gangsters ...." enzo verder
            Dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Geef nu toe als jij rusting rijdend, misschien zelfs niets vermoedend dat je iets verkeerd aan het doen bent, zo wordt tegengehouden dan ga je je toch ook vragen stellen over de handelingwijze van de politie.
            Ik dacht trouwens dat je onschuldig was totdat er iets anders blijkt, vind je dan niet dat ze dan ook zo moeten handelen.
            Persoonlijk vind ik dat het soms blijkt dat er personen bij de flikken zijn die van bij de kleinste aanleiding buitensporig gaan handelen. En dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat zij dat maar al te graag doen, en er eigenlijk zitten op te wachten om zo te kunnen handelen. Het fijt dat iemand dit hier al dadelijk komt zeggen dat je bijna zeker hardhandig gaat aangepakt worden, toont aan dat er iest van waarheid in mijn gedachtengang zit. Merk op, ik heb het hier heb over personen en ga niet veralgemene, en ik beweer ook niet dat boba zo handeld omdat hij deze waarschuwing hier komt geven.

- Van de andere kant moet je hier eigenlijk ook naar de wetgever kijken, want het is vrij belachelijk zo'n hoge boetes op te leggen. Sorry maar niet iedereen kan zomaar even zijn aanhanwagen met gepast voertuig ervoor even uit zijn garage rijden waarmee hij een auto kan gaan vervoeren.
            Zeker omdat je totaal niets gevaarlijk / slecht voor de medemens doet door verzekerd met jouw nummerplaten even een ander voertuig te verplaatsen. Ik kan mij geen enkel argument aanhalen dat dit gevaarlijker zou zijn dan met je eigen wagen even de rond te rijden.
            En het is ook niet zo dat je zo gaat blijven rondrijden want die verzekering ga je ook maar 1malig voor even krijgen.

Mijn gedachtengang omtrend dit onderwerp dus. Ongetwijfeld gaan er zijn die anders denken
            Ik begrijp de reactie van de politie toch wel een beetje, ze weten niet dat het niet met criminele bedoelingen is dat je dit doet. Als je als agent zo een wagen tegenkomt waar iets niet klopt met de plaat dan gaat de adrenaline toch al wat omhoog. Voor hetzelfde geld zetten ze daar een crimineel aan de kant die heel wat op zijn kerfstok heeft. Dat kan je niet even eerst op een vriendelijke manier gaan checken.

Daarom denk ik dat ze ook zo hard reageren als het loos alarm blijkt te zijn, redelijk menselijk dus.
            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Ik begrijp de reactie van de politie toch wel een beetje, ze weten niet dat het niet met criminele bedoelingen is dat je dit doet. Als je als agent zo een wagen tegenkomt waar iets niet klopt met de plaat dan gaat de adrenaline toch al wat omhoog. Voor hetzelfde geld zetten ze daar een crimineel aan de kant die heel wat op zijn kerfstok heeft. Dat kan je niet even eerst op een vriendelijke manier gaan checken.

Daarom denk ik dat ze ook zo hard reageren als het loos alarm blijkt te zijn, redelijk menselijk dus.
              Er is een verschil tussen voorbereid zijn op erger dingen en hardhandig aanpakken.
              Maar er zijn zoveel meningen als mensen dus tja zal wel aan mij liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Als je als agent zo een wagen tegenkomt waar iets niet klopt met de plaat dan gaat de adrenaline toch al wat omhoog.
                Inderdaad, en daar ligt de fout bij veel agenten.

Comment

Ik vind Boba's post nogal vreemd... Tot voor enkele jaren werd je nl. enkel een PV voor oningeschreven voertuig gelapt. Het opstapelen van inbreuken is nl. niet voorzien in de wetgeving, maar sommige parketten hebben zo hun eigen idee over hoe de wetgeving gevolgd moet worden... Zie bv het gevalletje "pechstrookrijden" voor het parket van Vilvoorde...

Comment

Vorig jaar toevallig een controle gehad toen ik op weg was naar de keuring met een transitplaat die net 1 dag vervallen was (keuring was de dag voordien niet open).

