Naar aanleiding van dit verhaal:
In de volksmond hoor je nogal vaak de tip: "eerst de auto laten vollopen, en dan deur openen...."
In theorie dus.
In praktijk komt het er dus op neer dat de druk langs beide kanten gelijk én constant moet zijn. Dwz: als de auto blijft zinken (ook al is 'ie volgelopen) zal je de deuren niet open krijgen, omdat er een drukverschil heerst.
Pas wanneer je de bodem raakt => dan zou je de deur kunnen openen...MAAR dan riskeer je dat de wagen/deuren vastzitten in het slijk/slib....en tegen dan ben je al verdronken...
Enkele beelden om dit te visualiseren;
http://www.youtube.com/watch?v=zkFR2f7zYac
http://www.youtube.com/watch?v=oyx1E2s-tsE
Wat moeten we dan wel doen?
Man rijdt met wagen havendok in en verdrinkt
Een 53-jarige man uit Oostende is donderdagavond omstreeks 22 uur om het leven gekomen toen hij met zijn wagen in het Vuurtorendok-Zuid aan de Hendrik Baelskaai in het Oostendse havengebied in het water belandde.
De man kwam vanuit de richting van het strand gereden in de richting van de Hendrik Baelskaai. Door onbekende oorzaak reed hij evenwel niet de brug op, maar ging hij naast de brug het dok in. De man verwittigde nog zelf met zijn gsm de hulpdiensten vanuit zijn wagen die aan het onderlopen was. De Oostendse brandweer en scheepvaartpolitie snelden ter plaatse, maar troffen de wagen nergens meer aan. Een bandenspoor op de kade was er evenwel getuige van dat er wel degelijk een wagen in het water was beland.
Terwijl de brandweerduikers in het water naar de wagen zochten, speurde de scheepvaartpolitie met behulp van de sonar vanaf een bootje het water af. Omstreeks 1 uur werd de wagen gelokaliseerd op een tiental meter van waar de wagen in het water was gegaan. Voor de man kon geen hulp meer baten. Een verkeersdeskundige van het parket van Brugge kwam ter plaatse om uit te zoeken hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.
Bron: Belga
Een 53-jarige man uit Oostende is donderdagavond omstreeks 22 uur om het leven gekomen toen hij met zijn wagen in het Vuurtorendok-Zuid aan de Hendrik Baelskaai in het Oostendse havengebied in het water belandde.
De man kwam vanuit de richting van het strand gereden in de richting van de Hendrik Baelskaai. Door onbekende oorzaak reed hij evenwel niet de brug op, maar ging hij naast de brug het dok in. De man verwittigde nog zelf met zijn gsm de hulpdiensten vanuit zijn wagen die aan het onderlopen was. De Oostendse brandweer en scheepvaartpolitie snelden ter plaatse, maar troffen de wagen nergens meer aan. Een bandenspoor op de kade was er evenwel getuige van dat er wel degelijk een wagen in het water was beland.
Terwijl de brandweerduikers in het water naar de wagen zochten, speurde de scheepvaartpolitie met behulp van de sonar vanaf een bootje het water af. Omstreeks 1 uur werd de wagen gelokaliseerd op een tiental meter van waar de wagen in het water was gegaan. Voor de man kon geen hulp meer baten. Een verkeersdeskundige van het parket van Brugge kwam ter plaatse om uit te zoeken hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.
Bron: Belga
In de volksmond hoor je nogal vaak de tip: "eerst de auto laten vollopen, en dan deur openen...."
In theorie dus.
In praktijk komt het er dus op neer dat de druk langs beide kanten gelijk én constant moet zijn. Dwz: als de auto blijft zinken (ook al is 'ie volgelopen) zal je de deuren niet open krijgen, omdat er een drukverschil heerst.
Pas wanneer je de bodem raakt => dan zou je de deur kunnen openen...MAAR dan riskeer je dat de wagen/deuren vastzitten in het slijk/slib....en tegen dan ben je al verdronken...
Enkele beelden om dit te visualiseren;
http://www.youtube.com/watch?v=zkFR2f7zYac
http://www.youtube.com/watch?v=oyx1E2s-tsE
Wat moeten we dan wel doen?
- Eens het voertuig het water heeft geraakt (evt lampen ontsteken) => zo snel mogelijk deuren openen en maken dat je weg bent! Wacht niet tot dat de wagen is volgelopen!
- Evt ruitje inkloppen met hamertje/gordelcutter
Comment