Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto te water: what to do?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto te water: what to do?

Naar aanleiding van dit verhaal:

Man rijdt met wagen havendok in en verdrinkt

Een 53-jarige man uit Oostende is donderdagavond omstreeks 22 uur om het leven gekomen toen hij met zijn wagen in het Vuurtorendok-Zuid aan de Hendrik Baelskaai in het Oostendse havengebied in het water belandde.

De man kwam vanuit de richting van het strand gereden in de richting van de Hendrik Baelskaai. Door onbekende oorzaak reed hij evenwel niet de brug op, maar ging hij naast de brug het dok in. De man verwittigde nog zelf met zijn gsm de hulpdiensten vanuit zijn wagen die aan het onderlopen was. De Oostendse brandweer en scheepvaartpolitie snelden ter plaatse, maar troffen de wagen nergens meer aan. Een bandenspoor op de kade was er evenwel getuige van dat er wel degelijk een wagen in het water was beland.

Terwijl de brandweerduikers in het water naar de wagen zochten, speurde de scheepvaartpolitie met behulp van de sonar vanaf een bootje het water af. Omstreeks 1 uur werd de wagen gelokaliseerd op een tiental meter van waar de wagen in het water was gegaan. Voor de man kon geen hulp meer baten. Een verkeersdeskundige van het parket van Brugge kwam ter plaatse om uit te zoeken hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

Bron: Belga

In de volksmond hoor je nogal vaak de tip: "eerst de auto laten vollopen, en dan deur openen...."

In theorie dus.

In praktijk komt het er dus op neer dat de druk langs beide kanten gelijk én constant moet zijn. Dwz: als de auto blijft zinken (ook al is 'ie volgelopen) zal je de deuren niet open krijgen, omdat er een drukverschil heerst.

Pas wanneer je de bodem raakt => dan zou je de deur kunnen openen...MAAR dan riskeer je dat de wagen/deuren vastzitten in het slijk/slib....en tegen dan ben je al verdronken...

Enkele beelden om dit te visualiseren;

http://www.youtube.com/watch?v=zkFR2f7zYac
    http://www.youtube.com/watch?v=oyx1E2s-tsE

Wat moeten we dan wel doen?
    • Eens het voertuig het water heeft geraakt (evt lampen ontsteken) => zo snel mogelijk deuren openen en maken dat je weg bent! Wacht niet tot dat de wagen is volgelopen!
    • Evt ruitje inkloppen met hamertje/gordelcutter
    Mijn vraag: wie heeft er een dergelijk hamertje/cutter binnen handbereik? Zou dit een verplichte basisuitrusting moeten zijn?

ja zo'n hamertje is inderdaad van levensbelang....doch bij de meeste mensen zal er toch een totale paniek zijn ....mag er niet aan denken dat men zoiets voorkrijgt....

voor de fun hebben we op ons werk dit eens gedaan in een zwembad met zicht 100%.
    ..was fun maar toch een beetje stress....

dus bij een duik in een lekkere pikwarte rivier ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DENALEX Bekijk Berichten
      ja zo'n hamertje is inderdaad van levensbelang....doch bij de meeste mensen zal er toch een totale paniek zijn ....mag er niet aan denken dat men zoiets voorkrijgt....

voor de fun hebben we op ons werk dit eens gedaan in een zwembad met zicht 100%.
      ..was fun maar toch een beetje stress....

dus bij een duik in een lekkere pikwarte rivier ....
      ja

En dan vergeten we nog dat 50% knock out wordt geslagen door de impact op het water

Vreselijke dood

Comment

Ik heb zo een grote lange sleutel onder m'n zetel liggen om m'n wiel te kunnen vervangen, indien nodig twijfel ik geen seconde en neem ik dat om proberen die ruit door te slaan. Ik weet wel niet of mijn zus en ouders die weten zitten. Ik zal het toch maar es even zeggen!

Comment

Stad Izegem (don't laugh!! ) heeft een haven (i repeat: do NOT laugh!! ).

Ik ga zo'n hamertje kopen. Elke reden om 'es naar de Euroshop te gaan, is goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

Stad Izegem (don't laugh!! ) heeft een haven (i repeat: do NOT laugh!! ).

Ik ga zo'n hamertje kopen. Elke reden om 'es naar de Euroshop te gaan, is goed.
            Voor 't zelfde geld vlamt ge met uwen auto in een ondiepe beek (genre 50cm water) ondersteboven....en dan komt zo'n hamertje ook errug goed van pas!

