Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Auto te water: what to do?
Collapse
X
-
Ik heb de redders cursus gedaan (Redder Aan Zee) en dit is m'n cursus in het onderdeel 'Hoofdstuk 2: algemene gevaarsituaties en reddingstechnieken'
3. APARTE ONGEVALLEN.
A. Ongeval met een auto te water.
Het steeds toenemend gebruik van auto's brengt mee dat het ongeval met de
auto te water als een belangrijk verdrinkingsaccident moet gezien worden. Dit
ongeval verdient dan ook de nodige aandacht.
Tal van factoren spelen mee in een auto-te-water-ongeval. Een voertuig dat
onder normale omstandigheden te water rijdt, zal meestal onmiddellijk na de duik
terug naar de oppervlakte stijgen en een korte tijd horizontaal blijven drijven. De
drijftijd is afhankelijk van :
− de toestand van het voertuig (roestgaten en dergelijk),
− de constructie van de auto (motor vooraan/achteraan, tweedeurs, vierdeurs,
vijfdeurs, personenwagen, vrachtwagen,... ),
− de beschadiging die het voertuig opliep tijdens het ongeval,
− het soortelijk gewicht van het voertuig,
− de wijze waarop de auto in het water terecht komt (snelheid, hoogte, van de
oever, ... ),
− diepte water en stroomsterkte (invloed op kantelen).
Na de drijfperiode helt de wagen naar voor of naar achter al naargelang de plaats
van de motor en zinkt in die positie. De meeste auto's hebben hun motor voorin.
De aanwezige lucht ontsnapt vooraan of achteraan, afhankelijk van de manier
waarop de wagen zinkt. Eenmaal op de bodem zal de wagen in een
evenwichtsstand terecht komen.
Bij de analyse van factoren welke bij dit soort ongeval een rol spelen, deelt de
SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) het autoongeval
in drie fasen in :
1) De pre-crash-fase : factoren die een rol spelen bij het tot stand komen van het
ongeval. Hier rangschikken wij de oorzaken van het ongeval. Preventieve
maatregelen zullen thuishoren bij de algemene verkeersveiligheid.
2) De crash-fase : dit zijn factoren die bij de botsing zelf van belang zijn. De
crash-fase
wordt beschouwd als de botsing van de wagen met het wateroppervlak. De
botsing met een ander voertuig of obstakel die is gebeurd voor het te water
raken, behoort dus tot de pre-crash-fase.
3) De post-crash-fase : hieronder rangschikt het SWOV factoren die door het
ongeval veroorzaakt zijn en die dus voorkomen nadat het voertuig te water is
geraakt. Dit zijn factoren in verband met het gedrag van het te water geraakte
voertuig, de ontsnappingsmogelijkheden, de voertuiguitrusting om de
ontsnapping te vergemakkelijken en dergelijke.Last edited by Spillies; 19/01/2008, 14:44.
Comment
-
Volgende deel
DE REDDING
a) De redder is zelf inzittende.
Vooreerst kalm blijven en nadenken. De wagen moet zo snel mogelijk
verlaten worden en er mag dus zeker niet gewacht worden tot hij gezonken is
alvorens aan de ontsnapping te beginnen (zeker met elektrisch bediende
ruiten). De wagen drijft normaal gezien lang genoeg om te ontkomen; elke
mogelijke opening moet benut kunnen worden om te ontsnappen. De deuren
van een drijvend voertuig kunnen, vanwege de snel toenemende waterdruk op
de buitenzijde vrijwel nooit geopend worden. Goede ontsnappingswegen zijn :
grote portierramen, dakvensters, de achterdeur (mits zij van binnenuit kan
geopend worden).
Opmerking : Enkel bij oude voertuigen kan de voor- of achterruit uit de
sponning worden gedrukt (die werden vroeger niet vastgekleefd !). De redder
zet zich hiervoor schrap in de autozetel en duwt met de beide voeten in een
hoek van de voorruit of achterruit.
De hoger genoemde ontsnappingswegen zijn ook onder water bruikbaar. Men
verlaat steeds de wagen door zichzelf uit de auto te trekken met het aangezicht
omhoog en de handen in palmgreep rond de dakrand. Als het verschil in druk in
en uit de wagen klein genoeg is, zal het ook mogelijk worden onder water de
deur te openen (voor zover deze niet beschadigd is of geklemd is door modder
en dergelijke) en hierlangs te ontsnappen.
