Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pk-beperking nieuwe chauffeurs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Schitterende post, Glenn. Ik ben voor 98% akkoord, behalve over onderstaand stukje. Daar wil ik eens iets over zeggen.

Toen ik nog geen week mijn rijbewijs had (vast) was't ook van dat. Uitgaan, met vier passagiers in den otto, muziekske op.. Om dan vervolgens héél braaf naar mijn bestemming te rijden. Geloof me, op die momenten reed ik bijna als een slak, om toch maar geen ongelukken te hebben. Ik heb immers niet één, maar vijf levens in mijn hand. En ik ben dikwijls nog véél later dan 8u thuisgekomen, maar ik reed altijd hééééél traag en veilig. (55 waar ge 70 moogt, of 95 cruisen op autosnelweg ofzo..)

Ik heb ooit een van mijn vrienden (nu ja, vriend...) uit de wagen gezet (letterlijk, in de gietende regen) omdat hij maar bleeft mekkeren dat ik ''aant slijpen was'' (traag rijden). Ik ben ook ooit tegengehouden door een combi die al een hele tijd achter mij reed. Die vond dat ik wat traag reed en dachten dat ik misschien wel wat gedronken had. Niet dus Die flik heeft zich wel heel beleefd nog geëxcuseerd voor zijn foute vermoeden, en dat vind ik heel sterk.
    Ik vind dat knap. Natuurlijk mag je eens te meer niet gaan veralgemenen want dat leidt altijd tot onwaarheden. Als je jezelf rustig houdt als je uitgaat is er geen probleem. Ik stel me alleen vragen bij het concentratieniveau van iemand die net van 23.00 tot 8.00 gefuifd heeft. Dat kan gewoon niet meer voldoende zijn, of laat ik het anders zeggen, in mijn geval zou dat niet meer voldoende zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
      EDIT: ik zie dat een groot deel hier voor 'geen beperking' heeft gekozen^^
      Dat vind ik dikke zever, wie wil zijn 18-jarige zoon bvb direct met een Porsche de baan opsturen? Koop dan maar direct een kist ook.
      Met een AX zal je snel willen rijden, maar je zal er geen powerslide mee maken of door teveel gas te geven uit de bocht gaan. Je moet wel nog een beetje realistisch zijn denk ik, op je 18 heb je nog net iets teveel last van hormonen en iets te weinig rijervaring om met een echte sportwagen op de baan te gaan, zo simpel is dat.
      Ik heb geluk gehad dat ik met de AX nooit iets heb voorgehad maar indien ik toen een Porsche had gehad, dan zat ik hier nu niet meer...
      Zijn er volgens jou zoveel ouders dan die hun kinderen met hun Porsche de baan op sturen? Ik denk het niet hoor. Ik vind ook dat het niet verstandig is om als 18-19-jarige meteen met raketten de baan op te gaan. Maar moet daar dan daarom per sé een verbod op komen. Stel dat ik een rijke papa had die mij eens liet rijden met zijn 911 TT als hij erbij zat, in geval van een verbod zou zelfs dat niet eens mogen. Geef de jongeren ook eens hun pleziertje er is heus ruimte voor hoor. Als ik morgen een B&O geluidsinstallatie van sinterklaas krijg. Zou het dan eens niet kunnen dat ik gewoon al kan genieten van de perfecte geluidsweergave? Dat ik niet meteen moet weten hoe luid dat systeem kan spelen?

Hetgeen men TRACHT te bereiken met zo'n pk-beperking is de capriolen van de jongeren in te perken. Ik blijf erbij, dat doe je niet door zo'n pk-beperking, dat doe je door sensibilisering. Daarnet zag ik nog een getunede C1 door de plaatselijke winkelstraat knallen tegen het dubbele van de toegelaten snelheid (zone 30). Die is daar ook letterlijk een gevaar. En toch heeft ie maar 68 pk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
        Zijn er volgens jou zoveel ouders dan die hun kinderen met hun Porsche de baan op sturen? Ik denk het niet hoor. Ik vind ook dat het niet verstandig is om als 18-19-jarige meteen met raketten de baan op te gaan. Maar moet daar dan daarom per sé een verbod op komen. Stel dat ik een rijke papa had die mij eens liet rijden met zijn 911 TT als hij erbij zat, in geval van een verbod zou zelfs dat niet eens mogen. Geef de jongeren ook eens hun pleziertje er is heus ruimte voor hoor. Als ik morgen een B&O geluidsinstallatie van sinterklaas krijg. Zou het dan eens niet kunnen dat ik gewoon al kan genieten van de perfecte geluidsweergave? Dat ik niet meteen moet weten hoe luid dat systeem kan spelen?

