Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pk-beperking nieuwe chauffeurs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nog zoiets: Als je een pk-beperking oplegt leg je ook meteen een voertuigbeperking op.

Stel dat er een pk-beperking zou komen voor jongeren tot 120 pk (wat volgens velen blijkbaar al te veel is). Je bent 20, je hebt als goede zelfstandige stielman (loodgieter ofzo) 2 fantastische jaren achter de rug en je wil die droom bmw kopen waar je zo hard voor gewerkt hebt.

"Ah nee, dat gaat niet, die heeft minimaal 122 pk en ik mag maar gaan tot 120 pk."

'T zou volgens mij tot al te belachelijke situaties leiden...

Comment

• Ik zou niet weten wat ik moet antwoorden. Ik heb een wagen van 90pk, en wat mensen ook mogen beweren, zelfs met 60 pk kom je overal aan.

Zoals al talloze keren aangehaald in dit topic, ligt het probleem bij de opvoeding. Ik heb m'n vader nooit zot zien doen in't verkeerd, ondanks een daily ride van bijna 200pk en een weekendauto van 400pk. Die mens doet, alles bij elkaar, een 25.000 a 30.000 kilometer per jaar, nu al 26 jaar aan een stuk, en hij heeft één snelheidsboete en geen ongevallen in fout. Zegt wel wat, neen? Ik heb een jaar met hem leren rijden, en heb zijn mentaliteit overgenomen. Autorijden is op zich al gevaarlijk genoeg, dat je niet de zot moet gaan uithangen. Mij zul je nooit onnozele manoeuvres zien uithalen (en dan heb ik het niet over eens 160 rijden op een duitse autobahn ofzo, maar over secundaire wegen scheuren, door een stad racen..).

Aan de hand van bovenstaand zou ik zeggen dat een PK beperking zeker helpt.. Maar, nu het volgende : ooit was ik (had een jaartje mijn rijbewijs) zonder wagen gevallen int weekend en wou uitgaan. (Motor lag uit elkaar, er moest iets vervangen worden..) Ik mocht de 200pk-wagen van mijn pa gebruiken. Voor me reed een vriend (we gingen samen) met een wagen van +-75pk (1.4 HDI). Het was aan het regenen en ondanks mijn overschot aan pk's, heb ik die kerel gewoon laten rijden. Die was gewoon aan het racen met zijn wagen, die had echt geen overschot meer.

Onderliggende gedachte : met 15pk kan je ook racen en op de limiet rijden, en da's even gevaarlijk

Tweede onderliggende gedachte : als ik met zo'n vermogende wagen onderweg ben, let ik net éxtra op. Waarom moet ik dan gestraft worden (ik rij immers deftig en niét te snel) op dat moment? Omdat er enkelingen zijn die racen met hun wagen?
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
        Tweede onderliggende gedachte : als ik met zo'n vermogende wagen onderweg ben, let ik net éxtra op. Waarom moet ik dan gestraft worden (ik rij immers deftig en niét te snel) op dat moment? Omdat er enkelingen zijn die racen met hun wagen?
        Dat is altijd het spijtige aan regels, de brave mensen worden altijd gestraft omwille van die rotte appels waarvoor die regels geschreven worden.

Comment

• Ik denk trouwens dat als je met een snelle wagen al de stap zou zetten tot echt gevaarlijk rijden je dat evengoed met een minder snelle wagen gaat doen. En gevaarlijk wordt het met beide. Alleen is de snelheid waarmee je de boom raakt net iets groter.

Zo zij laatst mijn moeder toen ze met "mijn" golf onderweg geweest was dat dat toch een onhandige wagen is voor in te halen. Immers, die auto heeft "maar" 90 pk waardoor het inhaalmaneuvre langer duurt. Toch rijdt mijn moeder nergens ook maar tien km/h te snel. Ze vindt dat als je een wagen moet inhalen je beter af bent met een snellere wagen.