Indien het voertuig geen drijffase heeft of indien de personen niet uit de wagen
zijn na een korte drijffase, dan geeft de redder tijdens het zinken van het voertuig
enkele korte richtlijnen en organiseert snel de redding : hij zorgt dat de
autogordels losgemaakt worden en hij ontsteekt de binnen en buitenverlichting,
zodat buitenstaanders het gezonken voertuig beter kunnen idealiseren en dat het
mede-inzittenden zichzelf beter kunnen oriënteren. Wanneer het niet meer
mogelijk is verder te ademen in de aanwezige lucht, zal de redder de adem
inhouden en de mede-inzittende onder water verder uit de auto helpen.
b) De redder is zelf geen inzittende.
Een auto rijdt onverwacht het water in. Toevallig ben je daar getuige van, of
wordt U er naar toegestuurd. Wat moet U doen ? Het is mogelijk dat de
inzittenden dringend hulp van buitenstaanders nodig hebben, omdat ze
bewusteloos zijn of gewond, of om een of andere reden niet zelf kunnen
ontsnappen.
Vergeet niet de gepaste hulpdiensten te vragen en deze in te lichten over de
omstandigheden.
Het voertuig drijft nog : drijvende wagens laten zich gemakkelijk verslepen.
Met behulp van een sleepkabel kan men een te water geraakt voertuig naar de
oever trekken en verankeren totdat de inzittenden kunnen ontzet worden.
Eveneens is het mogelijk met verschillende redders het voertuig naar de oever
te duwen al zwemmend. De inzittenden worden uit de wagen getrokken en
naar de kant vervoerd.
Het voertuig is gezonken : de redder zwemt zo snel mogelijk naar het voertuig
en tracht de portieren te openen. Als deze niet kunnen geopend worden kan
men overgaan tot het inslaan van ruiten. Het is zeer moeilijk een voor- of
achterruit stuk te slaan, daarom zal men de zijramen proberen in te slaan. Als
er een opening is, zal men de inzittenden hierlangs uit de wagen trekken en
naar de kant vervoeren. Men mag zich natuurlijk nooit zelf in de wagen
begeven.
In vroegere handboeken werd beweerd dat de slachtoffers die zich in de
wagen bevonden, steeds in een luchtbel konden ademen die zich onder het
dak zou bevinden. Dit is met de moderne wagentypes niet meer mogelijk
omdat de daken vlakker zijn en dus weinig plaats laten voor een luchtbel en
omdat moderne wagens uit lichter materiaal vervaardigd zijn zodat het water
een deuk in het dak duwt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenEn ???
Zal het in de loop van de dag doenMini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
Stad Izegem (don't laugh!!) heeft een haven (i repeat: do NOT laugh!!
).
I'm gone ! En ge weet waar ge mij moet vinden !
Gilles, hoe is de immo-markt in Groot-Izegem zoal ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door yoda007 Bekijk BerichtenNaar aanleiding van dit verhaal:
In de volksmond hoor je nogal vaak de tip: "eerst de auto laten vollopen, en dan deur openen...."
In theorie dus.
In praktijk komt het er dus op neer dat de druk langs beide kanten gelijk én constant moet zijn. Dwz: als de auto blijft zinken (ook al is 'ie volgelopen) zal je de deuren niet open krijgen, omdat er een drukverschil heerst.
Pas wanneer je de bodem raakt => dan zou je de deur kunnen openen...MAAR dan riskeer je dat de wagen/deuren vastzitten in het slijk/slib....en tegen dan ben je al verdronken...
Enkele beelden om dit te visualiseren;
http://www.youtube.com/watch?v=zkFR2f7zYac
http://www.youtube.com/watch?v=oyx1E2s-tsE
Wat moeten we dan wel doen?
- Eens het voertuig het water heeft geraakt (evt lampen ontsteken) => zo snel mogelijk deuren openen en maken dat je weg bent! Wacht niet tot dat de wagen is volgelopen!
- Evt ruitje inkloppen met hamertje/gordelcutter
Comment
Comment