Hetgeen men TRACHT te bereiken met zo'n pk-beperking is de capriolen van de jongeren in te perken. Ik blijf erbij, dat doe je niet door zo'n pk-beperking, dat doe je door sensibilisering. Daarnet zag ik nog een getunede C1 door de plaatselijke winkelstraat knallen tegen het dubbele van de toegelaten snelheid (zone 30). Die is daar ook letterlijk een gevaar. En toch heeft ie maar 68 pk.
        Ik snap dat je hiertegen wil ingaan (geloof me, had ik nu 17 geweest was ik zelf de grootste tegenstander van een pk-beperking geweest ) maar we spreken hier wel degelijk over net beginnende jongeren en jongeren (cliché maar o zo waar) willen meestal we ergens het maximum uithalen. Jij gaat me niet wijsmaken dat iemand die een peperdure installatie koopt en 18 is niet eens wil uitproberen 'hoe luid ie gaat' en dat geldt eveneens voor een auto op zich.

Je moet idd niet veralgemenen, maar je kan niet ontkennen dat een behoorlijk percentage van jongeren op die leeftijd toch best wel eens een foutje durven maken (zie weekendkrant) en wetten zijn er meestal voor die groep die er zich anders niet zouden aan houden...

Het gaat hier niet over 60 rijden met een C1 waar je 30 mag, dom doen kan je ook met een skateboard, het gaat er om dat je op die leeftijd ten 1ste meer dan wss de beheersing nog niet hebt om je in te houden (ik denk aan mezelf en vele vrienden op die leeftijd) en ten 2de ook de ervaring niet hebt (terwijl je zelf denkt van wel, overmoedigheid, ook eigen aan de leeftijd) om met zulke wagens om te gaan.

Ik zeg niet dat je iedereen moet verplichten om met een geitje te gaan rijden, maar ik zie er de schadelijke gevolgen niet van om bvb een maximum van 90pk op te leggen voor de 1ste 2 jaar, zoals gezegd, dit geldt ook voor motorrijders.
        En diegenen die zich kunnen inhouden (zullen er idd ook zijn) zullen dan ook sowieso al de neiging niet hebben om te gaan racen, diegenen die dit niet kunnen zullen het met minder pk moeten doen en hopelijk geen ongelukken meer hebben door een combinatie van geen rijvaardigheid en teveel pk's, iedereen tevreden toch?

En om met je vader zijn 996T ff te gaan rijden zijn er altijd mogelijkheden d8 ik zo

Comment

Ik snap dat je hiertegen wil ingaan (geloof me, had ik nu 17 geweest was ik zelf de grootste tegenstander van een pk-beperking geweest ) maar we spreken hier wel degelijk over net beginnende jongeren en jongeren (cliché maar o zo waar) willen meestal we ergens het maximum uithalen. Jij gaat me niet wijsmaken dat iemand die een peperdure installatie koopt en 18 is niet eens wil uitproberen 'hoe luid ie gaat' en dat geldt eveneens voor een auto op zich.

Je moet idd niet veralgemenen, maar je kan niet ontkennen dat een behoorlijk percentage van jongeren op die leeftijd toch best wel eens een foutje durven maken (zie weekendkrant) en wetten zijn er meestal voor die groep die er zich anders niet zouden aan houden...

Het gaat hier niet over 60 rijden met een C1 waar je 30 mag, dom doen kan je ook met een skateboard, het gaat er om dat je op die leeftijd ten 1ste meer dan wss de beheersing nog niet hebt om je in te houden (ik denk aan mezelf en vele vrienden op die leeftijd) en ten 2de ook de ervaring niet hebt (terwijl je zelf denkt van wel, overmoedigheid, ook eigen aan de leeftijd) om met zulke wagens om te gaan.

Ik zeg niet dat je iedereen moet verplichten om met een geitje te gaan rijden, maar ik zie er de schadelijke gevolgen niet van om bvb een maximum van 90pk op te leggen voor de 1ste 2 jaar, zoals gezegd, dit geldt ook voor motorrijders.
          En diegenen die zich kunnen inhouden (zullen er idd ook zijn) zullen dan ook sowieso al de neiging niet hebben om te gaan racen, diegenen die dit niet kunnen zullen het met minder pk moeten doen en hopelijk geen ongelukken meer hebben door een combinatie van geen rijvaardigheid en teveel pk's, iedereen tevreden toch?

En om met je vader zijn 996T ff te gaan rijden zijn er altijd mogelijkheden d8 ik zo
          Beetje hypocriet, zelf het beest uithangen maar anderen de les spellen...

Met 90pk kunnen ze ook tegen 120 waar je 70 mag tegen een boom knallen. Zoiets kan je niet tegenhouden, tenzij je kinderen streng opvoedt, en dat gebeurd vandaag de dag niet meer.

Comment

Natuurlijk zal ik wel eens willen proberen hoe luid ie gaat. Maar dan alleen als de omstandigheden ernaar zijn. Niet voorbij tien uur 's avonds, niet als de zus aan het studeren is, niet als de ouders aan het tv-kijken zijn enz.

