Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto te water: what to do?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
    Dat is film! Ik heb trouwens geen hamertje of iets dergelijks in mijn auto, maar ik heb er al een oplossing voor: zodanig veel lucht in de banden pompen dat ik blijf drijven!
    In de WRC gezien en ze moeten daar inderdaad behoorlijk har dop stampen om die eruit te krijgen. Misschien zitten die wel beter vast dan ene gewone auto...

    Comment


    • #82
      Ik heb de redders cursus gedaan (Redder Aan Zee) en dit is m'n cursus in het onderdeel 'Hoofdstuk 2: algemene gevaarsituaties en reddingstechnieken'

      3. APARTE ONGEVALLEN.

      A. Ongeval met een auto te water.

      Het steeds toenemend gebruik van auto's brengt mee dat het ongeval met de
      auto te water als een belangrijk verdrinkingsaccident moet gezien worden. Dit
      ongeval verdient dan ook de nodige aandacht.
      Tal van factoren spelen mee in een auto-te-water-ongeval. Een voertuig dat
      onder normale omstandigheden te water rijdt, zal meestal onmiddellijk na de duik
      terug naar de oppervlakte stijgen en een korte tijd horizontaal blijven drijven. De
      drijftijd is afhankelijk van :
      − de toestand van het voertuig (roestgaten en dergelijk),
      − de constructie van de auto (motor vooraan/achteraan, tweedeurs, vierdeurs,
      vijfdeurs, personenwagen, vrachtwagen,... ),
      − de beschadiging die het voertuig opliep tijdens het ongeval,
      − het soortelijk gewicht van het voertuig,
      − de wijze waarop de auto in het water terecht komt (snelheid, hoogte, van de
      oever, ... ),
      − diepte water en stroomsterkte (invloed op kantelen).

      Na de drijfperiode helt de wagen naar voor of naar achter al naargelang de plaats
      van de motor en zinkt in die positie. De meeste auto's hebben hun motor voorin.
      De aanwezige lucht ontsnapt vooraan of achteraan, afhankelijk van de manier
      waarop de wagen zinkt. Eenmaal op de bodem zal de wagen in een
      evenwichtsstand terecht komen.

      Bij de analyse van factoren welke bij dit soort ongeval een rol spelen, deelt de
      SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) het autoongeval
      in drie fasen in :
      1) De pre-crash-fase : factoren die een rol spelen bij het tot stand komen van het
      ongeval. Hier rangschikken wij de oorzaken van het ongeval. Preventieve
      maatregelen zullen thuishoren bij de algemene verkeersveiligheid.
      2) De crash-fase : dit zijn factoren die bij de botsing zelf van belang zijn. De
      crash-fase
      wordt beschouwd als de botsing van de wagen met het wateroppervlak. De
      botsing met een ander voertuig of obstakel die is gebeurd voor het te water
      raken, behoort dus tot de pre-crash-fase.
      3) De post-crash-fase : hieronder rangschikt het SWOV factoren die door het
      ongeval veroorzaakt zijn en die dus voorkomen nadat het voertuig te water is
      geraakt. Dit zijn factoren in verband met het gedrag van het te water geraakte
      voertuig, de ontsnappingsmogelijkheden, de voertuiguitrusting om de
      ontsnapping te vergemakkelijken en dergelijke.
      Last edited by Spillies; 19/01/2008, 14:44.

      Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

      Comment


      • #83
        Volgende deel

        DE REDDING

        a) De redder is zelf inzittende.
        Vooreerst kalm blijven en nadenken. De wagen moet zo snel mogelijk
        verlaten worden en er mag dus zeker niet gewacht worden tot hij gezonken is
        alvorens aan de ontsnapping te beginnen (zeker met elektrisch bediende
        ruiten). De wagen drijft normaal gezien lang genoeg om te ontkomen; elke
        mogelijke opening moet benut kunnen worden om te ontsnappen. De deuren
        van een drijvend voertuig kunnen, vanwege de snel toenemende waterdruk op
        de buitenzijde vrijwel nooit geopend worden. Goede ontsnappingswegen zijn :
        grote portierramen, dakvensters, de achterdeur (mits zij van binnenuit kan
        geopend worden).
        Opmerking : Enkel bij oude voertuigen kan de voor- of achterruit uit de
        sponning worden gedrukt (die werden vroeger niet vastgekleefd !). De redder
        zet zich hiervoor schrap in de autozetel en duwt met de beide voeten in een
        hoek van de voorruit of achterruit.
        De hoger genoemde ontsnappingswegen zijn ook onder water bruikbaar. Men
        verlaat steeds de wagen door zichzelf uit de auto te trekken met het aangezicht
        omhoog en de handen in palmgreep rond de dakrand. Als het verschil in druk in
        en uit de wagen klein genoeg is, zal het ook mogelijk worden onder water de
        deur te openen (voor zover deze niet beschadigd is of geklemd is door modder
        en dergelijke) en hierlangs te ontsnappen.
        Indien het voertuig geen drijffase heeft of indien de personen niet uit de wagen
        zijn na een korte drijffase, dan geeft de redder tijdens het zinken van het voertuig
        enkele korte richtlijnen en organiseert snel de redding : hij zorgt dat de
        autogordels losgemaakt worden en hij ontsteekt de binnen en buitenverlichting,
        zodat buitenstaanders het gezonken voertuig beter kunnen idealiseren en dat het
        mede-inzittenden zichzelf beter kunnen oriënteren. Wanneer het niet meer
        mogelijk is verder te ademen in de aanwezige lucht, zal de redder de adem
        inhouden en de mede-inzittende onder water verder uit de auto helpen.