Uiteindelijk komt het daarop neer: Zolang je met je gezond verstand rijdt is een KRACHTIGE wagen VEILIGER dan een wagen met een eerder tamme 90 pk. Maar dat rijden met gezond verstand is natuurlijk niet iedereen gegeven. Ik zal het zelf ook nog moeten bewijzen en ik hoop dat dat gaat lukken. 'T is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Comment

• Ik vind een krachtige wagen stresserend omdat je keihard moet opletten om snelheidslimieten niet te overschrijden. Zo haal je in een zucht 60-70 km/u in de bebouwde kom en dan begint de miserie.

We hoeven elkaar niks wijs te maken: als ik b.v. 200 pk onder mijn motorkap heb liggen, dan ben ik geneigd om eens het lekker motorgeluid te horen als ik daar een gelegenheid toe vind. Anders heeft het totaal geen zin om een "krachtige" wagen te hebben als je pertinent braaf de verkeersregels volgt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
              'T zou volgens mij tot al te belachelijke situaties leiden...
              I snu toch ook zo voor moto's.

Op papier hebben die een pk beperking, maar in de praktijk...

Comment

Ik denk trouwens dat als je met een snelle wagen al de stap zou zetten tot echt gevaarlijk rijden je dat evengoed met een minder snelle wagen gaat doen. En gevaarlijk wordt het met beide. Alleen is de snelheid waarmee je de boom raakt net iets groter.

Zo zij laatst mijn moeder toen ze met "mijn" golf onderweg geweest was dat dat toch een onhandige wagen is voor in te halen. Immers, die auto heeft "maar" 90 pk waardoor het inhaalmaneuvre langer duurt. Toch rijdt mijn moeder nergens ook maar tien km/h te snel. Ze vindt dat als je een wagen moet inhalen je beter af bent met een snellere wagen.

Uiteindelijk komt het daarop neer: Zolang je met je gezond verstand rijdt is een KRACHTIGE wagen VEILIGER dan een wagen met een eerder tamme 90 pk. Maar dat rijden met gezond verstand is natuurlijk niet iedereen gegeven. Ik zal het zelf ook nog moeten bewijzen en ik hoop dat dat gaat lukken. 'T is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.
                toen ik begon te rijden (2000) was een golf 4 1.9 tdi met 90pk een vlotte wagen, dus ik kan me nu niet voorstellen dat ie tam is.
                Snel rijden kan iedereen, verstandig rijden niet. Daarom is een beperking in vermogen (mindere acceleratie) geen slechte zaak. Bij elke wagen dat ik koop zakt steeds mijn vermogen, met de kleine 90 pk waarover ik nu beschik kan ik vlot in het verkeer mee en kan ik veilig voorbij steken.
                90 pk is dus een goede beperking.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rana Bekijk Berichten
                  Ik weet 't nog zo niet. 't Zou mss niet zo slecht zijn om tot je twintigste bv maar met 90 pk te mogen rondbollen. 90 pk is meer dan genoeg om mee te komen met het verkeer, en tegen je twintigste zijn de apenjaren bij de meeste voorbij. 't Aantal ongelukken met jongeren betert er echt niet op, en de in de prak gereden BMW's, Audi's en andere zijn haast niet meer te tellen.
                  Lachertje...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                    Het begint voor die mannen al bij hun opgevoerde scooters waarmee ze 100 km/u halen. Als ze dan eenmaal een auto hebben zullen ze er ook zot mee rijden.
                    Die mannen hebben wel wat verkeersoverzicht, en ervaring opgedaan met hun scooter.

Been there, done that

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic Bekijk Berichten
                      Die mannen hebben wel wat verkeersoverzicht, en ervaring opgedaan met hun scooter.

Been there, done that
                      Ik hoop ten zeerste dat jij niet zo eentje was die aan 80-90 door de bebouwde kom over het fietsenpad en dergerlijke vloog

Dat is idd ervaring opdoen, de vraag is enkel of het de juiste soort ervaring is...