Zo ook met een wagen. Natuurlijk haal ik daar ooit wel eens het maximum uit (wat optrekken betreft dan, niet qua topsnelheid, toch niet in België, 'k zou mijn rijbewijs graag houden) maar dat doe je ook alleen als de omstandigheden ernaar zijn. Ik spreek van erg luw verkeer, met droog wegdek, kortom: alle omstandigheden een iewat enthousiastere bespeling van het gaspedaal kunnen verantwoorden.

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
            Inderdaad, maar in de eerste plaats vind ik dat ik niet moet boeten voor de stommiteiten van een ander. Als zij beslissen van tegen een boom te rijden, dan moeten zij dat weten. En sorry hoor, maar als ik zie welke desastreuze gevolgen die weekendongevallen soms hebben, dan denk ik niet dat we nog kunnen spreken over "goede omstandigheden", of maar "heel lichtjes je boekje te buiten gaan". Ik ben ooit als fietser zo dicht bij een ongeval aanwezig geweest dat ik het glas van de koplampen op mij voelde spatten. En ja, het was een jonge gast in zijn jonge opel calibra, een compleet foute aanzet bij het voorbijsteken. Die gast reed compleet onverantwoord en dat heeft hem zijn leven gekost. Had hij diezelfde verkeerde inschatting gedaan als ie minder vermogen had gehad? Volgens mij niet.

Persoonlijk vind ik mezelf niet overmoedig, als ik hier soms op het forum verhalen lees over wegschuivende achterkanten etc. , dan frons ik ook wel mijn wenkbrauwen hoor. 'K zie het mezelf nog niet meteen doen. Ik geef toe dat ik niet altijd het karakter heb om mij pééérfect aan de limieten te houden. Maar ik kan zonder schroom zeggen dat ik nooit willens sneller dan 60 ga rijden in bebouwde kom, nooit meer dan 85 waar je 70 mag. Laatst reed ik door omstandigheden (ik wil ze best eens uit de doeken doen als je daarop aandringt maar ik heb nu geen zin om dat neer te tikken) reed ik met de teller op 110 op de ring van Lier. Je mag daar 90. Wel daar voel ik me niet goed bij. 90-100 km/h volstaat daar voor mij ruimschoots terwijl ik weet dat die golf daar op dat moment technisch gezien perfect 160 zou kunnen rijden. Maar ik doe dat niet, omdat ik niet onverwachts een veel te snel naderende limiet wil tegenkomen.

Neen, ik ben daar niet tevreden mee, zo ook mijn ouders niet. En dat om één simpele reden. Beschikbaarheid wat wagens betreft. Wij hebben thuis twee auto's: ééntje met 90 pk en ééntje met 122 pk. Die laatste kost ons elke maand exact evenveel en is uitgerekend op 30.000 km/jaar. Die doet nog maar 22.000 km per jaar. Dat zijn er nog 8000 die ik eigenlijk zonder extra kosten kan afleggen terwijl er voor die andere diesel moet betaald worden.

Het zijn niet meteen de beperkingen op zich die mij zouden storen hoor. Dat ik niet in 8 seconden naar 100 kan gaan, daarvan ga ik niet wakker liggen. Ik lig wel wakker van het feit dat ik geen enkele moderne wagen uit de middenklasse meer zou mogen besturen. Zeg nu zelf, hoeveel auto's hebben vandaag de dag nog minder da 90 pk? Tot de klasse van de Golf vind je zulke motoren. Maar ik denk maar aan een Passat, een Mondeo, een Laguna,... Dat zijn toch uiterst courante wagens die dan niet meer rijdbaar zouden zijn voor jongeren. Wat er dan gebeurt? Wel dan kopen de ouders voor die twee jaar nog snel even een Golf II. Een wagen die, als het dan ooit eens misloopt (wat ook niet uitgesloten is wegens geen ESP ed.) minder veiligheid biedt dan deze modernere wagens.

Verder stoor ik me ook dan aan het feit dat men alweer het opnemen van verantwoordelijkheid gaat uitstellen. Ik bedoel: je bent 18 jaar, leg dan eens wat volwassenheid aan de dag zeg. Zo moeilijk is dat nu toch niet? Voor mij lijkt het wel of ze de jongeren van vandaag willen afremmen in hun volwassen worden. Zo komt dat bij mij toch over. Daar ERGER ik me ENORM aan.

Dit is nog zoiets. Hiermee zend je toch een compléét fout signaal uit. We gaan wel even stellen dat er een verbod op moet komen, op jongeren met zware wagens. Maar als we dat dan even zonder medeweten van de wet met die Turbo gaan rijden. Dan is er geen probleem. Dan DUW JE JONGEREN bijna letterlijk IN DE ILLEGALITEIT. Ik stel me ook meteen vragen bij wat er zou gebeuren moest het alsnog mislopen? Die jongere was niet legaal bezig, had een véél te snelle wagen bij, wat gaat de verzekering doen denk je? Rustig alles uitbetalen of toch maar proberen zich terug te trekken? Juist ja.

