Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Milieuvriendelijke auto's en hun voordelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Milieuvriendelijke auto's en hun voordelen

Omdat de wetgeving dit jaar is gewijzigd heb ik dit topic geopend met de financiele voordelen en ook welke auto's hiervan genieten :

Op deze link van de overheid staat uitgelegd hoeveel voordeel dat je krijgt bij de aankoop van een milieuvriendelijke wagen :

Er zijn 2 indelingen :

Auto's die minder dan 105gr CO2/km uitstoten en auto's die tussen de 105gr CO2/km en 115gr CO2/km uitstoten. Vanaf 09/2009 moeten de auto's aan de EURO5 norm voldoen om te kunnen genieten van het voordeel.

<105gr CO2/km :
    Je krijgt een korting op je factuur van 15% op het totale bedrag ( incl. opties ) met een maximum van 3280 euro ( niet geïndexeerd ).

Tussen de 105gr CO2/km en 115gr CO2/km :
    Je krijgt een korting op je factuur van 3% op het totale bedrag ( incl. opties ) met een maximum van 615 euro ( niet geïndexeerd ).

Roetfilter :
    Je krijgt een korting op je factuur van 150 euro ( niet geïndexeerd ) voor de roetfilter van je voertuig. Het voertuig moet wel minder dan 130gr CO2/km uitstoten.

Al deze kortingen worden op de factuur gegeven ( dus niet op je belastingsaangifte van dat jaar )

! LET OP : alleen geldig voor particulieren

Lijst van voertuigen die de premies krijgen ( up to date op 19/11/2009 )

115 gr co2/km

Alfa Romeo MiTo 1.3 Jtdm
    Audi A3 1.6 TDI
    Audi A3 Cabrio 1.6 TDI
    Citroen C1 1.0 & 1.4 HDI
    Citroen C2 1.4 HDI
    Daihatsu 1.0
    Fiat Bravo 1.6 Mjet 90 pk
    Fiat classic Punto 1.2
    Fiat Panda 1.3 Mjet & 1.2
    Fiat Qubo 1.3 Mjet
    Ford Ka 1.3 TDCI
    Honda Civic
    Hyundai I10 1.1 CRDI
    Hyundai Getz 1.5 CRDI
    Kia C'eed 1.6 CRDI
    Kia Picanto 1.1 CRDI
    Mazda 2 1.4 CDVI
    Mitsubishi Colt 1.1
    MINI Coop D ( clubman )
    Opel Astra 1.3 CDTI
    Opel Corsa 1.3 CDTI
    Peugeot 107 1.0 & 1.4 HDI
    Peugeot 206+ 1.4 HDI
    Renault Clio 1.5 dCi 85 pk
    Renault Megane 1.5 dCi 85 & 105 pk
    Seat Ibiza 1.6 TDI
    Skoda Fabia 1.4 TDI
    Skoda Octavia 1.6 TDI
    Toyota Aygo 1.0 & 1.4D
    Toyota Yaris 1.0 & 1.4D

105 Gr Co2 / km :

Audi A3 1.6 TDIe
    Citroen C3 1.6 HDI 90 pk
    Citroen DS3 1.6 HDI 90 pk
    Daihatsu Coure 1.0
    Fiat 500 1.3 Mjet 95 pk
    Fiat Grande Punto 1.3 Mjet 70 pk
    Ford Fiesta 1.6 TDCI 90 pk
    Ford Focus ( clipper ) 1.6 TDCI 109 pk
    Honda Insight
    MINI Cooper / One D
    Nissan Pixo 1.0
    Peugeot 207 1.6 HDI 90 pk
    Renault Twingo 1.5 dCi 85 pk
    Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive
    Smart ForTwo 1.0mhd & 0.8 CDI
    Suzuki Alto 1.0
    Toyota Iq 1.0 & 1.4D
    Toyota Prius
    Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion
    Volkswagen Polo 1.6 TDI ( 75 & 90 pk ) & 1.2 TDI
    Volvo C30 / S40 / V50 1.6 HDI

Op deze site kan je zien welke voertuigen recht hebben op een fiscaal voordeel. Onderaan in het lijstje 'categorie' selecteer je B. Dan krijg je alle voertuigen met minder dan 130 gr/Co2.
    Last edited by ; 08/02/2010, 22:54. Reden: Aanpassen voertuigen 08/02/2010

Staat de passat daar wel juist in de "<105gr CO2/km-categorie"?

(passat)

(1,9l TDi 105 pk DPF Bluemotion 5v)

Optrekken 0-100 km/ u (sec.)12,1Optrekken 0-80 km/ u (sec.)8,2 CO2 uitstoot (g/km)136 Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)4,2Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)5,1Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km)6,7Max. snelheid (km/u)193
    </H2></H2>

bron: volkswagen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
      Staat de passat daar wel juist in de "<105gr CO2/km-categorie"?