Maar iets zegt me dat jij wel je verstand hebt gebruikt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                        Ik hoop ten zeerste dat jij niet zo eentje was die aan 80-90 door de bebouwde kom over het fietsenpad en dergerlijke vloog

Dat is idd ervaring opdoen, de vraag is enkel of het de juiste soort ervaring is...

Maar iets zegt me dat jij wel je verstand hebt gebruikt
                        Sorry makker, moet je telleurstellen

Ik heb nooit anderen in gevaar gebracht, zoals in de bebouwde kom over het fietsepad te scheuren, ik reed altijd op de weg, nooit op het fietsenpad.
                        Me wel vaak moeten "wegmaken" voor de blauwen

Ik ben blij dat ik die ervaring heb opgedaan, anders denk ik dat Emmy er niet meer zou zijn.

Ontopic: Rustig opbouwen is ook goed ivm vermogen.

Voorbeeldje bij mij: 75PK (fiesta 16V ) => 150PK (gasdoos) => 325PK (Emmy)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                          toen ik begon te rijden (2000) was een golf 4 1.9 tdi met 90pk een vlotte wagen, dus ik kan me nu niet voorstellen dat ie tam is.
                          Snel rijden kan iedereen, verstandig rijden niet. Daarom is een beperking in vermogen (mindere acceleratie) geen slechte zaak. Bij elke wagen dat ik koop zakt steeds mijn vermogen, met de kleine 90 pk waarover ik nu beschik kan ik vlot in het verkeer mee en kan ik veilig voorbij steken.
                          90 pk is dus een goede beperking.
                          In de lagere versnellingen bij gewoon wegrijden is ie vlot genoeg hoor. Je zit idd vrij vlug aan 70. Maar als we beginnen spreken over autostrades in heuvelachtig gebied wordt het al iewat anders. Een tijdje terug reed ik zo op een autostrade ergens in het hoger gelegen gedeelte van België. 'K reed 120 op de teller en ik heb hem toen even laten trekken tot 130 en ik vond dat dat vrij traag ging. Maarja, het is de eerste en de enige auto waarmee ik gereden heb dus ik heb geen ijkpunten. Ik had gewoon meer verwacht, immers vele veertigers beweerden dat 90 pk méér dan genoeg is voor een jonge gast. Ik had me aan een half moordwapen verwacht, en dan vloer je dat pedaal eens en dan komt er veel minder power dan je verwacht had.

Ook voor die paar keren dat ik al voorbijgestoken heb kon ik me telkenmale niet van de gedachte ontdoen dat het beter wat sneller zou gaan. Maar ik heb ook de tijden niet gekend dat je het met 50 pk moest rooien als gewone mens. "Lanceertechnieken" (dwz. al versnellen voor je je links zet) kende ik niet. Ik vind dat dat ook vlot moet lukken door gewoon rustig naar links te gaan, en dan kordaat te versnellen als je niets meer voor je hebt. Dat lukt mij niet met die 90 pk, vind ik toch.

En ja, ik heb die 90 pk al gevloerd, ik doe het regelmatig zelfs, maar voorlopig - en ik hoop echt dat ik dat zo kan houden - uiterst disciplinair. Dat gebeurt dan vooral in de derde, vierde en vijfde versnelling. Van 50 naar 70 gebeurt al een plankgas in derde, maar dan ga ik effectief maar tot 70 en geen kilometertje sneller. Houdt dat gevaar in? Ik dacht het niet. Als je je kan instellen naar de maatstaven die de verkeerswet stelt in plaats van de maatstaven die je zelf stelt in de zin van "ik moet en zal die power 100% benutten" is er in mijn ogen geen probleem. Dan kan 200 pk in de handen van een kersverse chauffeur in mijn ogen geen probleem zijn.