Ik ga ook eens een topic aanmaken: "Alcohol moet op de lijst van de illegale drugs". Ah ja, want er zijn elke week wel gevallen bekend waar een beschonken persoon gewonden maakt. Ok het zijn er maar een paar. Maar die andere miljoenen Belgen moet daar maar mee voor opdraaien. Ah ja, want het zijn altijd de goeden die het met de slechten moeten bekopen.

Als ik uit eigen ervaring spreek dan moet ik stellen dat alles in wetten gieten niet bepaald de oplossing is. Immers: het is toch veel plezanter/stoerder/cooler van al eens iets te doen wat niet mag zeker? (en hier spreek ik niet over mezelf).

Edit: ik zal er maar een smylie bijzetten, het lijkt bijna of ik ben kwaad.
            Last edited by glennvc; 27/03/2007, 19:25.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten

Met 90pk kunnen ze ook tegen 120 waar je 70 mag tegen een boom knallen. Zoiets kan je niet tegenhouden, tenzij je kinderen streng opvoedt, en dat gebeurd vandaag de dag niet meer.
              Streng opvoeden lijkt mij niet bepaald de oplossing. Zorg voor sensibilisering. Aanstaande vrijdag gaan wij naar een project georganiseerd door de lokale politie: "Wel jong, maar niet gek." Volgens hetgeen ik al gehoord heb gaan ze daar werkelijk mensen laten ervaren dat een gordel een nut heeft, dat dronken rijden niet mogelijk is, of toch niet zonder mindere vermogens betreffende zich enz.

Volgens mij hebben zulke zaken werkelijk nut. Je moet mensen een reden geven waarom iets niet kan. Zo verloopt dat toch ook bij de supernanny? Zo rijd ik bijvoorbeeld redelijk vaak zonder handen met de fiets. Het mag niet, en niemand kan mij eigenlijk een reden geven waarom ik dat niet mag. (buiten vallen, wat tegen 20 per uur "nooit" erge gevolgen kan hebben) Zonder licht rijden daarentegen, dat vind ik compléét mesjogge, evenals zonder gordel enz. Die laatste doe ik zelfs terug aan voor op een parking 50 meter verder te rijden.

Comment

Het zijn niet meteen de beperkingen op zich die mij zouden storen hoor. Dat ik niet in 8 seconden naar 100 kan gaan, daarvan ga ik niet wakker liggen. Ik lig wel wakker van het feit dat ik geen enkele moderne wagen uit de middenklasse meer zou mogen besturen. Zeg nu zelf, hoeveel auto's hebben vandaag de dag nog minder da 90 pk? Tot de klasse van de Golf vind je zulke motoren. Maar ik denk maar aan een Passat, een Mondeo, een Laguna,... Dat zijn toch uiterst courante wagens die dan niet meer rijdbaar zouden zijn voor jongeren. Wat er dan gebeurt? Wel dan kopen de ouders voor die twee jaar nog snel even een Golf II. Een wagen die, als het dan ooit eens misloopt (wat ook niet uitgesloten is wegens geen ESP ed.) minder veiligheid biedt dan deze modernere wagens.

Als je de eerste post goed zou hebben gelezen zou je hebben opgemerkt dat er rekening gehouden wordt met het gewicht van de wagen, dus een Passat 1.6i of Vectra 1.6 16V zou perfect kunnen.
                A Twist of the Wrist

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                  Als je de eerste post goed zou hebben gelezen zou je hebben opgemerkt dat er rekening gehouden wordt met het gewicht van de wagen, dus een Passat 1.6i of Vectra 1.6 16V zou perfect kunnen.
                  Wees gerust, het is me niet ontgaan hoor. Maar aangezien benzines in België al absoluut niet aantrekkelijk zijn is een 1.6i in een passat al géén optie dan resten nog de TDI's. Ik durf nog niet denken aan het waardeverlies van zo'n benzine. Iedereen weet dat de meeste wagens uit die klasse toch zeker +100 pk en al snel +130 pk zijn. En volgens mij vallen die laatste al niet meer onder de toegelaten wagens dan. Ofwel?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten

Wel Mr. Revel, dat was net de basis van mijn betoog, maar dat is u blijkbaar ontgaan^^
                    Net omdat ik toen ongelooflijk veel geluk heb gehad weet ik nu, nu ik oud genoeg ben om dat te beseffen, dat ik indien ik veel meer pk's ter mijner beschikking had gehad, ik hier nu niet meer zou zijn.

Verder rijd ik nog steed sportief met mijn auto, alleen neem ik nu geen onverantwoorde risico's meer en weet min of meer waar mijn eigen en mijn auto's grenzen liggen, wat ik toen niet wist.