(passat)

(1,9l TDi 105 pk DPF Bluemotion 5v)

Optrekken 0-100 km/ u (sec.)12,1Optrekken 0-80 km/ u (sec.)8,2 CO2 uitstoot (g/km)136 Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)4,2Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)5,1Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km)6,7Max. snelheid (km/u)193
      </H2></H2>

bron: volkswagen.be
      Ik vroeg mij juist hetzelfde af
      In de autogids van deze week stond die in het donkergroen => <105gr

maar idd, als hij meer dan 136gr uitstoot niet natuurlijk
      Effe aanpassen ( dus AG is fout )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
        Ik vroeg mij juist hetzelfde af
        In de autogids van deze week stond die in het donkergroen => <105gr

maar idd, als hij meer dan 136gr uitstoot niet natuurlijk
        Effe aanpassen ( dus AG is fout )
        Wat een verrassing dat AG weer eens fout zit.
        Natuurlijk hoort de Passat daar niet in thuis.
        Hier kan je alle wagens opzoeken:

Comment

Een voordeel aan milieuvreindelijke wagens is dat andere mensen met minder milieuvriendelijke wagens mogen rijden ... dus echt wel een positief sociaal signaal, mij dunkt !

Comment

Een voordeel is dat mensen een financiele tegemoetkoming krijgen van de overheid. Mooi voorbeeld in de kleine Joris. Zonder die 15% milieukorting had hij de mini niet aangekocht zegt hij zelf.

Dit systeem (aanmoedigen) is allesinds beter dan te straffen (extra belastingen) op 't bestaande wagenpark. Al zal dat laatste er wel van komen.

Comment

Ze kunnen m'n rug op, daar in Brussel !
              Elk km blaas ik 280 gr CO in de lucht, en dan nog maar te zwijgen over de katloze uitlaat die eronder zit...

Als je de geitewollen sok wil uithangen moet je maar te voet of met de fiets gaan.
              (Ter verdediging, ik fiets regelmatig Kontich-Leuven/Mechelen/Antwerpen LO enz...)
              www.perfectshine.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
                Ze kunnen m'n rug op, daar in Brussel !
                Elk km blaas ik 280 gr CO in de lucht, en dan nog maar te zwijgen over de katloze uitlaat die eronder zit...

Als je de geitewollen sok wil uithangen moet je maar te voet of met de fiets gaan.
                (Ter verdediging, ik fiets regelmatig Kontich-Leuven/Mechelen/Antwerpen LO enz...)
                Als er dan ooit een CO2-taks komt (wat er zeer dik inzit) en jij betaalt eerlijk voor je 280 grammen per km dan heb ik daar zeker en vast helemaal geen enkel probleem mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                  Een voordeel is dat mensen een financiele tegemoetkoming krijgen van de overheid. Mooi voorbeeld in de kleine Joris. Zonder die 15% milieukorting had hij de mini niet aangekocht zegt hij zelf.

Dit systeem (aanmoedigen) is allesinds beter dan te straffen (extra belastingen) op 't bestaande wagenpark. Al zal dat laatste er wel van komen.
                  Kankerverspreidende dieselketels sponsoren, waar zijn ze toch mee bezig?

Dit is slecht en belooft niet veel goeds voor de toekomst!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                    Kankerverspreidende dieselketels sponsoren, waar zijn ze toch mee bezig?

Dit is slecht en belooft niet veel goeds voor de toekomst!
                    ff serieus he man, benzines zijn niet veel beter zene ... Uw argument is zoals de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet ... (of is het omgekeerd ... naaa, whatever)

Ik mag enkel hopen dat je een niet-roker bent

Comment

't Is een systeem dat op korte termijn op uitsterven staat vanwege de financiën en de snelle vorderingen van autoconstructeurs. De MINI is daar het voorbeeld van. Maar ook andere wagens naderen op dit moment te snel de grens van 105 gr/km. De 118d zit met 143 pk op 119 gram/km. De 520d met 177 pk op 136 gram...

Die kortingen zijn dus wel leuk, maar profiteer er nu van. Ik ben er immers van overtuigd dat de overheid snel genoeg zal inzien dat dit systeem véél geld kost.
                      BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

ze zouden beter eerst eens de oudere vrachtwagens van de weg halen...
                        er zitten er daar bij die meer zwarte-blauwe rook spuwen dan een vulkaan die gaat uitbarsten
                        zal al wat schelen
                        BMW E10 1600ti 1967
                        BMW E10 2002tii 1973
                        BMW E30 325i sedan 1986
                        BMW E36 318is cabrio 1995
                        BMW E36 320i cabrio 1994
                        BMW E91 318d touring 2006
                        MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                          't Is een systeem dat op korte termijn op uitsterven staat vanwege de financiën en de snelle vorderingen van autoconstructeurs. De MINI is daar het voorbeeld van. Maar ook andere wagens naderen op dit moment te snel de grens van 105 gr/km. De 118d zit met 143 pk op 119 gram/km. De 520d met 177 pk op 136 gram...