Trouwens, met de huidige wetgeving betreffende rijbewijzen zijn de jongeren die gezond denken extra voorzichtig hoor. Ik ga hoogst waarschijnlijk in mei mijn definitief rijbewijs halen. Dan heb ik al meteen twee jaar ZERO-tollerantie aan mijn been. Dat wil zeggen dat ALS ik ergens betrapt wordt met een snelheid die 20 km/h hoger ligt dan de maximaal toegelaten snelheid ik mijn rijbewijs kan inleveren én de hele leerprocedure bij het begin terug moet aanvatten. Dan denk je heus al twee keer na hoor. Ik zeg niet dat ik me altijd kan vinden in de snelheidslimieten, maar ze zijn nooit van die aard dat ik per sé meer dan 20 km/h harder wil rijden. Oké, ik rijd al eens 80 (op teller) waar ik maar 70 mag. Maar het gebeurt helemaal niet vaak.

Ik denk van mezelf dat ik verantwoord zou kunnen omgaan met zo'n bommen. En ik krijg er dan ook het ****** van als ik dan hoor dat er mensen zijn die mij zo de toegang tot een betere/leukere klasse van wagens willen ontzeggen omdat ANDEREN met hun aftandse bakken (jaja, die minder dan 90 pk hebben) tegen een boom knallen.

Waar ik wél zou kunnen achterstaan ALS er al per sé zo'n limiet zou moeten komen is dat jongeren starten met een carte blanche. Worden ze binnen een proefperiode betrapt op onverantwoorde daden, dan wordt er een beperking uitgevaardigd voor de desbetreffende persoon. Simple as that. Zo wordt immers meteen het kaf van het koren gescheiden. Het voelt voor de groep in kwestie ook totaal anders aan. Je krijgt tenminste de kans van je te bewijzen ipv meteen in een de categorie "potentiële moordenaar" gestopt te worden.

Dit moet zowat mijn langste post ooit zijn. Wss omdat ik me zo geraakt voel.
                          Last edited by glennvc; 21/03/2007, 21:44.

Comment

• Ik ben resoluut tegen een vermogensbeperking... op voorwaarde dat men een degelijke opleiding voorziet!!!
                            en onder degelijke opleiding versta ik zeker niet de opleiding die er nu van toepassing is; deze is in mijn ogen praktisch volkomen nutteloos.

ik zie mezelf nu zeker niet als het perfecte voorbeeld; maar ik zal even toelichten:
                            nadat ik men rijbewijs heb gehaald was ik nogal van het "johnny-type" (je kent het wel: één hand op het stuur, half achterover gelegen in de zetel, overal veel te hard willen rijden en niet echt veel respect voor andere weggebruikers)... hier ben ik absoluut niet fier op, maar ik weet het nu tenminste van mezelf... spreek dan nog van geluk dat me niets is overkomen!
                            daarna kreeg ik als cadeau een stage "speciaal jonge bestuurders" bij peugeot; ik weet niet wat me daar overkomen is maar daar ben ik nogal van mentaliteit veranderd. kort daarna was ik zó onder de indruk van die stage dat ik de volgende deed ("Moeilijke omstandigheden"). iets daarna kocht ik men wagen (81kW voor zij die het interesseert), en men ma was er niet over te spreken: "je zal jezelf doodrijden met dat ding" enz.
                            hierna heb ik nog geregeld van alle soorten stages gedaan, ben ook op circuit gaan beginnen rijden enz.; en heb ik dus vaak de gelegenheid gehad om mij en men wagen tot het uiterste te testen (en daar ook vaak voorbij... god zij dank voor zandbakken )
                            Ik probeer mezelf nu te zien als een beter voorbeeld dan velen op de weg (en er zijn volgens mij zelfs velen die het niet waard zijn om op de weg te mogen; als ik zelf terugkijk verdiende ik het zelf ook niet)

Wat ik hier nu uit probeer te concluderen is het volgende:
                            In de rijschool (dus voor je rijbewijs) leer je van buiten hoe je de verkeersregels moet respecteren. wanneer je hierbuiten komt heb je echter geen gedacht van wat rijden eigenlijk is (ik was er van de eerste keer door zonder een halve opmerking; en je ziet waar dat toe geleid heeft).
                            Ikzelf heb pas echt leren rijden na mijn stage bij peugeot (maakt eigenlijk totaal niet uit waar maar soit...); je leert er eens wat verder kijken dan je neus lang is in het verkeer(en dit is zeker iets wat je énorm veel ellende kan besparen en maakt het bovendien voor iedereen aangenamer!), je drijft eens een wagen tot de limiet (en je verschiet ervan van hoe dichtbij die ligt; ik kreeg er echt het gedacht "hier ben ik niet goed bezig!") en als je die stages voortzet kun je zelfs een wagen op de limiet leren controleren.