Met 90 pk kan je idd ook tegen een boom knallen zoals u zegt, maar met 200 pk is de kans als je net begint te rijden nog net iets groter dat u tegen een boom gaat knallen, toch vrij logisch d8 ik, niet?^^

Comment

Wel Mr. Revel, dat was net de basis van mijn betoog, maar dat is u blijkbaar ontgaan^^
                      Net omdat ik toen ongelooflijk veel geluk heb gehad weet ik nu, nu ik oud genoeg ben om dat te beseffen, dat ik indien ik veel meer pk's ter mijner beschikking had gehad, ik hier nu niet meer zou zijn.

Verder rijd ik nog steed sportief met mijn auto, alleen neem ik nu geen onverantwoorde risico's meer en weet min of meer waar mijn eigen en mijn auto's grenzen liggen, wat ik toen niet wist.

Met 90 pk kan je idd ook tegen een boom knallen zoals u zegt, maar met 200 pk is de kans als je net begint te rijden nog net iets groter dat u tegen een boom gaat knallen, toch vrij logisch d8 ik, niet?^^
                      Misschien wel logisch voor u maar dat gaat niet voor iedereen op. Niet iedere jonge kerel van 18 jaar neemt veel risico's in het verkeer. Ik heb bv. nooit zotte dingen gedaan toen ik nog maar net reed omdat ik goed genoeg besefte dat ik nog maar net reed en dus absoluut nog niet de ervaring of kunde had om zot te doen. Ik kan dus gerust stellen dat ik nu minder verantwoord rijd dan vroeger, niet dat ik nu over de straten lig te scheuren natuurlijk, maar toch zou ik 2 jaar geleden nog wel beperkt moeten worden in de keuze van wagen en nu niet meer.

Alles hangt gewoon af van wie in de wagen zit, geef die jongeren de verantwoordelijkheid, de meesten zullen die kunnen dragen. Degenen die dat niet kunnen moeten het daarom nog niet verpesten voor al de rest.

Comment

Natuurlijk zal ik wel eens willen proberen hoe luid ie gaat. Maar dan alleen als de omstandigheden ernaar zijn. Niet voorbij tien uur 's avonds, niet als de zus aan het studeren is, niet als de ouders aan het tv-kijken zijn enz.

Zo ook met een wagen. Natuurlijk haal ik daar ooit wel eens het maximum uit (wat optrekken betreft dan, niet qua topsnelheid, toch niet in België, 'k zou mijn rijbewijs graag houden) maar dat doe je ook alleen als de omstandigheden ernaar zijn. Ik spreek van erg luw verkeer, met droog wegdek, kortom: alle omstandigheden een iewat enthousiastere bespeling van het gaspedaal kunnen verantwoorden.
                        Proficiat, dan ben je verstandiger dan ik op die leeftijd, maar spijtig genoeg zullen de meeste jongeren eerder mijn vb volgen dan het uwe en het is net voor die groep dat dit handig zou zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                        Inderdaad, maar in de eerste plaats vind ik dat ik niet moet boeten voor de stommiteiten van een ander. Als zij beslissen van tegen een boom te rijden, dan moeten zij dat weten. En sorry hoor, maar als ik zie welke desastreuze gevolgen die weekendongevallen soms hebben, dan denk ik niet dat we nog kunnen spreken over "goede omstandigheden", of maar "heel lichtjes je boekje te buiten gaan". Ik ben ooit als fietser zo dicht bij een ongeval aanwezig geweest dat ik het glas van de koplampen op mij voelde spatten. En ja, het was een jonge gast in zijn jonge opel calibra, een compleet foute aanzet bij het voorbijsteken. Die gast reed compleet onverantwoord en dat heeft hem zijn leven gekost. Had hij diezelfde verkeerde inschatting gedaan als ie minder vermogen had gehad? Volgens mij niet.
                        Het ding aan vele wetten is dat ze geschreven zijn voor 'de enkele idioten' die het verprutsen voor anderen, dat is nu eenmaal zo en daar kan je niets aan veranderen.
                        En die gast in die Opel Calibra had mss het gedacht dat hij het bij het oversteken nog zou halen met zijn 'sportieve wagen', steek die in een autotje met minder vermogen en hij weet dat hij het niet kan halen (uitzonderingen te na gesproken natuurlijk, maar die bevestigen zoals gewoonlijk de regel)

Persoonlijk vind ik mezelf niet overmoedig, als ik hier soms op het forum verhalen lees over wegschuivende achterkanten etc. , dan frons ik ook wel mijn wenkbrauwen hoor. 'K zie het mezelf nog niet meteen doen. Ik geef toe dat ik niet altijd het karakter heb om mij pééérfect aan de limieten te houden. Maar ik kan zonder schroom zeggen dat ik nooit willens sneller dan 60 ga rijden in bebouwde kom, nooit meer dan 85 waar je 70 mag. Laatst reed ik door omstandigheden (ik wil ze best eens uit de doeken doen als je daarop aandringt maar ik heb nu geen zin om dat neer te tikken) reed ik met de teller op 110 op de ring van Lier. Je mag daar 90. Wel daar voel ik me niet goed bij. 90-100 km/h volstaat daar voor mij ruimschoots terwijl ik weet dat die golf daar op dat moment technisch gezien perfect 160 zou kunnen rijden. Maar ik doe dat niet, omdat ik niet onverwachts een veel te snel naderende limiet wil tegenkomen.
                        Zoals eerder gezegd, dan ben jij een van de uitzonderingen, ik zou hypocriet zijn om te zeggen dat ik me zelf overal aan de snelheidslimieten houd en ik trek ook graag soms een snel op waar het verkeer of de staat van de baan het toelaat (anders moet je ook geen gti kopen), maar ik probeer die dingen te doen met verstand en niet met verstand op 0 zoals vroeger.