Was wel verzekerd en de politie heeft daar geen probleem van gemaakt, enkel een 'PV van waarschuwing'

Het helpt natuurlijk altijd als je wat conneties hebt binnen uw PZ

Comment

UIteindelijk is de verzekering die je voorlegt toch van een heel beperkte periode. Je neemt aansprakelijkheid. Ik heb laatst de platen van m'n 318is op een 320 gehangen, de verzekering mijn verhaal gedaan, en die maakte er geen probleem van. Voor mijn verzekeringsagent was er geen enkel probleem...

Stel dat ze - in het andere geval - je platen afnemen.

Wanneer je dan je kar opnieuw gaat inschrijven, moet je dan BIV betalen als het kraam niet van eigenaar verandert?

Ik heb twijfels bij de correctheid van boba's post.
                      1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                        Inderdaad, en daar ligt de fout bij veel agenten.
                        Tja moesten agenten robotten zijn zou je dat kunnen uitschakelen maar dat zijn ook maar mensen. We leven niet in een ideale wereld ...

Als je een overtreding begaat ben je tenslotte zelf in de eerste plaats in de fout. Als ik mijn nummerplaten zou verhangen op een andere wagen hoop ik ook dat de agent begrip toont als ze mij pakken, maar je kan hun niet verwijten als hij het niet doet vind ik.

Tenslotte roepen we met zijn allen maar al te graag dat ze de "echte" bandieten moeten gaan pakken, je kan hun dan niet gaan verwijten als ze dat proberen
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Ik vind Boba's post nogal vreemd... Tot voor enkele jaren werd je nl. enkel een PV voor oningeschreven voertuig gelapt. Het opstapelen van inbreuken is nl. niet voorzien in de wetgeving, maar sommige parketten hebben zo hun eigen idee over hoe de wetgeving gevolgd moet worden... Zie bv het gevalletje "pechstrookrijden" voor het parket van Vilvoorde...
                          Dit heeft hier toch niks mee te maken? De inbreuken staan letterlijk in de wetgeving opgesomd en heeft niets met het opstapelen van inbreuken te maken

Rondrijden met een niet-ingeschreven voertuig resulteert in deze inbreuken, namelijk misbruik kenteken (Art 36 op het kb inschrijving van voertuigen) en natuurlijk het 'niet-ingeschreven' zijn. (art2). Feit dat je daarmee verkeersbelasting ontduikt is nu eenmaal zo en tevens een inbreuk waar ook politie pv voor kan opstellen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten

Ik heb twijfels bij de correctheid van boba's post.
                            Dat staat u zeker vrij, maar neem de wetgeving eens grondig bij de hand. Ik denk niet dat ik illegale pv's opmaak hoor, integendeel, de magistraten moedigen het aan

Ik denk dat volgende vrij duidelijk is:

]Artikel 36
                            Kentekenplaten die geschrapt zijn of waarvan misbruik wordt gemaakt ten opzichte van de bepalingen van artikel 2 van hetzelfde besluit worden bij vaststelling door een bevoegd persoon in beslag genomen.

Bijgevolg:

Artikel 2
                            §1 Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.(type inbreuk niet-inschrijving)

Jammer genoeg zijn enkel de politiemensen die bezig zijn met verkeer goed op de hoogte van de wetgeving, zeker de meer specifieke wetgeving. Het niet-ingeschreven rondrijden geeft al te veel mogelijkheid tot misbruiken.

Voor wat het beslag van kenteken en voertuig aangaande niet-verzekering betreft:

Artikel 20 (WAM)

Onverminderd de bevoegdheden verleend door het Wetboek van strafvordering, kan iedere officier van gerechtelijke politie en iedere ambtenaar of agent van de openbare macht die bevoegd is om proces-verbaal op te maken wegens overtreding van deze wet, beslag leggen op het rijtuig of op de kentekenplaten ervan wanneer er redenen zijn om aan te nemen (het zogenaamde vermoeden) dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe een motorrijtuig dat in het verkeer is gebracht op de openbare weg of op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde terreinen aanleiding kan geven, niet is gedekt.