Neem nu bijvoorbeeld mensen die werken op boorplatformen; zij worden tot vervelens toe getraind op evacuatie-oefeningen uit helikopters, in reddingsboten en dergelijke (heb dit ooit eens mogen meedoen... loont zeker de moeite!!) zodat ze in geval van een probleem bijna met hun ogen dicht op een gepaste manier kunnen reageren op dat probleem... zien jullie de gelijkenis??

Comment

Een tijdje terug reed ik zo op een autostrade ergens in het hoger gelegen gedeelte van België. 'K reed 120 op de teller en ik heb hem toen even laten trekken tot 130 en ik vond dat dat vrij traag ging.
                              ik heb nog met auto's gereden die zelfs geen 120 meer haalden op de hellingen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift² Bekijk Berichten
                                Neem nu bijvoorbeeld mensen die werken op boorplatformen; zij worden tot vervelens toe getraind op evacuatie-oefeningen uit helikopters, in reddingsboten en dergelijke (heb dit ooit eens mogen meedoen... loont zeker de moeite!!) zodat ze in geval van een probleem bijna met hun ogen dicht op een gepaste manier kunnen reageren op dat probleem... zien jullie de gelijkenis??
                                die mannen zijn gedisciplineerd !

er is hier iemand met zo'n rijopleidingen net met een porsche net beschuldigt van racen, jammerlijk

en ik persoonlijk vrees daar ook voor...dat een vals gevoel van veiligheid geeft

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk Bekijk Berichten
                                  Ik vind een krachtige wagen stresserend omdat je keihard moet opletten om snelheidslimieten niet te overschrijden. Zo haal je in een zucht 60-70 km/u in de bebouwde kom en dan begint de miserie.

We hoeven elkaar niks wijs te maken: als ik b.v. 200 pk onder mijn motorkap heb liggen, dan ben ik geneigd om eens het lekker motorgeluid te horen als ik daar een gelegenheid toe vind. Anders heeft het totaal geen zin om een "krachtige" wagen te hebben als je pertinent braaf de verkeersregels volgt.
                                  Stresserend? Lijkt me niet zo. De E90 van mijn pa is stiller, comfortabeler, ruimer, en al wat je wilt dan "mijn" golf. En als je daarmee op een open baan zit waar je 70 mag zwier je gewoon de CC op en dan bol je rustig legaal verder.

We hoeven mekaar niets wijs te maken nee, ik ben ook geneigd van die wagen eens de sporen te geven. Maar het huidige verkeer leent zich daar nog steeds toe lijkt me. Dan denk ik maar aan een ring waar je 90 mag en waar je eens als eerste aan de lichten staat en waar je vanaf tweede versnelling op het gas gaat totdat je dan aan die 90 zit natuurlijk.

En nogmaals, nee ik ben niet heilig, maar ik vind dat als dertigers met een GTI op de baan mogen jongeren dat ook moeten kunnen. Immers voor die dertigers, veertigers heeft het ook geen nut een krachtige wagen te rijden als ze de power nooit gebruiken. Volgens jou doen ze dat dan wel af en toe waar het kan. Waarom zou dat dan niet kunnen bij jongeren? En kom nu niet af met "omdat die ouderen al meer ervaring hebben". Ten eerste heb je al geen tonnen anticiperingsvermogen nodig op een weg waar geen kat is. Ten tweede gaat toch niemand meteen een bocht nemen tegen 100 km/h zeker. De jongere van vandaag blijft ook nog graag leven hoor. Iedereen denkt de dag van vandaag precies dat iedereen die een beetje jong is niets inzit met zijn leven en dat ze daarom roekeloos worden. Ik kan jullie verzekeren. Zo erg is het helemaal niet hoor.