Neen, ik ben daar niet tevreden mee, zo ook mijn ouders niet. En dat om één simpele reden. Beschikbaarheid wat wagens betreft. Wij hebben thuis twee auto's: ééntje met 90 pk en ééntje met 122 pk. Die laatste kost ons elke maand exact evenveel en is uitgerekend op 30.000 km/jaar. Die doet nog maar 22.000 km per jaar. Dat zijn er nog 8000 die ik eigenlijk zonder extra kosten kan afleggen terwijl er voor die andere diesel moet betaald worden.

Mja, kijk, 90 pk was een gedacht, maar je kan ook zoals bij motors de pk's koppelen aan de kilo's, dan is dat prob ook van de baan.
                        Verder heb jij blijkbaar vermogende ouders, das goed voor jou, maar denk je nu echt dat iedereen zijn 1ste autotje er 1 uit de middenklasse met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen gaat zijn? Niet iedereen heeft die mogelijkheid hoor.
                        Zoals ik al zei, ik reed met een AX, meer moet ik niet zeggen zeker...

Verder stoor ik me ook dan aan het feit dat men alweer het opnemen van verantwoordelijkheid gaat uitstellen. Ik bedoel: je bent 18 jaar, leg dan eens wat volwassenheid aan de dag zeg. Zo moeilijk is dat nu toch niet? Voor mij lijkt het wel of ze de jongeren van vandaag willen afremmen in hun volwassen worden. Zo komt dat bij mij toch over. Daar ERGER ik me ENORM aan.
                        Lol, ik heb dat niet uitgevonden hé, maar op die leeftijd ben je toch nog wel net iets meer onder invloed van je hormonen dan later d8 ik zo, over het gevrek aan ervaring nog gezwegen. Het is geen feit van verantwoordelijkheid aan de dag te leggen, het gaat over een leerproces, iets dat je in duizenden dingen moet doormaken dus waarom ook niet in het autorijden.

Zoals Revel al zei, je kan je ook doodrijden met 90pk dus je zal je verantwoordelijkheid nog genoeg nodig hebben

Dit is nog zoiets. Hiermee zend je toch een compléét fout signaal uit. We gaan wel even stellen dat er een verbod op moet komen, op jongeren met zware wagens. Maar als we dat dan even zonder medeweten van de wet met die Turbo gaan rijden. Dan is er geen probleem. Dan DUW JE JONGEREN bijna letterlijk IN DE ILLEGALITEIT. Ik stel me ook meteen vragen bij wat er zou gebeuren moest het alsnog mislopen? Die jongere was niet legaal bezig, had een véél te snelle wagen bij, wat gaat de verzekering doen denk je? Rustig alles uitbetalen of toch maar proberen zich terug te trekken? Juist ja.
                        Kijk hé, we moeten ook niet heiliger zijn dan de paus, ik heb ook met mijn pa zijn auto om te beginnen eens een stukje op een parking gereden en soms eens op een verlaten wegeltje voor ik mijn rijbewijs had, daar zal niemand van doodvallen hé (hij zat er wel naast uiteraard).
                        Maar om dan zomaar direct met de Porsche Turbo te gaan rondcruisen lijkt mij idd niet aangewezen...

Ik ga ook eens een topic aanmaken: "Alcohol moet op de lijst van de illegale drugs". Ah ja, want er zijn elke week wel gevallen bekend waar een beschonken persoon gewonden maakt. Ok het zijn er maar een paar. Maar die andere miljoenen Belgen moet daar maar mee voor opdraaien. Ah ja, want het zijn altijd de goeden die het met de slechten moeten bekopen.
                        Hier heb je in principe gelijk in, maar ik kan het omgekeerder ook zeggen. Wiet staat op lijst van verboden drugs terwijl hier in principe niet meer gevaar van uitgaat dan van alcohol... In het verkeer is er zelfs bewezen dat wietgebruikers beter rijden dan alcoholgebruikers

Ik heb vroeger nog geblowd, ik vond dat toen ook niet kunnen, maar hey, that's life!

Als ik uit eigen ervaring spreek dan moet ik stellen dat alles in wetten gieten niet bepaald de oplossing is. Immers: het is toch veel plezanter/stoerder/cooler van al eens iets te doen wat niet mag zeker? (en hier spreek ik niet over mezelf).