Die kortingen zijn dus wel leuk, maar profiteer er nu van. Ik ben er immers van overtuigd dat de overheid snel genoeg zal inzien dat dit systeem véél geld kost.
                          Daarom ook dat ik hem nu heb gekocht want dat gaat niet blijven duren ( het kost de staat veel te veel geld )

De grenzen van de kortingen zullen veranderen ofwel vallen ze zelfs volledig weg ( dan in samenwerking met de taks per x gr CO2/km )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                            ff serieus he man, benzines zijn niet veel beter zene ... Uw argument is zoals de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet ... (of is het omgekeerd ... naaa, whatever)

Ik mag enkel hopen dat je een niet-roker bent
                            Nochtans zijn diesels véél vervuilender als je kijkt naar andere stoffen dan CO2. CO2 op zich is niet slecht, natuurlijk gas dat de natuur zelf opruimt.

Ik rook niet, vies boeltje die stokken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                              voor bedrijven was er iets soortgelijks, en dat is idd al afgevoerd net nadat het goed en wel ingevoerd was, eigenaardig dat het voor de burger wel nog bestaat, want in feite sponsort de staat de korting op uw wagen, die de dealer nu in zijn zak steekt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                                voor bedrijven was er iets soortgelijks, en dat is idd al afgevoerd net nadat het goed en wel ingevoerd was, eigenaardig dat het voor de burger wel nog bestaat, want in feite sponsort de staat de korting op uw wagen, die de dealer nu in zijn zak steekt
                                De dealers geven op die auto's mss minder korting maar ik denk dat er niemand vroeger een 19.5% kreeg op een auto ( mss op een eindereeks )

Maar idd, het duurt al zeer lang

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                                  De dealers geven op die auto's mss minder korting maar ik denk dat er niemand vroeger een 19.5% kreeg op een auto ( mss op een eindereeks )
                                  jij hebt nu 4,5% van BMW (Mini, I know) zelf gekregen, zonder die milieukorting had je misschien iets meer gekregen maar dankzij vadertje staat heb je 19,5% in totaal

DUS... waar de dealer misschien vroeger 7,5% gaf, geeft hij er nu maar 4,5%= 3% gewonnen, in Beieren juicht men, dank u fiscus

ma veel gelijk dat ge ze pakt kleinen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                                    jDUS... waar de dealer misschien vroeger 7,5% gaf, geeft hij er nu maar 4,5%= 3% gewonnen, in Beieren juicht men, dank u fiscus
                                    In Beieren niet, hé, bij de dealers juicht men. De korting wordt gegeven door de dealer, niet door het merk zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                                      In Beieren niet, hé, bij de dealers juicht men. De korting wordt gegeven door de dealer, niet door het merk zelf.
                                      sorry sir, it won't happen again

Comment

ela, mijne auto staat er nie tussen

dodge W200, 5200CCV8 uit 1977:
                                        in de garage afgesteld
                                        op 600rpm: CO= 0.040%, lambda tussen 0.995 en 1.005 (oude motoren mogen een co van 3% hebben, ecu gestuurde motoren mogen maar 0.5% hebben)
                                        op 2500rpm= CO=0.018%, lambda rond de 1.200 (=te arm mengsel, rij toch op gas, dus maakt niks uit, pingelen doet die niet).

volgens de garagist draait mijn 30jaar blokje, properder dan de meeste occasiewagens die zij moeten afregelen, en deze zijn dan al 'properder'). ik heb geen ecu (gewone carbu), geen katalysator, en niks van lambdasondes zitten

rare is, in sommige steden (vooral nederland) wordt mijn dodge uit het centrum geweerd omdat die te vervuilend is, terwijl van die afgetrapte diesels met hun zwarte roetwalmen gewoon door mogen.

het wordt tijd de de vervuiling (op de wegentaks) berekent wordt op de gegevens van de keuring.
                                        trekt gij uwe blok kapot, dan zal de vervuiling enzo omhoog gaan en moet gij meer milieutaks betalen.
                                        het is allemaal schoon wat de fabrikant hier komt vertellen van zijn motorkes, maar zijn die na 50 000km nog zo proper???

(ter info, mijn dodge moest zijn distributiekeeting vervangen op 60 000mijl, blok heeft er nu 196 000mijl op zitten en de ketting werd nog nooit vervangen. diene blok schreeuwd om onderhoud en draait nog altijd als een klokje, en superproper)
                                        Last edited by ; 07/09/2007, 16:16.

Comment

Working...
                                        X