God ik kan me hierin opwinden. Het gaat er bij mij niet in dat mensen denken dat zo'n pk-beperking werkelijk een oplossing voor het probleem zou kunnen zijn. Die vele weekend-ongevallen die ik zie zijn volgens mij vooral te wijten aan:

- alcohol/drugs
                                  - vermoeidheid
                                  - stoerdoenerij

Laatst passeerde ik met mijn pa een dancing om 8 uur 's morgens. Dan stappen die mensen in hun auto nadat ze een hele nacht hebben staan geven. Dan ben je al veel te lang wakker en dan kan je inschattingsvermogen gewoon niet goed meer zijn. Echt, volgens mij ligt de oorzaak door. We spreken immers over vele week-end ongevallen. Kunnen jongeren zich dan alleen in de week beheersen met die pk-bommen? Nee, het zijn de omstandigheden die leiden tot zulke ongevallen. En niet het beschikbare aantal pk's.

Volgens mij dan toch. Maar ik heb de waarheid - evenmin als één van jullie - niet in pacht.

Comment

• Schitterende post, Glenn. Ik ben voor 98% akkoord, behalve over onderstaand stukje. Daar wil ik eens iets over zeggen.

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten

Laatst passeerde ik met mijn pa een dancing om 8 uur 's morgens. Dan stappen die mensen in hun auto nadat ze een hele nacht hebben staan geven. Dan ben je al veel te lang wakker en dan kan je inschattingsvermogen gewoon niet goed meer zijn. Echt, volgens mij ligt de oorzaak door. We spreken immers over vele week-end ongevallen.
                                    Toen ik nog geen week mijn rijbewijs had (vast) was't ook van dat. Uitgaan, met vier passagiers in den otto, muziekske op.. Om dan vervolgens héél braaf naar mijn bestemming te rijden. Geloof me, op die momenten reed ik bijna als een slak, om toch maar geen ongelukken te hebben. Ik heb immers niet één, maar vijf levens in mijn hand. En ik ben dikwijls nog véél later dan 8u thuisgekomen, maar ik reed altijd hééééél traag en veilig. (55 waar ge 70 moogt, of 95 cruisen op autosnelweg ofzo..)

Ik heb ooit een van mijn vrienden (nu ja, vriend...) uit de wagen gezet (letterlijk, in de gietende regen) omdat hij maar bleeft mekkeren dat ik ''aant slijpen was'' (traag rijden). Ik ben ook ooit tegengehouden door een combi die al een hele tijd achter mij reed. Die vond dat ik wat traag reed en dachten dat ik misschien wel wat gedronken had. Niet dus Die flik heeft zich wel heel beleefd nog geëxcuseerd voor zijn foute vermoeden, en dat vind ik heel sterk.
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• De pk's van een auto hebben niet zo heel veel met het rijdgedrag te maken denk ik.

Mijn 1ste autotje was een AX 1.0 met 44pk, had maar 4 versnellingen, trok op van 0-100 in 20 sec en reed op teller max 150 (niet zo gezond voor de mechaniek wel).
                                      Ik heb daar echter mee geraced, niet normaal...
                                      Aangezien ik het niet moest hebben van acceleratie of wegligging probeerde ik dan maar zo lang mogelijk mijn snelheid aan te houden om toch niet te traag vooruit te gaan. Uiteraard leverde dit soms gevaarlijke situaties op, ondanks het weinige vermogen.

Mijn 2de en huidige wagen is een saxo met 120 pk (bijna 3x meer dan de vorige) en hoewel ik daar toch ook wel sportief mee rijd, heb ik nooit de indruk gehad dat ik mijn capriolen met de AX heb geëvenaard.