        b) De redder is zelf geen inzittende.
        Een auto rijdt onverwacht het water in. Toevallig ben je daar getuige van, of
        wordt U er naar toegestuurd. Wat moet U doen ? Het is mogelijk dat de
        inzittenden dringend hulp van buitenstaanders nodig hebben, omdat ze
        bewusteloos zijn of gewond, of om een of andere reden niet zelf kunnen
        ontsnappen.
        Vergeet niet de gepaste hulpdiensten te vragen en deze in te lichten over de
        omstandigheden.
        Het voertuig drijft nog : drijvende wagens laten zich gemakkelijk verslepen.
        Met behulp van een sleepkabel kan men een te water geraakt voertuig naar de
        oever trekken en verankeren totdat de inzittenden kunnen ontzet worden.
        Eveneens is het mogelijk met verschillende redders het voertuig naar de oever
        te duwen al zwemmend. De inzittenden worden uit de wagen getrokken en
        naar de kant vervoerd.

        Het voertuig is gezonken : de redder zwemt zo snel mogelijk naar het voertuig
        en tracht de portieren te openen. Als deze niet kunnen geopend worden kan
        men overgaan tot het inslaan van ruiten. Het is zeer moeilijk een voor- of
        achterruit stuk te slaan, daarom zal men de zijramen proberen in te slaan. Als
        er een opening is, zal men de inzittenden hierlangs uit de wagen trekken en
        naar de kant vervoeren. Men mag zich natuurlijk nooit zelf in de wagen
        begeven.
        In vroegere handboeken werd beweerd dat de slachtoffers die zich in de
        wagen bevonden, steeds in een luchtbel konden ademen die zich onder het
        dak zou bevinden. Dit is met de moderne wagentypes niet meer mogelijk
        omdat de daken vlakker zijn en dus weinig plaats laten voor een luchtbel en
        omdat moderne wagens uit lichter materiaal vervaardigd zijn zodat het water
        een deuk in het dak duwt.
        Bron: www.redderaanzee.wobra.be

        Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
          En ???
          Crap helemaal vergeten

          Zal het in de loop van de dag doen
          Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten


            Stad Izegem (don't laugh!! ) heeft een haven (i repeat: do NOT laugh!! ).

            Wow, borstel- en schoen-gigant, en dan NOG een fokking haven ook !

            I'm gone ! En ge weet waar ge mij moet vinden !

            Gilles, hoe is de immo-markt in Groot-Izegem zoal ?

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door yoda007 Bekijk Berichten
              Naar aanleiding van dit verhaal:



              In de volksmond hoor je nogal vaak de tip: "eerst de auto laten vollopen, en dan deur openen...."

              In theorie dus.

              In praktijk komt het er dus op neer dat de druk langs beide kanten gelijk én constant moet zijn. Dwz: als de auto blijft zinken (ook al is 'ie volgelopen) zal je de deuren niet open krijgen, omdat er een drukverschil heerst.

              Pas wanneer je de bodem raakt => dan zou je de deur kunnen openen...MAAR dan riskeer je dat de wagen/deuren vastzitten in het slijk/slib....en tegen dan ben je al verdronken...

              Enkele beelden om dit te visualiseren;

              http://www.youtube.com/watch?v=zkFR2f7zYac
              http://www.youtube.com/watch?v=oyx1E2s-tsE

              Wat moeten we dan wel doen?
              • Eens het voertuig het water heeft geraakt (evt lampen ontsteken) => zo snel mogelijk deuren openen en maken dat je weg bent! Wacht niet tot dat de wagen is volgelopen!
              • Evt ruitje inkloppen met hamertje/gordelcutter
              Mijn vraag: wie heeft er een dergelijk hamertje/cutter binnen handbereik? Zou dit een verplichte basisuitrusting moeten zijn?
              Best wel, in feite, maar op dat moment zelf zou er toch totale paniek zijn. Ge moet er niet aan denken dat ge met 4 man in zo een auto zit op dat moment ... Als ge pech hebt zijn uw deuren ook nog allemaal op slot (electrisch afgesloten)

              Comment

              Working...
              X