Edit: ik zal er maar een smylie bijzetten, het lijkt bijna of ik ben kwaad.
                        Mja, soms als ik deze tekst herlees denk ik van 'waar zit jij je nu mee te moeien', 10 jaar geleden was ik mezelfs ferventste tegenstander geweest op dit vlak lol, maar puur theoretisch bekeken is een pkbeperking denk ik wel beter.
                        Langs de andere kant moet je nog wat vrijheid hebben om eens gek te doen en moet je bepaalde dingen idd zelf ondervinden, alleen is die grens soms gevaarlijk snel overschreden he...
                        Straks ga je me nog overtuigen lol^^

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                          Misschien wel logisch voor u maar dat gaat niet voor iedereen op. Niet iedere jonge kerel van 18 jaar neemt veel risico's in het verkeer. Ik heb bv. nooit zotte dingen gedaan toen ik nog maar net reed omdat ik goed genoeg besefte dat ik nog maar net reed en dus absoluut nog niet de ervaring of kunde had om zot te doen. Ik kan dus gerust stellen dat ik nu minder verantwoord rijd dan vroeger, niet dat ik nu over de straten lig te scheuren natuurlijk, maar toch zou ik 2 jaar geleden nog wel beperkt moeten worden in de keuze van wagen en nu niet meer.

Alles hangt gewoon af van wie in de wagen zit, geef die jongeren de verantwoordelijkheid, de meesten zullen die kunnen dragen. Degenen die dat niet kunnen moeten het daarom nog niet verpesten voor al de rest.
                          Alle, here we go again...
                          Ik moet blijkbaar in ene vriendenkring gezeten hebben waar iedereen wel graag met de auto reed en ook graag sportief reed.
                          Ik zeg niet dat er geen anderen zijn (uiteraard) maar alweer zeg ik, het is voor de kleine groep die zich niet aan regels kan houden dat deze er zijn, dat de rest daar mee gekloot wordt is iets dat we er allemaal al lang bijnemen, as simpel as that.

Klein vbje.

Ik weet dat ik niet moet drinken achter het stuur, jij weet dat ook en de meesten weten dat.
                          Wel laat ons dan snel de wet op het verbod van alcohol in het verkeer afschaffen

ok, niet helemaal hetzelfde want als je je er aan houdt heb je er ook geen last van maar zie je waar ik naartoe wil?

Daarbij, sinds wanneer krijgen jullie allemaal van die pk-monsters om mee te beginnen rijden?
                          Het is alsof ik jullie Porsche onder jullie gat kom weghalen, terwijl meer dan de helft sowieso al met een normaal autotje zullen rondbollen^^

Comment

Ik moet blijkbaar in ene vriendenkring gezeten hebben waar iedereen wel graag met de auto reed en ook graag sportief reed.
                            Ik zeg niet dat er geen anderen zijn (uiteraard) maar alweer zeg ik, het is voor de kleine groep die zich niet aan regels kan houden dat deze er zijn, dat de rest daar mee gekloot wordt is iets dat we er allemaal al lang bijnemen, as simpel as that.

Klein vbje.

Ik weet dat ik niet moet drinken achter het stuur, jij weet dat ook en de meesten weten dat.
                            Wel laat ons dan snel de wet op het verbod van alcohol in het verkeer afschaffen

ok, niet helemaal hetzelfde want als je je er aan houdt heb je er ook geen last van maar zie je waar ik naartoe wil?

Daarbij, sinds wanneer krijgen jullie allemaal van die pk-monsters om mee te beginnen rijden?
                            Het is alsof ik jullie Porsche onder jullie gat kom weghalen, terwijl meer dan de helft sowieso al met een normaal autotje zullen rondbollen^^

Dat vraag ik mij ook af. De gemiddelde jonge student moet al diep in zijn zakken tasten om 60 pk te kunnen betalen.

Comment

Goede rijopleiding die ervaring test zal al veel helpen.

En het probleem zal zich gewoon herschuiven. Meer de illegale toer op, chiptunen,...
                              En dan sta je nog nergens...

Oorspronkelijk geplaatst door rana Bekijk Berichten
                              Dat vraag ik mij ook af. De gemiddelde jonge student moet al diep in zijn zakken tasten om 60 pk te kunnen betalen.
                              En als de gemiddelde jonge student geregeld met de wagen van de ouders mag rijden, maar deze heeft net teveel pk's. Dus mogen die jongeren niet rijden, tenzij een 2e of 3e wagen wordt gekocht. Dat is maar al te zot!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rana Bekijk Berichten
                                Ik denk dat de gemiddelde student zelf geen auto heeft en met die van de ouders rijdt. Hoe ga je dat dan organiseren?