Dit komt mede door de betere wegligging en acceleratie waardoor je niet steeds je snelheid moet houden om 'geen terrein te verliezen' en natuurlijk ook een stuk door het feit dat ik dan al enkele jaartjes wijzer was/ben.

Mijn inziens is het de 'aard van het beestje' dat voor mogelijke gevaarlijke situaties zorgt. De hoeveelheid pk's van een auto zal gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor gevaarlijk rijgedrag, maar de rest hangt van je eigen persoonlijkheid af en daar kan je moeilijk een beperking op zetten natuurlijk.

Niettegenstaande dat, zou ik bij mijn eigen kinderen later willen opteren voor een beginwaarde van zo'n 75pk, bij voorkeur een dieseltje :p
                                      Je moet zien dat ze niet de neiging krijgen om hun snelheid constant hoog te houden, omdat vertragen een nadien zeer langzame acceleratie betekent, maar ook dat ze niet met een sprintbom beginnen natuurlijk

EDIT: ik zie dat een groot deel hier voor 'geen beperking' heeft gekozen^^
                                      Dat vind ik dikke zever, wie wil zijn 18-jarige zoon bvb direct met een Porsche de baan opsturen? Koop dan maar direct een kist ook.
                                      Met een AX zal je snel willen rijden, maar je zal er geen powerslide mee maken of door teveel gas te geven uit de bocht gaan. Je moet wel nog een beetje realistisch zijn denk ik, op je 18 heb je nog net iets teveel last van hormonen en iets te weinig rijervaring om met een echte sportwagen op de baan te gaan, zo simpel is dat.
                                      Ik heb geluk gehad dat ik met de AX nooit iets heb voorgehad maar indien ik toen een Porsche had gehad, dan zat ik hier nu niet meer...
                                      Last edited by ; 23/03/2007, 08:33.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                        EDIT: ik zie dat een groot deel hier voor 'geen beperking' heeft gekozen^^
                                        Dat vind ik dikke zever, wie wil zijn 18-jarige zoon bvb direct met een Porsche de baan opsturen? Koop dan maar direct een kist ook.
                                        Met een AX zal je snel willen rijden, maar je zal er geen powerslide mee maken of door teveel gas te geven uit de bocht gaan. Je moet wel nog een beetje realistisch zijn denk ik, op je 18 heb je nog net iets teveel last van hormonen en iets te weinig rijervaring om met een echte sportwagen op de baan te gaan, zo simpel is dat.
                                        Ik heb geluk gehad dat ik met de AX nooit iets heb voorgehad maar indien ik toen een Porsche had gehad, dan zat ik hier nu niet meer...
                                        Amen to that

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten

wat te denken van een beperking in vermogen en gebruik voor iedereen die z'n rijbewijs minder dan 3 jaar behaald heeft?
                                          ...
                                          (maximum 66 kW, gelimiteerd weekendgebruik) en dit enkel voor jongeren tot 23 jaar

Bron: Frankie Loosveld
                                          dus je zou hier stellen dat iedereen die z'n rijbewijs nog geen 3j heeft zo'n beperking wordt opgelegd?
                                          ik heb m'n rijbewijs op m'n 18,5j gehaald.. nu nét 2j & 11 maanden geleden, zou tof zijn als ik voor 1 maand een andere wagen moet aanschaffen..

nuja, ik heb voorlopig meer dan genoeg met m'n 103pk, maar m'n volgende wagen wordt iig iets tussen 115-140pk.. die wagen moet me wel een veilig gevoel geven, want ook al heb ik nu een goeie wagen, soms stel ik me toch vragen bij m'n veiligheid (wat als...? je weet maar nooit), m'n wagen is ruim 7j, veel te licht, geen abs en electronische spullen en dat heb ik al in sommige situaties gemerkt..
                                          voor mezelf zou ik opteren voor beperking tss 75-90pk, maar mag altijd meer zijn (tot max. 120pk) indien het een goeie veilige wagen is.. want met een blikkendoos van 60pk is imo tien keer gevaarlijker dan een goeie nieuwe wagen van 115pk..

Comment

Working...
                                          X