ZELFS:

Wanneer het rijtuig niet in het verkeer is gebracht op de openbare weg kunnen diezelfde officieren, ambtenaren en agenten eveneens iedere maatregel nemen die ertoe strekt te waarborgen dat het rijtuig niet op de openbare weg of op de op artikel 2, § 1, bedoelde terreinen in het verkeer zal worden gebracht. (meestal wielklem en controle in opdracht van Parket )
                            Last edited by ; 29/10/2008, 17:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                              Dus niet ingeschreven, maar wel verzekerd, verandert niets aan de zaak?

Dan komen jullie toch vast ook mensen tegen die net een wagen gekocht hebben, platen van hun vorige (nog niet geschrapte) wagen er op hebben gehangen en de verzekering op de hoogte gebracht hebben (en groene kaart op chassisnr aan boord)?
                              Wat met zulke lui?

@ Boba

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                Dus niet ingeschreven, maar wel verzekerd, verandert niets aan de zaak?

Dan komen jullie toch vast ook mensen tegen die net een wagen gekocht hebben, platen van hun vorige (nog niet geschrapte) wagen er op hebben gehangen en de verzekering op de hoogte gebracht hebben (en groene kaart op chassisnr aan boord)?
                                Wat met zulke lui?

Deze zijn verzekerd (geen beslag), doch rijden niet-ingeschreven rond en mogen dus niet op de openbare weg rondrijden. Bijgevolg proces-verbaal. (stel u voor dat je zo een verkeersongeval maakt )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                  waarom beleefdheid en vriendelijkheid dan plots opzij schuiven?

Gij moogt 's nachts zo eens een autootje aan de kant zetten met 4 inzittenden

Comment

als je dit gemeld hebt aan de verzekering ben je in orde voor de verzekering. maar als de politie je tegenhoud ben je nog altijd in overtredeing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                      Allez, zijn we weer op weg naar een "op flikken kappen" item? Die mensen doen hun werk en afhankelijk van het potentiële levensgevaar dat er voor hen inzit reageren ze op verschillende wijze. Als er wagens met zo'n onduidelijke situatie tegengehouden worden dan kunnen het voor hetzelfde geld gestolen wagens bemand met gevaarlijke gangsters op weg naar de een of andere hold-up zijn, dus een beetje voorzichtigheid en 'arrogantie' zijn zeker niet misplaatst tot er meer duidelijkheid in de zaak gekomen is. Hier zitten toch ongelofelijke egoïstische rotzakskes tussen de leden hier vind ik. Als ze maar kunnen kappen als ze ergens een agent zien frites halen of zo dan zullen ze het niet laten (waar die mensen ook moeten/mogen eten en recht hebben op een lunchpauze zoals iedereen), als die mensen evenwel een deel van hun bezigheden uitvoeren en iets minder populair (maar noodzakelijk) doen dan staan ze hier op hun achterste poten, vooral als ze zelf betrokken partij zijn bij bv. snelheids- of alcoholcontroles en als ze dan nog eens geklist worden dan is het hek helemaal van de dam. Dus langs de ene kant reclameren en belachelijk maken als er eens geen direct politiewerk in het spel is maar langs de andere kant, als er wel politiewerk uitgevoerd wordt dan is het ook niet goed. Ongeacht welke situatie, het is nooit goed. Ik zou bijna gaan denken dat ze de politie haten ??
                                      Toch iemand die het begrijpt Wij kunnen gewoon nooit goed doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
                                        Deze zijn verzekerd (geen beslag), doch rijden niet-ingeschreven rond en mogen dus niet op de openbare weg rondrijden. Bijgevolg proces-verbaal. (stel u voor dat je zo een verkeersongeval maakt )
                                        Waarvoor dient die verzekering dan?

Dat proces-verbaal: wat kost je dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten

U legt mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb gezegd dat het er op een andere manier aan toe zal gaan, maar niet wat u beweert.

Comment

Working...
                                          X