Comment

• Ik heb niet heel het topic doorlezen. Maar ik stel me de vraag dat als er een beperking komt, dan moet een jongere van 18 een nieuwe auto kopen met een pk-beperking van +- 15.000 euro. Stel dat deze pk-beperking wegvalt op zen 21ste, dan gaan er een deel meer pk's willen kopen, met verlies op wederverkoop van de 'nieuwe' auto.
                                  Ook zullen er jongeren zijn die géén nieuwe auto kunnen veroorloven en dus met minder pk's als hun leeftijdgenoten gaan rondrijden. En deze gaan zich ook willen bewijzen, dat ze wél kunnen volgen. Of andersom, die jongere met snellere auto's gaan willen laten zien dat ze sneller zijn. En dan zitten we terug aan het begin van deze problematiek, terwijl dit ons als veel geld gekost zal hebben.

Comment

Klein vbje.

Ik begrijp wel enigszins wat je wilt zeggen maar je zal me niet kunnen overtuigen. Ik verkies om de jongeren de verantwoordelijkheid te geven en vindt niet dat een relatief kleine groep van jonge chauffeurs het voor de rest moet verbrodden. Jij wilt op zeker spelen door een beperking op te leggen en denkt zo de veiligheid te verhogen. We zullen hierover van mening blijven verschillen denk ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                                      Jij wilt op zeker spelen door een beperking op te leggen en denkt zo de veiligheid te verhogen.

Ook al zou het helpen: dat is niet de kern van de problematiek aanpakken.

Vb:

Iedereen weet dat de meeste ongevallen niet enkel te wijten zijn aan snelheid maar aan de combinatie snelheid & onkunde. De snelheid wordt altijd maar aangepakt, maar het is bv. nog steeds niet verplicht de autostrade op te gaan met de rijschool. Zoiets rijmt gewoon niet.

Je kunt in regelgeving ver gaan, tot elke jongere zowat stilstaat. Uiterààrd gaan er dan minder doden en zwaargewonden zijn. Net zoals er minder doden en zwaargewonden zijn als ze overal de opgelegde snelheid nog eens zouden verminderen met 20 km/u. En nog eens, en nog eens, tot we stil staan.

Maar imo zouden er ook minder doden en zwaargewonden zijn als ze de mensen eens deftig zouden leren autorijden. Bij de rijschool nagespeelde gevarensituaties, slipcursussen etc etc. Uitleg over FWD, RWD, AWD. Wat wordt de toekomstige wagen, en wat uitleg daarover. Hoe gevaarlijk kan het niet inhouden van afstand zijn. Hoe reageert de wagen bij een full-stop. Wat is ABS. Etc Etc.
                                      Ik hoor de commentaar al komen: "Dat kost veel te veel geld". Wel, flitspalen plaatsen, verkeersdrempels aanleggen en ongevallen kosten ook veel geld. En waaraan geef je het liefst je geld, vraag ik me dan af?

Comment

• Bij mijn eerste rij-examen ging alles perfect. Toen ik en mijn pa uitstapten kwam de examinator naar mij. "Jongeman, u bent niet geslaagd, want u reed niet rap genoeg". Ik diende op een bepaalde weg 90 te rijden volgens hem, maar er was wel een rijstrook onderbroken (wegenwerken) waardoor ik voorzichtiger reed, ongeveer 70 km/h. Rare jongens, die rij-examinatoren. De tweede keer dat we gingen voor het praktische examen: Eerst stoplicht van onze auto kapot, naar garage in de buurt. We komen weer toe in examencentrum, jep, pinker kapot, terug naar een andere garage. Ik heb daar zelf staan sleutelen. We komen terug toe in centrum. Het koelwater begon eruit te stomen.... Ik was zodanig gestresseerd dat ik na 5 minuten plots een Volvo keihard hoorde slippen, ik had mijn voorrang van rechts niet gegeven.

Mijn eerste auto was een Yugo 45A van mijn grootmoeder. Als ik daar rapper dan 90 km/h mee reed vlogen mijn trommelvliezen eruit. Als ik sneller wou rijden moest ik de spiegel inklappen (had maar 1 achteruitkijkspiegel links). Dan ging hij toch wel 92

Mijn tweede auto was een Mercedes 200 D W124. Tegen dat ik 100 km/h reed had ik de Humo uitgelezen.

Misschien als eerste auto toch geen superkrachtig masjien nemen. Geleidelijk aan opbouwen lijkt me het best.

Al doende leert men. Na mijn slippartij met mijn Fiat Brava op een rond punt ben ik aan +/- 50 km/h tegen een verlichtingspaal gebotst. Het had geregend. Sindsdien ben ik veel voorzichtiger geworden in de regen. Zelfs na het volgen van 2 slip-cursussen bij VW in Vorst. Ik denk dat het gevaar van aquaplanning nog altijd onderschat wordt.

Comment

Straks ga je me nog overtuigen lol^^
                                          Al die posts van mij zijn gewoon een poging om fervente voorstanders de zaak eens van meerdere kanten te doen bekijken. Als je bijna overtuigd bent wordt het helemaal mooi natuurlijk.

Soit, 'k heb mijn zegje gedaan. 'K ga het hierbij laten.

Comment

Working...
                                          X