Wel enkel voor de zijruiten...de voorste ruit is gelaagd glas, en krijg je d'r niet uit....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoda007 Bekijk Berichten
              de voorste ruit is gelaagd glas
              niet altijd

Comment

Wel enkel voor de zijruiten...de voorste ruit is gelaagd glas, en krijg je d'r niet uit....
                What about "voeten tegen de voorruit & 'es hard druk zetten, die *pop*t er zo uit"? Is dat een urban legend?

Comment

What about "voeten tegen de voorruit & 'es hard druk zetten, die *pop*t er zo uit"? Is dat een urban legend?
                  ik denk dat ook dat vroeger iets beter ging dan bij de ruiten van tegenwoordig

Comment

Moet zowieso verschrikkelijk zijn

Niet uit de auto geraken terwijl ie volloopt

En wat als de autodeuren zowieso gesloten worden (bij heel veel auto's zo) en de deuren kunnen door bvb kortsluiting niet meer open?

Comment

Dat is film! Ik heb trouwens geen hamertje of iets dergelijks in mijn auto, maar ik heb er al een oplossing voor: zodanig veel lucht in de banden pompen dat ik blijf drijven!

Nu even serieus: ik heb dus geen hamertje of iets dergelijks waar ik mee kan kloppen, maar ik denk wel dat je met je elleboog ook een ruit kapot kunt slaan, niet? Natuurlijk, je zal er wel een beetje bij gaan bloeden, zelfs als je een pull aanhebt, maar liever dat dan verdrinken. In de zomer hoop ik op ramen die openstaan.

Comment

Een hamer of zware sleutel, kan je afgeven bij de eerste politie controle... noemen ze een wapen? Zo'n rood noodhamertje mag dan wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                          Een hamer of zware sleutel, kan je afgeven bij de eerste politie controle... noemen ze een wapen? Zo'n rood noodhamertje mag dan wel?
                          Inderdaad, ging ik ook melden, is verboden wapenbezit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
                            Dat is film! Ik heb trouwens geen hamertje of iets dergelijks in mijn auto, maar ik heb er al een oplossing voor: zodanig veel lucht in de banden pompen dat ik blijf drijven!

Nu even serieus: ik heb dus geen hamertje of iets dergelijks waar ik mee kan kloppen, maar ik denk wel dat je met je elleboog ook een ruit kapot kunt slaan, niet? Natuurlijk, je zal er wel een beetje bij gaan bloeden, zelfs als je een pull aanhebt, maar liever dat dan verdrinken. In de zomer hoop ik op ramen die openstaan.
                            Volgens mij gebruik je dan beter je voet ofzo, je armen heb je nog nodig voor te zwemmen

Comment

manuele ruitenheffers zijn hier in het voordeel! En rondrijden met het schuifdak open heeft ook zo z'n voordelen (tenzij je op je dak terecht komt in het water natuurlijk, dan gaat het alleen maar nog wat sneller )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                Volgens mij gebruik je dan beter je voet ofzo, je armen heb je nog nodig voor te zwemmen
                                Heb je wel gelijk in

Comment

Ik vrees ervoor...

Zeker als je al ondersteboven drijft

Ik heb daarstraks op de parking eens geprobeerd....en eer ik met m'n lang stekken aan de voorruit ben...pffft

Zijruit zou evt nog lukken...

@Cayenne: een electrisch circuit zou daar normaal voor beveiligd moeten zijn => zie ook lampen die blijven branden onder water (maakt het voor ons makelijker wrak te lokaliseren)

Comment

Ik heb daarstraks op de parking eens geprobeerd....en eer ik met m'n lang stekken aan de voorruit ben...pffft
                                    Gij op een parking met uw lang stekken door de voorruit... what ya doin' boy, ik wil het niet weten!

Maar ge hebt wel gelijk I guess, subiet ook eens proberen "op een parking".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                      Gij op een parking met uw lang stekken door de voorruit... what ya doin' boy, ik wil het niet weten!

Maar ge hebt wel gelijk I guess, subiet ook eens proberen "op een parking".
                                      Tip: neem parking E314 thv Heusden Zolder, ge krijgt er gratis enkele mannelijke toeschouwers bij

Comment

Tip: neem parking E314 thv Heusden Zolder, ge krijgt er gratis enkele mannelijke toeschouwers bij
                                        *denkt aan openingspost van dat topic*

*strijk*

Comment

Working...
                                        X